کد خبر: ۱۲۳۳۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
عراق از ایران خواست بیدرنگ نیروهای خود را از جزایر سه گانه ای که صدام آنها را عربی می داند خارج کند ! سعدون حمادی وزیر امور خارجه عراق در پیامی که به عنوان کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل فرستاده تاکید کرده است که کشورش اشغال غیرقانونی [!] جزایر تنب بزرگ ، کوچک و ابوموسی را به رسمیت نمی شناسد .

رخدادهای 18 فروردین 1359

چکیده

  • دولت عراق از صبح دیروز تاکنون بیش از 15 هزار تن از شیعیان این کشور را به جرم مخالفت با رژیم بعث و با وضع فجیعی به وسیله کامیون های کمپرسی به نوارمرزی دهلران در استان ایلام منتقل و در هوای گرم منطقه رها کرده است .
  • آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور نیز گفت : ارتش برای مقابله با هرگونه تهدید و تخریب به حالت آماده باش در آمد و کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی و هرگونه تصمیم تشکیل شده است . روابط عمومی سپاه نیز امروز اعلام کرد در منطقه مرزی ایران و عراق نیروهای سپاه از چند روز پیش به حالت آماده باش در آمده اند .
  • در نخستین ساعات بامداد امروز حدود 70 نفر از مهاجمین عراقی با سلاح های سنگین و سبک تاسیسات نفتی و پاسگاه ژاندارمری نفت شهر را زیر آتش گرفتند .
  • عراق از ایران خواست بیدرنگ نیروهای خود را از جزایر سه گانه ای که صدام آنها را عربی می داند خارج کند !
  • تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد فرمانده جدید ژاندارمری کل کشور و فرمانده سابق لشکر 64 ارومیه در پاسخ به قاسملو اظهار داشت :  رهبران حزب دمکرات کردستان نقشه ای ریختند تا به بهانه گشایش دفتر حزب در نقده و تظاهرات مسلحانه تمام افراد مسلح خود را نقده بکشانند و با یک بهانه این افراد را به جان مردم بی پناه نقده بیندازند، عده ای را بکشند و دیگران را وادار به فرار کنند تا منطقه در اختیار حزب دمکرات کردستان قرار گیرد .
  • بعد از ظهر امروز در پایان جلسه ای که با شرکت رئیس جمهور و چند تن از اعضای شورای انقلاب در حضور امام خمینی تشکیل شده بود اطلاعیه ای از سوی دفتر رهبر انقلاب منتشر و طی آن اعلام شد گروگانها در اختیار دانشجویان باقی می مانند .
  • عصر امروز طی یک جلسه طولانی با حضور رئیس جمهور چهارچوب کلی بودجه 1359 کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بودجه دو دوازدهم کل کشور تا 400 میلیارد ریال تصویب شد .
  • در پی حمله شدید مهندس توسلی شهردار تهران به آیت الله خسروشاهی رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن وی طی گفت و گویی اظهار داشت : شهردار تهران با بعضی گروه های ضد روحانی وابستگی دارد و هدفش کوبیدن روحانیت است ، جواب اظهارات شهردار را  باید ملت و روحانیون متعهد بدهند .
اخراج 15 هزار شیعه از عراق / ادعای صدام در مورد جزایر سه گانه

طبق آخرین گزارش های رسیده از منطقه مرزی دهلران رژیم بعثی عراق قصد اخراج بیش از 15 هزار مسلمان شیعه از خاک خود را دارد . دولت عراق از صبح دیروز تاکنون عده کثیری از شیعیان این کشور را به جرم مخالفت با رژیم بعث با وضع فجیعی به وسیله کامیون های کمپرسی به نوارمرزی دهلران در استان ایلام منتقل و در هوای گرم منطقه رها کرده است .

شیعیان عراقی در هنگام انتقال به مرز مورد ضرب و شتم شدید ماموران رژیم بعثی قرار گرفته و تعدادی از آنان نیز به شهادت رسیده اند . در این رابطه معاون سیاسی استانداری ایلام اخراج شیعیان عراقی از این کشور را محکوم کرده و دستور رسیدگی فوری به آنها را صادر کرد . (1)

بعد از ظهر امروز در پایان جلسه ای که با شرکت رئیس جمهور و چند تن از اعضای شورای انقلاب در حضور امام خمینی تشکیل شده بود اطلاعیه ای از سوی دفتر رهبر انقلاب منتشر و طی آن اعلام شد گروگانها در اختیار دانشجویان باقی می مانند .
ارتش برای مقابله با عراق به حالت آماده باش درآمد

پس از تحرکات اخیر دولت عراق ارتش ایران برای مقابله با هرگونه تجاوزی به حالت آماده باش درآمد .

تیمسار شادمهر رئیس ستاد مشترک ارتش ظهر امروز با اعلام این خبر گفت : مرخصی پرسنل ارتش نیز محدود شده است .

آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور نیز گفت : ارتش برای مقابله با هرگونه تهدید و تخریب به حالت آماده باش در آمد و کمیسیون امنیت ملی برای رسیدگی و هرگونه تصمیم تشکیل شده است . روابط عمومی سپاه نیز امروز اعلام کرد در منطقه مرزی ایران و عراق نیروهای سپاه از چند روز پیش به حالت آماده باش در آمده اند . (2)

حمله عراق به تاسیسات نفتی کرمانشاه

معاون ناحیه ژاندارمری قصر شیرین اعلام کرد در نخستین ساعات بامداد امروز حدود 70 نفر از مهاجمین عراقی با سلاح های سنگین و سبک تاسیسات نفتی و پاسگاه ژاندارمری نفت شهر را زیر آتش گرفتند که با پاسخ ماموران ژاندارمری و سایر نیروهای مرزی به آتش آنها این حمله خنثی شد . (3)

از سوی دیگر علی اکبر معین فر عضو شورای انقلاب و وزیر نفت  گفت : دولت عراق شدیدا دست به تهدید علیه ایران زده است و روز گذشته به تلمبه خانه های پالایشگاه نفت در نفت شهر تیراندازی کرده اند ، معتقدم این جریانات از سوی امپریالیزم آمریکا صورت می گیرد و به این شکل آمریکا دارد تهدیدات خود را در خاورمیانه عملی می کند . (4)

اولتیماتوم صدام به ایران در مورد جزایر سه گانه

عراق از ایران خواست بیدرنگ نیروهای خود را از جزایر سه گانه ای که صدام آنها را عربی می داند خارج کند ! سعدون حمادی وزیر امور خارجه عراق در پیامی که به عنوان کورت والدهایم دبیرکل سازمان ملل فرستاده تاکید کرده است که کشورش اشغال غیرقانونی [!] جزایر تنب بزرگ ، کوچک و ابوموسی را به رسمیت نمی شناسد .

خبر دیگر از تحولات میان ایران و عراق اینکه عبدالکریم وزیر نفت صدام طی سخنانی ایران و لیبی را مسئول ناکامی اوپک در تعیین قیمت واحد برای نفت در اجلاس دسامبر گذشته اعلام کرد . از سوی دیگر وزارت امور خارجه عراق منوچهر بیگدلی دبیردوم سفارت ایران در عراق را عنصر نامطلوب اعلام کرد و به وی دستور داد تا 24 ساعت دیگر

در بخشی از توضیحات تکمیلی تیمسار ظهیر نژاد آمده است : آنان [ضد انقلاب و اعضای حزب دمکرات ] قبل از برگزاری مراسم تظاهرات در ورزشگاه شهر نقده گروهی از افراد خود را در پشت بام های مشرف به ورزشگاه مستقر کردند ، هنگامی که رژه افراد مسلح حزب شروع شد ناگهان رگبار گلوله از بالای سر رژه روندگان عبور کرد و آنان به جان ترک های ساکن این شهر افتادند و آن کشتار را به راه انداختند .

وی ادامه داد : اگر کسی غیر از افراد خودشان آن رگبار گلوله ها را رها کرده بود لااقل می باید چند نفر کشته و یا مجروح می شدند در صورتیکه آنها نمی خواستند به افراد خود ضربه ای بزنند فقط منتظر بهانه ای بودند و این در حالیست که آنان این درگیری را به من نسبت می دهند

خاک این کشور را ترک کند . (5)

پاسخ تیمسار ظهیر نژاد به نامه سرگشاده قاسملو

تیمسار سرتیپ ظهیرنژاد فرمانده جدید ژاندارمری کل کشور و فرمانده سابق لشکر 64 ارومیه در یک گفت و گوی مطبوعاتی به مطالبی که در نامه سرگشاده قاسملو رئیس حزب دمکرات کردستان آمده است پاسخ گفت .

تیمسار ظهیر نژاد ضمن تشریح چگونگی وقوع حوادث منجر به درگیری های خونبار نقده و قتل گروهی از اهالی روستای قارنا که در نامه قاسملو به آن اشاره شده است گفت : در روز 30 فروردین ماه سال 58 من به اتفاق آقای عباسی استاندار آذربایجان غربی ، رئیس شهربانی استان ، فرمانده ژاندارمری ناحیه ارومیه برای مذاکره با قاسملو و چند تن دیگر از اعضای کمیته مرکزی حزب دمکرات کردستان به مهاباد رفتیم تا در مورد برقراری امنیت در این شهر و استقرار شهربانی و ژاندارمری با آنها مذاکره کنیم ، اما این فریبی بود که ما را به مهاباد بکشانند و در غیاب ما به حیاتی ترین نقاط این ناحیه دست یابند .

وی ادامه داد : رهبران دمکرات کردستان نقشه ای ریختند تا به بهانه گشایش دفتر حزب در نقده و تظاهرات مسلحانه تمام افراد مسلح خود را نقده بکشانند و با یک بهانه این افراد را به جان مردم بی پناه نقده بیندازند، عده ای را بکشند و دیگران را وادار به فرار کنند تا منطقه در اختیار حزب دمکرات کردستان قرار گیرد .

وی در پایان اظهار داشت : با اطمینان کامل به ملت ایران می گویم که جنگ نقده با طرح ریزی قبلی حزب دمکرات کردستان در روز 31 فروردین ماه 58 به اجرا درآمد .(6)

ملاقات مهم رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با امام خمینی

وزیر امور خارجه در پایان جلسه شورای انقلاب که با حضور بنی صدر رئیس جمهور تشکیل شد اعلام کرد تصمیم نهایی در مورد انتقال گروگانهای آمریکایی پس از کسب نظر امام اعلام خواهد شد . وی ضمن اعلام این مطلب گفت : برخلاف آن چه خبرگزاری رویترز اعلام کرده است اصولا کمیسیونی برای رسیدگی به مسئله گروگانها تشکیل نشده است و این اولین باری نیست که خبرگزاری رویترز خبر دروغ منتشر می کند . (7)

گروگانها در دست دانشجویان مسلمان باقی می مانند

بعد از ظهر امروز در پایان جلسه ای که با شرکت رئیس جمهور و چند تن از اعضای شورای انقلاب در حضور امام خمینی تشکیل شده بود اطلاعیه ای از سوی دفتر رهبر انقلاب منتشر و طی آن اعلام شد گروگانها در اختیار دانشجویان باقی می مانند .

در بخشی از اطلاعیه دفتر امام خمینی آمده است : همانظور که قبلا هم تذکر داده بودیم موضع قاطع امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران درباره گروگان ها تغییری ننموده است و چون گذشته گروگان ها و سفارت تا تشکیل مجلس شورای اسلامی و تعیین سرنوشت آنان به دست وکلای محترم به دست دانشجویان مسلمان و مبارز باقی می ماند . (8)

علی اکبر معین فر عضو شورای انقلاب و وزیر نفت  گفت : دولت عراق شدیدا دست به تهدید علیه ایران زده است و روز گذشته به تلمبه خانه های پالایشگاه نفت در نفت شهر تیراندازی کرده اند ، معتقدم این جریانات از سوی امپریالیزم آمریکا صورت می گیرد و به این شکل آمریکا دارد تهدیدات خود را در خاورمیانه عملی می کند .
تصویب بودجه دو دوازدهم برای کشور

عصر امروز طی یک جلسه طولانی با حضور رئیس جمهور چهارچوب کلی بودجه 1359 کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت . در پایان این جلسه که با حضور اعضای شورای انقلاب ، وزرا ، معاونین وزارتخانه های مختلف و استانداران تشکیل شده بود بودجه دو دوازدهم کل کشور تا 400 میلیارد ریال تصویب شد . (9)

پاسخ تند آیت الله خسروشاهی به اظهارات شهردار تهران

در پی حمله شدید مهندس توسلی شهردار تهران به آیت الله خسروشاهی رئیس هیئت امنای بنیاد مسکن وی طی گفت و گویی اظهار داشت : شهردار تهران با بعضی گروه های ضد روحانی وابستگی دارد و هدفش کوبیدن روحانیت است ، جواب اظهارات شهردار را  باید ملت و روحانیون متعهد بدهند .

آیت الله خسروشاهی گفت : اگر شهردار تهران عوام نباشد میداند که من عضو هیئت امنای بنیاد مسکن هستم و مدیرعامل و مجریان این تشکیلات کسان دیگری هستند که طبق ضوابط کارهای مربوطه را انجام می دهند ، از سوی دیگر من که زمینی به کسی نداده ام که برود بسازد ، مگر امام دستور نداده اند احتیاجات مردم مستضعف از حیث زمین و مسکن باید تامین شود ؟ همه اقداماتی که تاکنون انجام داده ایم برای پیاده شدن امر امام بوده که فرموده اند باید گودنشینان و محرومان و مستضعفین صاحب خانه شوند ولی آقای شهردار می گوید تهران باید مال من و امثال من باشد و همه محرومین و مستضعفین باید به روستاها تبعید شوند . (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 18 فروردین 1359 ، صفحه 2

2- کیهان ، 18 فروردین 1359 ، صفحه 1

3- کیهان ، 18 فروردین 1359 ، صفحه 2

4- کیهان ، 18 فروردین 1359 ، صفححه 2

5-  اطلاعات ، 18 فروردین  1359 ، صفحه 2

6-  اطلاعات ، 18 فروردین 1359 ، صفحه 2 ، در بخشی از توضیحات تکمیلی تیمسار ظهیر نژاد آمده است : آنان [ضد انقلاب و اعضای حزب دمکرات ] قبل از برگزاری مراسم تظاهرات در ورزشگاه شهر نقده گروهی از افراد خود را در پشت بام های مشرف به ورزشگاه مستقر کردند ، هنگامی که رژه افراد مسلح حزب شروع شد ناگهان رگبار گلوله از بالای سر رژه روندگان عبور کرد و آنان به جان ترک های ساکن این شهر افتادند و آن کشتار را به راه انداختند .

وی ادامه داد : اگر کسی غیر از افراد خودشان آن رگبار گلوله ها را رها کرده بود لااقل می باید چند نفر کشته و یا مجروح می شدند در صورتیکه آنها نمی خواستند به افراد خود ضربه ای بزنند فقط منتظر بهانه ای بودند و این در حالیست که آنان این درگیری را به من نسبت می دهند .

تیمسار ظهیرنژاد گفت : صبح روز سوم درگیری ها وقتی دستور دخالت به ارتش داده شد و ارتش به این منطقه رسید کردهای مسلح گریختند و گروهی به سرپرستی شخصی به نام رسول دهقان که تا این اواخر ساکن عراق بود گردنه قارنا را که به نام آبادی قارنا معروف است بست ، 4 روز ارتباط پیرانشهر با جلدیان و نقده قطع بود و با لشکر خود ارتباط زمینی نداشتیم ، روز چهارم یا پنجم بعد از اعلام خطرهای مکرر به شیخ عزالدین و دریافت پیام به واحدی دستور دادیم گردنه را بازکنند و حضورا از سران حزب دمکرات هم این را خواستیم ولی گوش نکردند ، وقتی گروه گشتی ما به طرف گردنه قارنا آمد زیر آتش گلوله های آرپی چی 7 قرار گرفت و روی ارتفاعات با هلیکوپتر 40 تا 45 سرباز پیاده کردم و به قائله پایان دادم .

7- اطلاعات ، 18 فروردین 1359 ، صفحه 1

8- اطلاعات ، 19 فروردین 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 19 فروردین 1359 ، صفحه 12

10- کیهان ، 18 فروردین 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها