کد خبر: ۱۲۷۲۰۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به اینکه دشمنان قدرت بازدارندگی سوریه را هدف قرار داده‌اند، با استقبال از ثبات مسکو گفت: روسیه حمایت از دمشق را مانند حمایت از مسکو و منافع آن می‌داند.

به گزارش 598، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه السفیر لبنان ، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دیدار با هیئت لبنانی گفت: بسیاری در ابتدای بحران از ما خواستند تا اوضاع را خیلی سریع حل و فصل کنیم، اما یک مسئول نمی‌تواند با سرزمین ملت خود به این ترتیب رفتار کند، اگر ما به این صورت رفتار نمی‌کنیم و این ابهام در نزد برخی باقی می‌ماند و ممکن بود ما دوستان خود را از دست بدهیم، اما الان ما بر برخی دشمنان پیروز شده‌ایم.

وی به عنوان مثال به حادثه یورش گروه‌های تروریستی به اردوگاه یرموک اشاره کرد و گفت که برخی به ما گفتند که با استفاده از زور افراد مسلح را از این اردوگاه خارج کنیم، اما ما به تقویت اقدامات امنیت در اطراف اردوگاه بسنده کردیم و افراد مسلح را در داخل آن محاصره کردیم و بدون خونریزی به این غائله پایان دادیم.

اسد در ادامه به نقش روسیه در معادله درگیری در سوریه اشاره کرد و با استقبال از ثبات و موضع ثابت مسکو در این راستا در حمایت از دولت سوریه گفته که روسیه الان حمایت از دمشق و اطراف آن را مانند حمایت از مسکو و منافع آن می‌داند.

وی تاکید کرد که روسیه الان قوی‌تر از زمان اتحاد جماهیر شوروی شده است، البته بر خلاف برخی عقیده‌ها که فکر می‌کردند بحران سوریه با مذاکرات ولادیمیر پوتین و باراک اوباما به پایان می‌رسد، اما ما می گوییم که سوریه با مقاومت و قدرت خود در این نشست نیز تاثیر خواهد گذاشت، چرا که هر دو رئیس جمهور به دنبال اوضاع میدانی هستند تا ببینند چه وضعی باید اتخاذ کنند.

رئیس جمهور سوریه با حمله شدید به اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه هیچ افقی و دورنمایی ندارد و از اساس در راستای خدمت به انگلیس طراحی شده است، این  اتحادیه هیچ نقش مثبتی ایفا نکرده جز یک بار که آن هم در زمان جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بوده است.

وی در مورد جایگاه کشورهای دیگر منطقه نسبت به بحران در سوریه گفت: قطر دخالت آشکار در این کشور را دنبال می‌کند و هزینه‌های زیادی در این راه می پردازد. عربستان سعودی از دو دستگی و شکاف زیادی در داخل خود رنج می‌برد و خاندان حاکم تکه تکه شده اند و من پیش‌بینی نقش بزرگی برای آینده این کشور نمی‌کنم. آمریکایی ها براگماتیک هستند و با یک نفر کار را به پایان نمی برند و در نهایت نیز با کسی همراه خواهند شد که برنده است. اروپایی ها دچار تردید هستند. اردوغان روی اخوان المسلمین حساب کرده است، کسانی که از گشایش سابق ما به روی ترکیه انتقاد می‌کنند، ما به آنها می‌گوییم که این گشایش باعث شد تا اردوغان در داخل کشور خود شکست بخورد و این در حالی بود که ما همدلی زیادی را در میان ملت ترکیه به دست آوردیم.

خبرگزاری سوریه نیز گزارش داد که اسد در این دیدار به بهبود اوضاع میدانی در سوریه به علت ثبات و پایداری ملت آن و همبستگی به دور ارتش قهرمان آن اشاره کرده و گفت که هیچ فضایی برای سستی در برابر گروه‌های تکفیری وجود ندارد و سوریه به صورت جدی با تمامی انواع تروریسم مقابله می‌کند. البته این کشور راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران را نیز همزمان دنبال می‌کند.

وی در مورد ارتش سوریه نیز تاکید کرد که این ارتش همبستگی دارد و هیچ شکاف مذهبی در داخل آن وجود ندارد، البته خارجی‌ها به دنبال تحریک عواطف و تعصبات مذهبی هستند، اما تا نسبت زیادی در این زمینه موفق نشده‌اند.

اسد با اشاره به اوضاع لبنان، قدرت این کشور را در قدرت آن دانست و نه ضعف آن. وی تاکید کرد که ثروت سوریه و لبنان و تنوع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی این دو کشور آنها را در مقابله با هجمه فکری که منطقه در معرض آن قرار دارد، مصون نگه می‌دارد و توطئه‌های خارجی برای ایجاد سایکس- پیکو جدید و تقسیم منطقه بر اساس طایفه ای، نژادی و مذهبی را از بین می‌برد.

رئیس جمهور سوریه در دیدار با این هیئت لبنانی تاکید کرد که تحولات منطقه این نیاز را ضروری می کند که دو کشور سوریه و لبنان با هم متحد شوند، این دو کشور البته نقش فعال و دائمی در تقویت افکار وحدت بخش میان خود داشته اند و بویژه احزاب قومی و عربی و ناصری این روحیه قومی و عربی را تقویت کرده‌اند و ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به این داریم تا از این سرمایه در راستای مقابله با تلاش‌های دشمن برای تجزیه و تفرقه میان خود استفاده کنیم.

وی با اشاره به جایگاه اهل تسنن در لبنان تاکید کرد که این گروه همواره نماد امنیت و توازن بوده و هیچ شبه نظامی را تشکیل نداده‌اند، اما بعد از جنگ و بعد از توافق طایف و بویژه بعد از ترور رفیق حریری به دنبال مذهبی سازی و تبدیل کردن آنها به شبه نظامیان بر آمدند، البته لبنان جز در سایه تقویت روحیه عربی در نزد این طایفه عزیز نمی‌تواند به ثبات و آرامش برسد.

اسد در مورد میشل عون و سلیمان فرنجیه و بشاره الراعی اسقف مارونی های لبنان نیز گفت که اینها رهبرانی هستند که روحیه ملی گرایی و دید باز و فکر عمیقی دارند.

اسد، سعد حریری را به کلی خارج از محاسبات خود دانست و گفت که در آن زمان به قطری ها و ترک ها نیز گفته است که حریری شایستگی تصدی نخست وزیری را ندارد، البته تصمیم نهایی را باید ملت لبنان می گرفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها