کد خبر: ۱۲۶۵۰۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
کارشناس و مربي فوتبال درباره سطح فني، استقبال تماشاگران، معرفي پديده و نظم ليگ 92 – 91 توضيحاتي را بيان کرد.
محمود ياوري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در ارزيابي‌اش از سطح فني مسابقه‌هاي ليگ برتر 92 – 91 توضيح داد: ما سطح فني ليگ را بايد بر اساس نتايج تيم ملي ارزيابي کنيم چون اين دو لازم و ملزوم يکديگرند. ما چون در رده ملي موفق نبوديم، نمي‌توانيم بگوييم ليگ‌مان هم سطح بالايي داشت. مسابقه‌ها به دليل تعطيلي‌هاي زياد و بي‌وقفه از حالت پرفشار خارج شد و اين توقف‌هاي بي‌مورد کيفيت بازي‌ها را پايين آورد. در چنين وضعي طبيعي است که تيم ملي هم خوراک خوبي از ليگ نمي‌گيرد. ما مي‌ديديم که کي‌روش مجبور شد از ايراني‌هاي خارج از کشور استفاده کند و تمام اين‌ها نشانگر نبود ليگي پويا و پيوسته است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا نزديکي تيم‌ها در بالا و پايين جدول نشان از سطح فني بالاي ليگ نيست، گفت: نزديکي امتيازها تنها حساسيت است و به مسائل فني ربطي ندارد. هرچند تعدادي از بازي‌هاي ليگ از سطح فني بالايي برخوردار بود اما بقيه تيم‌ها به خاطر حساسيت ديدار‌هايشان بسته بازي مي‌کردند و تاکتيک روشني نداشتند. بيشتر تيم‌ها منتظر اشتباه حريف بودند و تمام اين نقص‌ها به خاطر اين بود که هيچ تيمي کامل بسته نشد. يک تيم مهاجم‌هاي خوب داشت اما مدافع مناسب نگرفت، يک تيم گلر باکيفيت داشت اما هافبک خلاق جذب نکرد و به همين شکل هيچ تيمي خوب بسته نشد و تمام ليگ در استرس مي‌گذشت.

مربي باسابقه فوتبال همچنين درباره استقبال تماشاگران در اين فصل افزود: تماشاگر تشنه بازي است اما ما مي‌ديديم که هواداران برخي تيم‌هاي پرطرفدار در مقطعي از ليگ قهر مي‌کردند و حمايت‌هايشان پيوسته نبود. اگر تماشاگران مثل تماشاگر گهري که با عشق و علاقه تيمش را تشويق مي‌کرد به ورزشگاه مي‌آمدند جذابيت ليگ بيشتر مي‌شد. مردم دورود نمونه بارز تماشاگر بافرهنگ هستند که کاري به برد و باخت تيم‌شان نداشتند. ما مثال ديگري به جز اين هواداران نمي‌توانيم بزنيم. گهري‌ها در همين بازي آخرشان مقابل آلومينيوم با وجود اينکه تيم‌شان باخت اما در ورزشگاه به تشويق گهر پرداختند. تيمي مثل گهر با اين همه تماشاگر مشتاق ديگر پيدا نخواهد شد. در کل، ليگ ما از نظر فرهنگي پايين بود. من به هواداران توهين نمي‌کنم اما بعضي تماشاگرها مي‌خواستند تيم‌شان به هر وسيله‌اي که شده پيروز ميدان باشد. اين در حالي است که گهري‌ها تشنه بازي بودند. اما بعضي تيم‌ها تشنه پيروزي. اگر هم غير از اين مي‌شد با تهديد و دست بردن به هر کاري مي‌خواستند جلوي باخت تيم‌شان را بگيرند.

ياوري در ادامه نيز در پاسخ به اين پرسش که آيا ليگ 92 – 91 توانست در معرفي پديده موفق باشد، گفت: در حالي که بازي‌ها بي‌کيفيت بود اما پديده زيادي داشتيم. جوانان و نوجوانان زيادي در صحنه بين‌المللي براي تيم ملي بازي کردند. بازيکناني مثل فرشيد اسماعيلي که در فجر شاگردم است تنها 17 سال دارد و ما بايد به چنين بازيکناني فرصت بيشتري بدهيم. بازيکناني مثل جهانبخش در داماش، مسلمان و صادقي در ذوب آهن، جهان عاليان در سپاهان، لک در صبا و شهدادنژاد جزو پديده‌هاي فوتبال ما بودند. اين در حالي است که بعضي تيم‌ها اصلا از بازيکن جوان استفاده نمي‌کردند.

مربي سابق تيم ملي همچنين در پاسخ به اين پرسش که چه پيشنهادي براي بهبود مسابقه‌هاي ليگ از فصل آينده براي برگزار کنندگان اين مسابقه‌ها دارد گفت: تنها پيشنهادم اين است که وقفه بين مسابقه‌ها طولاني و با تعداد زياد نباشد. کشورهاي ديگري هم چنين بازي‌هايي را برگزار مي‌کنند و ما بايد از آن‌ها الگو بگيريم. همه چيز اين کشورها که بد نيست. در آلمان، اسپانيا، پرتغال و فرانسه بهترين برنامه‌ريزي‌ها صورت مي‌گيرد. مثلا چلسي سه بازي در هفته انجام مي‌دهد. من اين حرف‌ها را مي‌گويم و مسئولان دوباره بهانه مي‌آورند که فوتبال ما با کشورهاي اروپايي قابل مقايسه نيست اما ما نسبت به خودمان بايد قياس کنيم. اين در حالي است که ما خودمان را با کشورهاي در حال توسعه هم نمي‌توانيم قياس کنيم. پتانسيل بازيکني و ايجاد امکانات‌مان بسيار بالاست اما بالقوه است و نمي‌خواهيم بالفعلش کنيم. پول براي هزينه کردن زياد است اما مي‌بينيم که ساخت ورزشگاه نقش جهان چندين سال طول کشيده است چرا اين ورزشگاه را تاسيس نمي‌کنند. استاديوم آزادي در حال ويران شدن است. من يک زماني مشاور شهردار تهران بودم و در آن موقع مامور شدم که هزينه‌هاي مربوط به ورزشگاه آزادي را برآورد کنم بعد از برآورد هزينه‌ها ديديم که 2 ميليارد براي ترميم و يک ميليارد هم براي هزينه‌هاي عادي‌اش نياز است اما آن موقع چنين هزينه‌اي را نکردند و مي‌بينيم که اولين ورزشگاه استاندارد ايران روز به روز در حال نابودي است. اگر در اروپا چنين ورزشگاهي داشتند، مدام به آن رسيدگي مي‌کردند. شما ورزشگاه ومبلي لندن را ببينيد که چند روزه ترميمش کرده‌اند. اصلا در کشورهاي اروپايي اجازه نمي‌دهند که ورزشگاه‌هايي مثل نوکمپ و سانتياگو برنابئو خراب شود اما ما اينجا پيشگيري نمي‌کنيم و وقتي خراب شد مي‌گوييم نمي‌توانيم درستش کنيم.

سرمربي فجر درباره وضعيت تيمش در جدول رده‌بندي مسابقه‌هاي ليگ نيز تصريح کرد: خدا را شکر خودمان را از بقيه تيم‌ها جدا کرديم و فجر با تنها 2 و نيم ميليارد هزينه در ليگ مي‌ماند. اين در حالي است که تيم‌هاي ديگري که 10 تا 20 ميليارد هزينه کرده‌اند مشکل دارند اما کل هزينه ما شايد کمتر از هزينه يک تيم دسته يک يا دويي باشد. بازيکنان ما چنان شهامتي به خرج دادند و تماشاگران هم آنقدر خوب حمايت کردند که فجر در مقاطعي حتي صدرنشين شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها