کد خبر: ۱۲۹۹۲۱
زمان انتشار: ۲۰:۲۱     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
در این نوع زیورآلات میزان زیادی فلز نیکل وجود دارد که استفاده مداوم از آن باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود.

به گفته کارشناسان، زمانی که فرد نسبت به نیکل دچار حساسیت شد، مانند تمام آلرژی ها تا آخر عمر خود به این حساسیت مبتلا می شود.

پوست برخی افراد در معرض تماس مستقیم با نیکل، نسبت به ذرات این فلز واکنش منفی نشان می دهد و حساسیت پوستی به صورت خارش، قرمزی و بثورات پوستی بروز می کند.

بطور متوسط10 درصد انسان ها به فلز نیکل حساسیت دارند و احتمال ابتلا به آلرژی پوستی در افرادی که در کارخانه، آرایشگاه، خیاطی و رستوران کار می کنند و بیشتر در معرض تماس با نیکل هستند، بیش از دیگران است.

با اینکه زنان بویژه دختران جوان بیش از آقایان از زیورآلات بدلی استفاده می کنند، اما مردان نیز در معرض ابتلا به حساسیت پوستی به فلزات قرار دارند.

بیماران مبتلا به اگزما و سایر بیماری هایی که روی پوست خود بثورات پوستی دارند، بیش از دیگران مستعد ابتلا به این عارضه اند زیرا ذرات نیکل براحتی می تواند از طریق این بثورات وارد جریان خون شود.

در مورد زخم های باز نیز همین مشکل وجود دارد بعنوان مثال هنگام سوراخ کردن گوش اگر از گوشواره های دارای نیکل استفاده شود احتمال بروز حساسیت بیشتر خواهد شد و در چنین مواردی باید از گوشواره های استیل، پلاستیکی یا تیتانیوم استفاد کرد.

سولفات نیکل در بسیاری از مواد پیرامون ما وجود دارد و هر یک از این مواد می تواند آغازگر آلرژی باشد.

به گفته متخصصان، یک فرد در صورت آلرژی نسبت به نیکل، بهتر است در تماس با موادی نظیر سکه، روغن دستگاه هایی که برای خرد کردن در آشپزخانه به کار می رود، برخی محصولات آرایشی، مواد غذایی کنسرو شده، باتری، گیره های کاغذ قاب عکس و گوشی تلفن محتاط باشد.

یک متخصص پوست و مو در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهار داشت: دستگاه ایمنی بدن، سولفات نیکل را بعنوان یک ماده خارجی و مهاجم می شناسد، در نتیجه واکنشی مانند آنچه که در برابر میکروب نشان می دهد، نسبت به این ماده دارد.

دکتر ˈکورش احمدپورˈ افزود: زمانی که یک ماده مهاجم به پوست حمله می کند واکنش دستگاه ایمنی بدن به شکل قرمزی و خارش در پوست دیده می شود و همین اتفاق در حساسیت به نیکل نیز رخ می دهد.

وی افزود: حساسیت پوستی به نیکل با استفاده از زیورآلات بدلی با بروز علائمی نظیر قرمز شدن پوست، خارش و ایجاد دانه های برجسته بر سطح پوست قابل تشخیص است.

وی اذعان داشت:درصورتی که علت و نوع حساسیت پوستی فرد مبتلا به بیماری پوستی قابل تشخیص نباشد از طریق تستˈپچ تستˈ(patch test)، نوع و علت بیماری پوستی تشخیص داده می شود.

احمدپور افزود: افرادی که به نیکل حساسیت دارند باید حتی المقدور از تماس با زیورآلات بدلی، زیپ و دکمه های فلزی اجتناب کنند.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: با استفاده از پمادهای حاوی ˈکورتونˈ و قرص هایˈآنتی هیستامینˈ، زیر نظر پزشک، این بیماری قابل درمان است.

دکتر احمدپور افزود:در این بیماری پوستی ممکن است در اثر خارش سطح دفاعی پوست فرد دچار آسیب و عفونت نیز به این واکنش پوستی اضافه شود.

وی ادامه داد: برای درمان عفونت ناشی از حساسیت پوستی، با تجویز پزشک باید آنتی بیوتیک مصرف شود.

وی اذعان داشت:تبخال فعال در افرادی که به حساسیت پوستی ناشی از فلز نیکل مبتلا شده اند نیز ممکن است بر روی پوست صدمه دیده منتقل و منجر به گسترش عفونت ویروسی شود.

وی اضافه کرد: برای کاهش احتمال بروز آلرژی به نیکل می توان از کرم های حاوی ˈاستروئید ملایمˈ روی بخشی از پوست که با زیورآلات در تماس است، استفاده کرد اما هرگز نباید این کرم ها را به صورت مکرر و طولانی مدت به کار برد.

این متخصص پوست و مو افزود: برای کاهش احتمال واکنش آلرژیکی هنگام استفاده از زیورآلات و ساعت های دارای بند فلزی، می توان قسمتی از پوست را که با این نوع فلز در تماس است، خشک نگه داشت یا یک لایه کرم مرطوب کننده را روی پوست مالید و یک سد محافظ بین پوست و فلز به وجود آورد.

احمدپور ادامه داد: می توان بر روی زیورآلات بدلی نیز پوششی از فلزی قرار داد که موجب بروز حساسیت در پوست نشود.

وی اذعان داشت: کسانی که دچار اگزما یا سایر حساسیت های پوستی هستند بهتر است زیر دستکش پلاستیکی از دستکش پارچه ای نیز استفاده کنند چون دستکش پلاستیکی می تواند در افراد مستعد به آلرژی، واکنش آلرژیکی ایجاد کنند.

این متخصص تصریح کرد: تمام زیورآلات فلزی دارای درصدی از فلز نیکل است اما هرچه درصد نیکل این زیورآلات بیشتر باشد و پوست بیشتر در معرض تماس با آن قرار گیرد،احتمال شروع آلرژی بیشتر است بنابراین اگر فردی ناگهان متوجه حساسیت آلرژیک به زیورآلات بدلی شد، تعجب آور نیست.

معاون اداره کل استاندارد چهارمحال و بختیاری نیز در باره نظارت بر عرضه زیورآلات در بازار گفت: نظارت بر هر کالا و فرآورده، طبق استانداردهای در نظر گرفته شده و دستورالعمل های استاندارد ملی مربوطه صورت می گیرد.

ˈبهروز علیمحمدیˈافزود: استاندارد مشخصی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای نظارت بر زیورآلات بدلی تعریف نشده است.

وی افزود: بدلیل نبود استاندارد مشخص و زیرساخت های لازم، هیچ نظارتی بر زیورآلات بدلی عرضه شده در بازار صورت نمی گیرد.

معاون اداره کل استاندارد چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هم اکنون فقط بر کیفیت زیورآلات ساخته شده از طلا نظارت می شود.

از: راضیه زمانی دهکردی
ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها