کد خبر: ۱۲۰۵۵۸
زمان انتشار: ۰۰:۵۹     ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
به توجهی دنباله دار به پیوست فرهنگی در شهرسازی ها:
بحث نام‌گذاری فارسی اماکن و فروشگاه‌ها و امثالهم از مباحثی بوده که با توجه به هجمه وسيع برندها و آرم‌های خارجی درکشور و تاثیرگذاری فرهنگی هالیوود همچنین شبکه‌ های ماهواره‌ای بسیار الزامی و موثر هستند؛ چراکه عناصر فرهنگي در نهان و عیان باید جلوه‌ای خود را آن‌هم درهمه حوزه‌ها نشان دهد. جای سوال است که چرا قانون برای همه یکسان نیست؛ قانونی که نام پیامبرخدا را مشمول حذف و سانسورمی‌کند چرا در مقابل الیت سرمایه دار سرتعظیم فرود می‌آورد و دست به عصا می‌شود؟
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - معصومه طاهری / همگان به‌ خوبي مي‌دانيم قوانین وقتی کارایی و تاثير گذاري اجرايي دارند که اولا بدون در نظر گرفتن هرگونه استثنايي، همه را شامل شوند و ثانیا با اصول اولیه فرهنگ مغاریت نداشته باشند؛‌ به‌ طور كلي همه جوانب در اجرای صحيح قوانین سنجیده شوند.

بحث نام‌گذاری فارسی اماکن و فروشگاه‌ها و امثالهم از مباحثی بوده که با توجه به هجمه وسيع برندها و آرم‌های خارجی درکشور و تاثیرگذاری فرهنگی هالیوود همچنین شبکه‌ های ماهواره‌ای بسیار الزامی و موثر هستند؛ چراکه عناصر فرهنگي در نهان و عیان باید جلوه‌ای خود را آن‌ هم در همه حوزه‌ها نشان دهد. چند سال پیش تصویری منتشر شد که کنار مجسمه فردوسی نام فروشگاه‌ها و برندهای غیرایرانی، تضاد زیادی را براي هر بيننده نمایان کرده بود تا آن‌جا که به قول دوستان سیاست‌گذاری‌های نادرست سبب شده بود تا آن شعرمشهور ونامي ايراني يعني فردوسی مورد گزند قرار گیرد او که  زماني گفته بود: بسی رنج بردم دراین سال سی/عجم زنده کردم بدين پارسی و حالا!!

این بیت فردوسی الحق و الانصاف نمادی از تلاش و کوشش حکیم و بزرگمردی است که عمرخود را برای حفاظت از فرهنگ و تمدن این مرز و بوم گذارده است، اما متاسفانه تضاد آشکارمجسمه فردوسی و آن برندهای غیرایرانی نشان دهنده کم‌کاری مسوولان وبی‌اثر بودن نهادی چون فرهنگستان زبان فارسی در کشور است که زمینه چنین اموری ایجاد شده است به هرتقدیرقانونی تصویب شد و برای مدتی مسوولان فرهنگي كشور به فکر اصلاح این ظواهر ناخوشایند و نازیبا افتادند که صد البته اصلاح آن به حمایت از تولید ملی کمک شایانی می‌کرد اما درآن راستا انگار قانون با چشم‌بندی ضخیم وارد عمل شده و جوانب کار را نسجیده باشد خیلی از مصادیق خوب را نیز مشمول حذف و سانسور تند و تيزي کرد.

برای نمونه در شهر اصفهان یکی از مشهورترین چاپخانه‌های بنر و پوستر که با نام پیامبری مزین بود شامل چنین طرحی گشت (نام ارمیا پیامبر فرستاده شده از سوی خدا به دلیل تضاد با معیارهای قانونی!! حذف و به صاحب آن چاپ‌خانه دستوردادند تا نام دیگری را براساس اصول زبان فارسی انتخاب کند) اما این همه ماجرا نیست، نام این پیامبر تنها یک مصداق بود نمونه‌های دیگری نیز از این دست یافت  می‌شود و آن‌چه جای سوال داشته و دارد این است که به نظر می‌رسد کارکرد قانون فوق الذکر بیشتر به کار باستان‌گرآیان آمده است؛ باستان‌گرایی که به همت جاسوس معروف انگلبسی اردشیر راپورتچی برای مقابله با اسلام احیا گردید.



با این اوصاف چيزي كه سبب نوشتن این سطور شد تضادهای عجیب و غریبی است که گاه در اجرای این قانون وجود دارد و خبرساز شده است. زيرا در همان شهر اصفهان، مرکز تجاری تفریحی بسیار بزرگی به راه افتاده است که نام «سیتی سنتر» را به دوش می‌کشد؛ نامی که نه تنها ایرانی نیست بلکه مصداق بارزی از نفوذ فرهنگ غرب دراین شهرمذهبی است؛ چراکه این نام نه فقط بر یک فروشگاه کوچک یا سوپرمارکت نهاده شده  بلکه برپیشانی یک ابرمجتمع چند منظوره بزرگ  گذاشته شده که به یک شهرک شبیه است.

سیتی سنتر در واقع چیزی است شبیه به شهرک تفریحی شاندیز با این تفاوت که شاندیز برگرفته ازنام یک شهرستان کوچک درحوالی مشهد است اما«سیتی ستنر» شهری است که سرمایه گذاران داخلی و خارجی بنایش نهاده‌اند و رنگ وبروی ایرانی ندارند.

به گفته حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مجلس مدیران فروشگاه‌های موجود درسراسرکشورنیز باید در راستای انتخاب نام برای مجموعه خود از قانون مجلس تبعیت کنند. مشکلات موجود در راستای اسامی خارجی هایپر‌ها و سیتی سنتر‌ها باید برطرف شود. گفتني است كه این مشکل تنها به اصفهان اختصاص ندارد.

جای سوال است که چرا قانون برای همه یکسان نیست؛ قانونی که نام پیامبرخدا را مشمول حذف و سانسورمی‌کند چرا در مقابل الیت سرمایه دار سرتعظیم فرود می‌آورد و دست به عصا می‌شود؟ آیا سیتی سنتر يا هايپراستار نمادهای از یک برند غیر ایرانی نیستند؟ایا نمی‌توانستیم نام‌های بهتری با برند ایرانی اسلامی برای این شهرک‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ انتخاب کنیم؟ سکوت مسوولان ذیربط دراین زمینه نیز سوال برانگیزاست اگرقرار باشد این چنین آشکار برای قانون استنثا قائل شویم به‌راحتی عنان امور را از دست‌مان خارج می‌شود و سخنرانی‌های روتین مسوولان را تنها درحد یک شعارباید جدی گرفت و بس!

سیتی سنتر اگر نامش مشمول تغییر نشود به نمادی از ناتوانی مسوولان امر بدل خواهد شد ناتوانی که جایگاه افراد مربوطه را زیر سوال می‌برد و خبر ازموارد مشابه در پرونده‌های مکشوف نشده  می‌دهد، ز‌‍يرا اگر در چنين اموري  كه گستردگي تبليغاتي در رسانه‌ها دارد مناسبت‌هاي فرهنگي و هويتي لحاظ نشود چه انتظاري از موارد كوچك‌تر و محدودتر خواهيم داشت تا آن‌ها چنين قضيه‌اي را جدي بگيرند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مطلع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
۲
۱۶۹
شلوغش نکن حاجی شرکت هایی که با مشارکت خارجی ها تاسیس میشن میتونن نام خارجی داشته باشن مثل سامسونگ وال جی که به همین نام در ایران تولید میشه میتونستی برای مثال ایم راشل کوری را بگی که یک دختر امریکایی واسمش رو رسما گذاشتن روی یکی از خیابون های تهران چون مونده زیر لودر اسرائیلی ها
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
خواهشا چرت نگو
گودرز چه کارش به شقایق
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
کاملا حرفت درست بود.اصلا حرف حساب کتاب نداره
ریحانه
UNITED STATES
۰۸:۱۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
۲۷
۹
وقتی زرتشت رو پیامبر ندونن
وقتی کوروش(ذوالقرنین) رو رو اونجوری بهش حمله میکنن
خب به ارمیا هم گیر میدن دیگه...
تعجب نداره!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
۱۱
۲
متاسفانه ازاين جور موارد زياد ديده شده است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
۱۸
۱
واقعا!چقدر ضعف فرهنگي!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
۱۹
۱
جالب بود
پاسخ
مرتضی
NORWAY
۱۳:۵۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
۱۲
۱
با عرض سلام،
همین لغت «برند» هم باید حذف شده و جایگزین فارسی برای آن انتخاب شود.
متاسفانه این رشته سر دراز دارد و از مدتها قبل این نفوذ فرهنگی شروع شده و مسئولین ادبی و فرهنگی ما هم کمکاری کرده اند، لغاتی از قبیل: فوتبال، تلفن، آسفالت، لاستیک، تایر، تلویزیون، رادیو، کامپیوتر، لامپ، ماشین، کنترل، نرمال، استرس، دکتر، سزارین، نرس، پلیس، دیپلم، لیسانس و ..... خیلی خیلی لغات دیگر که روزانه استفاده میکنیم و خرده خرده ناخدآگاه زبانمان را عوض کرده و آنرا از دست میدهیم و یکروز متوجه میشویم که واقعاً دیر شده.
پاسخ
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۶ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
۴
۲
چه جالب!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۸ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
به انتظار ظهور ننشینیم

به انتظار ظهور قیام کنیم

رای ما کاندید جبهه پایداری
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها