کد خبر: ۱۳۴۶۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
رییس جمهور :
رئیس جمهور گفت: ما باید در مدیریت جهان البته به صورت عادلانه و انسانی نقش داشته باشیم.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد در جشنواره دستاوردهای علمی و فناوری ستاد توسعه انرژی‌های نو که در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهار کرد: هر گاه ایران را با کشورهای اطراف مقایسه می‌کنم به من بر می‌خورد. منطقه‌ غیر از ایران چیز دیگری نیست.

وی افزود: آیا در منطقه کشوری است که تنه به تنه ایران بزند ما در یک تراز جهانی باید خود را ببینیم و خود را باور کنیم.

کوهنوردی که خود را فاتح اورورست در نظر بگیرد حتما اورست را فتح خواهد کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: استعمارگران خود را در تراز جهانی باور کردند که طراحی‌هایشان هم در تراز جهانی است.ما باید خود را در این تراز باور کنیم و در این صورت همه چیز عوض خواهد شد ما می‌توانیم قله‌ها را فتح کنیم رایحه‌ای از خود باوری و توانستن وزیده است که اتفاقات بزرگی را رقم زده، اما این مساله باید همگانی شود.

احمدی‌نژاد تاکید کرد : ما باید در مدیریت جهان نقش داشته باشیم، البته باید عادلانه و انسانی مدیریت کنیم. امروز در دنیا چنین توقعی از ملت ایران گسترش یافته است و بیش از 100 سیاستمدار دنیا از رئیس جمهور و نخست وزیر در گفت‌وگو با من به صراحت مطرح کردند به تاریخ ایران نگاه می‌کنند و می‌گویند ما می‌دانیم که چرا ابرقدرت‌ها از ایران می‌ترسند چون تنها ملتی است که می تواند مقابل آنان بایستد و زیر بار نرود. آنها می‌گویند جایی جز ایران نیست کجا باید امور اصلاح شود. البته همه اینها باید به کمک هم باشد و نگویند که این حرف‌ها ناسیونالیستی است، نه تعصب نیست.

وی تصریح کرد:‌خداوند این استعداد را به ایران داده و این مسئولیت بر دوش ایران است، و این توقع وجود دارد که به زودی در دنیا علنی خواهد شد. مشکلاتی هم البته داریم که باید از آنها عبور کنیم.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ‌اظهار کرد:‌ در گذشته از چند هزار سال پیش سابقه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما وجود داشته است. بادگیرها در کویرها نمونه‌های استفاده از این نوع انرژی بوده، اما متاسفانه بعدها با کشف نفت یکسری از جنبه‌ها را فراموش کردیم یا به گونه‌ای ما را فراموشاندند، دست‌هایی به ویژه از خارج در کار بوده است. در همین منطقه خودمان می‌بینیم کشوری که 600 هزار نفر جمعیت دارد دو میلیون خودرو دارد یا برج‌هایی با چه عظمتی ساخته‌اند. دست‌هایی در کار است که نفت این کشورها زود تمام شود تا دوران اسارت آنها عینی‌تر شود.

وی با بیان این‌که وسعت ایران در گذشته چندین برابر وسعت فعلی بود و از اقیانوس اطلس تا شرق دور را فرا می‌گرفت و یک مدیریت عالی بر آن حاکم بود، گفت: متاسفانه ما از خط کمالی و پیشرفت اصیل و درون‌زای خود فاصله گرفتیم و انقطاع حاصل شد هر چند تا اواخر دوران صفویه هم ایران روی پای خود بود و نظام اقتصادی خوبی داشت، هر چند جمهوری در آن زمان حاکم نبود، اما از هر منطقه‌ای متناسب با ظرفیت‌های آن استفاده می‌شد. پس از این دوران یک دوره انقطاع رخ داد و در مسیر رشد ما شکستی رخ داد. یکی از این انقطاع‌ها به طور مثال در حوزه آب بود، روش استفاده آب در ایران عالمانه بود و مصرف آن حساب و کتاب داشت.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ما باید روی منحنی رشد خود باز گردیم و در آن مسیر حرکت کنیم، البته از تجربیات دیگران نیز باید استفاده کنیم، کارهای بزرگی می‌توانیم انجام دهیم. تا بیست سال پیش دوره فترت رخ داده بود و خیلی از خودباوری‌ها تضعیف شده بود، اما ما باید در مسیر رشد درون‌زای خود با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید صورت گیرد اصلاح ساختارهای آموزشی و فناوری است. در گذشته‌های دور دانشگاه‌های ما در مسائل اجتماعی درگیر و پاسخگوی جامعه بودند، اما در 80، 90 سال اخیر که دانشگاه در شکل جدید آن به وجود آمد، هر چند به لحاظ دانش کاستی وجود ندارد و متون درسی و نظریات به ویژه در پانزده سال اخیر رشد خوبی داشته است، اما کافی نیست. نظام آموزشی ما اشکال عمده‌ای دارد و آن این‌ است که از ابتدا مصرفی بوده و خود نمی‌تواند تولیدکننده باشد در حالیکه نظام آموزشی باید در مقابل جامعه متعهد باشد. دانشی که تولید می‌کنیم باید ناظر به حل مسائل خودمان باشد.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: حلقه صنعت و دانشگاه متاسفانه قطع شده بود و مفاهمه و احساس نیاز مشترک بین این دو وجود نداشت، اما از زمانی که معاونت علمی و فناوری تشکیل شد این مساله کمی حل شد، اما ظرفیت خیلی بیشتر از این‌هاست. باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم؛ چرا که تشکیل معاونت تنها برای کوتاه مدت مفید است.

وی ادامه داد: کارهای خوبی در سال‌های اخیر انجام شد و بودجه خوبی برای بحث‌های فناورانه در نظر گرفته شد، اما مراجع تصمیم‌گیر برخلاف انتظار هر سال بودجه را کم کردند. ساختار در این عرصه باید اصلاح شود و دولت بعد نیز باید حتما این مساله را پیگیری کند.

احمدی‌نژاد افزود: اصلاح دوم باید در چارچوب‌های اقتصادی کشور صورت گیرد. نمی‌شود یک صنعت را تنها با حمایت‌های مسئولان سر پا نگه داشت، بلکه باید صنعت مورد نظر خود جلو رود. هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح ساختاری در کل اقتصاد کشور بود و هست که باید اتفاق می‌افتاد، روش دولت نیز بهترین روش در دنیا بود و با کمترین آسیب انجام شد. حالا بعدها در مورد بانک و مسائل این‌چنینی کارهایی کردند و مشکلات را بر سر این طرح انداختند.

رییس‌جمهور با اشاره به طرح‌های به نمایش درآمده در حاشیه جشنواره دستاوردهای علمی و فناوری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: این طرح‌ها باید به طور اساسی اجرا شود تا توانمندی‌های ما در مسیر خود در کشور جاری شود. تشویق هم باید صورت گیرد ،اما ما باید تصمیم‌های بزرگ دیگری بگیریم که این نیازمند کمک جامعه علمی و دانشگاهی کشور به تصمیم‌گیران است تا شجاعت لازم را برای اخذ این تصمیمات داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که تصمیمات بزرگی باید با همکاری هم بگیریم، از دست‌هایی که 200 سال ملت را عقب نگه داشت، انتقاد کرد و افزود:البته نمی‌خواهم وارد مسائل سیاسی شوم. این مساله را می‌شود با روش‌های سیاسی حل کرد.

رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: ما برای این‌که به درجات بالایی از پیشرفت برسیم نیازهایمان در همین طبیعت وجود دارد، باید کشف و استفاده کنیم و این نیازمند اراده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها