کد خبر: ۱۳۳۶۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
بولتن نيوز: يک روانپزشک کودکان که براي کمک به کودکان جنگ‌زده به اردوگاه مهاجرين جنگي رفته بود، حين صحبت‌هايش با زنان آواره متوجه مي‌شود که تعدادي از آنها توسط سربازان وفادار به معمر قدافي مورد تجاوز و آزار جنسي قرار گرفته‌اند.

خانم دکتر سي‌هام سرغوه مي‌گويد: «دو ماه پيش يک زن ماجراي مورد تجاوز قرارگرفتن‌اش را برايم تعريف کرد. پس از آن با چند مورد ديگر نيز برخورد کردم».

دکتر سرغوه سپس تصميم مي‌گيرد سوالي در زمينه آزار جنسي را در يک پرسش‌نامه گنجانده و بين آورگان جنگي تقسيم کند. وي 70 هزار پرسش‌نامه را در اردوگاه‌هاي آوارگان جنگي پخش مي‌کند که 59 هزار نفر به آن جواب مي‌دهند.

از ميان افرادي که به پرسش‌نامه جواب داده‌اند، 259 نفر بطور مشخص اعلام کرده‌اند که قرباني تجاوز جنسي شده‌اند. تعدادي از زنان براي اينکه شناخته نشوند، پرسش‌نامه را امضا نکرده‌اند. اما تعدادي از زنان در پشت برگه‌ي پر‌سش‌نامه ماجرا را به تفصيل توضيح داده‌اند.

قربانياني که مهر سکوت بر لب زده‌اند
به گزارش "دويچه‌وله" دکتر سرغوه معتقد است، با توجه به ساختار اسلامي - سنتي جامعه ليبي و ترس زنان و خانواده‌ها از "بي‌آبرويي" ناشي از تجاوز جنسي، بسياري از قربانيان مهر سکوت بر لب زده‌اند. وي تعداد واقعي قربانيان آزار جنسي را بسيار بيشتر از مواردي مي‌داند که تاکنون ثبت شده است.

اين تحقيقات مي‌تواند به‌عنوان اسناد مهمي در دادگاه بين‌المللي جرائم و جنايات جنگي در لاهه مورد استفاده قرار گيرد. لوئيز مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه لاهه، قبلا اعلام کرده بود که شواهدي در دست دارد مبني براينکه رژيم معمر قذافي مرتکب جنايت عليه بشريت شده است که شامل تجاوز و آزار جنسي  زنان نيز هست.

پيش از انجام اين تحقيقات، جهانيان از سرنوشت «امان العبيدي» باخبر شده بودند. وي روز 26 ماه مارس سال جاري با حضور در هتل محل سکونت خبرنگاران خارجي در طرابلس، پرده از نمونه‌اي از جنايات نيروهاي دولتي برداشت و مدعي شد که در يک ايستگاه بازرسي به کرات مورد تجاوز قرار گرفته است.
العبيدي بلافاصله بازداشت شد ولي با دادن تعهد براي سکوت از زندان آزاد گرديد. وي بعدا موفق شد به صورت مخفيانه از ليبي به خاک تونس فرار کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها