کد خبر: ۱۲۶۹۹
زمان انتشار: ۱۷:۱۶     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
رجانیوز/ محمد جواد رمضانی: روز یک شنبه 15 می، مردم فلسطین در اقدامی قابل ستایش در سالرزو نکبت اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی به سمت مرزهای 1967 حرکت کردند و پس از عبور از آنها در حالی که هیچ سلاحی در دست نداشتند، هدف گلوله قرار گرفتند. به دنبال شهید شدن مردم، سه روز عزای عمومی در فلسطین اعلام شد که نشان از شدت ناراحتی مردم و انزجار از این وحشیگری اسرائیل داشت.
 
حرکت مردم فلسطین در همه اراضی فلسطین اشغالی که موجب فروپاشی مرزها و استحکامات رژیم صهیونیستی شد، در نوع خود یک حرکت استثنایی بود که ناشي از بیداری اسلامی است. این جوانان با دست خالی نشان دادند اسرائیل ببر کاغذی است و تهدیدها و مصاحبه های هر روزه مقامات این کشور وتهدیدهای مکرر آنها در روزنامه‎هایشان صرفا یک نمایش تبلیغاتی از سر یأس و ناامیدی است.
 
رژیم صهیونیستی هم با کشتار مردم نشان دادن که تحمل هیچ گونه آزادی و حرف حقی را ندارد و در عمل ادعای صلح طلبی و دموکراسی خود را به استهزا گرفت. اما نتایج این اقدام فلسطینیان بسیار حائز اهمیت است.
 
روزنامه واشنگتن تایمز یکی از سرمقاله‌های خود را به‌عنوان "اسرائیل در محاصره ایران" اختصاص داده و می‌نویسد "برای تأثیرگذاری نا آرامی‌های خاورمیانه بر اسرائیل فقط زمان لازم بود و اکنون طی درگیری‌های مرزی فلسطینی‌ها با اسرائیل این مسئله تحقق یافته است". این روزنامه عامل مشترک در سه رویداد مرزی اسرائیل را ایران قلمداد كرده است.
 
واشنگتن تایمز در ادامه می نویسد "ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشته، تغییر موضع فلسطینی‌ها، از تروریسم و حملات انتحاری به تظاهرات غیر مسلح، تحولی است که چالش‌هايی دشوار روبروی ما قرار می‌دهد."
 
آرون دیوید میلر (Aaron David Miller) مشاور ارشد شش تن از وزيران خارجه امريكا در امور اسرائیل و فلسطین به "جسارت و تهور روبه رشد فلسطینی‌ها" در حرکت به‌سوی مرزهای اسرائیل اشاره می کند و می گوید: "آنچه وضعیت را به فاز جدیدی (بخوانید انتفاضه جدیدی) تبديل خواهد كرد، حضور روزانه تعداد زيادی از فلسطینی‌ها در ایستگاه‌های مرزی خواهد بود. چنین تحولی، اسرائیلی‌ها را با چالش جدیدی رویارو خواهد کرد.
 
 
اعلام استعفای جرج میشل(George Mitchell) یعنی میانجی صلح اسرائیل و فلسطین حاکی از این است که فرآیند صلح در مسیر مطلوب حرکت نمی کند. فرایند آشتی میان فتح و حماس که قرار است مراحل نهایی خود را به زودی در مصر به سرانجام برساند، سرفصل جدیدی از مبارزات فلسطینیان بر علیه اسرائیل را می تواند رقم بزند. سابقا نتانیاهو و سایر مقام‌هاي اسرائیلی با تروریست خواندن حماس و این ادعا که به سوی اسرائیل (در دفاع از خود) اقدام به شلیک راکت می کنند، توانسته بود در نزد بخشی از افکار عمومی موجه جلوه کند.
 
اما پس از حادثه کشتی ماوی مرمره موسوم به کشتی آزادی، عمق جنایت این رژیم در حمله به صلح دوستان بی سلاح مشخص و به فاصله زمانی اندکی تبدیل به خبر اول تمام رسانه های دنیا شد. این فرآیند موجب برملا شدن رسوایی دیگری نیز شد كه ان، فهم جهان از محاصره مظلومانه اهالی غزه بود. این فهم بر تسریع در بررسی گزارش قاضی گلدستون در مورد جنایات جنگی اسرائیل نیز تاثیرگذاشت و به گفته اسناد ویکی‌لیکس از قول نتانیاهو تبدیل به یکی از سه محور اصلی تهدید علیه این رژیم شد.
 
با اين حال، چالش جدید رژیم صهیونیستی با توجه به بیداری منطقه که رسانه های عرب از آن به بهار عربی یاد می کنند، موضوع خشم مردم از اسرائیل است. راهپیمایی گسترده مردم در مصر و حرکت به سوی رفح، تظاهرات گسترده در اردن و کشورهای اروپایی و حتی مقابل کاخ سفید موضوعی است که در سالگردهای گذشته روز نکبت به این گستردگی سابقه نداشته است. مصری ها که از فروش گاز در دوران حسنی مبارک با یک سوم قیمت به اسرائیل خشمگین هستند، اكنون با اخلال در این فرایند دولت نتانیاهو را با بحران انرژی روبرو کرده اند.
 
نکته جالب توجه در این زمان، تقاضاهای مکرر نخست وزیر رژيم صهيونيستي از اوباما برای افزایش کمک های امريكاست. به گونه ای که امريكا در شرایط رکود اقتصادی فعلی خود و با فشار لابی یهود مجبور است بخش زیادتری از مالیات مردم این کشور را تحت عنوان حمایت از هم‌پیمان به سمت اسرائیل سرازیر کند که بدون ترديد سرنوشتی همانند مصر در آینده برای مردم امريكا را پدید خواهد آورد.
 
با حرکت خودجوش جوانان فلسطینی به سمت مرز اسرائیل و فروپاشی استحکامات مرزی که نقطه اتکای این رژیم بود، می توان متصور بود که انتفاضه سوم با حمایت ملت های منطقه در راه خواهد بود و همانطور كه دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در ديدار دو روز پيش خود با فهمي هويدي و حسن نافعه پيش‌بيني كرد، ادامه وقوع بيداري اسلامي از اردوگاه‌هاي آوارگان فلسطيني است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها