کد خبر: ۱۲۱۲۶۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
سازمان ملل متحد به تازگی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت و بدین ترتیب از این پس در کلیه اسناد این سازمان از فلسطین به عنوان کشور یاد خواهد شد. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این اقدام را «موفقیتی چشمگیر» قلمداد می‌کند. با این همه، در حال حاضر این پرسش مطرح است که آیا فلسطین می‌تواند برای طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی به دادگاه‌های بین‌المللی مراجعه کند.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید: در حالی که پیش از این اسرائیل، فلسطین را به عنوان منطقه‌ای مورد مناقشه می‌شناخت، اکنون دیگر نمی‌تواند ادعا کند که اراضی فلسطینی‌ها متعلق به اسرائیل است.

عباس ادامه می‌دهد: در حالی که اسرائیل همچنان به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود در اراضی اشغالی ادامه می دهد، تلاش تشکیلات خودگردان فلسطین در راستای حل‌و‌فصل مناقشات با طرف اسرائیلی از طریق رویکردهای صلح‌آمیز است.

محمود عباس بر این باور است که ادامه درگیری‌ها و مقاومت مسلحانه تنها به تخریب هرچه بیش‌تر فلسطین منجر می‌شود. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مدعی است: تمامی اعراب و مسلمانان آماده‌اند با اسرائیل صلح کنند و فلسطین باید اطمینان حاصل کند که اسرائیل و حامیانش دلیلی برای ادامه وضعیت کنونی ندارند.

به گزارش ایسنا، محمود عباس که به تازگی به مسکو سفر کرد، از رئیس‌جمهوری روسیه یک مدال دوستی دریافت کرد. وی در سفرش به روسیه با شبکه خبری راشاتودی مصاحبه‌ای داشت که از جمله محورهای آن می‌توان به روابط حماس و تشکیلات خودگردان، روند صلح خاورمیانه، سفر اوباما به منطقه و مسائل دیگر اشاره کرد. متن مصاحبه رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با خبرنگار عربی‌زبان شبکه راشاتودی بدین شرح است:

راشاتودی: آیا فکر می کنید این مدال نشان‌دهنده ادامه حمایت دولت روسیه از مردم فلسطین است؟

محمود عباس: به طور قطع. این مدال نشان‌دهنده یک‌پارچگی روسیه با فلسطین و روابط گرم و دوستانه میان ملل دو کشور است؛ روابطی که پیشینه آن به دوران شوروی سابق باز می‌گردد. ما موضع یکسانی در قبال بسیاری از مسائل از جمله مسائل مطرح شده در سازمان ملل متحد داریم. مدالی که به من داده شد، افتخار بزرگی برای همه ما به شمار می‌رود.

راشاتودی: از این پس، در تمامی اسناد سازمان ملل متحد از فلسطین به عنوان کشوری مستقل و نه تشکیلات خودگردان یاد خواهد شد. بسیاری این پرسش را دارند که آیا این تغییر باعث می‌شود که فلسطینی‌ها به طرح شکایت در دادگاه‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی برای نخستین بار بپردازند. نظر شما در این باره چیست؟

محمود عباس: در واقع یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های ما نیل به این هدف بود که اکنون سرزمین‌های ما به عنوان یک کشور اشغال شده مستقل شناخته می‌شود. از سال‌ها پیش اسرائیل با حمایت بسیاری از کشورهای غربی، فلسطین را به عنوان بخشی از سرزمین‌های خود قلمداد می‌کرد. از آن‌جا که این مناطق به رسمیت شناخته شده‌اند، اکنون اسرائیل نمی‌تواند ادعا کند که اراضی فلسطینی متعلق به تل‌آویو است. اکنون دیگراسرائیل قادر به مطرح کردن این ادعا نیست و ما این حق را داریم که عضویت در سازمان‌های بین المللی را داشته باشیم. بدون شک، اقدام‌های بسیاری باید در این راستا انجام شود و خوشبختانه مذاکرات کنونی در راستای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی و یافتن راهکاری سیاسی برای حل و فصل مناقشات از طریق سازمان‌های بین‌المللی مختلف است. در چهار تا پنج سال گذشته اسرائیل اقدامات نامعقولی انجام داده است و بنابراین ما قائل بر این هستیم که این تصمیم باید در سازمان ملل متحد اخذ شود که مناقشات اسرائیل و فلسطین از طریق راهکار سیاسی حل‌و‌فصل شود. ما چشم‌انتظار تحقق چنین رویکردی برای حل اختلافات هستیم و امیدواریم مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد اما در هر صورت، این توانایی را خواهیم داشت که در هر مقطعی به سازمان‌های بین‌المللی مراجعه کنیم . در صورتی که مذاکرات با شکست مواجه شود، مردم فلسطین این حق را دارند که هر طور مناسب است، اقدام کنند.

راشاتودی: به رغم انتقادهای بین‌المللی، اسرائیل همچنان به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود در اراضی اشغالی ادامه می‌دهد. بسیاری از اعضای جدید کابینه دولت اسرائیل که به دلیل داشتن رویکردهایی رادیکالی زبانزد هستند، در مناطق اشغالی سکنی گزیده‌اند. با توجه به این شرایط آیا می‌توان به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات امیدوار بود؟

محمود عباس: همه آن‌ها بر این باورند که اشغال سرزمین‌های ما حق قانونی آن‌ها است و در این رویکرد فکری خود هیچ توجهی به وضعیت سیاسی واقعی ندارند. حتی اعضایی از دولت اسرائیل که در شهرک‌ها زندگی نمی‌کنند هم فکر می‌کنند شهرک‌سازی حق مشروع اسرائیل است. این مسأله برای ما بسیار نگران‌کننده است. این که دولت کنونی اسرائیل همچنان ادامه داشته باشد یا جای خود را به دولتی دیگر بدهد، اهمیتی ندارد زیرا مسأله اشغال سرزمین‌های ما همچنان ادامه دارد. براساس تمامی اسناد بین‌المللی، اسناد سازمان ملل متحد و 12 قطعنامه شورای امنیت این سازمان، شهرک‌سازی‌ها و اشغالگری‌های اسرائیل همگی غیرقانونی هستند و باید متوقف شوند. جامعه بین‌المللی از دهه 70 تاکنون این مساله را تکرار کرده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به وضوح این مسأله را مورد تاکید قرار داده که رویکرد سیاسی اسرائیل در ادامه شهرک‌سازی‌ها غیرقانونی است. این شورا خواهان خروج شهرک‌نشینان از اراضی اشغالی فلسطینیان شده است. در واقع، چنانچه دولت کنونی اسرائیل به مخالفت با خواسته‌های بین‌المللی در زمینه شهرک‌سازی‌ها ادامه بدهد، امکان ادامه مذاکرات دور از ذهن به نظر می‌رسد.

راشاتودی: آیا این بدین معناست که فلسطینی‌ها چاره دیگری جز آغاز یک انتفاضه دیگر ندارند؟

محمود عباس: من بر این عقیده‌ام که در شرایط کنونی نیازی وجود ندارد که فلسطینیان به نبرد روی آورند. تعادل قدرت به نفع ما نیست و آغاز هر نوع نبردی می‌تواند به تخریب کشور منتهی شود. باید نگاهی به انتفاضه دوم و عواقب آن داشته باشیم. مردم ما این توانایی را دارند که به اهدافشان از طریق رویکردهای صلح آمیز دست پیدا کنند. به عنوان نمونه، می‌توان به رویدادی که در سازمان ملل متحد به وقوع پیوست، اشاره کرد اما باید توجه داشت که تحقق رویکرد صلح‌آمیز آسان نیست.

راشاتودی: در حال حاضر، طرف دیگر مقاومت فلسطین یعنی حماس تمایل خود را برای استفاده از رویکردهای سیاسی افزایش داده است. آیا این تغییر در موضع برای شما قابل توجه است؟

محمود عباس: بله، ما به این تغییر توجه کرده‌ایم. افزون بر این، چنین تغییری مورد توافق ما بوده است. گروهی از اعضای حماس از این تغییر موضع حمایت می‌کنند و ما در نشستمان در قاهره بر سر این مساله توافق کردیم و چند ماه پیش نیز در نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی بار دیگر تاکید کردیم که مردم فلسطین حق دارند به مقاومت خود به گونه‌ای غیرخشونت‌آمیز ادامه دهند. ما در حال بازگشت به فرآیند مذاکرات هستیم و هیچ اختلافی بر سر این موضوع میان ما و رهبران حماس وجود ندارد. با این حال برخی همچنان می‌گویند آنها (حماس) راه حل مسالمت‌آمیز را تنها گزینه موجود نمی‌دانند و امکان دست یازیدن به گزینه نظامی را رد نمی‌کنند. به هر روی، تمامی این حرف و حدیث‌ها در نشست قاهره پایان پذیرفت و اکنون مواضع رهبران حماس بیشتر به استفاده از رویکردی مسالمت‌آمیز تمایل دارد و نباید به اظهارات برخی از اعضای حماس که نظر متفاوتی دارند، توجه شود.

راشاتودی: آیا سازهای مخالف می‌تواند در فرآیند سازشگری تاثیر گذارد؟

محمود عباس: این مساله متفاوتی است. ما بر سر تمامی ابعاد سیاسی سازشگری توافق کردیم. مساله اصلی مورد توافق طرفین این است که دولتی موقت به سرپرستی من تشکیل شود. بنابراین این مساله مورد توافق است که پس از پایان دولت سلام فیاض من رهبر دولت جدید فلسطین خواهم بود و حماس هیچ اعتراضی به این مساله ندارد و آن را مطابق با خواسته خود می‌داند. اقدام بعدی برگزاری انتخابات عمومی خواهد بود. دو گام اساسی در راستای پیشبرد فرایند صلح وجود دارد و این دو گام به طور هم‌زمان برداشته خواهند شد. این چیزی است که ما بر سر آن توافق کرده‌ایم اما نمی‌دانم چه چیزی مانع پیشبرد فرآیند صلح می‌شود.

راشاتودی: در ارتباط با اعمال نفوذ آمریکا در منطقه باید گفت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در آینده‌ای نزدیک به اسرائیل سفر خواهد کرد. آیا این احتمال وجود دارد که او در این سفر به فلسطین نیز بیاید؟

محمود عباس: در واقع اوباما سفری رسمی به فلسطین خواهد داشت. او به رام‌الله خواهد رفت؛ جایی که ما با یکدیگر پشت میز مذاکره خواهیم نشست. تنها چیزی که ما از آن اطلاع دقیقی نداریم، مدت زمان این سفر است. ما برنامه‌ریزی‌های لازم را درباره این سفر داشته‌ایم. اوباما در فرودگاه مورد استقبال قرار خواهد گرفت، به محل برگزاری مذاکرات خواهد رفت و سپس از فلسطین خارج خواهد شد و این یک سفر رسمی همانند سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل و اردن است.

راشاتودی: اوباما در این سفر به مخالفت با کدام یک خواهد پرداخت؛ اسرائیل، فلسطین یا هردو؟

محمود عباس: من امیدوارم او به مخالفت با جناحی بپردازد که قانون‌شکنی کرده است. اوباما در بیانیه اخیرش مخالفت خود را با شهرک‌سازی‌ها و اشغال گری‌های اسرائیل ابراز کرده است و ما بر این عقیده‌ایم که این اقدام وی درست است. اکنون عملی کردن گفته‌ها مساله‌ای است که باید چشم‌انتظار آن باشیم. من همواره از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواسته‌ام به من بگویند که آیا هیچ اشتباهی از طرف ما در سیاست‌های داخلی و خارجی طی هشت سال گذشته ارتکاب یافته است یا خیر و این در حالی است که اسرائیل هر روزه دست به اشتباهاتی می‌زند.

راشاتودی: آیا فکر می‌کنید حماس همچنان از سوی هم‌پیمانان ایدئولوژیک خود، دولت تحت حمایت اخوان المسلمین در مصر و دیگرجناح‌ها تحت فشار است؟

محمود عباس: مصر به طور قطع در تسهیل مذاکرات قاهره میان تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس کمک بسیاری به فلسطین کرد و متعهد شد تا جایی که می‌تواند مسئولانه عمل کند. در شرایطی که افراد دیگری به قاچاق تسلیحات در نوار غزه و اسرائیل می پردازند، این مساله را نباید به حماس مرتبط دانست. همان‌طور که قبلا نیز اعلام کردم، مصر از توافقنامه‌ها حمایت می‌کند و حماس نیز از آنها تبعیت می‌کند. خالد مشعل توافقنامه‌هایی را در قاهره امضا کرد. در واقع، مصر به دنبال آن است تا تمامی جناح‌ها تعهد کاملی به توافقنامه‌های امضا شده داشته باشند. اکنون که خالد مشعل این توافقنامه‌ها را امضا کرده باید به آن‌ها متعهد باشد و این مساله هیچ ارتباطی به اعمال فشار به حماس ندارد.

راشاتودی: نظر شما درباره نقش مصر در شرایط کنونی در مقایسه با گذشته چیست؟

محمود عباس: مصر همان نقشی را که قبلا ایفا کرده، ایفا می‌کند. منظور من این است که مصر همواره از حقوق و مقاومت فلسطینیان حمایت کرده است. با توجه به شرایط جغرافیایی، پیشینه تاریخی و نفوذ بین‌المللی مصر هیچ راهی برای قطع حمایت قاهره از فلسطینی‌ها وجود ندارد. فلسطین همواره در طول تاریخ از ما حمایت کرده است و حل و فصل اختلافات در فلسطین به لحاظ استراتژیک به نفع مصر به شمار می‌رود. مساله فلسطین همواره اولویتی برای مصری‌ها بوده است و این مساله هیچ ارتباطی به این که چه کسی در رأس قدرت دولت قاهره باشد، ندارد.

راشاتودی: گفته می‌شود اتحادیه اروپا قصد دارد حماس را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج سازد. آیا فکر می‌کنید این اقدام در راستای مشروعیت بخشیدن به دولتی تحت رهبری حماس است؟

محمود عباس: پس از تحولات اخیر، این موقعیت کاملا برای حماس فراهم شده است که دولتی مشروع را تشکیل دهد. چنانچه حماس به توافقنامه آتش‌بس پایبند باشد و به تعهدات خود در راستای مقاومتی مسالمت‌آمیز ادامه دهد، فکر نمی‌کنم اختلافی میان سیاست‌های ما و آن‌ها باقی بماند. در این زمینه باید گفت، نیازی وجود ندارد که حماس به عنوان سازمانی تروریستی شناخته شود. نه ما و نه حماس دیگر اسرائیل را مورد هدف موشک قرار نمی‌دهیم. پس از انتفاضه دوم تصمیم گرفتیم که مقاومت مسلحانه پایان یابد. اجازه دهید این مساله را با صراحت کامل به شما بگویم: ما نمی‌خواهیم تحت هیچ شرایطی مقاومت مسلحانه داشته باشیم و حماس نیز همین مساله را در نظر دارد. درگیری‌هایی در گذشته وجود داشته است اما این درگیری‌ها متوقف شده و من از این بابت خدا را شاکرم.

راشاتودی: انتظارات شما از نشست آینده سران اتحادیه عرب در دوحه چیست؟

محمد عباس: تنها یک انتظار وجود دارد: من امیدوارم کشورهای عربی تعهدات خود را که در نشست بغداد عهده‌دار شدند، مورد توجه قرار دهند. در نشست سال گذشته سران اتحادیه عرب که در بغداد برگزار شد، آن‌ها متعهد شدند در راستای تامین اهداف امنیتی مبلغ 100 میلیون دلار را به طور ماهانه در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دهند. از آن زمان ما با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب و روسای کمیته‌های این اتحادیه و همچنین سران سازمان همکاری‌های اسلامی ملاقات داشته‌ایم و همچنین بر آنیم تا در نشست دوحه نیز با اعضای اتحادیه عرب به مذاکره بنشینیم. ما به آن‌ها خواهیم گفت که در صورت عمل به تعهداتشان از آنها قدردان خواهیم بود.

راشاتودی: آیا این برداشت من درست است که شما هیچ کمکی از سوی اتحادیه عرب دریافت نکرده‌اید؟

محمود عباس: بله

راشاتودی: در این باره چه توضیحی دارید؟

محمود عباس: نمی دانم در این مورد چگونه به اظهارنظر بپردازم. من در این باره صحبت چندانی نخواهم کرد اما ما حتی یک دلار نیز دریافت نکرده ایم. دبیرکل اتحادیه عرب در این زمینه تلاش بسیاری را به کار بست اما این تلاش بیهوده بود.

راشاتودی : به تازگی هیاتی متشکل از چهار وزیر امور خارجه کشورهای عربی و به سرپرستی دبیرکل اتحادیه عرب به مسکو سفر کردند. در این دیدار، سران کشورهای عربی به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفتند که مسکو باید از کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه جدا شود. کشورهای عربی مسکو را فاقد توانایی لازم می دانند. آیا با این مساله موافقید؟

محمود عباس: نه. ما فکر می‌کنیم کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه باید موضع فعال‌تری داشته باشد و شاید حتی اعضای جدیدی را بپذیرد. اگر کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه به کار خود پایان دهد، چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟ در نشست سران اتحادیه عرب بسیاری از کشورهای عربی این پیشنهاد را دادند که مشوق صلح عرب منتفی شود و ما با این مساله مخالف بودیم زیرا هیچ جایگزینی برای این طرح نیز وجود ندارد. سه احتمال وجود دارد: 1- جنگ، 2- نه جنگ، نه صلح و 3- صلح. آیا عرب‌ها می‌خواهند جنگ به راه بیافتد؟ خیر. اگر در منطقه نه جنگ باشد و نه صلح، فاجعه بیش‌تر خواهد شد. مشوق صلح عرب موقعیت‌هایی را برای برقراری صلح فراهم می‌سازد، بنابراین چرا نباید در مذاکرات با اسرائیل به آن توجه نشود. فکر می‌کنم تنها جایگزین کنونی برای مشوق صلح عرب گزینه جنگ است. با این همه من بر آنم که هیچ کس خواستار جنگ نیست. دوران جنگ به سر آمده و اگر جنگ جدیدی آغاز شود، فقط خدا می داند چه عواقبی در پی خواهد داشت. به همین دلیل است که ما از صلح و تنها از صلح حمایت می‌کنیم. چگونه می توانیم از برقراری صلح اطمینان حاصل کنیم؟ ما از سال 1948 مشوقی را برای صلح ارائه داده‌ایم و اسرائیل تاکنون هیچ واکنشی به آن نشان نداده است. همچنین کشورهای عرب هیچ زحمتی به خود نمی‌دهند تا در راستای پیشبرد وضعیت کنونی اقدامی کنند. هیچ کشور عربی به خود زحمت نمی‌دهد که به دنیا بگوید "اینجا یک طرح مشوق صلح عرب وجود دارد؛ لطفا آن را بخوانید! این مشوق فقط یک صفحه است". اگر توجه کافی به این مشوق مبذول گردد، بسیاری از کشورها متوجه وجود آن خواهند شد. ما سعی کرده‌ایم از طریق رسانه‌های جمعی در کشورهای مختلف از جمله روسیه، کشورهای اتحادیه اروپا، چین و اسرائیل درباره طرح مشوق عرب اطلاع‌رسانی کنیم اما منابع ما محدود هستند. ما موفق شدیم متن این مشوق را تنها یک بار منتشر کنیم اما اگر عرب‌ها در این باره با جدیت عمل می‌کردند می‌توانستند اطمینان حاصل کنند که رسانه‌های جمعی سراسر دنیا درباره طرح مشوق صلح عرب اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

راشاتودی: وزیر خارجه روسیه در ملاقات با وزرای امور خارجه اتحادیه عرب گفت که کشورهای عربی فشار لازم را بر دوستان غربی و آمریکایی خود برای پیشبرد و به کارگیری مشوق‌های کنونی برای صلح اعمال نمی‌کنند.

محمود عباس: ما خواهان هیچ گونه فشاری نیستیم. در شرایط کنونی اعراب و هیچ یک از جناح های زی‌نفع نمی‌توانند بر جناح دیگری اعمال فشار کنند. حتی آمریکایی‌ها نیز توانایی اعمال فشار روی هیچ جناحی را ندارند.

تفاوت بسیاری میان اعمال فشار و حسن نیت وجود دارد. باید تلاش کرد تا دیگران را از طریق مذاکرات دوستانه و بحث و گفت‌وگوی سازنده متقاعد کنیم. اعمال فشار به احتمال زیاد به نتایج مثبتی منجر نخواهد شد. من مثال ساده‌ای را برای شما بیان می کنم. در جریان رای گیری در سازمان ملل متحد در خصوص به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی ما رای موافق 138 کشور از جمله 20 کشور اروپایی را دریافت کردیم. ما همچنین شاهد 41 رای ممتنع در زمینه به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بودیم. اسرائیل اما تنها 9 رای را از سوی اعضای سازمان ملل متحد برای خود به ارمغان آورد. بنابراین حتی در شرایطی که ما سلاح نداشته باشیم یا نفت و منبع دیگری نداشته باشیم، می‌توانیم به موفقیت‌هایی دست یابیم. ما قادر بودیم جهان را متقاعد کنیم که حقیقت با ماست و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها از ما حمایت کردند. با توجه به این شرایط چرا برادران عرب ما هیچ کاری را برای کمک به فلسطین جهت جلب حمایت بین‌المللی نمی کنند؟

راشاتودی: برادران عرب می‌گویند اسرائیل غیرمنطقی عمل می کند.

محمود عباس: این مساله درست است. اقدامات اسرائیلی‌ها به شدت غیرمنطقی است اما باید آن‌ها را به خاطر اقداماتشان به چالش کشید و تنها یک راه برای این کار وجود دارد که طرح مشوق صلح عرب است. تمامی کشورهای عضو جامعه بین‌الملل از اسرائیل می خواهند از اراضی اشغالی خارج شود. تمامی عرب‌ها و مسلمانان آماده‌اند تا با اسرائیل صلح کنند. عرب‌ها پس از آن که تل‌آویو دست از اشغال‌گری اراضی فلسطینیان بردارد، به اسرائیل حمله نخواهند کرد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که اسرائیل و حامیانش هیچ دلیلی برای ادامه شرایط کنونی ندارند. در حال حاضر شیمون پرز (رئیس رژیم صهیونیستی) و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) رویکردهای متفاوت و مغایری دارند. شیمون پرز می گوید شرکای فلسطینی ما در فرایند صلح حضور دارند و امکان دستیابی به راهکار تشکیل دو کشور محتمل است. با این حال نتانیاهو با این طرح و رویکرد مخالف است. در نتیجه افرادی وجود دارند که ما بتوانیم با آنها مذاکره کنیم و ما باید سعی کنیم آنها را متقاعد کنیم اما افرادی وجود دارند که ما را مجبور می کنند تا رفتار متفاوتی را از خود نشان دهیم. درباره این افراد تنها بیان این مساله از سوی ما که اسرائیل کار نادرستی انجام می دهد و حقوق ما را نقض می کند، کافی نیست. با این حال برادران عرب ما تنها به اعلام این مساله بسنده کرده‌اند که اسرائیل علاقه‌ای به شرکت در فرآیند صلح ندارد و بنابراین ما، یعنی کشورهای عرب، کاری انجام نخواهیم داد.

راشاتودی: چالش‌هایی که پیش روی پناهندگان فلسطینی در اردوگاه الیرموک سوریه قرار دارد، چیست؟ برای رفع نیازهای آنها چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

محمود عباس: ما و دیگر رهبران سازمان‌های فلسطینی درباره تحولات اخیر در کشورهای عربی از جمله تونس، لیبی، مصر، یمن و سوریه نظر یکسانی داریم. ما در امور داخلی این کشورها مداخله نمی‌کنیم. در زمانی که ناآرامی در تونس آغاز شد و اکنون که سوریه شاهد درگیری‌هایی است، همه ما به شدت از عدم مداخله در این کشورها حمایت کرده‌ایم. من با تمامی رهبران فلسطینی‌های مستقر در سوریه دیدار و به آنها توصیه کردم که از ورود به درگیری‌ها در سوریه اجتناب ورزند زیرا این مساله کاملا داخلی است. اولین سفر هیأت تشکیلات به سوریه نتایج بسیار مثبتی داشت. در 18 ماه گذشته اردوگاه‌های فلسطینیان در سوریه تقریبا از امنیت کافی برخوردار بوده‌اند. با این همه متاسفانه ناآرامی ها و درگیری‌ها به طور ناگهانی در اردوگاه الیرموک آغاز شد و نوعی دوگانگی میان فلسطینیان مستقر در این پایگاه مشکلاتی را به دنبال داشت. برخی افراد دست به سلاح بردند و برخی دیگر ترجیح دادند به جای دیگری بروند. حدود یک ماه پیش من به هیاتی دیگر دستور دادم که به سوریه اعزام شوند. من به برادران فلسطینی‌مان گفتم که باید از درگیری بپرهیزید و ما نباید بخشی از مناقشه باشیم. در صورت نیاز، مقام‌های فلسطینی سفرهای دیگری به سوریه خواهند داشت زیرا ما نمی‌خواهیم فلسطینی‌ها در درگیری‌های سوریه وارد مداخله شوند. فلسطینی‌هایی که امروز از سوریه می گریزند، نخواهند توانست در کشور دیگری پناهنده شوند و این می تواند به شرایطی خطرناک منجر شود. ما امیدواریم بحران به زودی حل و فصل شود.

راشاتودی: آیا این پناهندگان می توانند به فلسطین بازگردند؟

محمود عباس: بله، هم اکنون آن‌ها می‌توانند به کشورشان بازگردند. در گذشته نیز به همین ترتیب بود. بین سال‌های 1994 و 2000 نزدیک به یک و نیم میلیون فلسطینی به کشور بازگشتند.

راشاتودی: آیا اکنون کسی مایل به بازگشت به کشور است؟

محمود عباس: نه.

راشاتودی: آیا این به خاطر اقدامات اسرائیل است؟

محمود عباس: دقیقا به خاطر اقدامات اسرائیل است. اسرائیلی‌ها مانع بازگشت فلسطینی‌ها به کشور می‌شوند. هرچند ما پیش از این توافق کردیم که اوضاع بدین منوال نباشد، اسرائیل توافقنامه‌ای را که قبلا امضا شده بود، زیر پا گذاشت و ما نتوانسته‌ایم تل آویو را متقاعد کنیم که این اقدام آن‌ها اشتباه است. ما توافقنامه‌ای درباره معاوضه زندانیان با اسرائیل داشتیم اما آنها زندانیان فلسطینی را به ما تحویل ندادند. آنها همچنین دست به جمع‌آوری مالیات برای ما زدند اما تمام مبلغ جمع‌آوری شده را به ما ندادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها