کد خبر: ۱۲۸۶۸
زمان انتشار: ۱۷:۵۰     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
در هفته گذشته برنامه ای تحت عنوان جوان ایرانی- پرسش های امروزی در راستای برپایی کرسی های آزاد اندیشی توسط خانه ی شهریاران جوان شهرداری در دانشگاه تهران برگزار شد که حاشیه های جالبی را با خود به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از دانشجویان حاضر در این برنامه که در چند روز برگزار شد در حاشیه های این برنامه می نویسد:

در هفته ی گذشته، در سالن شهید دهشور پردیس علوم دانشگاه تهران، هرروزه هیاهویی برپا بود. ششمین دوره همایش فکری «جوان ایرانی- پرسش های امروزی، کرسی های آزاد اندیشی ویژه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت،  توسط خانه ی شهریاران جوان شهرداری تهران از روز شنبه 24 اردیبهشت 90 اغاز به کار کرد.

همه چیز مرتب بود، همه ی صندلی ها از قبل صاحبشان مشخص بود و هر منطقه ردیف خاص خود را داشت !! هنگام شروع مراسم، مسئولین برگزاری با صدای تقریبا بلندی اعلام می کردند که منطقه 13 بیاد، منطقه فلان بیاید و برود.

عجیب که چه حضار حرف گوش کن و بانظمی و هرکس به سرعت تکلیف خود را انجام میداد. بعضا اساتید مطرح و برجسته ای دعوت شده بودند که شنیدن صحبت هایشان می توانست مفید باشد.

اما دریغ آنکه فضای سالن و برنامه طوری بود که دانشجوی دانشگاه تهران خود را در دانشگاه خود، کاملا غریبه می یافت و ترجیح می داد کرسی های آزاد اندیشی را در کنار دانشجویان دانشگاه خود پیگیری کند نه در کنار اعضای خانه ی شهریاران جوان شهر تهران که بعضا دانشجو هم در میانشان بود !!

البته مجریان برنامه بر خلاف کلیپ ابتدایی برنامه که تعریف رهبر معظم انقلاب از کرسی های ازاد اندیشی را نمایش می دهند، شکل برنامه هایشان کاملا متفاوت از انچه که ایشان فرمودند برگزار شد.

برخلاف نظر رهبری که دانشجویان با یکدیگر به تبادل نظر و بحث بپردازند، مانند دیگر برنامه ها، اساتید به سخنرانی می پرداختند و بعضا حاضرانی مانند کلاس درس، سوالی از استاد می پرسیدند.

تنها وجه مشترک این همایش با سخن مورد نظر رهبری در مورد کرسی های آزاد اندیشی، به عاریه گرفتن اسم آن بود ولی هیچ چیز دیگرش مطابق با اصل مطلب نبود.

البته که برنامه ریزی درست انجام شده بود !! بدون سخنران مطرح، دیگر دلیلی برای دعوت از سخنران اختتامیه برای تقدیر از اساتید باقی نمی ماند !!

رهبر معظم انقلاب فرمودند "این کرسی های آزاد اندیشی را شما دانشجویان در دانشگاه های کشور، در همین دانشگاه تهران، شریف و امیرکبیر برگزار کنید" برداشت این است که دانشجویان این دانشگاه ها نه آنکه افراد خارج از این دانشگاه ها که اکثرشان دانشجو هم نبودند، در دانشگاه تهران حضور پیدا کنند و بعد بگوییم کرسی های آزاد اندیشی برپا کرده ایم !

تمام کسانی که در هفته ی گذشته در چند و چون برگزاری این برنامه بودند، می دانند که این برنامه کاری تبلیغاتی برای شهردار تهران در دانشگاه تهران بیش نبود .

البته بعضا بحث های علمی مناسبی در فضایی غیر علمی و تبلیغاتی توسط اساتید برجسته صورت گرفت اما حتی تعدادی از اساتیدی که در جلسه ی اختتامیه از آنها تقدیر نیز شده بود، اذعان داشتند که تمامیت برنامه حالت کاملا تبلیغاتی داشت و از این موضوع بسیار ناراحت بودند و اعلام می کردند که نمی دانستند که قرار است به این شکل پایان یابد و اگر می دانستیم قطعا در این همایش شرکت نمی کردیم.

بگذریم از سخنرانی آقای مطهری که تحلیل های خاص خود را بار دیگر ارائه دادند و تشویق های عجیب و طولانی حضار در هنگام اهدای جایزه به ایشان، این سوال را بوجود آورد که مگر وی چه گفته است که اینگونه فرمان تشویق برای وی صادر شده است. بله، درست حدس زدید، سخن از احمدی نژاد بوده است و دانسته ها و پیش بینی های دکتر علی مطهری !!

 

اوج هنرنمایی خانه شهریاران جوان آنجایی بود که از دکتر قالیباف به عنوان سخنران برای مراسم اختتامیه دعوت کردند.

طبق گفته ی تعدادی از دانشجویان مشتاق برای سوال کردن از آقای قالیباف و اعلام مسئولین برگزاری همایش مبنی بر اینکه آقای قالیباف در پرسش و پاسخ دانشجویی نیز شرکت خواهند کرد، منتظر پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تهران از شهردار تهران بودیم.

لااقل اینگونه دلمان خوش بود که کمی فضای دانشگاهی، حساسیت و نشاط دانشجویان در پایان این همایش حکم فرما خواهد شد و شهردار تهران به پرسش های دانشجویان دانشگاه تهران پاسخ خواهد داد اما در لحظات پایانی مسئولین برگزاری برنامه ترجیح می دهند که شهردار وارد فضای چالشی نشود و همگان از فرمایشات ایشان در فضایی کاملا آرام، غیر دانشجویی و سازمانی، فیض کافی را ببرند !!

شهردار تهران می آیند و بعد از پخش کلیپی طولانی مدت در مورد فعالیت های خانه ی شهریاران جوان در سال های گذشته و دعوت حماسی مجری از آقای قالیباف در کنار تشویق های فراوان حضار از قبل توجیح شده، شهردار تهران شروع به سخنرانی می کنند.

نکته ی جالب این بود که در طول برگزاری همایش، تعداد شرکت کنندگان به اندازه ی صندلی های سالن بودند اما در روز سخنرانی دکتر قالیباف، تعداد افراد حاضر آنقدر زیاد آورده شده بودند که عده ی زیادی در اطراف سالن برگزاری همایش، ایستاده از بیانات شهردار استفاده می کردند !!

هرچه نگاه می کردیم که دانشجویی از دانشگاه تهران را رویت کنیم، فایده ای نداشت و همگی چهره ها ناآشنا بودند.

در این میان آقای قالیباف خود اذعان می کند که آمادگی کافی برای ارائه ی مطلبی علمی در ارتباط با این همایش را ندارد اما با توجه به اصرار مسئولین برگزاری همایش !!، به مطرح کردن بحث های کلی در حوزه ی مدیریت کشور !! خواهد پرداخت.

اینکه مدیریت نیاز اصلی کشور بعد از گذشت 3 دهه از انقلاب است و لزوم کارآمدی و به ظهور رسیدن دستاوردهای جمهوری اسلامی است.

شهردار تهران در بخشی از سخنرانی خود به نقل خاطره ای می پردازند که در سال 56 برای ایشان رخ داده است. بعد از وقوع زلزله ی طبس، ایشان در حالیکه 16 سال بیشتر نداشتند از مشهد برای کمک رسانی به مردم زلزله دیده به طبس می روند و در آنجا برای اولین بار معنی مدیریت جهادی را درک می کنند.

نتیجه گیری وی از بحث این بود که مدیریتی که برپایه ی اعتقاد به خدا و با اخلاص نباشد، جوابگو نیست و نخواهد بود. اشاره ای هم می کنند به نوع مدیریت برخی سازمان های فعال آن دوره که ویژگی با خدا بودن در آنها وجود نداشت و ادامه دادند که این سازمان ها در بین مردم زلزله زده ی طبس، قرص های نان پخش می کردند اما بر روی هر نان یک مهر بزرگ جوهری منقش به اسم سازمان را می کوباندند و عملا جوهر تمام نان را در بر میگرفت.

با ین حرف شهردار تهران یاخودآگاه یاد آرم های بزرگ شهرداری تهران در سرتاسر تهران می افتیم، از سطل های زباله گرفته تا پرچم های متصل بر روی پل ها و بنرهای مناسبتی و ... انگار اگر سرتاسر پل جوادیه آرم شهرداری تهران نصب نشود، کسی متوجه نمی شود که این کار نتیجه ی فعالیت شهرداری تهران بوده است !! تاکید فراوان قالیباف در سخنرانی خود بر لزوم ثبات و رسیدن به سطحی بالا از رفاه و آرامش هم از نکات جالب دیگر سخنرانی وی بود !!

به عنوان دانشجوی دانشگاه تهران، برایمان مهم است که اگر شهرداری هم می خواهد برنامه ای در این دانشگاه برگزار نماید، شرایط و الزامات ایجاد یک فضای علمی و دانشگاهی را فراهم کند نه آنکه در فضای دانشگاهی، روند فعالیت های تبلیغاتی خود را اینبار در لقای کرسی آزاد اندیشی مانندی ادامه دهد.


مراسم تقدیر از سازندگان سریال مختارنامه در دانشگاه علوم پزشکی تهران در تاریخ 28 اردیبهشت 90 با همکاری و مساعدت شهرداری محترم تهران در حالیکه پرچمی بزرگ منقش به آرم شهرداری تهران در سالن وجود دارد، با حضور رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در حال برگزاری است !! اینجا چه خبر است؟ ستاد تبلیغاتی یا دانشگاه؟!
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
سلام
مترصد بنر های تبلیغاتی اقای زیلو باف برای روکش وانت عزیزم با ارم مقدی یاس کبود نمره سیاسی ( 16 - قم ) هستم . بالخره ما هم میریم کنار دریا !!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
دیگران باید با ایده آل مقایسه شود ولی آقای پرزیدنت انسان دیگه اینجور اتفاق ها واسش اشکالی نداره آره؟ یک با و دو هوا تا کی؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها