کد خبر: ۱۱۹۸۵۷
زمان انتشار: ۰۰:۱۰     ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
طبق سنت سال‌هاي گذشته با نزديك شدن به سال نو، ويژه‌نامه‌هاي آخر سال روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها راهي دكه‌ها مي‌شود تا حداقل ظاهر پيشخوان‌ها رنگ و شكل متفاوتي به خود بگيرند هر چند كه اغلب اين هفته‌نامه‌ها حرف نو ندارند.

به گزارش رجانیوز در اين بين سالنامه امسال روزنامه شرق همانند اسفندماه سال 83 نيز عكس بزرگ اكبر هاشمي رفسنجاني را بر روي جلد خود دارد تا نشان دهند اصلاح‌طلبان چه مقدار به هاشمي رفسنجاني در پازل سياسي 92 نيازمندند.

 اسفند 83 يعني چند ماه قبل از انتخابات دوره نهم رياست جمهوري كه قرار بود بسياري از اصلاح‌طلبان براي مقابله با گفتمان اصولگرايي پشت هاشمي رفسنجاني جمع شوند، سالنامه شرق عكس بزرگي از رئيس دولت موسوم به سازندگي را براي جلد خود انتخاب كرده بود.

هر چند با كانديداتوري مصطفي معين و مهدي كروبي بخشي از اصلاح طلبان از هاشمي دور افتادند ولي با كشيده شدن انتخابات به دور دوم حتي هنرمنداني كه دوست داشتند "سياسي" باشند و خود را وابسته به جريان دوم خرداد مي‌دانستند، براي جلوگيري از "خفقان و تفكيك جنسيتي در پياده روها" روي به هاشمي رفسنجاني آوردند.

برچسب هاشمي 2005 خيلي جاها خورده شد. هاشمي كه آنزمان 70 سال سن داشت براي آنكه نشان دهد با جوانان ميانه خوبي دارد به توصيه مشاورانش مجبور شد از خاطرات سفرش به ژاپن بگويد و حتي اينكه شلوار لي مي‌پوشيده است. هاشمي رفسنجاني براي ورود به انتخابات 84 "ترديد" داشت . جلسه معروف وي با اعضاي خانواده‌اش در خانه‌اي كه هم اكنون سند آن به خاطر آزادي مهدي هاشمي در گرو بانك است، در فيلم تبليغاتي اش به نمايش در آمد. فيلمي كه نريشنش را خود هاشمي مي خواند: "  تردید دارم ! دیروز همسرم هیچ نگفت. او با یک حس فطری دریافته در کشاکش طوفان چنین تصمیم بزرگی باید همه حواسم خلاص و رها باشد. او فقط مراقب است و نگران و..."

با اين حال وي تصميم گرفت با حضور در انتخابات 84 و پيروزي در اين انتخابات ، خاطرات تلخ انتخابات مجلس ششم را به فرموشي بسپارد و ثابت كند كه بر اثر يك موج سياسي از ساحل قدرت دور افتاده و او را در در رتبه 29 نمايندگان شهر تهران متوقف كرده است.

هاشمي، خود در وي‍ژه نامه شرق در پاخ به سئوالي تلويحا علت عدم راي آوري خود را "راه افتادن موج سياسي عليه خود" و "غلبه احاساست بر عقلانيت" اعلام  مي‌كند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در در بخشي از پاسخش به اين سئوال كه "انتخابات پيش رو حساسيت ويژه‌اي دارد به خصوص آنكه درانتخابات قبلي حوادثي را تجربه كرديم چه چشم اندازي براي انتخابات سال آينده ترسيم مي‌كنيد و چه نگراني هايي داريد؟"، گفت: اتفاقات رياست جمهوري اتفاق كوچكي نيست كه بخواهيم با كوچك پنداري با آن برخورد كنيم و كينه‌هاي شخصي باندي و جناحي را در برگزاري يك مساله‌اي كه منافع ملي و حتي منطقه‌اي و اسلامي دارد دخالت دهيم. تا زماني كه سخنوران جامعه مخصوصا تاثيرگذاران در آماده‌سازي فضاي جامعه و انتخابات براي برگزيدن يك مسئول به جاي حب يك ايده ازبغض ايده‌هاي ديگران، تصميم‌گيري ، اجرا و نظات كنند نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه همه چيز بر مدار قانون مي‌چرخد. شايد بتوان با ايجاد يك موج سياسي يك نفر را با آراي عمومي انتخاب كرد اما بايد توجه داشته باشيم كه آنچه مي‌تواند باعث نجات كشو از شرايط امروزي باشد انتخابات عقلاني و به دور از احساسات سياسي است.

با اين حال هاشمي با اعلام كانديداتوري درانتخابات 84 بازي را آغاز كرده بود كه خود نمي‌توانست به پايان ببرد. رسانه‌ها‌، شخصيت‌هاي جناحي، خانواده و ... او را وارد معركه‌اي كرده بودند كه سياستمدار 70 ساله آن روزها، براي نجات خود فقط مي‌بايست نظاره كند و حرف مشاورانش را به اجرا بگذارد.

هاشمي همانگونه كه پيش‌بيني مي‌كرد توانست به پشتوانه اجماع رسانه‌اي و سياسي راي اول انتخابات 27 خرداد 1384 شود ولي اكثر سياسيون و حتي مردمي كه به تناسب انتخابات، سياسي‌تر شده بودند، مي‌دانستند اگر هاشمي در دور اول انتخابات راي نياورد دردور دوم انتخابات بازنده خواهد بود.

حال 8 سال از انتخابات دوره نهم رياست جمهوري مي گذرد . هاشمي در شرايط فعلي وضعيت مشابه‌اي نسبت به آن انتخابات دارد با اين تفاوت كه به سن او 8 سال اضافه شده و احتمالا برخلاف آن انتخابات، با توجه به اتفاقات پيش آمده درباره مهدي و فائزه هاشمي ، اعضاي خانواده اش موافق حضور وي در انتخابات هستند.

البته در اين هشت سال تجربه ديگري نيز به دست آمده است و آن اينكه در انتخاباتي كه يك طرف هاشمي باشد، رقيب هاشمي پيروز مي‌شود. به همين خاطراست كه حاميان محمود احمدي‌ن‍ژاد مي كوشند انتخابات را دوقطبي كنند كه يك سوي آن رئيس دولت سازندگي قرار دارد.

البته در اين هشت سال اتفاق ديگري با اثرگذاري خانواه هاشمي رفسنجاني افتاده است كه رئيس دولت سازندگي يا هر كسي كه مي‌خواهد با طناب هاشمي وارد انتخابات شود بايد بدان پاسخ گويد و آن فتنه 88 است.

مدت زمان زيادي از فتنه سال 88، سخنراني هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه 26 تيرماه، نمي گذرد. نقشي كه هاشمي در اين فتنه ايفا كرد ، هم اكنون تبديل به كتابي شده كه از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي انتشار يافته است.

هاشمي احتمالا اين روزها روزنامه بيشتر مي‌خواند، عكس‌هاي بزرگ وي روي جلد چند روزنامه و هفته‌نامه و ويژه نامه مي‌تواند اين نتيجه را براي هاشمي داشته باشد كه افكارعمومي متمايل به حضور او هستند اما آيا هاشمي ازتاريخ درس مي گيرد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها