کد خبر: ۱۲۱۲۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
معاون اول وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس اعلام کرد که در ایام نوروز فاز دوم نیروگاه سنگ‌توده 2 راه‌اندازی خواهد شد.

«پولاد محی‌الدین‌اف» معاون اول وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه با اشاره به‌دلایل تأخیر در پرداخت بدهکاری شرکت «برق تاجیک» به نیروگاه «سنگ‌توده 2»، گفت که در سال جاری میلادی این مشکل حل خواهد شد.

این مقام تاجیک با اشاره به‌ اهمیت راه‌اندازی کامل نیروگاه سنگ‌توده 2 برای حوزه‌های مختلف در تاجیکستان، در مورد ادامه همکاری‌های دوشنبه و تهران در زمینه انرژی و بخصوص احداث ظرفیت‌های جدید تولید برق اظهار خوش‌بینی کرد.

متن مصاحبه فارس با معاون اول وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان در زیر تقدیم مخاطبین گرامی می‌شود.

فارس: جناب محی‌الدین‌اف، پیشرفت امور ساخت و ساز در نیروگاه برق آبی سنگ‌توده 2 چگونه است و آیا درست است که چرخه دوم این نیروگاه در روزهای جشن نوروز راه‌اندازی خواهد شد؟

محی‌الدین‌اف: بله، امور ساخت و ساز در نیروگاه برق آبی سنگ‌توده 2 در مرحله پایانی قرار دارد و در نظر است که چرخه دوم این نیروگاه در روزهای جشن نوروز راه‌اندازی شود.

فارس: لطفا بفرمائید که بدهکاری شرکت برق تاجیک به‌ نیروگاه سنگ‌توده 2 چه‌ مقدار است و پرداخت آن به‌ چه دلیلی به‌ تأخیر افتاده است؟

محی‌الدین‌اف: بدهکاری شرکت برق تاجیک به خاطر استفاده برق دریافتی از ‌نیروگاه سنگ‌توده 2 به‌ دلیل وضع دشوار مالی شرکت یادشده پیش آمده و این بدهکاری در اول ماه ژانویه سال 2013 به 51 میلیون سامانی (4.84 سامانی معادل 1 دلار می‌باشد) رسیده است. دلیل عدم پرداخت این مبلغ آن است که در حساب بانکی این شرکت سرمایه در گردش ‌موجود نمی‌باشد.

در حال حاضر شرکت برق تاجیک جدول زمانی پرداخت بدهکاری خود را مشخص کرده و تصمیم گرفته است که مبلغ مورد اشاره را با توجه به‌ امکانات مالی خود در سال 2013 به‌ تدریج پرداخت کند.

فارس: در صورت راه‌اندازی چرخه دوم این نیروگاه، موضوع کمبود برق در تاجیکستان تا چه‌ اندازه حل خواهد شد؟

محی‌الدین‌اف: در صورت مورد استفاده قرار گرفتن چرخه دوم نیروگاه سنگ‌توده 2 با ظرفیت 110 مگاوات، به‌ طور متوسط سالانه تولید برق در تاجیکستان تا 500 میلیون کیلووات ساعت بالا خواهد رفت.

قرار گرفتن این مقدار برق در اختیار بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور، این امکان را خواهد داد تا در فصل پاییز و زمستان کمبود برق در تاجیکستان به‌ میزان 15 درصد کاهش یابد.

فارس: آیا تجربه‌ای که 2 کشور در رابطه با ساخت نیروگاه سنگ‌توده 2 به‌ دست آوردند، در آینده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

محی‌الدین‌اف: بله، همکاری‌های جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران در رابطه با احداث نیروگاه جدید برق آبی «عینی» ادامه خواهد یافت که موافقت‌نامه‌های مربوطه در این زمینه به‌ امضا رسیده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها