کد خبر: ۱۲۷۱۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر بهبود اوضاع سوریه نسبت به دو سال گذشته اعلام کرد: سوریه با همه توان واراده خود در برابر تمامی اشکال تروریسم ایستادگی می کند

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با هیاتی از احزاب و شخصیت‌های ملی لبنان، در خصوص آخرین تحولات کشورهای عربی و منطقه و نیز اوضاع سوریه و لبنان با آنها گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار تاکید کرد: به یمن ایستادگی‌های ملت سوریه و حمایت آنها از ارتش شجاع خود، اوضاع از قبل بهتر شده است.

وی تاکید کرد: دیگر هیچ فرصتی برای سازش با گروه‌های تروریست تکفیری وجود ندارد و سوریه با عزم و اراده در برابر همه اشکال تروریسم ایستادگی می‌کند و این همزمان با ادامه اقدامات دولت سوریه برای اجرای برنامه‌های سیاسی در جهت حل بحران است.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه عنوان داشت: اعتلای لبنان با قدرتمند بودن این کشور ممکن می‌شود نه با ضعف آن و بی نیازی لبنان و سوریه و تنوع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این دو، قدرت آنها را در رویارویی با جنگ روانی که همه کشورهای منطقه با آن روبه رو هستند افزایش داده است و این دو کشور قادرند طرح‌های کشورهای خارجی را خنثی کنند؛ طرح‌هایی که تلاش دارد "سایکس پیکو" جدیدی را در منطقه ایجاد کند که به وسیله آن منطقه خاورمیانه بر اساس گرایش‌های طائفه‌ای، مذهبی و عرقی تکه تکه شود.

سایکس پیکو، توافقنامه سری میان انگلیس، فرانسه و امپراتوری روسیه بود که بر اساس آن تصمیم گرفته شد پس از سرنگونی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، قلمرو این امپراتوری میان کشورهای مذکور تقسیم شود.

اسد همچنین تاکید کرد: چیزی که در حال حاضر کشورهای عربی شاهد آن هستند تاکیدی است بر نیاز به افکار و طرح‌هایی برای وحدت بیشتر در جامعه و باید اعلام کنم که سوریه و لبنان همواره نقشی منحصر به فرد در ایجاد و تقویت چنین افکاری به ویژه از طریق احزاب ملی و عربی داشته‌اند و این مساله در گسترش و تقویت احساسات قومی عربی نقش چشمگیری داشته است.

وی تاکید کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا از این نقش برای رویارویی با تلاش‌ها در تقسیم منطقه خاورمیانه و تفرقه‌هایی که با آن رو به رو هستیم استفاده کنیم.

اعضای هیات‌های لبنانی حاضر در این دیدار نیز به نوبه خود پایبندی لبنان به گزینه مقاومت را تحسین کرده و اعلام کردند: آنچه امروز سوریه با آن رو به روست توطئه‌ای است که نه تنها سوریه بلکه همه کشورهای عربی را هدف قرار داده و همه ملت‌های عرب باید برای به شکست کشاندن توطئه‌هایی که نقش قومی و مذهبی سوریه را هدف قرار داده، کمک کنند.

هیات لبنانی همچنین تاکید کرد: سوریه همواره مرکز مقاومت باقی خواهد ماند.

اسد در دیدار با هیات لبنانی ضمن ابراز ناخرسندی نسبت به سیاست "خویشتنداری لبنان" خاطرنشان کرد: امکان ندارد کسی که در دایره آتش است و آتش از هر سو به وی نزدیک می‌شود سیاست خویشتنداری اتخاذ کند. من نمی‌فهمم معنای ادامه این سیاست چیست آیا مقصود این است که لبنان مکانش را از خاورمیانه به قاره آفریقا منتقل کند و درهمان جا منتظر پایان بحران سوریه خواهد بود و سپس مکان خود بازمی‌گردد؟

اسد درباره مکلف شدن تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان برای تشکیل دولت جدید نیز گفت: گاهی بهتر است به برخی از خانواده‌های با اصل و نصبی که پیشینه تاریخی در اقدامات سیاسی دارند رجوع کرده و به آنها اجازه دهیم که از تجربیات خود استفاده کند.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره نقش طایفه اهل سنت در سوریه و لبنان نیز صحبت کرده و بر اهمیت این بخش از جامعه در سوریه و لبنان اشاره کرد و گفت: ما در قدرتمان به این بخش مهم از جامعه خود اتکا داریم و این گروه تاثیر زیادی در سوریه دارند.

وی همچنین عنوان داشت: بر خلاف آنچه شایع است، جامعه سوریه در حال حاضر بیشترین همبستگی را از لحاظ عقیدتی و ملی در رویارویی با چالش‌های موجود دارد.

وی تاکید کرد: ارتش سوریه یکپارچه بوده و هیچ اختلاف مذهبی در میان ارتش وجود ندارد ولی برخی تلاش می‌کنند تا عواطف و احساسات مذهبی در سوریه را برانگیزند، باید بگویم این افراد تا حدود زیادی در این مساله ناکام بوده‌اند.

بشار اسد همچنین عملکرد میشل عون، سلیمان فرنجینه و بشاره الراعی، اسقف مارونی که از رهبران سیاسی لبنان هستند را تحسین کرده و اعلام کرد این افراد روحیه وطن‌دوستی و فکری گسترده و عمیق دارند.

اسد درباره روابط با میشل عون نیز گفت: ما به صادقانه بودن بسیاری از مواضع عون نسبت به بحران سوریه پی برده‌ایم، او پیشتر از دوستان ما نبود بلکه برعکس از دشمنان ما بود لذا نزدیک‌تر شدن وی به چیزی که در سوریه اتفاق می‌افتد اهمیت زیادی دارد. اما سلیمان فرنجیه یکی از دوستان و برادران ما بوده و هست.

اسد همچنین ضمن ابراز اطمینان نسبت به روند تحولات کنونی سوریه اعلام کرد: استراتژی رهبران سوریه بر باقی نگه داشتن دمشق و شهرهای دیگر اتکا دارد اما برخی از مناطق روستایی گاهی به دلیل ضرورت‌های تاکتیکی از نیروهای ارتش خالی شده‌ چرا که بهتر است به جای قربانی کردن این روستاها آنها را خالی کنیم اما باید بگویم که ما می‌توانیم به هر منطقه‌ای که بخواهیم باز گردیم.

وی تاکید کرد: جنگ با آنچه که "ارتش آزاد" آزاد خوانده می‌شود عملا به پایان رسیده و ما در حال حاضر با گروه القاعده مبارزه می‌کنیم. باید بگویم که افرادی با مایت‌های خارجی از 23 کشور جهان در حال حاضر در سوریه در حال جنگ علیه ما هستند.

اسد گفت: از ابتدای بحران سوریه خیلی‌ها به ما پیشنهاد کردند که با قاطعیت به این وضعیت پایان دهیم اما یک مسئول نمی‌تواند با سرزمین و مردمش این چنین رفتار کند چرا که اگر ما به این شیوه رفتار می‌کردیم بدون شک دوستانمان را از دست می‌دادیم اما در حال حاضر سود زیادی کرده و به خاطر همین موضع ما بسیاری از کسانی که قبلا دشمن ما بودند به دوست ما تبدیل شده‌اند؛ به عنوان مثال ما درمورد مساله ورود گروه‌های مسلح به اردوگاه آوارگان فلسطینی الیرموک در دمشق با حکمت و تدبیر عمل کردیم. ما به اتخاذ اقداماتی پیرامون این اردوگاه پرداختیم و بدین وسیله گروه‌های مسلح در داخل اردوگاه زندانی شدند و با گذشت مدت زمانی کوتاه بدون اینکه هیچ خونریزی صورت بگیرد صدای نارضایتی از درون اردوگاه علیه حضور گروه‌های تروریستی بلند شد.

اسد درباره نقش و موضع روسیه در معادله درگیری‌های سوریه نیز ضمن ابراز خرسندی نسبت به ثبات مسکو در حمایت از سوریه عنوان داشت: میان ما و روسیه هیچ علاقه‌ای ویژه و یا پشت پرده‌ای وجود ندارد، علت اینکه روسیه از سوریه دفاع می‌کند این است که معتقد است دفاع از دمشق دفاع از موضع مسکو و منافع آن است. اگر طرحی برای دخالت در سوریه از سوی شورای امنیت مطرح شود، روسیه بار دیگر آن را وتو می‌کند.

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند سرنوشت بحران سوریه به نتیجه کنفرانس احتمالی میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و باراک اوباما، همتای آمریکایی وی بستگی دارد اما باید بگویم که سوریه با همه عزم و اراده خود و با قدرتش بر این نشست تاثیر خواهد گذاشت. ما منتظر نمی‌شینیم که این نشست بر سرنوشت سوریه تاثیر بگذارد. این ما هستیم که بر آنها تاثیر می‌گذاریم و منتظر نمی‌نشینیم آنها برای سوریه تصمیم بگیرند. هر دوی آنها (اوباما و پوتین) از نزدیک وضعیت سوریه را دنبال می‌کنند تا بدانند که در نهایت چه چیزی اتفاق خواهد افتاد.

اسد ادامه داد: سوریه هر زمانی که لازم باشد بسیار نرم و انعطاف‌پذیر عمل می‌کند چنانکه در خصوص ولید جنبلاط، یکی از مخالفان سوریه عمل کرد، جنبلاط به رغم همه اظهارات تندش علیه سوریه و شخص من با آغوشی باز از سوی ما پذیرفته شد اما در مقابل زمانی که ضرورت ایجاب کند سوریه قادر است با قدرت ایستادگی کند.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره نقش اتحادیه عرب نیز گفت: اتحادیه عرب تشکیلاتی است که هیچ افق و چشم‌اندازی برایش در آینده وجود ندارد چرا که اساسا اتحادیه عرب در خدمت انگلیس است و جز یک بار آن هم در دوران جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور اسبق مصر به نقش خود در دفاع از کشورهای عربی عمل نکرد.

وی درباره نقش کشورهای خارجی در بحران سوریه نیز گفت: قطر همچنان به دخالت آشکار در سوریه ادامه داده و اموال زیادی را برای این مساله خرج می‌کند و کشورهایی را هدف قرار می‌دهد که تاریخ و هویت عربی دارند، سوریه نیزبه عنوان مرکز تمدن عرب هدف این حملات است.

اسد در پیامی که ظاهرا آن را متوجه مقامات عربستان کرده بود گفت: لبنان یک شرکت سرمایه‌گذاری نیست که برای آن کارمندی تعیین کرد و یا از خارج بر آن اعمال نفوذ کرد.

وی افزود: عربستان در حال حاضر از وجود اختلاف در دولت این کشور و خانواده حاکم رنج می‌برد لذا تصور نمی‌کنم عربستان در آینده نقش چشمگیر و بزرگی در جهان عرب داشته باشد.

اسد درباره نقش آمریکا در بحران سوریه نیز گفت: آمریکایی‌ها از آغاز بحران سوریه علیه ما فعالیت می‌کردند ولی هیچ گزینه‌ای برای ارائه ندارند و در نهایت نیز هرکسی که پیروز شود با آن گروه همراه خواهند بود.

وی درباره موضع اروپا نسبت به سوریه نیز گفت: موضع اروپا در این باره بسیار متزلزل و ناپایدار است.

اسد درباره اردغان، نخست‌وزیر ترکیه تصریح کرد: اردوغان به اخوان المسلمین چشم دوخته و به آنها امید بسته است؛ اگر کسی از گشاده رویی سوریه در مقابل ترکیه در گذشته انتقاد کند به او می‌گوییم که همین گشاده رویی بود که اردوغان را در داخل کشورش با شکست روبرو کرد و افکار عمومی ترکیه را با ما همراه کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: درگیری‌های سوریه درگیری‌هایی بسیار طولانی است اما اعلام می‌کنم که ما گزینه‌ای جز پیروزی نداریم.

اسد جنگ در سوریه را رو به پایان دانست و گفت: بیش از یک هفته است که ارتش بر منطقه داریا در نزدیکی دمشق تسلط یافته و یک حلقه استراتژیک برای حمایت از پایتخت ایجاد کرده است.

رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: استراتژی ما این است که اول منطقه القصیر را پاکسازی کرده و سپس کار را در جبهه حمص یکسره کنیم و تروریست‌ها را بیرون برانیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها