کد خبر: ۱۲۲۲۰۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۰۵ فروردين ۱۳۹۲
598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران: «در انتخابات، همه‌ی سلیقه‌ها و جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی باید شركت كنند؛ این، هم حق همه است، هم وظیفه‌ی همه است. انتخابات مال یك سلیقه‌ی خاص، مال یك جریان فكری و سیاسیِ خاص نیست. همه‌ی كسانی كه به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال كشور معتقدند، به آینده‌ی كشور اهمیت میدهند، دلشان برای منافع ملی می‌سوزد، باید در انتخابات شركت كنند. رو گرداندن از انتخابات، مناسب كسانی است كه با نظام اسلامی مخالفند.»
 
 به نظر می رسد سوء برداشت های مختلف از این فرمایشات رهبری، ما را به این سمت می کشاند، که تحلیلی واقعی از فرمایشات ایشان در این باره ارائه دهیم.
پس از سخنرانی رهبری در روز اول فرودین برخی از چهره ها و شخصیت ها به تحلیل های مختلفی از صحبت ایشان پرداختند برای مثال حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در گفت وگو با ایلنا حضور محمد خاتمی در انتخابات را باعث تحقق حماسه ی سیاسی دانست، این تحلیل ها که نشان از فهم ناصحیح از بیانات رهبر انقلاب است ما را بر آن داشت تا تحلیلی دقیقتر و نزدیک بر صواب از سخنان ایشان ارائه دهیم.
به نظر می رسد بررسی تحلیلی فرمایشات ایشان بدین ترتیب است:
 
1.واژه ی انتخابات: بی شک منظور رهبری از واژه‌ی انتخابات به دو معنا می توان برداشت کرد:
1.معنای خاص آن: انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه92
2.معنای عام آن: همه ی انتخابات های بعد از انقلاب اسلامی
 
الف.بررسی معنای خاص: با توجه به اینکه ایشان در شروع فرمایشات‌شان اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه 92 می کنند، بنابراین انتخابات به معنای خاص آن مورد توجه ایشان بوده است.
ب.بررسی معنای عام: «انتخابات در كشور ما مظهر «حماسه‌ی سياسی» است».... «مظهر اقتدار نظام اسلامی است»؛ «مظهر آبروی نظام است». ... «انتخابات مظهر اراده‌ی ملی است»، «نماد مردم‌سالاری اسلامی است». این جملات مخصوصا عبارت در کشور ما به خوبی می رساند رهبری معنای عام انتخابات را نیز مدنظر دارند.
 
2.عبارت های همه‌ی سلیقه‌ها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی و مال یك جریان فكری و سیاسیِ : اثبات عبارت اول و نفی عبارت دوم نشان دهنده ی این است که رهبری با تعدد کاندیداها موافق هستند.
3. عبارت های نظام جمهوری اسلامی ، استقلال كشور و آینده‌ی كشور و منافع ملی: این عبارات در صورتی که افراد به این مولفه ها اعتقاد عملی داشته باشند و به آن ها اهمیت بدهند، نشان دهنده ی این است که می توانند در انتخابات شرکت کنند.
 
4.عبارت رو گرداندن از انتخابات: این عبارت با توجه به اشاره ی صریح رهبری نشان دهنده ی مخالفت با نظام اسلامی است.
 
اکنون سوال این است که، محمد خاتمی و هم مرامان وی در عرصه سیاسی حق شرکت در انتخابات را دارند؟
 
به نظر می رسد نیازی نیست اشاره ای به عملکردش در دوران تصدی وی در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارضه اش با شهید آوینی بر سر لیبرالیسم در مورد اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، عملکرد دولت اصلاحات در مورد آِینده ی و استقلال کشور و عملکرد در دوران فتنه88 در مورد منافع ملی داشته باشیم، بلکه کافی است که فقط با اشاره به مفاهیم خاص و عام انتخابات در فرمایشات رهبری و عملکرد خاتمی در انتخابات مجلس نهم حقانیت حضور خاتمی و همراهانش را در انتخابات بررسی کنیم. با توجه به اینکه همه بر این نکته واقفیم که اشاره ی رهبری علاوه براینکه بر مفهوم خاص انتخابات بوده است، مفهوم عام را در نظر داشته است، بنابراین:
 
1.حق حضور برای رأی دادن: با توجه به اینکه وی در انتخابات مجلس نهم رای داده است، بنابراین وی به عنوان رای دهنده دارای صفات مدنظر بوده است و دوباره حق رأی دادن را دارد، ضمن اینکه هیچ قانونی جلوگیری از رأی دادن را تجویز نکرده است.
 
2.حق حضور برای کاندیداتوری: با توجه به اینکه اصلاحات(بصورت خاص طیف مجمع روحانیون مبارز) انتخابات مجلس نهم را از جهت معرفی کاندیداها تحریم کردند، برداشت قطعی از فرمایشات رهبری این است که:
 
محمد خاتمی و همراهانش از روگردانان انتخابات به معنای عام آن قلمداد می گردد و حق کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری92 را ندارد.
 
البته این تحلیل تنها با واقعیت هایی است که از عملکرد وی و همراهانش در انتخابات مجلس نهم حاصل می شود و اگر بر این مسائل عملکرد این افراد در فتنه؛ را نیز اضافه کنیم این گروه مصداق کسانی هستند که قانون را تمکین نکردند و بر علیه جمهوریت نظام شوریدند که این نیز خود مانع از کاندیداتوری و تایید صلاحیت این افراد برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۷ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۲
۲۴۴
۳۳
نویسنده محترم جنابعالی همانند همه ی اصول گرایان یا بهتر بگوییم جمع گرایان تمامیت خواه شما هم دچار توهم شده اید سابقه هشت ساله اصول گرایی برای ملت کاملا روشن است لطفا زیاد جوش نزنید حضرت اقا نیاز به وکیل وصی و مفسر ندارند ایشان با صراحت مطالبشان را بیان می فرمایند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۵ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۸۸
۳
عجب تحلیل نزدیک به صوابی؟؟؟؟؟
از کی تا کی معارضه با سک اندیشمند صلاحیت حضور ذر انتخالات را سلب می کند.
کمی انصاف و احترام به فهم وشعور مخاطبان هم بد نیست. اگر باشد.
پاسخ
پژمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۹ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۵۰۴
۲۲۸
با منطق جاری در این مقاله دیگر برای همیشه از خواندن این خبرگزاری منصرف شدم.
پاسخ
فضولباشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
به سلامت !
بی نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۷۴
۲
منظورتون از فهم ناصحیح و سوء برداشت چیه که شما رو مجبور کرده تا تحلیل صحیح ارائه بدهید.
چه کسی کاندیداها رو انتخاب میکنه؟ یعنی به نظر شما اونها دچار سوئ برداشت شده اند؟ ما مردم به کسانی که اجازه کاندید شدن دارند رای میدهیم پس قرار نیست به سوئ برداشت دچار بشیم تا شما ما رو روشن کنید.
پاسخ
بی خوصله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۴۷۰
۸۰۶
ول کنید بابا. "چرا" نداره ! حق شرکت در انتخابات رو نداره چون بی صداقتیش به ملت ثابت شده. 598، ما خیلی حال و حوصله داریم تو هم از این خبر ها بزن هی اصلاح طلبا بریزن اینجا چرت و پرت ببافند! ول کن دیگه آقا
پاسخ
بی حوصله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
ای بابا! من بی حوصله ام، ولی انگار این اصلاحیون خیلی بیکارند که هی میان منفی میدن اینجا! هه هه هه ....
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۷۹
۱۰
اینقدر برای دیگران تعیین وتکلیف نکنید،خوشبختانه هم شعورسیاسی وهم فهم اجتماعی همه آحاد مردم بالا است .
پاسخ
بیستون
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
همچنین بصیرت بالایی دارند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۵
۱۲۷
اصلا ح طلبان عز یز دو ران کذایی اصلا حات به پا یان را ه خو د رسیده است دیگر مردم دنبال هیجا نات سیاسی و جا معه مد نی و از این حر ف ها نیستند اکثر دنبال کار و زندگی خو د هستند یک زمانی این چیزا کار برد داشت الان کل دنیا گرفتار بحران اقتصا دی است خدایی کیلو یی چند ....
پاسخ
اصلاح پرست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۵ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۲
۳۵
هه هه! می گردید هر کی داره خاک می خوره گیر میارید کاندید می کنید؟!
پاسخ
میانالی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۱۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۸
۱
در توبه همیشه باز هست. 598 هم حق تعیین تکلیف برای شورای محترم نگهبان را ندارد. هر کس عشقش کشید کاندیدا می شود قانون هم تائید یا عدم تائید را بر عهده 598 نگذاشته.
علاوه بر آن مقام معظم رهبری حقی به کسی برای تفسیر به رای بیاناتشان نداده اند.
برعکس دیدگاه مطرح شده توسط 598. هر کس از انتخابات روی برگرداند به معنی مخالفتش با نظام اسلامی هست و محمد خاتمی و همراهانش نباید از روگردانان انتخابات باشند و باید کاندیدا شوند و کاندیدا داشته باشند و در صورت عدم شرکتشان در انتخابات 598 باید معترض باشد نه برای شرکتشان.
پاسخ
حبیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۵ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۱۱
۱
هنوز قصد دارید شکل مار را به جای کلمه مار به مردم بقبولانید //بابا مردم بیدار وهوشیار شدند شما خودثان را بخواب زدید ای کاش مسلمان وغاقل میشدید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
۵۲۴
۴۰۳
خیلی تحیل چرت و مزخرفی بود
با این تحلیل من متوجه شدم خاتمی حق کاندیداتوری دارد و هیچ دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد.
راستی در مورد اینکه به خاتمی حق رای دادن دادید از این بذل ازادی شما صمیمانه تشکر می کنم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
آخه عزیزان من توجه داشته باشید کسانی که تحمل شکست را ندارندو حاضرند برای برگرداندن نتیجه با هم جنس بازان وسلطنت طلبها ودست آخر با آمریکا واسراییل متحد شوند وآنهمه خسارت به اعتبار نظام وارد کنند وهنوز هم حالت طلبکارانه دارند با چه منطقی باید نظام مظلوم ما این اشخاص پلید را رد صلاحیت نکند!!!!!
پاسخ
هدایت الله حبیبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۶ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۲
۰
۱
دوران هشت ساله دوم خردادیهاچقدرسختی کشیدیم ازدست این همه هجمه علیه اسلام ناب ودین وولایت.بازهم می خواهنداین بلا رابه جان انقلاب واسلام بیندازند؟
پاسخ
amo
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
khatami bozorgtarin eshtebahe zendegisho sale 88 kard
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۷ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۲
۲۰
۰
سلام
نظر مردم در مورد این تحلیل از روی مثبنت و منفی هایی که به نظر ها داده شده کاملا مشخص هستش
من شخصا از خاتمی حمایت میکنم چون انسان صادقی بودن.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
نظر این بنده خدا بخوانی متوجه می شوی ترسی از حضور خاتمی (برای کاندید شدن ) در دل این بنده خدا و همفکرانش هست . ولی مطمئنا خاتمی سیاستمدارتر از این حرف هاست که بیاید و کاندایدای ریاست جمهوری شود . او عاقل تر از این حرفهاست هر چند خیلی ها دوست دارند او بیاید
پاسخ
علی صادقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
۰
۱
خاتمی از لحاظ ارزشهای معنوی وخیلی چیزهای دیگر نیاز به تائید صلاحیت ندارد
خاتمی هنوز محبوب دلهای مردم ایرانه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
۰
۱
نویسنده مطالب چرتی را نوشته یعنی هر کس با هر مدرک این مطالب را نوشته اصلا سواد سیاسی ندارد لجنزاری که در این دو دوره ریاست اصول گرایان بوجود آمده می طلبد که سید بزرگوار ،با فهم و شعور سیاسی بالا بیاید تا شاید جد ایشان یار و یاور مردم فهیم ایران شده و ایران عزیز را از این وضع نجات دهد.
پاسخ
دوخرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
۰
۱
خاتمی برای همیشه درقلب ماجای دارد به نابودی دشمنانش
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۱۸:۴۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
۶
۲
عجب تحلیل جالبی کرده این نویسنده محترم آفرین به این قلمفرسایی که ناشی از ذکاوت بالاست. من باید تبریک بگویم به سبک نوشتن و نگارش بدور از عیب این نویسنده که هم خدارا در نظر نداشت و هم مردم را ... این ترس نشان از بی تقوایی است . باید بپذیرید که مردم خاتمی رادوست دارند واگر در میان همه افرادسیاسی اگرکسی محبوبیت داشته باشد آن فرد خاتمی است . اگر شما نگران استقلال کشور هستید چرا در این 8 سال کم مانده بود تمامیت ارضی کشور را بفرشید به روسیه و چین که خدارابه یگانگی نمی پرستند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها