کد خبر: ۱۲۱۱۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
پژوهشگر و مخالف عربستانی درباره قرار گرفتن این کشور در معرض خشونت، ازهم گسیختگی و جنگ داخلی در سایه هراس رژیم حاکم از خواسته‌های مردم در زمینه تغییرات و اصلاحات، هشدار داد.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری فارس، حمزه الحسن در گفت‌وگو با شبکه العالم، با تاکید بر اینکه درخواست "سلمان عوده" خطیب و مبلّغ عربستانی درباره ضرورت ساماندهی وضع داخلی عربستان مبتنی بر خواسته های مردمی است، اظهار داشت: سلمان عوده شخصیت بزرگ و مستقل برخوردار از پایگاه مردمی در داخل و خارج عربستان است که توانسته طی دو دهه اخیر فاصله خود را با حکومت حفظ کند.

وی اظهارات العوده را به مثابه ورود وی به عرصه سیاسی و امری مهم و بیانگر ضرورت تحقق اصلاحات و ساماندهی اوضاع داخلی عربستان دانست.

شیخ سلیمان العوده از شخصیت های نزدیک به تفکر اخوان المسلمین در سخنانی سرگشاده مصادره حقوق مردم عربستان را محکوم کرد و خواهان اصلاحات شد.

وی همزمان درباره التهاب موجود در عربستان هشدار داد که شیوه ای محافظه کاران را از جنبه سیاسی و دینی دنبال می کند.

شیخ سلمان العوده همچنین ابراز عقیده کرد که سیاست مشت آهنین آل سعود راهها به روی هرگونه تلاش برای اصلاحات را خواهد بست و نگرانی درباره آینده وجود دارد.

وی افزود: مردم از هرج و مرج و بروز ناامنی نگران هستند.

الحسن هشدار داد که اگر کشور عربستان بدون اصلاحات در مسیر کنونی حرکت کند در سراشیبی سقوط، خشونت، جنگ داخلی و ازهم گسیختی قرار خواهد گرفت. بدون فشار و اعتراضات مردمی، توصیه و نصیحت مبلغان و وعاظ این کشور کارساز نخواهد بود.

این تحلیلگر عربستانی تصریح کرد که آل سعود هم اکنون سرگرم انتقال قدرت از نسل دوم به نسل سوم یعنی نوادگان این خاندان است و هیچ توجهی به اصلاحات ندارد وچه بسا از اصلاح امور خود نیز عاجز می باشد که این امر نگران کننده است.

وی با بیان اینکه تا کنون خاندان حاکم بر عربستان هیچ تمایلی به تحقق تغییرات یا حتی دادن وعدۀ آن به مردم نشان نداده اند، گفت: ما هشت سال است که واژۀ اصلاحات و تغییرات را از زبان پادشاه یا ولی عهد یا حتی یک وزیر عربستانی نشنیده ایم.

الحسن خاطرنشان کرد: آل سعود تنها در شرایط اضطراری از تحول و تغییر سخن به میان می آورد که این بیانگر ترس آنها از اصلاحات است.

شهرهای مختلف عربستان از بیش از یکسال و نیم پیش شاهد برگزاری تظاهرات برای درخواست جهت آزادی و روی کار آمدن نظامی منتخب برآمده از خواست مردم است که با سرکوبگری رژیم سعودی و کشته یا زخمی شدن شماری از معترضان یا بازداشت و شکنجه آنها روبرو شده است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها