کد خبر: ۱۱۹۴۹۶
زمان انتشار: ۱۸:۵۹     ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
یک روزنامه آلمانی، زخم‎های دیپلماتیک بین آمریکا و ونزوئلا را بسیار عمیق ارزیابی کرده و با اشاره به علاقه واشنگتن برای مناسبات تنگاتنگ با کاراکاس بعد از مرگ چاوز از بی علاقگی ونزوئلایی ها به این مناسبات خبر داد.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری مهر، روزنامه سوئیسی "تاگس انسایگر" در تحلیلی نوشت: آمریکاییها متجاوزانی خشن و رئیس جمهوریشان شیطان است. هوگو چاوز در نشان دادن نفرت آمریکاییش از هیچ چیز دریغ نکرد. بین کاراکاس و واشنگتن یک دوران سیاسی یخی حاکم است. اما چه مدت این دوران طول خواهد کشید؟

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما بعد از مرگ رهبر ونزوئلا "هوگو چاوز" بیشتر علاقمند بود از یک بخش جدید در تاریخچه ونزوئلا سخن بگوید تا مرگ رئیس جمهوری این کشور و یک یادداشت برای ابراز اندوه و غم.

هو گو چاوز همه چیز غیر از یک دوست برای آمریکا بود. دولت آمریکا بعد از مرگ چاوز دست خود را به طرف ونزوئلا دراز کرده و این مسئله را آشکار کرد که چاوز هر گونه بهبود مناسبات بین دو کشور را سد کرده و حالا یک شروع تازه امکان پذیر است. به این ترتیب علاقه آمریکا به مناسبات تنگاتنگ با ونزوئلا کم نیست.

یکی از مسئولین بلند پایه وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است که موضوعات مشخصی است که می توانیم در راستای آنها اهداف مشترکی را با ونزوئلا دنبال کنیم. از جمله در مبارزه با مواد مخدر،مبارزات ضد تروریستی یا مسائل اقتصادی.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه دو کشور ونزوئلا و آمریکا در زمینه تجاری مناسبات نسبتا نزدیکی دارند خاطر نشان کرد، اما از نظر سیاسی چاوز با سیاستهای آمریکا ستیزی خود تقریبا همه پلها برای مناسبات مجدد را ویران کرد.

چاوز، سلف اوباما، جرج بوش را در سال 2006 و در مجمع عمومی سازمان ملل یک شیطان نامید و این تنها یکی از نقاط اوج سخنوریهای ضد آمریکایی وی بود.

رهبر سابق ونزوئلا، همچنین در سال 2002 سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را مسئول کودتای نظامی علیه خودش معرفی کرده و در سال 2011 اوباما را یک دلقک نامید. چاوز همچنین مناسبات دوستانه ای با کشورهای منفوز از نظر آمریکا از جمله ایران و کوبا داشت. از سال 2010 نیز دولتهای ونزوئلا و آمریکا هیچ سفیری را بین دو کشور رد و بدل نکرده اند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با تاکید بر اینکه دولت آمریکا به جوش خوردن به سرعت مناسبات با ونزوئلا امیدی ندارد خاطر نشان کرد: " نیکولاس مادورو"، کفیل هوگو چاوز بعد از اینکه آمریکاییها را درباره مرگ چاوز و ابتلای وی به سرطان مسئول دانست، در اصل آنها را درست و حسابی دلسرد کرد.

"اریک فارنس ورد" از کارشناسان آمریکایی در این باره اظهار داشته است که البته زخمهای دیپلماتیک بین کاراکاس و واشنگتن بسیار عمیق بوده و معالجه آن زمان می برد. من بر این عقیده نیستم که جانشین چاوز به معالجه این زخمها علاقه ای داشته باشد.   

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها