کد خبر: ۱۳۲۹۵۸
زمان انتشار: ۱۹:۲۰     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
السفیر بررسی کرد
روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای به بررسی شاخص های ژئو استراتژیک سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله پرداخت.
به گزارش 598، روزنامه السفیر لبنان در مقاله ای به بررسی شاخص های ژئو استراتژیک سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اشاره کرده و نوشت که این سخنرانی همانطور که دارای ابعاد داخلی بود، ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی نیز داشت.

السفیر می‌افزاید که در داخل سوریه حملات انتقام جویانه‌ای نسبت به پیروزی های تاکتیکی اخیر دولت از سوی مخالفان طراحی می‌شود، افزایش و تراکم این پیروزی های راهبردی که اخیرا به دست آمده، نیز می تواند صورت استراتژیک منطقه را تغییر دهد، حال این سوال مطرح می‌شود که آیا دولت سوریه اولویت های خود را تعییر داده و می‌خواهد یک منطقه بزرگ امنیتی ایجاد کند که بتواند بر آن سیطره داشته باشد و این محل را به سکویی برای بازگرداندن تمام سوریه تبدیل کند، یا اینکه می خواهد این منطقه را تحت سلطه خود نگه دارد و سایر مناطق اشغال شده سوریه را رها کند؟

دست بالای محور مقاومت در تحولات منطقه

سخنرانی اول سید حسن نصرالله قبل از حمله اول انجام شد تا بگوید که هم پیمانان سوریه اجازه سقوط این کشور را نخواهند داد، این سخنرانی نشست سه جانبه‌ای را یادآور شد که در سال 2010 بین محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و بشار اسد رئیس جمهور سوریه و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سوریه برگزار شد و نتیجه این نشست شعار «یکی برای همه و همه برای یکی» بود.

بعد از این موضوع بود که شایعه استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی مطرح شد، اما نماینده سازمان ملل متحد این شایعه را رد کرده و گفت که این گروه های معارض هستند که از این سلاح‌ها استفاده می‌کنند، البته وی مدتی بعد اظهارات صریح خود را تکذیب کرد.

واکنش اسرائیل نسبت به این سخنان از طریق حملات مکرر به سوریه انجام شده است، این رژیم با شعار تعیین خطوط قرمز برای ممانعت حزب‌الله برای انتقال سلاح هایی که موازنه قدرت را تغییر می دهد، اقدام به این کار می کند، اسرائیل این سلاح ها را موشک‌های ضد هوایی و موشک های بالستیک دوربرد و موشک‌های زمین به دریا و سلاح‌های شیمیایی می داند.

اهداف حمله هوایی صهیونیست ها به سوریه

اما نکته مهم این است که انتقال سلاح برای حزب‌الله انگیزه اصلی برای این حمله نیست، چرا که انتقال سلاح برای حزب‌الله به صورت علنی انجام نمی شود، آنهم در دوره‌ای که تمام سوریه به صورت شبانه روزی مراقبت می شود، بلکه این حمله هدف ها و پیامد های دیگری داشت که عبارتند از:

- فضاسازی برای سفر جان کری به روسیه

- فضای سازی برای سفر بنیامین نتانیاهو به روسیه

- آماده سازی برای نشست سران آمریکا و روسیه که اکتبر آینده انجام خواهد شد.

- نگرانی اسرائیل از آغاز تحولاتی در مرزهای این رژیم در جولان که ایران مهم ترین نقش را در این راستا دارد.

- مهم ترین نگرانی اسرائیل تشکیل محوری از ایران گرفته تا جولان است که از سوریه و لبنان نیز عبور می‌کند و از سوی روسیه نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد.

- باید دید آیا اسرائیل به واسطه این حملات به دنبال ایجاد منطقه نفوذی برای خود از جولان تا اطراف دمشق پایتخت سوریه است؟

طرحی برای حل بحران سوریه وجود ندارد

گفته می شود هنگامی که کنفرانس‌هایی در مورد یک مسأله برگزار شد، این نشان می دهد که راهکاری برای حل آن وجود ندارد، درمورد سوریه نیز دست کم اگر بین آمریکا و روسیه راه حلی وجود داشت، دست کم یکی از آنها می توانست طرف دوم را قانع کند و راه حل مورد نظر خود را تحمیل کند، جان کری در حالی به دیدار پوتین می رود که پوتین وی را سه ساعت معطل و منتظر می گذارد و بعد از آن نیز کری با سازمانهای غیر دولتی مخالف پوتین در روسیه دیدار می کند. این در حالی است که در دیدگاه های سیاسی روسیه این اقدام غیر قابل قبول و بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر هجمه دیپلماتیک روسیه به لبنان یک معیار مهم دارد که شاخص‌های زیادی آن را نشان می‌دهد، یکی از این شاخص ها اظهارات میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه است که گفت از دبیرکل حزب الله لبنان نخواسته مبارزان خود را از سوریه خارج کند. بعد از اظهارات وی الکساندر زاسبیکن سفیر روسیه در لبنان گفت که سوریه حق دارد که از حزب‌الله کمک بخواهد. به این ترتیب باید گفت که اگر پروژه ای برای حل بحران سوریه نیز وجود داشته باشد، هنوز زمان آن فرا نرسیده است.

پیام‌های مهم سخنرانی سید حسن نصرالله

السفیر در ادامه به بررسی های شاخص ها و پیام های مهم سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله در مورد درگیریها با اسرائیل اشاره کرده و می نویسد که مهم‌ترین این پیام‌ها عبارتند از:

- واکنش عقلانی و راهبردی سوریه به این حمله از طریق تحویل سلاح های شکننده توازن قوا به حزب الله لبنان خواهد بود.

- حزب‌الله این آمادگی را دارد که به مقاومت مردمی سوریها برای باز کردن جبهه ای در جولان کمک کند، البته نصرالله در این میان نامی از مقاومت اسلامی نبرد.

در تحلیل تحولات جغرافیای سیاسی آینده نیز می‌توان گفت که تحولات جدید و منحصر به فردی به وقوع پیوسته است که عبارتند از:

- این اظهارات و رفتار حزب الله، لبنان را به نقطه امنی برای نظام سوریه تبدیل می کند.

- بعد از اینکه پیام های سوریه به اسرائیل از طریق حزب الله لبنان و سایر نیروهای بازدارنده ارسال شد، سخنرانی سید حسن نصرالله برای اولین بار در تاریخ درگیریهای عربی و اسرائیلی باز شدن جبهه جولان در برابر مقاومت مردمی و تاثیر آن بر آرامش در جبهه جنوب لبنان را ثابت کرد، حال باید دید لبنان نقش بازدارنده را در جبهه سوریه ایفا خواهد کرد یا نه؟

- در بعد داخلی نیز این سخنرانی دارای جزئیات کوچکی در بازی جغرافیای سیاسی بزرگ و خطرناک داخلی در این کشور بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها