کد خبر: ۱۲۹۶۵۹
زمان انتشار: ۰۲:۰۵     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
کارگردان فیلم کوتاه ˈبا من برقصˈ با انتقاد از کپی برداری صدا و سیما از شبکه های ماهواره ای گفت: کافی است کمی با خود صادق باشیم تا دریابیم که کپی های غلط و بی کیفیت از برنامه های خارجی در صدا و سیما چه آسیبی به جذب مخاطب ازسوی این رسانه ملی زده است.
ˈمریم پیربندˈدر گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رسانه، قدرتمند ترین وسیله ارتباط جمعی محسوب می شود و در جامعه امروز اهمیت و جایگاه آن بر هیچکس پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه جامعه بدون رسانه جامعه ایزوله محسوب می شود، گفت: عضو جامعه ایزوله، انسانی است بسیار بسته که به طور حتم در جامعه امروز جایگاهی ندارد و وصله ای است ناجور.

پیربند ادامه داد: انسان ایزوله شخصی است که نه تنها برای جامعه اش مفید نبوده، که خطرناک نیز هست.

وی اظهار داشت: رسانه، بویژه تلویزیون از ثانیه ای به ثانیه بعد حجم گسترده ای از اطلاعات را در ذهن خیل عظیمی از مردم بارگذاری می کند و شاید بیراه نباشد که از آن به عنوان عضوی از خانواده یاد کنیم.

کارگردان فیلم های کوتاه تأکید کرد: تلویزیون، عضوی بسیار تأثیر گذار و قدرتمند است که بر زندگی تک تک افراد خانواده، تربیت و آینده فرزندان، شرایط اقتصادی، انتخابها و اخلاق و رفتار وغیره تأثیر شگرفی دارد.

وی با بیان این که مسؤولان هر جامعه و کشوری بر اساس نیازها، اهداف، مشکلات و ویژگی های همان جامعه برای آن برنامه ریزی می کنند، ادامه داد: این برنامه ریزی با پیشرفت فناوری و زندگی در جهان امروز یعنی عصر ارتباطات بسیار سنجیده تر انجام می شود تا تغذیه اطلاعاتی اعضای جامعه به گونه درستی انجام شود و کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پیربند اضافه کرد: خانواده ایرانی به دلیل نوع زندگی و فرهنگ و عرفی که دارد، خانواده ای است که اعضای آن ساعات بسیاری را در محیط خانه سپری می کنند و قشر خاصی از جامعه ما که خیل عظیمی از جمعیت را تشکیل می دهند یعنی زنان، اوقات بیشتری را نیز در منزل هستند و عضو میهمان یعنی تلویزیون وسیله ارتباط آنها با دنیای اطراف است؛ عضوی که نرم نرم موجی را هرروز در جامعه سبب می شود؛ موجی سازنده و یا مخرب، موجی مأیوس کننده و سیاه و یا سرشار از امید به زندگی.

وی ادامه داد: فکر می کنم برای نقد عملکرد صدا سیما در این چندسال گذشته فقط کافی است با چشمانی کاملاً گشوده به اطرافمان نگاه کنیم و البته بخواهیم که ببینیم و باور اینکه انسانها در حال تغییر هستند و اینکه دنیا رو به رشد است و انسان امروزی، انسانی است هوشیارتر، سخت نیست.

پیربند با بیان اینکه انسان امروز امکان دستیابی به اطلاعات و رسانه های بین المللی را دارد، افزود: چه بهتر که میان هزاران شبکه، او شبکه همزبان خودش را پسندیده و یافتن سلیقه ایرانی و جلب او در چار چوب اصول، کار سختی نیست.

وی تصریح کرد: من اینجا نمی خواهم راجع به قوانین صحبت کنم؛ من راجع به اصول صحبت می کنم؛ اصولی که شایسته است در برنامه های تلویزیونی رعایت شود؛ اینها همان اصولی هستند که خانواده ایرانی به دلیل نوع فرهنگ و عرف خود با آنها آشناست و اصلاً لزومی ندارد برای جلب رضایتش زیر پا گذاشته شود.

پیربند با بیان اینکه مسأله مهم، همگام بودن با دنیای امروز است، اظهار داشت: هم به لحاظ تکنیک و هم به لحاظ محتوی توجه به این نکته ضروری می نماید که از دست دادن مخاطب ایرانی تنها به آمارگیری و ثبت عدد و رقم ختم نمی شود، بلکه واقعیت تلخ تر است و او رفته رفته از فرهنگ و اصالت خود فاصله می گیرد.

وی افزود: چندی پیش خاطره ای از یک دوست و همکارم شنیدم که شاید بازگو کردن آن در اینجا لازم باشد؛ دوست کارگردان من و گروهش در منطقه ای متوسط از شهر تهران از صبح بسیار زود مشغول فیلمبرداری فیلم تازه اش بودند که خانمی میانسال و خوشرو خود را به او می رساند و مؤدبانه به او اطلاع می دهد که لزومی ندارد گروه را خسته کند؛ چرا که مردم به سریالهای یکی از شبکه های ماهواره ای علاقه دارند و تلویزیون ایران را تماشا نمی کنند.

پیربند با ارزیابی این شبکه ماهواره ای ادامه داد: سریالهای این شبکه چه شاخصه هایی دارند که هموطن مارا بیشتر ما جلب کرده اند؟ فقط کافیست چند قسمت از آنها را تماشا کنیم تا متوجه شویم اتفاق عجیب و غریبی در آنها نمی افتد که ما نتوانیم.

وی، استفاده از فضاهایی مملو از زیبایی و رنگ و موسیقی را هدیه ای عنوان کرد که می توانیم به مخاطب خود ارزانی کنیم.

پیربند با بیان اینکه محدودیت های بسیار شدیدی که در فیلمنامه ها و سپس در خلال ساخت فیلم ها اعمال می شود، به هیچ وجه به درد دنیای امروز نمی خورند، افزود: به طور طبیعی مخاطب خانه دار ایرانی و فرزندان پسر و دختر نوجوان آنها از فضایی شاد و پر از زندگی لذت بیشتری خواهند برد.

*** جمع آوری ماهواره ها و فیلتر هم گام اثر بخش و مفیدی نیست

منتخب جشنواره فیلم کن ادامه داد: خریداری سریال ها به صورت لوح فشرده و با زیرنویس یا دوبله فارسی و تماشای آنها در منزل، شاهدی بر این مدعاست که مخاطب ما همچنان به برنامه ها و فیلمهای همزبان خودش علاقه دارد و این موضوع که این سریالهای پرمخاطب معمولاً در کشورهای همسایه ساخته شده اند که خیلی زیاد از فرهنگ ما فاصله ندارند، نشان از علاقه آنان به سنتهای مشابه دارد.

پیربند ادامه داد: از سوی دیگر، مخاطب ایرانی با صدها شبکه متنوع و مختلف روبروست که با فشردن یک دگمه کوچک امکان دستیابی به آنها را دارد؛ برنامه هایی با سطوح کیفی مختلف از سراسر جهان.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا برنامه های ساخت ما امکان رقابت با آنها را دارند؟ اضافه کرد: کافیست کمی با خود صادق باشیم تا دریابیم که کپی های غلط و بی کیفیت از برنامه های خارجی چه آسیبی به رسانه ما زده اند؛ باید واقع بین باشیم.

پیربند تصریح کرد: مخاطب ما اگر بخواهد آن برنامه خاص را به صورت کپی ببیند آیا بیشتر ترغیب نمی شود که همان نسخه اصل را ببیند؟ چرا ما باید قدمی برای تبلیغ دیگران برداریم و زمان و سرمایه کشورمان را در جهت اهداف آنها بکار گیریم؟

وی اضافه کرد: مسأله سانسور و پارازیت و جمع آوری ماهواره ها و فیلتر هم گام اثر بخش و مفیدی نیست و چه بسا افراد را بیشتر به سمت آنها ترغیب می کند و امروز زمان پرده کشیدن جلوی چشمان انسانها نیست.

منتخب جشنواره فیلم کن ادامه داد: شاید پدری تا زمانی که کودکانش خرد هستند و دستشان به پرده نمی رسد، بتواند آنها را از تماشای دنیای بیرون محروم کند اما زمانی که قد کشیدند و بازی شاد کودکان دیگر را در فضای بیرون دیدند چه؟ آیا دیگر می تواند جلوی بازی آنها را بگیرد؟ اگر بگیرد به چه قیمتی؟ افسرده شدن آنها و درگیر شدن بیهوده تمامی انرژی و خلاقیت آنها برای این مبارزه بی حاصل چه سودی دارد؟

پیربند افزود: به جای انکار دیگران باید ظرفیت و کیفیت تولیدات داخلی را بالا برد؛ مخاطب حق انتخاب خود را خواهد داشت و آزادانه انتخاب می کند تا برنامه های با کیفیت و مفید داخلی را ببیند.

*** شبکه های خارجی کودکان ما را هدف قرار داده اند

وی با بیان اینکه چرا اجازه دهیم تعذیه روح و روان نسل جوان آینده ما بدست دیگری باشد، گفت: آیا تا بحال دقت کرده اید که کودکان چقدر به تبلیغات تلویزیونی علاقه نشان می دهند؟ به نظرم دلیل آن چیزی نیست به غیر از موسیقی و رنگ.

پیربند تصریح کرد: کودک زیر چهار ساله وقتی با پدر و مادر خود به فروشگاه قدم می گذارد، بی آنکه سواد خواندن و نوشتن داشته باشد بلافاصله بعد از دیدن برند محصول، نام آنرا به زبان می آورد. در واقع او همه چیز را ثبت و ضبط کرده و هرآنچه امروز در ذهنش بارگذاری می شود فردا به جامعه هدیه می کند؛ این تنها در مورد تبلیغات نیست؛ اگر بادقت به برنامه های شبکه های خارجی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که آنها کودکان را نیز هدف قرار داده اند.

منتخب جشنواره فیلم کن با بیان اینکه آثار داخلی ما همواره ثابت کرده است که مخاطب ایرانی را صد در صد جذب خود می کند، تأکید کرد: آثاری مانند

ˈزمانهˈ، ˈهزاردستانˈ، ˈمسابقه هفتهˈ و غیره مخاطب را از کوچه و خیابان جمع کرده و پای تلویزیون می نشاند که باید این فیلم و سریال ها ادامه یابد.

پیربند با اشاره به آثار غنی تاریخ و فرهنگ کشورمان ادامه داد: کشور ما ایران مملو از سرمایه نیروی جوان و پراستعداد و خلاق و پر از ایده های نو است که باید از این انرژی و پتانسیل بخوبی بهره وری و استفاده شود.

وی ادامه داد: فیلمسازان جوان و مستعد فراوانی را می شناسم که در حضورهای بین المللی خود بسیار مورد توجه واقع شده و ایده های خلاقانه آنها مورد تحسین قرار گرفته است و بعضاˈ درهای پیشرفت مقابلشان گشوده شده است؛ اینان در کشور خودمان کجا هستند؟

پیربند با بیان اینکه جامعه شناسان و روان شناسان خبره کشور که با مردم و فرهنگ آشنا هستند براحتی برای این هدف می توانند مفید باشند، افزود: مطالعه درست و حساب شده و بکارگیری نیروی خلاق و مستعد و متخصص، برنامه ریزی درست و اجرای گام به گام آن، هدفی نه چندان دور و دست نیافتنی را به ارمغان خواهد آورد.

مریم پیربند کارگردان فیلم های کوتاه مستند ˈحناییˈ و ˈبا من برقصˈ و منتخب جشنواره فیلم کن در سال 2012 است.

این فیلم کوتاه هجده دقیقه ای مضمونی اجتماعی دارد و زندگی زنی جوان به نام مریم را در طول یک هفته به تصویر می کشد؛ هفته ای که او باید تصمیم مهمی در خصوص ادامه بارداری خود بگیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها