أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۱۲۷۲۷۷
زمان انتشار: ۱۸:۴۶     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
سپاه پاسداران به عنوان اصلی‌ترین نگهبان انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، با گذشت سی و چهار سال از عمر خود هنوز هم در اوج توانمندی دفاعی قرار دارد؛ توانی که گستره مقابله با تهدیدات نرم و سخت تا ورود به مدرنترین صحنه‌های نبرد اطلاعاتی را شامل می شود.

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، دوم اردیبهشت ماه، سالروز تصویب اساسنامه سپاه را باید روز تولد رسمی مهمترین نهاد انقلاب دانست که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه حراست از انقلاب و دستاوردهای آن را دارد.

وقتی نهادی مسئول حراست از انقلاب و به تبع آن دستاوردهای آن می‌شود، دیگر گستره مسئولیتی آن تنها در مقابله سخت با دشمنان خارجی نیست بلکه هرکجا، هر موضوعی که به انقلاب اسلامی مربوط باشد، خود به خود حراست و حفاظت آن بر عهده سپاه پاسداران قرار خواهد گرفت.

همین گستره مسئولیتی است که موجب شد سپاه در سالهای اولیه انقلاب به مقابله با گروهکهای معاند و مسلح و بعد از آن به مقابله با هجوم همه جانبه رژیم بعث با پشتیبانی تمامی دنیای کفر یعنی جنگ هشت ساله تحمیلی بپردازد و حالا بعد از گذشت دو دهه از پایان طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم، امروز این نهاد انقلابی جوان که تجربه‌ای گرانقدر را از مقابله با انواع تهدیدات پشت سر گذاشته، خود را برای نبردهای آینده با مولفه های جدید آماده می کند.

اما در این مسیر، هنوز هم بار اصلی حراست از انقلاب و دستاوردهای آن بر دوش سپاه است؛ وظیفه ای که پاسداران انقلاب نشان دادند بخوبی می توانند از عهده آن برآیند.

در این گزارش که به مناسبت دوم اردیبهشت ماه تهیه شده، به برخی مهمترین مقاطع کارنامه سپاه پاسداران خواهیم پرداخت که اگرچه این اقدامات در سال گذشته صورت گرفته اما نشان دهنده پویایی این نهاد انقلابی بعد از گذشت سی و چهار سال از عمر خود است.

* خنثی سازی عملیاتهای‌ انتحاری در تهران همزمان با نوروز 91

در اولین ماههای سال قبل بود که سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ از خنثی سازی چند عملیات انتحاری، انفجاری و ترور در نقاط حساس تهران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در عید نوروز خبر داد.

سردار کاظمینی همچنین گفت: بچه های گمنام اطلاعات سپاه از مدتها قبل از عید بر روی تیم‌های تروریستی کار کرده و توانستند در زمان مناسب به بهترین شکل با آنها برخورد کنند.

این افراد در واقع انجام عملیات‌های انفجاری، انتحاری و ترور در نقاط حساس تهران را در دستور کار داشتند.

این در حالی بود که چندی قبل نیز سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان، مدیران و مسئولین رده‌های مختلف سپاه از اقدام سپاه مبنی بر خنثی‌سازی توطئه مهم دشمنان خبر داده بود که بنا داشتند در ایام عید در داخل کشور انجام دهند.

بنا بر آنچه در رسانه‌های کشور منتشر شد، یگانهای اطلاعاتی سپاه پاسداران در آخرین روزهای سال 90 موفق به ردیابی چهار تیم تروریستی می شوند که به قصد عملیات انتحاری، از مرزهای شرقی وارد کشور شده بودند.

پس از مشخص شدن ماهیت این تیم ها و درگیری نیروهای عملیاتی سپاه با آنها که منجر به کشته شدن تعدادی از تروریست ها شد، مشخص شد اعضای هر یک از این تیم ها جلیقه های انفجاری حاوی 20 کیلو مواد منفجره به همراه داشتند و قرار بود در تجمعات مردمی در برخی نقاط مهم کشور سلسله انفجارهای انتحاری انجام دهند.

در ادامه اعترافات دستگیرشدگان این گروهک، مشخص شده که این تیم ها علاوه بر تلاش برای استفاده از این جلیقه ها، قصد داشتند با سرقت اتومبیل در برخی شهرها و جاسازی مواد منفجره در آنها، این اتومبیل ها را نیز منفجر کنند که خوشبختانه با واکنش به موقع سپاه با شکست مواجه شد.

پس از انتشار این اخبار، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان جزئیاتی جدید از این اقدام مهم سپاه، اعلام کرد که عناصر باقی مانده گروهک تروریستی ریگی برای عملیات خرابکاری وتروریستی در ایام نوروز 91 برنامه ریزی کرده بودند که تیم مذکور پس از ورود به کشور به طور کامل منهدم شد و برخی از عناصر آن به هلاکت رسیدند.

پاکپور ادامه داد: جلیقه‌های انتحاری که آنها آورده بودند قریب به 3 برابر قدرت جلیقه‌ای بود که در منطقه «پیشین» باعث شهادت سردار شوشتری و یارانش شد، بود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: آنها می‌خواستند در تجمعات جشن مردم در ایام عید در میان خانواده‌ها و فرزندان کشورمان عملیاتی انتحاری انجام دهند که موفق به این کار نشدند.

* موشک هایی که بدون «حاج حسن» شلیک شدند

12 تیرماه 91 بود که یکی از گسترده ترین رزمایش‌های موشکی سپاه با نام پیامبر اعظم (ص) 7 در اقصی نقاط کشور برگزار شد که طی آن، انواع موشک‌های بالستیک سپاه به صورت همزمان با شلیک از نقاط مختلف، هدفی واحد که شبیه سازی از پایگاههای کشورهای فرامنطقه‌ای است را در کویر ایران و نیز اهدافی در دریا را منهدم خواهند کرد.

بنا بر اعلام سپاه پاسداران، در این رزمایش انواع موشک های شهاب، زلزال، فاتح، تندر، خلیج فارس و قیام شلیک شدند که در متن زیر به بررسی اجمالی این موشکها پرداخته‌ایم؛ موشکهایی که نتیجه کار، خلاقیت، ایمان، تجربه و تخصص سربازان گمنامی چون سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم هستند که در رزمایش پیامبراعظم 7 به کار گرفته شد، رزمایشی که اولین تجربه بدون حاج حسن بود.

«قیام» دروازه ورود به عرصه جدید موشکی

29 مرداد ماه سال 89 بود که برای اولین بار جدیدترین موشک بالستیک میان برد ایرانی با نام "قیام" با موفقیت تست و شلیک شد.

‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است.

"قیام" را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک نامیدند به طوری که می توان گفت تجربه بیست و پنج ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا در این موشک خلاصه می شود؛ موشکی که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد.

این موشک بالستیک  بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

سرعت آماده سازی و شلیک موشک قیام، یکی دیگر از ویژگی های مهم آن است و البته تمامی ویژگی‌ها از قبیل جنس، مواد و دیگر خصوصیات نیز در این موشک رادارگریز مد نظر قرار گرفته است.

امروز میزان انبوهی از موشک بالستیک قیام تحویل نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

«خلیج فارس» شاهکار شهید طهرانی مقدم

موشک هوشمند و بالستیک "خلیج فارس" یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می‌کردند اما "خلیج فارس" با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

این موشک می تواند انواع شناورهای دشمن را در فاصله 300 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.

موشک "خلیج فارس" به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل می کند و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

سوخت موشک "خلیج فارس" جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

لازم به ذکر است که این موشک استراتژیک که یکی از شاهکارهای سردار شهید حسن طهرانی مقدم به حساب می آید قابلیت شلیک از روی لانچرهای سه تایی را نیز دارد.

"تندر"ی بر سر شناورهای سنگین

موشک تندر در کلاس موشک های بالستیک به عنوان یکی از موشکهای کوتاه برد می توان از عمق خاک کشور، شناورهای دشمن در تنگه هرمز را مورد هجوم قرار دهد.

استفاده از موشک تندر در کنار دیگر موشک بالستیک دریایی ایران یعنی "خلیج فارس" می تواند احتمال اصابت به هدف را بسیار بالا ببرد.

"فاتح" دقیق ترین موشک ایرانی

فاتح را دقیق ترین موشک ایرانی معرفی کرده اند که به کار گیری سیستم هدایت و کنترل بسیار دقیق این موشک را قادر می سازد با دقت بالا به اهداف مورد نظر اصابت کند.

افزایش برد و دقت، کاهش زمان مورد نیاز برای استقرار و پرتاب و سهولت در نحوه انبارداری در مناطق مختلف آب و هوایی را از ویژگی های نسل جدید موشک فاتح 110 عنوان کرد موشکی که به دست متخصصان داخلی صنایع هوا فضایی وزارت دفاع طراحی و تولید شده و از هیچ یک از موشکهای موجود در دنیا الگوبرداری نشده است.

با بکارگیری این موشک ها، توان و تحرک عملیاتی یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه، به طور چشمگیری افزایش می یابد.

"زلزال" زلزله ای در پایگاههای آمریکایی

زلزال با سوخت جامد از جمله مهمترین راکتهایی است که می توان اهداف و پایگاههای دشمن در اطراف ایران را در فواصل کوتاه مورد هجوم قرار دهد.

برای اولین بار موشک‌های زمین به زمین زلزال از روی لانچرهای سه‌تایی در رزمایش پیامبر اعظم 6 شلیک شد که این امر شلیک تعداد بیشتری از موشک‌های زلزال در مدت زمان کم را امکان‌پذیر کرده و موجب می‌شود تا تعداد موشک‌های بیشتری برای شلیک در آنِ واحد آماده شوند.

در رزمایش پیامبر اعظم 6، تعداد 9 فروند از این موشکها به صورت همزمان از روی لانچرهای سه تایی شلیک شدند.

اندکی بعد سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در نشستی خبری، از افزایش دقت راکت‌های زلزال خبر داد و گفت: این راکت‌ها که 15 الی 20 سال پیش ساخته شده بود، حدود 300 کیلومتر برد دارند و در گذشته از دقت مناسبی برخوردار نبودند اما امروز با پروژه‌ جدیدی که به اتمام رسید، دقت این راکت‌ها به زیر 50 متر کاهش پیدا کرده است.

"شهاب" کلیدواژه مرگ در سرزمین های اشغالی

خانواده موشک های شهاب (شهاب1، 2 و3) را باید معروف ترین موشک های ایرانی در دنیا دانست.

این موشک ها که در انواع میان برد و دوربرد ساخته شده اند، می توانند براحتی سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار دهند و شاید همین ویژگی بود که نام شهاب را به عنوان کلید واژه مرگ برای رژیم صهیونیستی در جهان جا انداخت.

در رزمایش موشکی پیامبر اعظم(ص) 6 بود که برای اولین بار موشک شهاب از سیلوهای پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد از زیر زمین شلیک شد.

با دستیابی به این فناوری پیچیده که بنا بر گفته فرماندهان نیروی هوافضای سپاه، طی 15 سال کار تخصصی به دست‌ آمده است، می‌توان انبوه موشک‌های دوربرد و بالستیک مانند شهاب را از نقاط زیر زمین به سمت اهداف از پیش تعیین شده پرتاب کرد.

تکثر و جانمایی‌های متنوع این سیلوها به همراه سرعت عمل آماده‌سازی موشک در آنها می‌تواند یکی از ابزارهای مهم ایران برای یک ضربه متقابل و قاطع به هر متجاوز باشد. با استفاده از این سیلوها، امکان ردیابی محل موشک‌ها از سوی ماهواره‌های دشمن وجود ندارد.

سردار سلامی: پیامبر اعظم(ص) 7 پاسخی به بی ادبی دشمنان در قبال ایران

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری این رزمایش، هدف اصلی از برگزاری آن را نشان دادن توان ملت ایران در دفاع از ارزشهای حیاتی خود عنوان کرد و گفت: ملت ما از توانمندی بالایی برای این دفاع برخوردار است که این توان در شکل نمادین پرتاب موشکها به جهانیان نشان داده شد.

سلامی همچنین این رزمایش را واکنش به کسانی دانست که با بی ادبی سیاسی با ملت ایران صحبت کرده و می گویند گزینه نظامی روی میز است.

وی افزود: در این رزمایش، روانه سازی، چابک سازی، دقت و مسایل فنی صورت گرفته در موشک ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

سردار حاجی زاده: بکارگیری موشک های 2000کیلومتری سپاه در رزمایش

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پس از شلیک انواع موشک های بالستیک در مرحله دوم رزمایش، با بیان اینکه طبق گزارشات رسیده، این موشکها که از نقاط مختلف کشور شلیک شدند، به هدف از پیش تعیین شده که یک هدف واحد شبیه پایگاههای هوایی کشورهای فرامنطقه ای بود، اصابت کردند، گفت: در آخرین روز رزمایش، جنگنده بمب افکن های سپاه پاسداران نیز اقدام به بمباران این هدف واحد خواهند کرد و پس از آن نیز بمباران اهداف توسط هواپیماهای بدون سرنشین را خواهیم داشت.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در این رزمایش از موشک های با بر 2000 کیلومتر نیز استفاده شده است، گفت: البته به دلیل برنامه از پیش تعیین شده، تنها از 1300 کیلومتر برد آنها استفاده کردیم.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: در این رزمایش از فواصل 300 تا 1300 کیلومتری به هدف شلیک شده است.

وی درباره یکی از مهمترین تفاوت های این رزمایش با رزمایش های قبل گفت: در گذشته، ما موشک ها را از یک جا شلیک می کردیم، اما امروز موشکها از چندین نقطه به سمت هدف واحد شلیک شدند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین درخصوص جدیدترین موشک بالستیک رادارزن سپاه گفت: این موشک بزودی آزمایش خواهد شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تشریح مراحل سه گانه رزمایش موشکی پیامبر اعظم (ص) 7 و سامانه‌ها و تجهیزات بکارگیری شده در این رزمایش اظهار داشت: طی این رزمایش انواع موشکهای دوربرد، میان برد و کوتاه برد از نقاط مختلف کشور به سمت اهداف از پیش تعیین شده در کویر ایران شلیک شد.

حاجی زاده شبیه سازی و احداث مقیاس کوچکی از یک پایگاه هوایی مشابه قدرتهای فرامنطقه‌ای را اقدامی برای سنجش دقت در هدف گیری، اثرگذاری و اصابت‌ها و ناکارآمدسازی و عقیم کردن یگان تهاجمی دشمنان ارزیابی کرد و افزود: قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی متخصصین نیروهای مسلح شکوفایی و گسترش صنایع دفاعی و اتکاء به فناوری بومی و خودباوری کارکنان نیروی هوافضای سپاه به نقطه‌ای از رشد و استحکام رسیده است که با قاطعیت می‌توان گفت ایران اسلامی امروز از تحریم‌ها عبور کرده و با تبدیل آن به یک فرصت راهبردی و طلایی راههای پیشرفت و تکامل را به طور میانبر و شتابان سپری می‌کند.

وی با اشاره به وجود 35 پایگاه آمریکایی در اطراف ایران، گفت: این پایگاه‌ها همگی در تیررس موشک‌های ما هستند و همچنین سرزمین‌های اشغالی نیز اهداف خوبی برای ما محسوب می‌شوند.

وی افزود: تدابیری اندیشیده شده تا با ایجاد پایگاهها و استقرار موشکها در اولین دقایق حمله، تمامی این پایگاهها را کاملا منهدم کنیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین درخصوص شلیک موفقیت آمیز موشکهای بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم7 تصریح کرد: طبق گزارشات رسیده، این موشکها که از نقاط مختلف کشور شلیک شدند، به هدف از پیش تعیین شده که یک هدف واحد شبیه پایگاههای هوایی کشورهای فرامنطقه ای بود، اصابت کردند.

حاجی زاده همچنین اظهار داشت: مهمترین تفاوت این رزمایش با رزمایش‌های قبل سپاه این بود که در گذشته، موشک‌ها از یک جا شلیک می‌شد، اما در این رزمایش موشکها از چندین نقطه به سمت هدف واحد شلیک شدند.

* سپاه حافظ امنیت بزرگترین اجلاس بین المللی در ایران

پنجم تا دهم شهریورماه، جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاس مهم جنبش عدم تعهد در تهران بود. اجلاسی که بعد از مجمع عمومی سازمان ملل، بزرگترین جنبش و اجلاسیه جهان محسوب شده و ایران اسلامی در سال جاری میزبان این اجلاس بود.

در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد که در تهران برگزاری شد، بیش از 120 هیئت در سطح مقامات سیاسی کشورهای عضو و همچنین نمایندگان تعدادی از سازمان های بین المللی به ایران سفر کردند.

با توجه به سطح برگزاری این اجلاسیه، آنچه در وهله اول بیشتر به چشم می‌آمد، برقراری امنیت کامل در همه زمینه‌ها برای اجرای آن بود؛ وظیفه‌ای که بر دوش سپاه پاسداران قرار گرفت.

سردار گرجی‌زاده: تامین امنیت اجلاس، برگ زرین دیگری در کارنامه سپاه

پس از برگزاری این اجلاس، سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده فرمانده سپاه حفاظت به تشریح اقدامات انجام گرفته در برقراری هر چه بیشتر و بهتر امنیت اجلاس غیرمتعهدها در تهران پرداخت.

سردار گرجی‌زاده با اشاره به برگزاری اجلاس تهران در سطوح بالای امنیتی، تاریخ سپاه را سرشار از مدیریت بسیاری از اقدامات حساس و امنیتی دانست و تصریح کرد: اجلاس سران غیرمتعهدها علاوه بر حجم بالای حضور میهمانان از کشورهای مختلف جهان و اهمیت بالای سیاسی، از شرایط امنیتی خاص و ویژه‌ای نیز برخوردار بود.

وی با اشاره به حجم گسترده تبلیغات و عملیات روانی دشمن در ناامن جلوه‌دادن ایران به منظور برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها در تهران افزود: در بیش از یک ماه و نیم گذشته حجم فزاینده عملیات رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن در کنار تهدیدهای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به ایران در پی آن بود که فضای ناامنی از کشورمان را به افکار عمومی دنیا القا کنند که در این شرایط ستاد فرماندهی کل قوا با اطمینان کامل به سپاه مسئولیت تامین امنیت اجلاس را به این نهاد انقلابی سپرد و تحت نظارت و کنترل عملیاتی سپاه تمامی دستگاه‌ها و نهادهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی با هماهنگی کامل در این خصوص گام برداشتند.

فرمانده سپاه حفاظت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما کشور امنی است و از فاکتورهای امنیتی بسیار بالایی برخوردار است اما بر این امر نیز واقف بودیم که دشمن برای ایجاد خدشه در برگزاری این اجلاس از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و احتمال آن می‌رفت برای القای ناامنی قبل از اجلاس دست به اقداماتی بزند.

وی با بیان اینکه از ماه‌ها قبل اقدامات متعددی به منظور تامین امنیت هر چه بهتر و بیشتر اجلاس غیرمتعهدها صورت گرفت گفت: با تدابیر فرمانده محترم کل سپاه در قرارگاه نبی اکرم(ص) و تشکیل کمیته‌ای مشترک و متشکل از سپاه، ارتش، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر نهادهای امنیتی ذیربط اقدامات پیش از برگزاری اجلاس مانند شناسایی، مکان‌یابی محل‌های استقرار و اقامت سران و هیات‌های همراه و سایر تدابیر و طرح‌های امنیتی به خوبی به سرانجام رسید.

گرجی زاده در خصوص اقدامات امنیتی که در زمان برگزاری اجلاس انجام شد نیز خاطر نشان کرد: در مدت برگزاری اجلاس تهران فعالیت‌های بسیار وسیع تری صورت گرفت؛ اسکورت و تامین حفاظت شخصیت ها و مقرهای متعدد اسکان آنها که غالب هتل‌های تهران میزبان هیات‌های خارجی بود توان امنیتی زیادی را طلب می‌کرد.

فرمانده سپاه حفاظت افزود: در کنار این موارد یک سری اقدامات امنیتی نامحسوس نیز انجام شد تا ایجاد هرگونه خطر آفرینی از جانب دشمن سلب شود.

وی با بیان اینکه هرچند بسیاری از اقدامات انجام شده را به دلیل نوع کار و حساسیت آن نمی توان عنوان کرد، اظهار داشت: اما به وضوح می‌توان گفت اقدام امنیتی گسترده ای در این اجلاس صورت گرفت.

سردار گرجی زاده با مقایسه ضریب امنیتی کشورمان نسبت به کشورهای همجوار و سایر کشورها گفت: جمهوری اسلامی ایران از بالاترین رتبه‌های امنیتی برخوردار بوده و از بسیاری کشورهای توسعه یافته در زمینه شاخص ها و فاکتورهای امنیتی جلوتر است که مهم‌ترین عوامل آن مردم با ایمان، نظم‌پذیر و قانون‌مند و نیز نیروهای امنیتی توانمند و مقتدری هستند که اقتدار و توان عملیاتی خود را در مدت برگزاری اجلاس به بهترین نحو به نمایش گذاشتند.

فرمانده سپاه حفاظت با مقایسه اقدامات امنیتی که در برگزاری اجلاس تهران صورت گرفت با رویدادی همچون المپیک 2012 لندن اظهار داشت: کشور انگلستان در برگزاری این المپیک ارتش را در کوچه و خیابان‌های لندن مستقر کرد و با اعمال ممنوعیت‌های بسیار در عبور و مرور مردم به گواه رسانه‌های دنیا لندن را به یک پایگاه نظامی مبدل کرد؛ اما جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس نم به هیچ‌وجه به این صورت عمل نکرد و تنها به دلیل شرایط خاص ترافیکی شهر تهران محدودیت‌های خاصی در مناطق پیرامونی محل اجلاس ایجاد شد و بسیاری از اقدامات امنیتی به صورت نامحسوس و بدون هرگونه مزاحمت برای مردم صورت گرفت.

وی با اشاره به دستاوردهای برگزاری اجلاس غیرمتعهدها به لحاظ امنیتی برای سپاه گفت: یک نیروی نظامی به طور مستمر نیاز به تمرین دارد، در برخی تمرین‌ها شرایط مشابهی فرض می‌شود اما برخی تمرین‌ها در میدان عمل واقعی صورت گرفته و نیاز به شرایط فرضی ندارد که این اجلاس تمرینی واقعی برای سپاه بود و تامین امنیت سران و کنترل امنیتی کشور توسط سپاه برگ زرین دیگری را در کارنامه درخشان سپاه رقم زد.

وی با بیان اینکه "اقدامات امنیتی اگر نامحسوس اجرا شود زیباست" تصریح کرد: نهادهایی که کار امنیتی می کنند نمی توانند بسیاری از کارکردهای خود را عنوان کنند به این دلیل که قرار نیست دشمن از بسیاری از تاکتیک‌ها و اقدامات خبردار شود.

سردار خوشنواز: «سپاه» امنیت اجلاس غیرمتعهدها را در بالاترین سطح برقرار کرد

چندی بعد، سردار محمدجواد خوشنواز فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی (عج) نیز به بیان اقدامات صورت گرفته در خصوص تأمین امنیت اجلاس تهران توسط سپاه پاسداران پرداخت و با تأکید بر اینکه حفاظت و امنیت دارای جایگاهی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت، گفت: برقراری و ثبات امنیت بستر و محیط مناسبی را در شکل گیری ابعاد مختلف اداره کشور و امور معیشتی مردم رقم می‌زند و جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان این بستر را به منظور رشد و بالندگی در تمامی امور فراهم کرده است.

خوشنواز با اشاره به ابلاغ مسئولیت تأمین امنیت اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: در همین راستا تمامی نهادها و سازمان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی کشور مسئولیت برقراری، تعامل و همکاری هرچه بیشتر و بهتر با سپاه را پیدا کردند، تعاملات لازم در تمامی بخش‌های مربوط به اجلاس از جمله ساختار، سازماندهی، آموزش، تجهیزات، طراحی های عملیاتی، اشراف اطلاعاتی، اقدامات پدافندی و حتی مباحث پزشکی صورت گرفت.

وی با اشاره به فضاسازی و عملیات روانی دشمنان در القای جو ناامنی در ایران، گفت: دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به هیچ عنوان امنیت موجود در کشورمان را برنمی‌تابند از این رو تمام تلاش خود را در ارائه تصویری غیر واقعی از وضعیت ایران نزد افکار عمومی دنیا و شرکت کنندگان در اجلاس غیرمتعهدها بکار بستند.

فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی(عج) تصریح کرد: دشمنان در ابتدا عدم برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران را دنبال می کردند از زمانی که این حربه آنان منجر به شکست شد به فکر تهدید و تطمیع کشورها در جلوگیری از ورود نمایندگانشان به ایران افتادند.

وی افزود: هر چند برخی از حاضران در اجلاس تهران تحت تأثیر عملیات روانی دشمنان با فضای ذهنی متفاوتی پای به کشورمان گذاشتند اما زمانی که با شرایط مطلوب و امنیت کامل مواجه شدند نوع نگاه و احساس آنان نسبت به ایران تغییر یافت.

خوشنواز در ادامه خاطرنشان کرد: به یاری خداوند متعال و با اشراف اطلاعاتی فرزندان هوشیار ایران اسلامی و نیز تدابیر اتخاذ شده در خصوص برگزاری هر چه بهتر اجلاس غیرمتعهدها بار دیگر دشمن ناکام ماند و این اجلاس در بالاترین سطح امنیتی برگزار شد، که این را می توان در اذعان تمامی حاضران در اجلاس و تقدیر رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت مطلوب اجلاس به وضوح دریافت.

وی برگزاری اجلاس شانزدهم غیرمتعهدها در ایران را در شرایطی که کشورهای منطقه هرکدام به نوعی با ناامنی دست به گریبان هستند مایه مباهات و نمایش اقتدار ایران اسلامی خواند و تصریح کرد: برقراری این امنیت مرهون تلاش های ثمربخش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همکاری تمامی نهادها و سازمان های نظامی، انتظامی و امنیتی است که برگ زرین دیگری را در ابعاد حفاظت و امنیت در پرونده افتخارات این نهاد مکتبی و مردمی رقم زد.

فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی(عج) در پایان ضمن تقدیر از مردم شریف ایران اسلامی بویژه مردم تهران که در اجرای مأموریت تأمین امنیت اجلاس نهایت همکاری را داشتند، گفت: دعای خیر ملت ایران در این مأموریت مهم همواره بدرقه سپاه و سایر نیروهای مسلح بود و از طرفی همراهی و هماهنگی آنان و درک صحیح از شرایط موجود، بستر مناسبی را برای همکاری ایجاد کرد و بر خلاف همه تهدیدات و عملیات روانی دشمنان شاهد اقتدار و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران بودیم.

* «رعد» سپاه پیشرفته تر از «بوک» روسیه

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، در آستانه هفته دفاع مقدس، طی نشستی خبری از عملیاتی شدن سامانه پیشرفته پدافند هوایی سپاه با نام «رعد» خبر داد و گفت: این سامانه از نوع سامانه‌ «بوک» شرقی پیشرفته‌تر است.

وی تصریح کرد: رعد در برد 50 و ارتفاع 25 تا 27 کیلومتر (70 هزار پا) یک سامانه متوسط به بالا محسوب می‌شود و می‌تواند جمهوری اسلامی را در عرصه مقابله با تهدیدهای هوایی افزایش دهد.

این سامانه چند روز بعد در رژه بزرگ نیروهای مسلح در جوار حرم ملکوتی امام خمینی(ره) برای اولین بار به نمایش در آمد ولی مشخصات این سامانه مدرن پدافند هوایی در قیاس با مدل روسی آن چه بود؟

یکی از پرکاربردترین سامانه های دفاع هوایی در دنیا، سامانه های میانبرد و ارتفاع متوسط هستند. این گستردگی استفاده به دلایل مختلفی پدید آمده از جمله بیشتر بودن تعداد تهدیدات عمل کننده در این لایه و ایجاد بازدارندگی جغرافیایی مناسب و مقرون به صرفه با توجه به برد موشک های مورد استفاده.

در بین این سامانه ها انواع متحرک آنها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند زیرا استقرار در یک منطقه و برچیدن و جابجایی آنها بسیار سریع انجام شده و ضمن برقراری حفاظت بهتر از خود سامانه با جابجا کردن آتشبار، امکان پوشش مناطق مختلف در صورت نیاز با این عمل فراهم می شود.

در کشورمان ایران سامانه های میانبرد پدافند هوایی موشکی «هاوک» و «استاندارد» پیش از انقلاب و سامانه های «اچ-کیو-2/صیاد-1»، «سام-6» و «مرصاد» و پس از انقلاب به خدمت گرفته شده بود که بجز صیاد-1 و مرصاد بقیه سامانه ها ساخت خارج هستند.

اما جدیدترین سامانه دفاع هوایی موشکی معرفی شده در کشور با نام «رعد» که در نشست خبری فرمانده کل سپاه برای اولین بار از آن سخن گفته شد آمده است تا حلقه مفقوده میانبردهای ایران را پر کند و بنا بر مطالب منتشر شده، دارای مشخصاتی برتر نسبت به سامانه بوک روسیه است. برد این سامانه 50 کیلومتر و سقف پرواز آن توسط فرمانده کل سپاه 25 تا 27 کیلومتر و توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه 75هزار پا(معادل 22.8 کیلومتر) عنوان شده است.

* شاهد 129؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی و دوربرد سپاه

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مهرماه سال جاری با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، از عملیاتی شدن جدیدترین پهپاد دوربرد و تهاجمی سپاه با نام شاهد 129 خبر داد و گفت: این هواپیما می‌تواند بسیاری از نیازهای ما را با کمترین هزینه برآورده کند.

این هواپیما علاوه بر اینکه از قابلیت نصب بمب و موشک برخوردار است، می‌تواند در فاصله 1700 تا 2هزارکیلومتری پایگاه خود به انجام مأموریت بپردازد.

حاجی زاده تاکید کرد: عرصه پهپادی یکی از حوزه‌هایی است که می‌توان گفت ما در طول سال‌های پس از انقلاب به صورت کامل در آن تحریم بودیم.

این هواپیمای راهبردی قابلیت مداومت پردازی 24 ساعته، قادر به اجرای ماموریت‌های مراقبت، شناسایی و انحراف اهداف با بمب و موشک است.

با بکارگیری این هواپیما، جمهوری اسلامی ایران با کمترین هزینه، اشراف اطلاعاتی خود بر مناطق مرزی، کویر مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان را گسترش داده و امنیت تروریست‌ها و قاچاقچیان را با تهدید جدی مواجه می‌سازد.

این پرنده به گونه‌ای طراحی شده است که انواع تجهیزات بر روی آن قابل نصب بوده و در کنترل ترافیک جاده‌ای، مراقبت جنگلها و منابع طبیعی نیز می‌تواند مورد استفاده مؤثر قرار گیرد.

شاهد 129 از محصولات جدید، در شرایط تهدید و تحریم دشمنان علیه ملت ایران به شمار می‌رود.

با نصب موشک‌های «سدید» که طراحی خود سپاه است بر روی این پهپاد این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند اهداف را در دوردست مورد اصابت قرار دهد.

* شلیک به شکارچی

آبان 91 هنوز به اواسط خود نرسیده بود که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دو جنگنده ایرانی به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز خلیج فارس شلیک کرده‌اند.

پنتاگون مدعی شده هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده است.

پیشتر نیز شبکه «‌سی‌ان‌ان» آمریکا مدعی شد هفته گذشته دو جنگنده سوخو 25 ایران به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز خلیج فارس شلیک کردند.

سی‌ان‌ان در ادامه به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد این هواپیمای بدون سرنشین بر فراز حریم هوایی بین‌المللی کویت پرواز می‌کرد و در حال انجام فعالیت‌های شناسایی عادی خود بود.

این شبکه خبری آمریکایی اعلام کرد اگر چه شلیک جنگنده‌های ایرانی به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی برخورد نکرده اما نگرانی وزارت دفاع آمریکا را برانگیخته است.

همچنین دو مقام آمریکایی اعلام کردند این دو جنگنده سوخوی 25 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند البته سی‌ان‌ان اعلام نکرد چگونه متوجه شده که این جنگنده‌ها متعلق به سپاه بوده است.

دولت اوباما این حادثه را که چند روز پیش از انتخابات آمریکا روی داده فاش نکرده است اگر چه سه مقام برجسته آمریکایی بروز این حادثه را تایید کرده‌اند.

سی‌ان‌ان اعلام کرد این مقامات آمریکایی به دلیل حساسیت موضوع خواستند تا نامشان فاش نشود.

بر اساس خبر سی‌ان‌ان، فیلمی که هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی گرفته، نشان می‌دهد دو جنگنده سوخوی ایران در حال نزدیک شدن به این هواپیما بوده و به سوی آن شلیک کردند.

سی‌ان‌ان ادامه داد: خلبانان ایرانی به شلیک خود ادامه دادند اما شلیک‌های آنان به هواپیمای بدون سرنشین برخورد نکرد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا به این اقدام ایران اعتراض کرده اما هیچگونه پاسخی از ایران دریافت نکرده است.

سرلشکر جعفری: به وظیفه خود عمل کردیم

اندکی بعد، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم به اظهار نظر در این رابطه پرداخت و ضمن تایید آن، گفت: یکی از پهپادهای دشمن به صورت اشتباه و یا عمدی وارد منطقه خلیج فارس و منطقه FIR که منطقه ممنوعه پروازی بود شد و سیستم‌های پدافند جمهوری اسلامی و جنگنده‌های سپاه که وظیفه مقابله را داشتند، به وظیفه خود عمل کردند.

جعفری ادامه داد: اگر باز هم این اتفاق بیافتد چنین حرکتی از طرف ایران انجام می‌شود.

سردار حاجی زاده: قبلا هم اخطار داده بودیم

سردار امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در همان مراسم سالگرد شهید طهرانی مقدم به خبرنگاران گفت: هواپیمای جاسوسی آمریکا وارد سواحل جنوبی استان بوشهر و فضای ایران شده بود که با عکس العمل به موقع جنگنده‌های سپاه مواجه شد.

وی با بیان اینکه این هواپیما از مدل MQ1 است، گفت: طبق گزارش آمریکایی‌ها این هواپیما وظیفه جمع آوری اطلاعات و همان جاسوسی را دارد.

وی تاکید کرد: این هواپیما مشغول پرسه زدن در اطراف جزیره خارک بود و ما فکر می‌کنیم علاوه بر اهداف نظامی در حال جمع آوری اطلاعات جزیره خارک و تردد نفت کش‌ها بوده است.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه ادامه داد: قبلا هم این هواپیماها وارد منطقه FIRشده بودند و به آنها اخطار داده بودیم که این بار اخطار شدید‌تری دادیم.

وی ادامه داد: ما از منافع ملی خود کوتاه نمی‌آییم که اگر دشمن از خطوط قرمزمان عبور کند و این قضیه تکرار شود شدیدتر برخورد می‌کنیم.

حاجی‌زاده با تائید شلیک به این پهپاد گفت: ما شلیک هم کردیم که اخطار بود و اگر آنها توجه نکنند ممکن است اقدامات و پاسخ شدیدتری ببینند.

وی در پایان در خصوص همزمانی انتخابات آمریکا و مقابله با پهپاد آمریکایی‌گفت: اگر لاشه آن در اختیار ما بود آن را رسانه‌ای می‌کردیم اما ما به وظیفه خود عمل کردیم و کاری که انجام دهیم شجاعت اعلام آن را نیز داریم.

سردار وحیدی: اقدام سپاه هوشمندانه بود

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع نیز در واکنش به انتشار خبر شلیک جنگنده‌های سپاه به پهپاد آمریکایی در خلیج فارس گفت: هفته گذشته یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس وارد شد که با اقدام به هنگام هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار گردید.

وی افزود: این تجربه و نیز سوابق قبلی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری لازم، همه تحرکات را به طور دقیق رصد نموده و با اقتدار موثر، اقدام‌هایی قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد کرد.

سردار وحیدی تاکید کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های ذی‌ربط از جمله مراجع ذی صلاح بین المللی موضوع را در دست پیگیری دارد.

* آنجا که عقاب پر بریزد

اواسط آذرماه و در اولین سال شکار پهپاد جاسوسی RQ170 وقتی همه منتظر شنیدن اخبار جدید از وضعیت این پرنده پیشرفته جاسوسی بودند، خبر دیگری مبنی بر شکار یکی دیگر از پهپادهای شناسایی آمریکا توسط سپاه این بار در خلیج فارس، در صدر اخبار دنیا نشست.

این برای چندمین بار است که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی اقدام به جمع آوری اطلاعات از مرزهای جمهوری اسلامی ایران کرده و هربار با مقابله نیروهای مسلح کشورمان مواجه می‌شوند.

این بار پهپاد جاسوسی Scan Eagle (عقاب تیزبین) بود که به دام نیروی دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس افتاد.

پهپاد Scan Eagle در ابتدا یک هواپیمای بدون سرنشین کوچک و کم هزینه بود که توسط شرکت «اینسیتو» که یکی از شرکت‌های تابعه بوئینگ است، ساخته شد.

این هواپیما در ابتدا برای صنعت ماهیگیری و نظارت بر مناطق دریایی در هنگام ماهیگیری استفاده می‌شد اما بعدها تکنولوژی و قابلیت‌های آن بسیار افزایش یافت و امروز گونه‌های متفاوت آن برای تفنگداران دریایی آمریکا هزاران ساعت مأموریت را در عراق و مکان‌های دیگر انجام  داده‌اند.

ارتقای تکنولوژی اسکن ایگل از سوی شرکت بوئینگ آنقدر افزایش یافت که از آن به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین قابل حمل برای نظارت و کنترل مستقل در شرایط جنگی نیز استفاده شد و از ماه اوت 2004 برای جنگ عراق در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت.

درحال حاضر اسکن ایگل مجهز به یک دوربین الکترو اپتیکال، یک دوربین مادون قرمز و یک برجک ثابت سبک وزن با دامنه ارتباطات بیش از 100 کیلومتر و استقامت پرواز تا بیش از 20 ساعت است.

این هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، بسیار کوچک و غیرمسلح بوده و توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می‌شود.

این پهپاد با 1.19 متر طول و 3.05 متر عرض (دو سر بال) و 18 کیلوگرم وزن برای پرواز نیاز به باند ندارد و در عوض با یک سامانه هوای فشرده به بالا پرتاب می‌شود و برای فرود هم یک جرثقیل با طناب و قلاب آن را در میان هوا می‌گیرد که تفنگداران دریایی آن را از روی ناوهای خود به پرواز در می‌آورند.

پهپاد اسکن ایگل با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و سقف پروازی 16000 پا می تواند بیش از 20 ساعت استقامت پروازی داشته باشد.

تجهیز سپاه به رادارهای کشف و شناسایی دقیق و رصد لحظه‌ای تحرکات و اقدامات نیروهای فرامنطقه‌ای و آمریکایی در منطقه خلیج فارس باعث شد این بار نیز پهپاد آمریکایی به محض ورود به مرزهای جمهوری اسلامی، شکار شود.

بنا بر این گزارش، چندی پیش جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل، ضمن محکوم کردن تجاوز پهپادهای آمریکایی به آسمان کشورمان، خواهان جلوگیری از این اقدامات شده بود.

* سپاه چگونه پهپادهای آمریکایی را شکار می کند؟

بعد از انتشار اخبار مربوط به شکار این پهپاد، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به روش مورد استفاده نیروی دریایی سپاه برای شکار Scan Eagle در منطقه خلیج فارس پرداخت.

این روزنامه در گزارشی می‌نویسد ایران احتمالااین پهپاد آمریکایی را با استفاده از روشی موسوم به «فریبکاری» به دام انداخته است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از آقای پترسون ـ که به نوشته کریستین ساینس مانیتور فردی است که موفقیت ایران در شکار پهپاد  RQ170 را در سال گذشته منتشر کرد ـ می‌نویسد اگر ادعای ایران برای شکار این پهپاد صحیح باشد این کشور با استفاده از روشی که بار قبل از آن استفاده کرده موفق به انجام این کار شده است.

آقای پترسون می‌گوید فنون الکتریکی مورد استفاده ایران برای شکار این پهپاد، به نام «فریبکاری» شناخته می‌شود که در آن متخصصان ایرانی مختصات GPS مربوط به پهپادها را به گونه‌ای بازآرایی کرده و سپس آنها را وادار می‌کنند در ایران فرود آیند که پهپاد  مذکور به اشتباه تصور می‌کند پیامهای مذکور از پایگاه اصلی‌شان به آنها ارسال می‌شود.

* سپاه میزبان بزرگترین رزمایش معنوی قرآنی

در اولین روزهای بهمن ماه سال جاری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میزبان مسابقات قرآنی نیروهای مسلح کشورهای اسلامی بود.

سردار محمدعلی آسودی معاون فرهنگی و تبلیغاتی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به این موضوع در پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران به ارائه گزارشی در این باره پرداخت و اظهارداشت: این دوره از مسابقات طی 3 روز با حضور حافظان و قاریان نیروهای مسلح از 15 کشور با حضور داوران بین‌المللی و با شعار وحدت، عزت و اقتدار نیروهای مسلح در پرتو قرآن برگزار شد.

معاون تبلیغات سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه در اواخر سال گذشته پیشنهاد برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی به محضر فرماندهی معظم کل قوا تقدیم شد، افزود:‌ رهبر معظم انقلاب این مسابقات را تصویب کردند و پس از آن دعوتنامه‌ها برای عالیترین مقامات نظامی کشورهای اسلامی توسط فرمانده کل سپاه ارسال شد.

وی با بیان اینکه در مرحله اول از 48 کشور اسلامی برای مسابقات دعوت شد، گفت:‌ 16 کشور رسماً اعلام کردند به دلیل منع فعالیت مذهبی نیروهای مسلح در قانون اساسی کشورشان نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند و این موضوع بسیار برای ما عجیب بود که چگونه کشوری می‌تواند اسلامی باشد اما فعالیت مذهبی برای نیروهای مسلح آنها ممنوع است.

‌سردار آسودی در ادامه گفت که از 65 نفر از قاریان و حافظان قرآن در این مسابقات شرکت کردند که 10 داور ایرانی و 4 داور از کشورهای مصر، اندونزی، عراق و سوریه در آن حضور یافته بودند.

معاون تبلیغات سپاه پاسداران مهمترین هدف از برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی را وحدت کشورهای اسلامی دانست و یادآور شد:‌ وحدت، اقتدار و عزت کشورهای اسلامی در پرتو پناه به قرآن است و این مولفه موثر قدرت نرم می‌تواند ما را به پیروزی بزرگ برساند.

دبیر مسابقات بین‌المللی قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی متذکر شد: استکبار و صهیونیزم بین‌الملل از گسترش انقلاب اسلامی به وحشت افتاده و فکر می‌کنند با تحریک افراد ناباب برای توهین به قرآن از گسترش اسلام جلوگیری کنند در حالی که تاکتیک آنها شکست خورده است.

سردار آسودی اظهار داشت: در این مسابقات به مسئولان نیروهای مسلح کشورهای اسلامی گفتیم حزب‌الله لبنان در پرتو پناه به قرآن توانست در برابر رژیم صهیونیستی که برخی کشورها نتوانستند 6 ساعت هم مقابل او دوام بیاورند، 33 روز مقاومت کرد و شکست سختی به رژیم صهیونیستی تحمیل کردند.

معاون فرهنگی و تبلیغاتی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: اگر جنبش حماس و جهاد اسلامی در نبرد 22 روزه و هشت روزه توانست رژیم صهیونیستی را شکست دهند، به برکت قرآن بود؛ ‌در سالهای دفاع مقدس نیز با وجود اینکه ما تانک، هواپیما و سیم خاردار هم نداشتیم اما به برکت ایمان، معنویت و قرآن توانستیم در یک نبرد هشت ساله به پیروزی برسیم.

وی اولین دوره مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی را بزرگترین رزمایش معنوی قرآنی دانست و متذکر شد: در رشته‌های حفظ کل، تحقیق و قرائت و پنج جزء نماینده جمهوری اسلامی ایران و در رشته حفظ 10 جزء نماینده کشور سودان حائز رتبه اول شدند.

سردار آسوری با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی مسابقات قرآن نیروهای مسلح کشورهای اسلامی در تهران راه‌اندازی شده است، گفت: بنابراین قرار است این رزمایش قرآنی هر دو سال یکبار برگزار شود.

* دیده بان آمریکایی همه چیز را لو داد

بهمن‌ماه، آخرین روزهای خود را پشت سر می گذاشت که RQ170 بار دیگر خبرساز شد.

ماجرا این قرار بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مستندی تلویزیونی به نام «شکار طبس»، با اشاره به در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی RQ170  آمریکا (معروف به دیده بان) توسط سپاه در سال گذشته به بیان ناگفته‌هایی در خصوص نحوه شکار پهپاد پیشرفته آمریکایی و حواشی آن پرداخت و گفت: در آن زمان عده‌ای اعتقاد داشتند که به هر حال آمریکایی‌ها هلی‌برن می‌کنند و نیرو و کوماندو پیاده می‌کنند و آن را منهدم خواهند کرد.

وی افزود: عده‌ای هم معتقد بودند آمریکایی‌ها حمله هوایی صورت می‌دهند و این هواپیما را با بمباران از بین ببرند ولی جمع‌بندی ما این بود که آنها هلی‌برن نمی‌کنند و نیروهایشان را به دام ما نمی‌فرستند.

حاجی‌زاده تاکید کرد: چون اگر این نیروها با تمهیداتی که فکر شده بود می‌آمدند و گرفتار می‌شدند مشکل آمریکایی‌ها بزرگتر از مشکل اول می‌شد. لذا احتمال اینکه بیایند و بمباران کنند را رد نمی‌کردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: البته در حدود 10 الی 15 درصد احتمال بود این اتفاق بیفتد به همین دلیل به همه پایگاه‌های موشکی و یگان‌ها آماده باش داده بودیم که اگر آنها حرکتی کردند ما بلافاصله پایگاه‌های آنها را موشک‌باران کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به رمزگشایی اطلاعات هواپیمای جاسوسی RQ170 گفت: پس از رمزگشایی حافظه‌های این هواپیما متوجه شدیم این هواپیما در کشورهای اطراف ایران پروازهای زیاد داشته و خیلی از درگیری‌های پاکستان را هدایت کرده است.

حاجی‌زاده همچنین به تشریح  نحوه به دام انداختن و رمزگشایی پهپاد آمریکایی می‌پرداخت، ادامه داد:‌ه ر روز که جلوتر می‌رفتیم متوجه می‌شدیم آمریکایی‌ها چه چیز بزرگی را از دست داده‌اند. فناوری‌های موجود در این هواپیماها خیلی به هواپیماهای پیشرفته مانند B2 که کاملا رادار گریز و بمب‌افکن هستند و همچنین جنگنده F35 شباهت دارد.

وی با اشاره به محل نگهداری این هواپیما در افغانستان اظهار داشت: RQ170 در پایگاهی در حدود 420 کیلومتری مرزهای شرقی ما و در داخل افغانستان بود که البته هواپیماهای دیگری از جمله هواپیماهای سری MQ که هم در کار شناسایی و مراقبت استفاده می‌شوند، در آنجا سازماندهی شده‌اند. عمده بمباران‌هایی که آمریکایی‌ها علیه افغانی‌ها و پاکستانی‌ها انجام می‌دهند توسط هواپیماهایی است که از این پایگاه بلند می‌شوند.

در این مستند همچنین برای اولین بار نشان داده شد که پاسداران انقلاب اسلامی از چه روش هایی برای انتقال پهپاد RQ170 استفاده کرده اند.

انتشار تصاویر رمزگشایی شده از حافظه RQ170 شامل فیلمبرداری از پایگاههای نظامی آمریکا در افغانستان، از جمله نکات مهم این مستند بود که نشان می داد حافظه اطلاعاتی این پرنده پیشرفته جاسوسی آمریکا به طور کامل توسط متخصصان دفاعی کشورمان رمزگشایی شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها