کد خبر: ۱۲۵۱۵۱
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
سیداحمد خاتمی:
امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «حضرت فاطمه (س) شهیده آل‌البیت و اولین شهیده ولایت است» افزود: اگر می‌خواهیم ببینیم شیعه آن حضرت هستیم، راهش این است که ببینیم به بایدهای آنها عمل می‌کنیم و نبایدهای آنها را ترک می‌کنیم؟ اگر چنین باشیم، شیعه آن حضرت هستیم.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، در جمع عزاداران فاطمی در امامزاده پنج تن لویزان با اشاره به این‌که «مجلس عزای حضرت زهرا (س)، مجلس بیعت با آن حضرت است» افزود: این مجالس و مراسم‌ها این پیام را با خود دارد که شما مظلوم و غریب واقع شده‌اید و ما با آمدنمان در این مجالس می‌گوییم که اگر بودیم، حامی شما بودیم و تنهایتان نمی‌گذاشتیم.

وی خاطرنشان کرد: این حضورها نشانه بیعت با آن حضرت است، زیرا ایشان و همه شهیدان زنده و نظاره‌گر ما هستند و ما نباید شهیدان را مرده بپنداریم.

امام جمعه موقت تهران در توضیح این مطلب که چرا می‌گوییم شهیدان زنده هستند، گفت: این سخن به معنای این نیست که نامشان زنده است یا خیابانی، کوچه‌ای و یا آموزشگاهی به نامشان است، بلکه مفهومی عمیق‌تر دارد. این کارها اعتباری است، اما همانطور که قرآن می‌گوید، شهیدان زنده هستند و حیاتی واقعی‌تر از این زندگی دارند.

خاتمی با تاکید بر این‌که «مساله حیات شهیدان زبان حال نیست، زبان قال است و آنها واقعا زنده‌اند و بر ما نظارت دارند» گفت: مطمئن باشید حضرت زهرا (س) از دیشب منتظر عزاداران خود بوده و امروز به آنها خوشامد می‌گوید، بنابراین ما باید به گونه‌ای حرکت کنیم که ایشان خوشحال باشد از اینکه چنین طرفدارانی دارد.

این عضو مجلس خبرگان در ادامه مساله حجاب و عفاف را یکی از آموزه‌های زندگانی حضرت زهرا (س) عنوان کرد و افزود: ما در قرآن و روایات چیزی به عنوان بدحجاب نداریم، یا با حجاب داریم یا بی‌حجاب، بنابراین کسی که مقررات حجاب را رعایت نمی‌کند، چه زن باشد چه مرد، بی‌حجاب است. البته بی‌حجابی مراتبی دارد که یکی از مراتب آن را بدحجابی می‌گویند. بنابراین اگر ما به عنوان شیعه بفهمیم که امامانمان ما را می‌بینند، رفتارمان، رفتار درخور شان خواهد بود.

وی ادامه داد: محور مجلس بیعت با حضرت زهرا (س) این است که ببینیم با دینمان و مکتب اهل بیت چه رفتاری داریم. در حوزه فردی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سایر عرصه‌ها، اگر سبک زندگی‌مان سبک زندگی اهل بیت (ع) است، شیعه هستیم وگرنه شیعه شعاری خواهیم بود.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «حضرت زهرا (س) در عرصه فردی عالی‌ترین ارتباط را با خداوند داشت و اهل نماز شب بود» افزود: باید ببینیم ما به عنوان محب و شیعه آن حضرت تا چه اندازه اول وقت‌مان، اول وقت نمازمان است. متاسفانه برخی از ماها برای همه چیزمان برنامه داریم اما به نماز که می‌رسیم، در لابه‌لای کارهایمان و وقت‌مان نماز می‌خوانیم. این رسم شیعه نیست.

خاتمی با تاکید بر این‌که «شیعه حضرت زهرا (س) عفیف و پاک است» افزود: برخی فکر می‌کنند عفاف اختصاص به بانوان دارد، در حالی که عفت یک فرهنگ گسترده است و همه زن و مرد را شامل می‌شود. متاسفانه برخی لباس‌هایی که پسران جوان ما به تقلید از شبکه‌های بیگانه می‌پوشند نیز مصداق بی‌عفتی است. پسران و دختران جوان باید عفیف باشند تا مدال شیعه اهل بیت (ع) بودن را بگیرند.

این عضو مجلس خبرگان تاکید کرد: یکی از جلوه‌های شاخص فاطمی جلوه حجاب و عفاف است که حتی آن حضرت خود را از نابینا نیز می‌پوشاند و در خطبه فدکیه بر این مساله تاکید می‌کرده‌اند.

خاتمی با اشاره به این‌که «در منابع تاریخی ذکر شده که آن حضرت برای خواندن خطبه به چه شکلی به سمت مسجد رفته‌اند» افزود: ذکر شده که آن حضرت عمامه‌اش را محکم بست و یک شال به سر انداخت، سپس چادر سر کرد، پس از آن مانند نگینی در حلقه بانوان بنی‌هاشم و غیربنی‌هاشم قرار گرفت و در عین حال وقتی خواست خطبه بخواند، یک پرده سفیدی مقابل آویخت و از پشت آن مشغول به خطابه شد. یعنی آنجا که وظیفه حضور دارد با نهایت عفاف و پاک خطبه می‌خواند.

وی یادآور شد: این آموزه‌ها به ما نشان می‌دهد که این‌که برخی یک شالی به سر بیندازند و موهای جلو و پشت سر پیدا باشد، این بازی با حجاب است، حجاب نیست. همچنین بعضی از بی‌توجه‌ها به تاریخ می‌گویند چادر بعدا درآمد، اما ما می‌بینیم در سیره حضرت زهرا (س) از مصادیق بارز جلباب است.

خاتمی با بیان این‌که «آن کس که شیفته حضرت زهراست (س) با حجاب‌ترین است» گفت: نمی‌شود شعار داد که شیعه زهرا (س) هستیم و در مشکلات او را صدا می‌زنیم اما رفتارمان رفتار فاطمی نباشد، بنابراین مجلس حضرت زهرا (س) این پیام را با خود دارد که آمده‌ایم با راه و روش فاطمی بیعت کنیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: به فکر دیگران و محرومین بودن، انفاق و شب زنده‌داری جزو سیره‌های فاطمی در عرصه زندگی اجتماعی به شمار می‌رود. بنابراین تا گرانی می‌شود، نباید هرکس به فکر خود باشد و دیگران را فراموش کند، این منش فاطمی و محمدی نیست. چراکه پیامبر (ص) فرمود؛ نامسلمان است آن کس که شب را سیر بخوابد ولی همسایه‌اش گرسنه باشد.

وی همچنین با اشاره به این‌که «بیعت با فاطمه (س)، بیعت با ولایت است» گفت: کیست که نداند 75 روز یا 95 روز پس از نبی‌اکرم (س) عمر فاطمه (س) فدای ولایت شد. این یعنی، ولایت روح دین است و می‌ارزد که انسان فدای ولایت شود، هرچند تنهای تنها باشد، همانطور که فاطمه در تنهایی و غربت علی، فدایی ولایت بود و یاد داد که اگر زیر این آسمان فقط یک علی و یک فاطمه باشد، این فاطمه حامی ولایت است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها