کد خبر: ۱۲۶۸۰۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
جوهر سارنایف، مظنون دوم انفجارهای بوستون که تحت تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان بستری است، به گفته پلیس دارای وضعیتی خطرناک اما باثبات است

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادوارد دویو، رئیس پلیس منطقه واترتاون بوستون در گفت‌وگو با سی.ان.ان با اعلام این خبر گفت که مظنون دوم در زمان بازداشت دو تیر به بدنش اصابت کرده که یکی از آنها در ناحیه گردن بوده است.

به گفته این مقام امنیتی، مظنون احتمالا قصد خودکشی داشته است و خود به سمت گردنش شلیک کرده است. طبق اعلام منابع بیمارستانی، وی قادر به تکلم نیست.

با این حال برخی گزارش‌های خبری حاکی از آن است که پلیس به سمت این متهم 40 تیر شلیک کرده است.

هنوز مشخص نیست که این فرد چه زمانی تفهیم اتهام می‌شود اما احتمالا یکی از جرایمش استفاده از سلاح کشتار جمعی است که ممکن است با مجازات مرگ روبه‌رو شود.

از سوی دیگر تیمورلنگ سارنایف، یکی دیگر از بمب‌گذاران احتمالی در ماراتن بوستون برای پلیس فدرال آمریکا (اف‌.بی‌.آی) چهره ناشناخته‌ای نبوده و در سال ۲۰۱۱ به "درخواست یک دولت خارجی" مورد بازپرسی قرار گرفته بود.

به گزارش شبکه خبری ان.بی.سی، پلیس فدرال آمریکا به درخواست دولت روسیه از این متهم در سال 2011 بازجویی کرده بود اما به مورد خاصی برخورد نکرد. با این حال در گزارش پلیس آمریکا نام کشور مذبور اعلام نشده است.

بعد از تعقیب و گریزی دراماتیک در بوستون، تیمورلنگ سارنایف در تیراندازی با پلیس آمریکا کشته و برادرش جوهر سارنایف با جراحاتی سخت دستگیر شد. این دو برادر چچنی‌تبار احتمالا بمب‌گذاران ماراتن بوستون هستند. این حمله تروریستی سه کشته و ۱۷۶ مجروح بر جای گذاشت.

با اجرای یک عملیات گسترده پلیس آمریکا، دومین مظنون فراری بمب‌گذاری بوستون نیز دستگیر شد. جوهر سارنایف ۱۹ ساله در حالی که به‌ شدت زخمی بود، خود را در قایقی در حیاط یک خانه پنهان کرده بود.

علت بازپرسی از تیمورلنگ سارنایف "درخواست یک دولت خارجی" ذکر شده است. طبق آن تیمورلنگ سارنایف آماده می‌شده تا خاک ایالات متحده آمریکا را ترک کند و به سازمان‌های زیرزمینی بپیوندد.

به گفته اف‌.بی‌.آی بازپرسی از سارنایف و خانواده‌اش و نیز کنترل گذرنامه و ارتباطات اینترنتی و تماس‌های شخصی وی در آن زمان نشانه‌ای از "فعالیت‌های تروریستی" به دست نداده است. پلیس فدرال آمریکا از ذکر نام دولتی که این درخواست را فرستاده خودداری کرده است.

اظهارات والدین

به گزارش سی‌.ان‌.ان، والدین این دو برادر گفته‌اند که مقامات پلیس فدرال آمریکا از هر دو برادر بازپرسی کرده‌اند. انزور سارنایف، پدر خانواده گفته است که ماموران دو سه بار به سراغ پسرانش آمده و از آنان پرسیده‌اند که "آیا چچنی هستید و کسی مزاحم شماست؟"

به گفته انزور سارنایف، ماموران پلیس فدرال به فرزندانش گفته‌اند که اف‌.بی‌.آی می‌داند "آنان چه می‌خوانند، چه می‌نوشند، چه می‌خورند و به کجا می‌روند." وی افزوده، ماموران گفته‌اند که این یک بازپرسی عادی‌ است.

همچنین به گزارش سی‌.ان‌.ان، زبیده سارنایف، مادر این دو تن به "راشا تودی" گفته است که اف‌.بی‌.آی پسرش تیمورلنگ را از سه تا پنج سال پیش به این سو تحت نظر داشته و می‌دانسته او چه می‌کند و از کدام سایت‌های اینترنتی دیدن می‌کند.

به گفته وی، اف‌.بی‌.آی از پسرش می‌ترسیده، چون او "یک رهبر بوده و می‌دانسته چگونه از خود دفاع کند و همواره درباره اسلام سخن می‌گفته است."

والدین این دو برادر چچنی هستند و ظاهرا نخست از آسیای مرکزی به قزاقستان و سپس به قرقیزستان گریخته‌اند. این خانواده سرانجام در سال ۲۰۰۱ به داغستان محل اقامت کنونی پدر و مادر این دو برادر نقل مکان کرده‌اند. والدین تاکید کرده‌اند که فرزندانشان «بی‌گناه هستند و بازی خورده‌اند.»

جزئیات زندگی مظنونان

در این میان جزئیات اطلاعات در مورد این دو برادر بطور منظم دقیق‌تر می‌شود. به گزارش "واشنگتن پست" تیمورلنگ سارنایف مدت کوتاهی پس از ورود به خاک آمریکا به ورزش مشت‌زنی روی می‌آورد و به مسابقات ملی "گولدن گلاوز" در سالت‌لیک سیتی راه می‌یابد. دوستانش گفته‌اند که او ورزشکاری با روحیه پرخاشجویانه بوده است.

تیمورلنگ با زن ۲۳ ساله‌ای به نام کاترین راسل از رودآیلند که با او در کالج بوستون آشنا شده ازدواج کرده و از او صاحب دختری شده است. خانواده کاترین در یک موضعگیری کتبی مراتب شوک و شگفتی خود را از حوادث اخیر اعلام کرده و گفته که "تیمورلنگ واقعی را نمی‌شناخته است."

یکی از همسایه‌های این خانواده به واشنگتن پست گفته است که کاترین در دوره کالج به شدت تغییر کرده و به هنگام دیدار از خانواده موهای سر خود را می‌پوشانده و لباس‌های بلند می‌پوشیده است.

طبق گزارش‌ها برادر کوچک‌تر جوهر سارنایف در سال ۲۰۱۱ دبیرستان را به پایان رسانده است. او کاپیتان کشتی کج مدرسه خود بوده است. جوهر می‌خواسته دندانپزشک شود و به ورزش اسکیت علاقه زیادی نشان می‌داده است.

یکی از همسایگان به واشنگتن پست گفته که جوهر سارنایف را در شب پیش از انفجارهای بوستون در حال اسکیت دیده و مهارت او را ستوده و به او تبریک گفته است.

به‌رغم اطلاعات فزاینده‌ای که در مورد این دو برادر منتشر می‌شود، موضوع هویت آنان هنوز برای بسیاری از شهروندان آمریکایی باعث سردرگمی و سوء‌تفاهم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها