کد خبر: ۱۲۱۶۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
با وجود ژست های حقوق بشری اروپا و آمریکا، مبنی بر تداوم صادرات دارو به ایران، و تحت تاثیر قرار نگرفتن صادرات دارو به خاطر تحریم ها علیه ایران، اما آمارهای رسمی حکایت از کاهش صادرات دارو به ایران دارد.

به گزارش بولتن نیوز، صادرات دارواز آمریکا به ایران نصف شده و در اروپا نیز به خاطر مشکلاتی که سیستم بانکی و ارزی کشورهای اروپایی سرراه صادرات به ایران قرار داده اند، صادرات دارو نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

برخی بازرگانان نیز به خاطر مشکلاتی که تحریم ها ایجاد کرده اند از ترس این که به پول خود نرسند یا دیر دریافت کنند، به دنبال صادرات دارو به ایران نیستند و خلاصه این که ادعاهای غرب برای جلوگیری از اثر تحریم ها بر صادرات دارو به ایران، عملا به شکل دیگری نمود دارد و غرب، با سیاست های خود، عملا بیماران و نیازمندان به داروهای خاص و حساس را با مشکل مواجه کرده است.

اروپا و آمریکا، حتی در صدور داروهای بیهوشی، وسایل و تجهیزات مانند سرنگ و سایر اقلام نیز محدودیت ایجاد کرده اند و برخی اقلام دارویی که قبلا از کشورهای اروپا و آمریکا به ایران صادر می شده اکنون از چین و هند خریداری می شود.
نکته مهم دیگر این است که تحریم های بانکی و نفتی، باعث رشد نرخ ارز در برابر ریال ایران شده و کاهش ارزش پول نیز باعث گران شدن اقلام دارویی شده و در نتیجه مصرف کننده و تاجر به جای این که اقلام با کیفیت با قیمت بالاتر را به کشور وارد کند به دنبال اجناس کم کیفیت و ارزان چینی و... است و همین موضوع، مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می کند . به عنوان مثال، گفته شده که سرنگ و پنسیلین و سایر اقلام مانند آنها از چین وارد می شود که به اندازه کافی استریل نیست و بیماران پس از استفاده، با مشکلاتی مواجه می شوند.

به گزارش رویترز، دولت آمریکا تایید کرده است که صادرات داروی این کشور به ایران در سال 2012 در اثر تحریم ها به نصف کاهش یافته است. بر اساس آمار رسمی وزارت بازرگانی  آمریکا صادرات داروی این کشور به ایران در سال 2012 به حدود 15 میلیون دلار کاهش یافته است و این در حالی است که صادرات داروی آمریکا به ایران در سال 2011 بیش از 31  میلیون دلار بوده است.

تایید این خبر نشان دهنده بی اساس بودن ادعاهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است که مدعی اند تحریم ها مردم ایران را هدف نگرفته اند و شامل غذا و دارو نمی شوند.

دلیل اصلی مشکلات برای واردات دارو به ایران تحریم بودن بانک های عمده و شناخته شده ایران هستند و این در حالی است که بسیاری از بانک های معتبر بین المللی راضی به همکاری با بانک های کوچک و کمتر شناخته شده ایرانی نیز نیستند تا واردات دارو به این کشور تحت تاثیر تحریم ها قرار نگیزد.
با این حال آمار رسمی وزارت بازرگانی آمریکا نشان می دهد صادرات آمریکا به ایران علی رغم نصف شدن صادرات داروی این کشور به ایران ، بیش از 9 درصد رشد داشته و از رقم 229 میلیون دلار در سال 2011 به بیش از 250 میلیون دلار در سال 2012 رسیده است.
این موضوع نشان می دهد که سمت و سو و شکل صادرات آمریکا به ایران تغییر کرده و از طریق کشورهای دیگر کالا به ایران صادر می شودو البته به جای کالاهای ضروری مانند دارو، احتمالا  گندم، قطعات و ماشین الات و کالاهای دیگری به ایران صادر می شود و آن هم با قیمت گرانتر و از طریق واسطه هایی در کشورهای دیگر.

این افزایش صادرات ناشی از صادرات غلات و به ویژه گندم بوده است که بر طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا در سال 2012 بیش از 89 میلیون دلار بوده است و این در حالی است که در سال 2011 کل ارزش صادرات غلات آمریکا به ایران 21 میلیون دلار و آن هم ذرت بوده است.

برخی منابع بانکی اعلام کرده اند در صورتی که وضعیت تحریم بانک های ایران از جمله صادرات، ملت، سپه و .... به سرانجام برسد و لغو تحریم داشته باشیم در آن صورت احتمالا کار صادرات دارو و ضروریات دیگر به ایران در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.  
آلمان از تسهیل صادرات دارو به ایران حمایت می‌کند
وزیر خارجه آلمان امروز در نامه‌ای خواستار همکاری بانک‌های این کشور در صادرات دارو به ایران شد. آلمان از بانک‌های این کشور خواسته تا شرایطی فراهم کنند که فروش دارو به ایران آسان شود.
« گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان در نامه‌ای که روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» آن را منتشر کرد از بانکهای این کشور خواست که ممنوعیت فروش دارو به وسیله بانک‌های ایرانی به این کشور را متوقف کنند.
این در خواست طی نامه‌ای به وسیله «امیلی هابر» دیپلمات این وزارتخانه به «اووه فرولیش» رئیس انجمن همکاری بانک‌های آلمان تسلیم شد. در این نامه از بانک‌ها خواسته شده، بررسی کنند که  که چطور می‌توانند انتقال میان ایران و آلمان را در راستای اهداف بشردوستانه ساماندهی کنند.
هابر در این مورد گفت:« مشخص است که بعضی از بانک‌ها این درخواست را با توجه به وضعیت اروپا و تحریم‌های این اتحادیه رد خواهند کرد.»
در پی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، مقامات این کشور به پرس‌تی‌وی گفتند که کمبود دارو در ایران باعث شده تا زندگی شماری از بیماران تهدید شود.
اما با این وجود، این پرسش اساسی مطرح است که چرا با وجود تاکید این مقامات، همچنان صادرات دارو به ایران کاهش نشان می دهد و راهکارهایی برای رشد صادرات دارو به ایران در شرایط تحریم، فراهم نیست.
به نظر می رسد که بسیاری از شرکت ها و بانک ها، از ترس آن که متهم به همکاری با ایران شوند و یا به خاطر صادرات دارو، متهم به صادرات کالاهای دیگر و معاملات بانکی با ایران شوند، از هر گونه همکاری با بازرگانان و بانک های ایران دوری می کنند.
این سخت گیری ها باعث شده که علی رغم  ادعاهای غرب و آمریکا واروپا، زمینه صادرات دارو به ایران فراهم نشود.
در حالی که این بانک های غربی می توانند با ایجاد خطوط اعتباری و تحت نظارت برخی نهادها و موسسسات، کار صادرات به ایران را رونق ببخشند.
این که اتحادیه اروپا و آمریکا، اقدامی برای تشکیل چنین نهادهایی نکرده اند، خود به خوبی نشان می دهد که در این موضوع جدی نیستند و به دنبال حل مشکل صادرات دارو به ایران نیستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها