کد خبر: ۱۲۴۱۰۶
زمان انتشار: ۲۰:۲۰     ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
هر چه به 24 خرداد نزدیک می شویم حجم اخبار انتخاباتی هم زیاد می شود. گروه ها و دستجات سیاسی خود را برای رقابت آماده کرده اند گویا هیچ کدام هم قصد ندارند به نفع دیگری کنار بکشند البته هنوز برای کنار کشیدن زود است شاید در حال اعتبارگیری برای کاندیدای نهایی خود باشند هر چند که برخی ها معتقدند وزن کشی و وزن دهی و سهم خواهی روال معول این روزهای سیاستمداران است.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وقایع اتفاقیه انتخاباتی امروز را برای مخاطبان آماده کرده است که در ذیل می آید::

ادامه واکنش ها به نشست ضرغامی با 14 کاندیدای احتمالی

* با پایان تعطیلات عید نوروز و فرارسیدن ایام انتخابات، آرایش گروه‌های سیاسی حاضر در انتخابات ریاست جمهوری شکل تازه‌ای به خود گرفته است. فارس امروز در گزارشی که عنوان "مروری بر آخرین آرایش انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری" را برایش انتخاب کرده بود  از جدی‌تر شدن ائتلاف‌های سیاسی در قالب ائتلاف 1+2 [ اخیرا این ائتلاف از رسانه ها خواسته است تا عنوان "ائتلاف پیشرفت" را برای ائتلاف حداد، قالیباف، ولایتی بکار ببرد] و همچنین ائتلاف 5گانه اصولگرایان [این ائتلاف خود را "اکثریت" خوانده اما برخی رسانه ها این عنوان را برای آن بکار نمی برند که شامل متکی، پورمحمدی، باهنر، آل اسحاق و ابوترابی موسوم به 2+3 است] خبر داد. (اینجا)

*رسانه ها روز گذشته خبر از نشست انتخاباتی رئیس سازمان صدا و سیما با 14 نامزد انتخاباتی دادند. پس از اینکه رجانیوز (نزدیک به پایداری) روز گذشته به این نشست واکنش داد امروز مشرق (نزدیک به 1+2) نیز به این دیدار واکنش داد اما در جمع بندی خود تحلیلی متفاوت و نرم تر نسبت به ضرغامی اتخاذ کرد و نوشت: در خوشبینانه ترین حالت و در توجیه این نشست انتخاباتی باید گفت که جناب مهندس ضرغامی دچار یک غفلت و شتابزدگی در برگزاری این جلسه شده اند.

آیت الله یزدی: نتیجه مهم از حضور حداکثری است

*رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تأكيد بر اينكه مردم در انتخابات آينده حماسه سياسي ديگري به وجود خواهند آورد اظهار داشت: مردم در انتخابات آينده به پاي صندوقهاي راي خواهند آمد و حماسه‌اي را خلق خواهند كرد كه فصل جديدي را در كشور باز مي‌كنند اما آنچه از حضور مهمتر است  نتيجه آن مي‌باشد و نتيجه انتخابات بدين دليل مهم است كه چهار سال آينده كشور در اختيار رئيس جمهور قرار خواهد گرفت و موقعيت نظام جمهوري اسلامي در جهان موقعيت خاصي است كه در طول تاريخ اسلام هيچگاه در اين موقعيت نبوده و اين موقعيت بسيار ممتاز بوده و اينكه به كجا خواهد رسيد بسيار مهمتر است.

آيت الله يزدي تصريح كرد: بايد بسيار هوشيار بود كه نكند به دليل لزوم حضور اكثريت مردم در پاي صندوق‌هاي راي به نتيجه‌ آن كم توجهي شود، بايد مراقب باشيم شخصي رئيس جمهور نشود كه هر روز درگيري و مشكل ايجاد كند.(اینجا)

آیت الله مصباح: كمك ديگران، نظرخواهي و پول و مانند آن، همه باد هواست. اگر خدا نتيجه‌اي را بخواهد، منتظر اين نظرخواهي‌ها و نظرسنجي‌ها نمي‌ماند

* آيت الله مصباح يزدي در هفته گذشته در نشستي كه با اعضاي جبهه پايداري با ايراد سخنان مهمي به تحليل بيانات رهبر انقلاب در حرم رضوي پرداخت. آیت الله مصباح گفت: ما مرد وظيفه‌ايم، نه به دنبال نتيجه؛ بايد ببينيم وظيفه‌مان چيست، همان را انجام دهيم. نتيجه چه خواهد شد؟ هر چه خدا بخواهد. ممكن است نتيجه همان شود که ما مي‌خواستيم؛ شايد هم خدا مصلحت نداند و خلاف آنچه ما خواستيم، حاصل شود. در هر دو صورت ما وظيفه‌امان را انجام داده‌ايم و ثوابش را مي‌بريم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: عزيزان من! بايد کارمان خالصانه براي خدا باشد و به هيچ چيز ديگري هم غير از او اميد نداشته باشيم؛ هيچ چيز، يعني هيچ چيز. كمك ديگران، نظرخواهي و پول و مانند آن، همه باد هواست. اگر خدا نتيجه‌اي را بخواهد، منتظر اين نظرخواهي‌ها و نظرسنجي‌ها نمي‌ماند. هم‌چنان‌كه بارها زير و رو شدن اين نظرخواهي‌ها را ديده‌ايم. ما بايد به وظيفه‌مان عمل کنيم؛ نتيجه را کس ديگري رقم مي‌زند. اگر ما اين دو مطلب را بپذيريم و اميدمان فقط به خدا باشد و ريشه همه دلبستگي‌ها به دنيا و عوامل دنيوي را بکنيم، در اين صورت هم نزد خدا عزيز مي‌شويم، هم کارمان موفقيت‌آميز خواهد بود. در مقابل، به هر اندازه که در گوشه دلمان روي چيزهاي ديگر حساب كنيم، به همان اندازه ناراحتي و غصه دنيا را خواهيم داشت، علاوه بر اين‌كه معلوم نيست به خواسته‌هايمان هم برسيم.(متن کامل سخنرانی)

گفتمان های حاضر در انتخابات

*در انتخابات 92 تاکنون گفتمان های مختلفی برای اداره کشور از سوی گروه های سیاسی مطرح شده است. پرویز امینی در گفتاری از رقابت سه گفتمان آزادی، عدالت و پیشرفت در انتخابات یاد کرده است. (اینجا)

ائتلاف های نمایشی به نفع یک کاندیدا

*در حالی که خبر ها از ائتلاف ها همچنان ادامه دارد امروز با خبر شدیم یکی از کاندیداهای همین ائتلاف ها با تایید نمایشی بودن این ائتلاف ها خبر از کناره گیری اعضای دو ائتلاف به نفع یک کاندیدای خاص در روزهای منتهی به انتخابات داده است.هرچند که امروز حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا با سایر كاندیداها برای دعوت به ائتلاف سه گانه تا به حال جلسه ای داشتید و یا اینكه آیا كسی درخواست ورود به ائتلاف سه گانه را داشته است گفت: تا به حال نه ما از كسی مشخصاً دعوتی كرده‌ایم و نه كسی خواستار حضور در این ائتلاف شده است اما علی الاصول هر اصولگرایی كه حداقلی از رای را داشته باشد می تواند جزئی از ائتلاف باشد.(اینجا) از سویی یک نماینده نزدیک به علی لاریجانی کاندیداتوری رییس مجلس را منتفی نمی‌داند.(اینجا)روح الله عباسپور نماينده مردم قزوين هم با تاکيد بر اين مطلب که کوثري از حاميان جدي زاکاني در انتخابات رياست جمهوري يازدهم است گفت : طبق شنيده ها قرار است طي دو رو آينده آقاي زاکاني به طور رسمي اعلام کانديداتوري کنند .(اینجا) دیروز حسین فدایی گفته است که گزینه هایشان حدادعادل، جلیلی و زاکانی است. ناطق نوری رئیس مجالس چهارم و پنجم در تبیین دلایل عدم رغبت به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاکید کرد است که شرایط برای آمدن و کاندیدا شدنش در این انتخابات مناسب و مهیا نیست.(اینجا)

*امروز اظهارنظرها درباره برنامه های دولت اینده و دلایل مشکلات فعلی هم زیاد بود به طوریکه::

علی اکبر ولایتی با اظهار اینکه در دولت آتی یارانه نقدی نباید حذف شود بلکه قانون هدفمندی یارانه ها باید به شکل صحیحی اجرا شود، بیان کرد: ریشه اصلی افزایش قیمت ارز را می‌بایست در ضعف مدیریت پولی و بانکی کشور و همچنین نگاه به ارز به عنوان یکی از منابع جبران کسری بودجه جستجو کرد.(اینجا)

یحیی آل اسحاق، عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان هم گفت: مشکلات امروز ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت‌های هاشمی و احمدی‌نژاد است/ در دولتم'عفو عمومی' اعلام می‌کنم/ جسارت احمدی‌نژاد در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها قابل تقدیر است.(اینجا)

محمد شریعتمداری در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم گفت: تمامی برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از ابتدای انقلاب را با کمک یک تیم فعال مورد بررسی قرار داده‌ام. (اینجا)

نائب رئیس مجلس هم که سامانه پیامکی برای خود راه انداخته است اعلام کرد: اعتقادم بر این است که می‌توان با گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق از سایر بازیگران عرصه سیاسی، اقتصادی و فعالان عرصه‌های گوناگون با هر سلیقه فکری البته در چارچوب نظام و نگاهی مبتنی بر اجماع حداکثری با هدف دستیابی به نقطه‌ی مشترک استفاده کرد تا شکاف‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و احیانا اقتصادی در کشور به وجود نیاید.(اینجا)

*حجت الاسلام پور محمدي کانديداي رياست جمهوري يازدهم که به يزد سفر کرده است در گفتگو با يزد فردا پيرامون اختلافات ميان خود و احمدي نژاد رييس جمهور اظهار داشت: اختلاف من با دکتر احمدي نژآد در رابطه با آقاي قاليباف اتفاق افتاد.(اینجا)

منجی نمایی از هاشمی حتی با خاطره از همسر امام!

*پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی که این روزها حسابی در منجی نمایی از هاشمی فعال شده است امروز نوشت: هاشمی رفسنجانی در بیان خاطره ای از همسر مکرمه امام راحل (ره) در سال 1384 گفت: در دوره انتخابات دور نهم ریاست جمهوری، ایشان یک حرف سیاسی مهمی به من زدند. خب من نمی‌خواستم بیایم. شش ماه تقریبا روی من فشار بود که بیایم و نامزد بشوم و من هم منتظر بودم که یک وحدتی روی داوطلب‌ها پیش بیاید که احتیاجی به من نباشد. یک بار ایشان ـ تقریبا هم گله در آن بود و هم یک راهنمایی بود ـ فرمودند که امام وقتی که رفتند خیالشان راحت بود که انقلاب را تحویل شماها دادند. شماها می‌خواهید انقلاب را وقتی هستید به کی تحویل بدهید؟ این مضمون است من عین عبارت ایشان را یادداشت کردم. من یک تکانی خوردم از حرف ایشان و نزدیک آن روزهایی بود که تصمیم گرفتم بیایم و جمله ایشان بی‌تأثیر نبود در عقیده من. (اینجا)

*در جریان اصلاح طلبان اما محمد جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره علت عدم اجماع اصلاح‌طلبان بر روی کاندیداتوری کواکبیان اظهار داشت: با توجه به اینکه همه منتظر روشن شدن تکلیف خاتمی هستند، بحث اجماع بر روی گزینه دیگر، پس از قطعی شدن نیامدن خاتمی مطرح می‌شود. (اینجا) سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان هم گفت: باتوجه به تمرکز جبهه اصلاح‌طلبان بر روی چهارضلعی'کواکبیان، کمالی، عارف و اسحاق جهانگیری' بنا داریم در جلسه فردا اقدام به بررسی پیوستن محمد شریعتمداری به این مجموعه ‌کنیم.(اینجا) خواهر زاده خاتمی هم امروز مدعی شد:  ما معتقدیم نه صددرصد به خاطر نقاط قوت دولت خاتمی چرا که ضعف‌هایی هم داشته بلکه به واسطه عملکرد بخشی از اصولگرایان، مردم در حال حاضر طالب تغییر و تحول هستند و خاطره خوش آنها از دوران ریاست‌جمهوری خاتمی باعث اقبال بیشتر مردم به وی می‌شود.(اینجا)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها