کد خبر: ۱۳۶۸۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
سنای آمریکا در قطعنامه ای پذیرش دانشجویان ایران در دانشگاه های دولتی این کشور را ممنوع اعلام کرد . دوشنبه گذشته نیز سنای آمریکا قطعنامه دیگری را تصویب کرده بود که بر اساس آن دانشگاه ها و مدارس ملی از استخدام و یا پذیرش ایرانیان منع شدند .

رخدادهای 8 خرداد 1359

چکیده

  • سنای آمریکا در قطعنامه ای پذیرش دانشجویان ایران در دانشگاه های دولتی این کشور را ممنوع اعلام کرد .
  • روابط عمومی دادستانی کل انقلاب اسلامی ایران طی اطلاعیه ای نظر خود را پیرامون بازداشت عده ای از شهرداران و فرمانداران کردستان در تهران اعلام کرد .
  • تاس خبرگزاری رسمی شوروی در گزارشی به نقل از ساندی تایمز چاپ آفریقای جنوبی گزارش داد که جمهوری نژاد پرست آفریقای جنوبی در توطئه ای که علیه ایران تدارک دیده شده است نقش فعالی دارد .
  • نیروهای عراقی صبح دیروز با سلاح های سبک و سنگین به پاسگاه و روستای مرزی بهرام آباد در شهرستان مهران از توابع ایلام حمله کردند و روستائیان و مامورین محلی به مقابله پرداختند .
  • گزارش های رسیده حاکیست که نیروهای ارتش و سپاه پاسداران طی یک درگیری شدید موفق شدند شهر بانه را از محاصره مهاجمین مسلح خارج کنند .
  • بانک مرکزی ایران طی بخشنامه ای اعلام کرد گشایش اعتبار اسنادی برای کشورهای عضو بازار مشترک و سایر کشورهائی که در تحریم اقتصادی ایران شرکت کرده اند از سوی بانک مرکزی ایران ممنوع شد .
  • با افتتاح نخستین مجلس شورای ملی پس از پیروزی انقلاب گمانه زنی ها در مورد رئیس مجلس شدت گرفته است ، از مهندس مهدی بازرگان ، هاشمی رفسنجانی ، ابراهیم یزدی ، موسوی خوئینی ها و فخر الدین حجازی به عنوان نامزدهای این پست یاد می شود .
قطعنامه سنای آمریکا علیه دانشجویان ایرانی

سنای آمریکا در قطعنامه ای پذیرش دانشجویان ایران در دانشگاه های دولتی این کشور را ممنوع اعلام کرد . دوشنبه گذشته نیز سنای آمریکا قطعنامه دیگری را تصویب کرده بود که بر اساس آن اگر دولت آمریکا علیه کشوری تحریم سیاسی اعمال کند دانشگاه ها و مدارس ملی نباید اتباع آن کشور را استخدام و یا پذیرش کنند . در این قطعنامه برای افرادی که درخواست تابعیت آمریکا و یا پناهندگی سیاسی کرده اند استثنا قائل شده است . (1)

تاس خبرگزاری رسمی شوروی در گزارشی به نقل از ساندی تایمز چاپ آفریقای جنوبی گزارش داد که جمهوری نژاد پرست آفریقای جنوبی در توطئه ای که علیه ایران تدارک دیده شده است نقش فعالی دارد . این روزنامه نوشت : آفریقای جنوبی به همراه مصر ، عمان ، قطر ، بحرین و عربستان سعودی با ایرانیانی که پس از سقوط شاه به آمریکا و انگلیس گریخته اند در توطئه علیه ایران کمک می کند .
علت دستگیری شهرداران و فرمانداران کردستان اعلام شد

روابط عمومی دادستانی کل انقلاب اسلامی ایران طی اطلاعیه ای نظر خود را پیرامون بازداشت عده ای از شهرداران و فرمانداران کردستان در تهران اعلام کرد: طی اطلاع واصله در تاریخ 25 اردیبهشت 11 نفر از گردانندگان حزب کومله و دمکرات در منزل حسن زاده نماینده حزب دمکرات جلسه ای تشکیل داده بودند که در این نشست تصمیم می گیرند برای دریافت مواد سوختی به تهران بیایند که اگر این درخواست عملی می گشت مجددا آتش جنگ در کردستان شعله ور می شد .

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : از این 11 نفر سه نفر آنها هیچ سمتی نداشته اند و هیچ گونه شک و تردیدی در همکاری آنها با گروه های ضد انقلاب در کردستان وجود ندارد و فقط دو نفر آنها دارای حکم از وزارت کشور بودند که بلافاصله پس از دستگیری و با ارائه حکم آزاد شدند و نه نفر دیگر آنها تحویل زندان داده شدند .

در این اطلاعیه همچنین آمده است : احمدیان فرماندار سردشت یکی از ریشه های اصلی حزب کومله است و مدارک همکاری وی با گروه های ضد انقلاب در پرونده موجود است ، وی پس از محاصره پادگان توسط اشرار از رساندن آب به محاصره شدگان علیرغم درخواست های مکرر خودداری کرد و تا به حال بودجه فرمانداری جز به مصرف ضد انقلاب جای دیگری هزینه نشده است . (2)

همکاری دولت آفریقای جنوبی علیه ایران

تاس خبرگزاری رسمی شوروی در گزارشی به نقل از ساندی تایمز چاپ آفریقای جنوبی گزارش داد که جمهوری نژاد پرست آفریقای جنوبی در توطئه ای که علیه ایران تدارک دیده شده است نقش فعالی دارد . این روزنامه نوشت : آفریقای جنوبی به همراه مصر ، عمان ، قطر ، بحرین و عربستان سعودی با ایرانیانی که پس از سقوط شاه به آمریکا و انگلیس گریخته اند در توطئه علیه ایران کمک می کند . ساندی پست نوشته است : این کشورها تلاش های خود را با شاه سابق ایران هماهنگ می کنند .

گفتنی است دولت کره جنوبی با رژیم شاه همکاری های گسترده ای داشته و با پیروزی انقلاب نظام جدید به دلیل مشی نژاد پرستانه دولت کره جنوبی کلیه روابط خود را با این دولت قطع و صدور نفت به این کشور را نیز متوقف ساخته است . (3)

با افتتاح مجلس مهمترین موضوعی که به تیتر روزنامه ها تبدیل شده انتخاب رئیس مجلس است. روزنامه کیهان در شماره امروز خود از 5 نفر به عنوان نامزدهای ریاست مجلس یاد کرد . بر اساس این گزارش مهندس مهدی بازرگان ، هاشمی رفسنجانی ، ابراهیم یزدی ، موسوی خوئینی ها و فخر الدین حجازی از نامزدهای ریاست مجلس به شمار می روند
حمله عراقی ها به ایلام

نیروهای عراقی صبح دیروز با سلاح های سبک و سنگین به پاسگاه و روستای مرزی بهرام آباد در شهرستان مهران از توابع ایلام حمله کردند و روستائیان و مامورین محلی به مقابله پرداختند . این درگیری ها که یک ساعت ادامه یافت هیچ گونه تلفاتی در پی نداشت . (4)

بانه از محاصره ضد انقلاب آزاد شد

گزارش های رسیده حاکیست که نیروهای ارتش و سپاه پاسداران طی یک درگیری شدید موفق شدند شهر بانه را از محاصره مهاجمین مسلح خارج کنند . بر اساس گزارش های رسیده نیروهای ارتش و سپاه پس از عبور از گردنه خان وارد شهر بانه شدند و پس از درگیری شدید حلقه محاصره پادگان نظامی بانه را شکستند . (5)

گشایش اعتبار برای کشورهای تحریم کننده ایران ممنوع شد

بانک مرکزی ایران طی بخشنامه ای اعلام کرد گشایش اعتبار اسنادی برای کشورهای عضو بازار مشترک و سایر کشورهائیکه در تحریم اقتصادی ایران شرکت کرده اند از سوی بانک مرکزی ایران ممنوع شد . (6)

اقدام تامل برانگیز تلویزیون در پخش مراسم معارفه مجلس

حضرت آیت الله خامنه ای نماینده تهران در مجلس شورای ملی طی مصاحبه ای به نوشته وحید لاهوتی در روزنامه کیهان مورخه 5 خرداد واکنش نشان دادند .  در این شماره وحید لاهوتی مدعی شده بود آیت الله خامنه ای در طول سخنان رئیس جمهور در جمعه نمایندگان مجلس مشغول مطالعه کتاب بوده اند و به گفته وی این خلاف ادب اسلامی است . (7) آیت الله خامنه ای در این زمینه تاکید کردند فیلمی که از مراسم معارفه مجلس از تلویزیون پخش شد مونتاژ بوده و کتاب خواندن ایشان به قبل از سخنرانی رئیس جمهور مربوط میشده است .

آیت الله خامنه ای در ادامه با انتقاد از روزنامه کیهان و رادیو تلویزیون اظهار داشتند  : معتقدم این گونه بازنشر اخبار اتفاقی نیست ، تلویزیون که می فهمد مطالعه یک نماینده آن هم در ردیف جلو و در حین سخنرانی رئیس جمهور ناخوشایند است ولی با این توجه و با اینکه میداند که مطالعه به هنگام سخنرانی نبوده فیلم را به گونه ای مونتاژ می کند که باعث اعتراض شود .

ایشان در بخش دیگری از این مصاحبه با اعتراض به روزنامه کیهان تاکید کردند : کیهان می توانست این اتهام را با من مطرح کند و در صورتی که فهمید واقعیت دارد چاپ کند ،من میدانم در این کار سوء نیت به کار برده شده است ، یک دستی دارد این آتشی را که افرادی ناخودآگاه بر می افروزند دامن می زند ، اگر مسئولان کیهان احساس می کنند در شرایط کنونی نشان دادن اختلافاتی که وجود ندارد کاری است برخلاف انقلاب و بر ضد امام می توانند تکلیفشان را انجام دهند ولی من درخواستی ندارم . (8)

وحید لاهوتی سرانجام در آبان 60  دستگیر  اما بعد با مأمورین به قرار ساختگی در ساختمان پلاسکو رفت و در آنجا خود را به قصد خودکشی از طبقه سوم به پائین انداخت ولی زنده ماند، بعد او را به بیمارستان بردند، در آنجا خود را از تخت پائین انداخت و مرد. در منزل وحید لاهوتی مقادیر متنابهی اسلحه یافت شده بود .
وحید لاهوتی از کیهان اخراج شد

روزنامه کیهان در شماره امروز خود نوشت : با وجودیکه بر اساس خط مشی جدید کیهان هر گونه درگیری شخصی یا گروهی در این جریده منع گشته و روزنامه را از وسیله تسویه حسابهای شخصی بازداشته است [وحید لاهوتی با نوشته فوق مرتکب تخلف شده است ] از این رو قبل از هر نوع واکنش مثبت یا منفی نسبت به این نوشته به دستور سرپرست کیهان از لاهوتی خواسته شد تا موسسه کیهان را ترک کند . (9)

چه کسی رئیس مجلس خواهد شد ؟!

با افتتاح مجلس مهمترین موضوعی که به تیتر روزنامه ها تبدیل شده انتخاب رئیس مجلس است. روزنامه کیهان در شماره امروز خود از 5 نفر به عنوان نامزدهای ریاست مجلس یاد کرد . بر اساس این گزارش مهندس مهدی بازرگان ، هاشمی رفسنجانی ، ابراهیم یزدی ، موسوی خوئینی ها و فخر الدین حجازی از نامزدهای ریاست مجلس به شمار می روند . (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 12

2- جمهوری اسلامی ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 12

3- اطلاعات ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 2

6- کیهان ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 16

7- کیهان ، 5 خرداد 1359 ، صفحه 2

8- کیهان ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 2

9- کیهان ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 16 ، وحید لاهوتی فرزند آیت الله لاهوتی که بعد از انقلاب به جرم ارتباط با منافقین و انبار کردن اسلحه در خانه دستگیر می شود . وی نقش اساسی در انحراف پدرش داشته و در عمل آیت الله لاهوتی را در مقابل انقلاب قرار داده بود . حجت الاسلام محسن دعاگو در این مورد می گوید :  «وحید لاهوتی، پسر [آیت الله] لاهوتی، از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود. او زمانی که ما در زندان اوین بودیم، در طبقه پایین آن به سر می برد. در زندان، وحید گاهی با پدرش رفت و آمد و معاشرت داشت. در حقیقت عامل اصلی گرایش آقای لاهوتی به سمت بنی صدر و موضع‌گیری ایشان در مقابل شهید دکتر بهشتی و آیت‌الله خامنه‌ای و حزب جمهوری اسلامی، پسرش وحید بود. وحید مرتب اعضای مختلف سازمان مجاهدین خلق را نزد آقای لاهوتی می‌آورد و آنها القائاتی به ایشان می کردند. مرحوم آقای لاهوتی سادگی‌هایی هم داشت. این القائات، ذهن آقای لاهوتی را پُر و او را تبدیل به مهره ای از مهره های بنی‌صدر و مجاهدین خلق کرد.» رک خاطرات حجت الاسلام محسن دعاگو، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صفحه189 وحید لاهوتی سرانجام در آبان 60  دستگیر  اما بعد با مأمورین به قرار ساختگی در ساختمان پلاسکو رفت و در آنجا خود را به قصد خودکشی از طبقه سوم به پائین انداخت ولی زنده ماند، بعد او را به بیمارستان بردند، در آنجا خود را از تخت پائین انداخت و مرد. در منزل وحید لاهوتی مقادیر متنابهی اسلحه یافت شده بود . رک روایت صادق طباطبایی از مرگ آیت الله لاهوتی ، رجا نیوز ، 25 مهر 1389 

10- کیهان ، 8 خرداد 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها