کد خبر: ۱۲۸۵۶۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه اظهارات مقام‌های آمریکایی و انگلیسی در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه بی‌اعتبار است اعلام کرد: به احتمال زیاد سلاح‌های شیمیایی که نزدیکی حلب استفاده شده از ترکیه وارد کشور شده است.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزری سوریه (سانا) عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در میان جمعی از خبرنگاران در مسکو اعلام کرد: سلاح های شیمیایی که در نزدیکی حلب استفاده شده‌اند به احتمال زیاد از ترکیه وارد سوریه شده و به دست مخالفان رسیده است.

وی با اشاره به موشکی که به نزدیکی شهر حلب اصابت کرد و حامی مواد شیمیایی بود عنوان داشت: این موشک از جایی که تروریستها بر آن سلطه دارند پرتاب شده و این مکان از اراضی ترکیه دور نیست.

الزعبی ادامه داد: سوریه از سازمان ملل خواسته درباره حادثه "خان العسل" (محل برخورد موشک) در نزدیکی حلب تحقیق کند اما آمریکا و سایر طرف‌های متخاصم تصمیم گرفتند تا از طریق اعمال فشار بر سازمان ملل، دایره تحقیقات را تحت عنوان اینکه سلاح شیمیایی در جاهای دیگری علاوه بر خان العسل نیز استفاده شده، گسترش دهند.

پیشتر موشکی که گفته می شود حامل مواد شیمیایی بوده در منطقه خان العسل در حلب سقوط کرد که به کشته و زخمی شدن دهها تن انجامید.

سوریه در پی این حادثه از سازمان ملل خواست تا تحقیقاتی در این خصوص انجام دهد اما مقامات این کشور با درخواست سازمان ملل درباره انجام تحقیقات کامل در همه اراضی سوریه مخالفند.

الزعبی همچنین به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و انگلیسی درباره سلاحهای شیمیایی سوریه اشاره کرده و عنوان داشت: آنچه آمریکا و انگلیس درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه می‌گویند بی‌اعتبار بوده و در واقع شیوه‌ای برای اعمال فشار بر سوریه است.

وی تاکید کرد: آمریکا و انگلیس به طور کامل دروغ بودن چنین ادعاهایی را دانسته و می دانند و در واقع هدف از آن تکرار سناریوی عراق در سوریه است.

الزعبی بار دیگر تاکید کرد: دولت سوریه اگرهم سلاح شیمیایی در اختیار داشته باشد امکان ندارد که از آن استفاده کد و به هیچ وجه از آن استفاده نکرده و نخواهد کرد.

پیشتر چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا مدعی شده بود که سازمان اطلاعات آمریکا معتقد است ارتش سوریه در برخی از حوادث این کشور از مقادیر محدودی سلاح شیمیایی استفاده کرده که به احتمال زیاد این سلاحها گاز سارین بوده است.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اخیرا اعلام کرده بود که کشورش نسبت به وجود اسنادی مبنی بر استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه نگران است و امکان ندارد که در برابر این فاجعه بزرگ ساکت باشد.

وی تاکید کرده بود: استفاده از این سلاحها در سوریه نیازمند واکنش بین المللی جدی است و ما خواهان تحقیقات فوری درباره این سلاح ها و مجازات عاملان آن هستیم.

وزیر اطلاع رسانی سوریه پیشتر نیز اعلام کرده بود که سازمان ملل تلاش می کند تا از موضوع سلاح شیمیایی برای تکرار سناریوی عراق در سوریه سوء استفاده کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها