کد خبر: ۱۳۶۱۸۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۹     ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
وزیر دفاع آمریکا در سخنانی عنوان داشت: آزار جنسی در ارتش خیانت اساسی است و بلای آزار جنسی باید از ارتش کشورمان پاک شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چاگ هاگل، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در دانشگاه افسری وست‌پوینت در ایالت نیویورک گفت: "آزار جنسی و تجاوز جنسی در ارتش، یک خیانت اساسی به سوگندهای مقدس و اعتبار نظامی است".

هفته گذشته در همین دانشگاه نظامی، یک گروهبان به عکس‌برداری و فیلم‌برداری مخفیانه از چند زن متهم شد.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، یک روز پیش از این هم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به مسئله آزار جنسی در ارتش این کشور اشاره کرده بود.

اوباما در نطقی برای فارغ‌ التحصیلان دانشگاه افسری نیروی دریایی این کشور گفت: "کسانی که مرتکب آزار جنسی می‌شوند، صرفا مرتکب یک جرم نشده‌اند. آن‌ها اعتبار و انضباطی را تهدید می‌کنند که ارتش ما را قوی‌ترین ارتش جهان کرده است. این افراد جایی در ارتش آمریکا ندارند."

سالانه ۲۶ هزار قربانی

10 سال است که کمیته‌ای ویژه در ارتش آمریکا برای رسیدگی به شکایت‌های مربوط به آزار جنسی تشکیل شده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تلاش دارد با آزار جنسی در ارتش مبارزه کند؛ موضوعی که مقامات نظامی آمریکا خود آن را یک "پدیده شایع و همه‌گیر" خوانده‌اند.

مارتین دمپسی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز آزار جنسی در ارتش آمریکا را "بحران" خوانده و گفته است زنان عضو ارتش، رفته‌رفته از این که قرار است این مشکل حل شود، ناامید می‌شوند.

در عین حال گزارش‌هایی هم از آزار جنسی مردان در ارتش آمریکا منتشر شده است. پنتاگون در تازه‌ترین گزارش خود درباره آزار جنسی گفته علی‌رغم تلاش برای مقابله با این پدیده در ارتش، آمار آزار جنسی در دو سال گذشته افزایشی ۶ درصدی داشته است.

پنتاگون تخمین می‌زند ۹۰ درصد از قربانیان آزار جنسی در ارتش ایالات متحده از طرح شکایت صرف‌نظر می‌کنند.

با در نظر گرفتن این عده که شکایت نمی‌کنند، برآورد می‌شود سال گذشته ۲۶ هزار تن در ارتش آمریکا قربانی آزار جنسی بوده‌اند.

اقدام برای جلوگیری از دور زدن محاکمات

منتقدانی که معتقدند وزارت دفاع آمریکا به قدر کافی در این باره اقدام نکرده، می‌گویند آزار جنسی در ارتش آمریکا جرم تلقی نمی‌شود و در مواردی مقامات ارشد، جلوی تعقیب متهمان یا حتی محکومان را می‌گیرند.

در ماه‌های گذشته یک ژنرال نیروی هوایی آمریکا حکم یک سال حبس یکی از زیردستان خود را که بعد از محاکمه نظامی به جرم آزار جنسی محکوم شده بود، لغو کرد.

مسئول نیروی ویژه مقابله با آزار جنسی در نیروی هوایی آمریکا نیز به آزار جنسی متهم شده است. جای چنگ‌های زن قربانی روی صورت این مقام ارتشی، معروف شد.‏ جای چنگ‌های زن قربانی روی صورت این مقام ارتشی، در تصاویری که بعد از بازداشتش از او گرفته شد پیدا بود و با انتشار این تصاویر در رسانه‌های آمریکا، به نگرانی‌ها درباره آزار جنسی دامن زد.

دو نماینده مجلس آمریکا اخیرا طرحی داده‌اند که منجر به خلع مقام فرماندهانی می‌شود که با استفاده از موقعیت خود، احکام صادر شده در پرونده‌های آزار جنسی را لغو می‌کنند. این طرح چهارشنبه گذشته در کمیسیونی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد.

در هفته‌های گذشته، باراک اوباما هم خواستار قاطعیت در برخورد با این مجرمان نظامی شده بود. اوباما در این باره گفته بود: "اگر فهمیدیم کسی مرتکب آزار جنسی شده، باید دادگاهی شود، خلع درجه شود، محاکمه نظامی شود و از ارتش اخراج شود."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها