کد خبر: ۱۲۷۶۶۲
زمان انتشار: ۱۶:۵۹     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

به گزارش پایگاه 598 به نقل از «خبرگزاری دانشجو» تاثیر اردوهای جهادی به واسطه وجود روحیه مطالبه گری و آرمان گرایی در دانشجویان به گونه ای است که هر ساله در ایام تعطیلات نوروز جمعی از دانشجویان را در راستای خدمت رسانی، به مناطق محروم  می کشاند.

استان لرستان از جمله استان هایی است که به دلیل وجود زخم های عمیق محرومیت و کثرت عقب ماندگی ها به بستری مناسب برای برپایی اردوهای جهادی تبدیل شده است؛ از این رو دانشجویان جهادی دانشگاه های این استان همواره مخلصانه تلاش کرده اند که با برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم استان علاوه بر رفع بخشی از محرومیت ها گام های بلندی را در راستای مطالبه گری از مسئولان برای احقاق حقوق تضییع شده مردم در این مناطق بردارند.

اردوی جهادی نوروزی دانشجویان دانشگاه های لرستان نیز امسال اگر چه طبق پیش بینی های صورت گرفته قرار بود که در سایر شهرستان ها ی استان برگزار شود؛ اما به دلیل بروز برخی محدودیت ها نظیر تامین منابع مالی نهایتا به صورت متمرکز با حضور 250 نفر از دانشجویان در بخش پاپی شهرستان خرم آباد و یک اردوی جهادی دیگر نیز با حضور 30 نفر از دانشجویان دانشگاه های ازنا در روستای تازران بخش چاپلق این شهرستان برگزار شد و با این حال تلاش دانشجویان در مناطق محروم ثمرات ارزشمندی را در این مناطق به همراه داشت.

دارابی، مسئول برگزاری اردوهای جهادی سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه های لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در خرم آباد، ضمن تشریح عملکرد دانشجویان جهادی استان در اردوی جهادی نوروز از فعالیت های عمرانی دانشجویان جهادی به عنوان یکی از موثرترین فعالیت ها در بخش پاپی شهرستان خرم آباد یاد کرد و گفت: در این اردو دانشجویان عملیات احداث یک باب مسجد به مساحت 250 متر و با زیربنای 80 متر را در روستای پیلگه کلید زدند و در حال حاضر نیز ساخت آن 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: این مسجد که عملیات احداث آن در ایام فاطمیه شروع شده و به همین مناسبت به نام فاطمیون مزین شده است تا پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به بهره برداری برسد.

دارابی خاطرنشان کرد: در راستای تامین اعتبار احداث این مسجد دانشجویان جهادی در حرکتی خودجوش تصمیم گرفتند که هزینه اعزام به اردوی راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور که 10 میلیون تومان بود را با لغو این اردو به ساخت مسجد روستای پیلگه اختصاص دهند؛ با این حال برای تکمیل این مسجد 12 میلیون تومان دیگر هم نیاز است که امیدواریم با حمایت خیرین و دستگاه های دولتی تامین شود.

مسئول اردوهای جهادی بسیج دانشجویی لرستان با اشاره به اینکه ساخت 135 سرویس بهداشتی در مناطق محروم و زلزله زده بخش پاپی در صدر کارهای دانشجویان جهادی دانشگاههای لرستان در ایام نوروز قرار داشت، گفت: اعتبار مورد نیاز برای احداث 80 سرویس بهداشتی توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان  30 میلیون تومان بوده و کمیته امداد هم برای احداث 65 سرویس بهداشتی 45 میلیون تومان را متقبل شد و 15 میلیون تومان هم از طرف بسیج دانشجویی لرستان برای حمل مصالح ساختمانی مورد نیاز برای اجرای سایر پروژه های عمرانی اختصاص پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت واگذاری این پروژه به پیمانکار ساخت 135 سرویس بهداشتی حداقل 160 میلیون تومان هزینه در بر داشت؛ اما به همت دانشجویان جهادی با صرف 75 میلیون تومان این تعداد سرویس بهداشتی احداث شد.

دارابی به مشارکت دانشجویان گروه عمران و گروه آب برای احداث چهار منبع و مخزن آب در راستای تامین آب شرب چهار روستا اشاره کرد و افزود: به همت دانشجویان جهادی یک مخزن ذخیره آب در روستای حکومتی و یک مخزن ذخیره آب در روستای پیوست و دو منبع آب در روستای چول و کلنگ سر بخش پاپی احداث شد و به همت دانشجویان اکیپ آب عملیات آبرسانی به این روستاها انجام شد.

مسئول اردوهای جهادی بسیج دانشجویی لرستان گفت: در حالی که احداث این چهار منبع و مخزن ذخیره آب به همراه انتقال آب توسط دانشجویان جهادی با اعتباری بین 2 تا  2 میلیون و 500 هزار تومان انجام شده است اگر این پروژه ها توسط پیمانکار اجرا می شد بالغ بر 36 میلیون تومان هزینه در برداشت.

وی با اشاره به بار نشستن مطالبه گری های دانشجویان جهادی در حوزه عمران تصریح کرد: با پیگیری هایی که صورت گرفت عملیات احداث پل ارتباطی بین روستاهای تازان1 و تازان2 همزمان با برگزاری اردوی نوروز دانشجویان جهادی توسط اداره راه روستایی و امور عشایری لرستان کلید خورد و تاکنون 50 درصد پروژه که شامل ساخت پایه های پل است انجام شده و بزودی پل فلزی ساخته شده نیز روی پایه ها سوار می شود.

 دارابی با اشاره به اینکه با مطالبه گری دانشجویان جهادی بسیج دانشجویی لرستان نیز سه میلیون تومان برای تامین مصالح پل روستای حکومتی اختصاص داده شده است، افزود: با پیگیری های صورت گرفته ساخت پل فلزی این روستا را هرمز نصیری، شهردار خرم آباد با اعتبار 15 میلیون تومان متقبل شد و در حال حاضر نیز عملیات احداث پل نیز توسط مردم روستا در حال انجام است.

مسئول برگزاری اردوهای جهادی بسیج دانشجویی لرستان ساخت سرویس بهداشتی، برق کشی و لوله کشی انتقال آب مدرسه روستای بردگر، ساخت سرویس بهداشتی و برق کشی روستای دفکوندر و رنگ آمیزی کلاس های این مدارس که شامل پنج کلاس بوده اند را از دیگر فعالیت های گروه عمران برشمرد.

وی به فعالیت 50 نفر از دانشجویان جهادی لرستان در گروه عمران اشاره کرد و گفت: در طول برگزاری اردو بعضا این دانشجویان تا ساعت 2 بامداد در پروژه های عمرانی کار می کردند.

دارابی تصریح کرد: در فعالیت های عمرانی به گونه ای عمل شد که توان بومیان منطقه نیز در راستای تسریع در احداث پروژه های عمرانی به کار گرفته شد؛ به نحوی که در این اردو بیش از 400 نفر از محلی ها در بیش از 30 روستای محل اجرای اردو با دانشجویان جهادی همکاری کردند.

مسئول برگزاری اردوهای جهادی بسیج دانشجویی لرستان جذب کمک های مردمی در راستای تامین اعتبار مورد نیاز پروژه ها را از دیگر دستاوردهای دانشجویان جهادی برشمرد و گفت: به عنوان نمونه در یک مورد اهالی روستای پیلگه 25 گوسفند را برای احداث مسجد به این روستا اختصاص دادند.

وی با اشاره به فعالیت گروههای فرهنگی، اعتقادی، عمران، کشاورزی، دامپزشکی، بهداشت و درمان، آب، هنری، طراحی و دوخت، تربیت بدنی، آتش نشانی و کمک های اولیه و تدارکات و پشتیبانی در اردوی نوروز امسال خاطرنشان کرد: در این اردو بیش از 86 هزار دام شامل 35 هزار و 570 دام سبک و سنگین علیه بیماری های آبله بزی، گوسفندی و شاربن و 15 هزار قطعه طیور علیه نیوکاسل توسط گروه دامپزشکی واکسینه شدند و دیگر گروهها نیز با توجه به نوع تقسیم بندی گروهها به ارائه خدمات در حوزه خود پرداختند.

دارابی به فعالیت های دانشجویان دانشگاه های شهرستان ازنا در اردوی نوروزی در محل روستای تازران بخش چاپلق اشاره کرد و گفت: این اردو که با حضور 15 نفر از دانشجویان و همراهی 15 نفر از اعضای بسیج محلات برگزار شد، مسیر امامزادگان زید و قاسم به روستای تازران که یک مسیر صعب العبور به مسافت 30 متر بود توسط این گروه جهادی پله گذاری شد و علاوه بر محوطه سازی در حریم این امامزادگان دو سرویس بهداشتی هم در قالب کانکس در محل مستقر شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مرتضی خاکپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
رزمندگان فراموش‌شدگان جنگ
تاریخ ایران
اگر از موضوع فراموش شده ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عبور کنیم نوبت به رزمندگان جنگ می‌رسد. آن‌هایی که هشت سال جنگیدند و امروز در غبار زمان و سختی‌های زندگی فراموش شده‌اند.
جانبازان همچنان به دنبال اثبات جانبازی
تعطیلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت .
http://mkhakpour9.persianblog.ir
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها