کد خبر: ۱۳۹۷۷۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۰     ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
این رسانه دولتی در یکی از آخرین مأموریت های تبلیغاتی خود برای سیاه نمایی از وضعیت داخلی ایران و همچنین رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، به تقلب غیرحرفه ای و بسیار ناشیانه ای متوسل شده است که هم نشانگر میزان خصومت گردانندگان صدای امریکا با مردم ایران است و هم توهینی آشکار است به شعور مخاطبان این رسانه.
به گزارش 598 به نقل از جام نیوز، دولت های مستکبر از رسانه های تحت کنترلشان برای پیشبرد مقاصد نامشروع خود به گونه حداکثری بهره برداری می کنند. رسانه های وابسته به آن ها نیز بر خلاف آن چیزی که وانمود می کنند، در ذات خود مطلقا تعهدی به صداقت ندارند، بلکه منتهای اهتمام آنان انجام مأموریت های محوله از سوی دولت های متبوعشان می باشد.

صدای امریکا (VOA) وابسته به وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا، از تابلودارترین مصادیق رسانه های مورد اشاره می باشد که پیشبرد سیاست های استعماری و توجیه رویکردهای مداخله جویانه دولت امریکا، سرلوحه فعالیت های تبلیغاتی آن است.

بخش فارسی صدای امریکا نیز با تمرکز بر مخاطبان ایرانی، به طرزی فاحش، چنین خط مشیی را دنبال می کند که «جام نیوز» در موارد متعدد در این زمینه به انتشار گزارش ها و اخبار روشنگرانه اقدام کرده است.

 

اما این رسانه دولتی در یکی از آخرین مأموریت های تبلیغاتی خود برای سیاه نمایی از وضعیت داخلی ایران و همچنین رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، به «تقلب» غیرحرفه ای و بسیار ناشیانه ای متوسل شده است که هم نشانگر میزان خصومت گردانندگان صدای امریکا با مردم ایران است و هم توهینی آشکار است به شعور مخاطبان این رسانه؛ علاوه بر اینها، شاهدی است بر دروغگو و متقلب بودن دست اندرکاران رسانه دولتی امریکا؛

 

ماجرا از این قرار است که تلویزیون فارسی صدای امریکا و پایگاه اینترنتی آن، در به تصویر کشیدن وقایع ایران (اعم از حوادث طبیعی و تحولات سیاسی-اجتماعی) از عکس های نامربوط، جعلی و دستکاری شده استفاده می کنند و آن ها را بارها و بارها در قالب گزارش و خبر در منظر مخاطبان خود قرار می دهند؛ حال آنکه چنین روایتی از اصل دروغ بوده و ریشه در رویکرد متقلبانه انتشاردهندگان آن دارد.

 

 


* در پایین ملاحظه می کنید که صدای امریکا با فرصت طلبی تمام، تصویری از زلزله بم را به جای زلزله اخیر بوشهر جا زده است!

ذیل تصویر مورد ادعای صدای امریکا، عکسی از آرشیو وب سایت امریکایی ABCnews را مشاهده خواهید فرمود که در سال 2003 میلادی (10 سال قبل) طی گزارشی از زلزله بم، از تصویر مذکور استفاده کرده است.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

گزارش 10 سال قبل ABCnews از زلزله بم

 

 

 

* این تصویر نیز همانند قبلی، مربوط به زلزله بم است که صدای امریکا مدعی شده به زلزله اخیر بوشهر تعلق دارد.

چنان که در عکس پایین می بینید، تصویر مذکور در سال 86 نیز توسط یک وب سایت داخلی برای تزیین مقاله ای راجع به پیشگیری از خطرات زلزله مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

استفاده 6 سال قبل یک وب سایت داخلی از همان تصویر

 

 

 

* صدای امریکا عکسی از منطقه معروف "گاومیش آباد" در حومه اهواز را به عنوان "حلبی آباد"ی در حومه تهران معرفی کرده است!

اصل تصویر را با یک جستجوی معمولی اینترنتی، در خبرگزاری فارس یافتیم.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

تصویر به همراه توضیحات واقعی در منبع اصلی

 

 

 

* این تصویر یکی از شاهکارهای تقلب در صدای امریکاست. رسانه دولتی امریکا تصویر صف بستن مردم یکی از شهرستان های استان لرستان در مقابل عابربانک را با سوءاستفاده از ابزار گرافیکی، به گونه ای که مشاهده می فرمایید تغییر داده و به عنوان تجمع حامیان آقای هاشمی رفسنجانی در مقابل ستاد انتخاباتی ایشان جا زده است!

اصل تصویر و خبر را در منابع گوناگون، از جمله سایت خبری تابناک، پیدا کردیم که تاریخ انتشار آن به 3 سال پیش بازمی گردد.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

استفاده از تصویر دستکاری شده در گزارش و خبر

 

 

تصویر دستکاری نشده به همراه توضیحات واقعی

 

 

 

* رسانه دولتی امریکا پس از بازنشر تصویر اقامه نماز آیت الله جنتی در مسجد کوفه، مربوط به زمستان گذشته، به مخاطبان خود اینگونه القا کرده است که دبیر شورای نگهبان پس از ردصلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی نماز شکر بجا می آورد!

این تصویر هم در اکثر منابع داخلی منتشر شده بود و ما نمونه آن را، از وب سایت مشرق، در معرض دید و مقایسه شما گذاشته ایم.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

تصویر به همراه توضیحات واقعی

 

 

 

* ایستگاه صلواتی ولایتی، خالی از مردم؛ این است توصیف صدای امریکا از تصویر پایین.

اما واقعیت چیز دیگری است. با مراجعه به وبلاگ سازمان بسیج اساتید استان تهران، متوجه می شویم که تصویر اصلی دستکاری شده است و در اصل مربوط است به ایستگاه صلواتی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شهرری به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر 1391 و سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی!

 

 

تقلب صدای امریکا

 

تصویر اصلی پیش از دستکاری، به همراه توضیحات واقعی در منبع

 

 

 

* در عکس زیر هم فتوشاپ به کمک متقلبان صدای امریکا آمده است تا از دل ایستگاه صلواتی منطقه 9 عملیات انتقال گاز، ستاد تبلیغاتی حامیان سعید جلیلی را بیرون بیاورند!

با جستجویی ساده دریافتیم که تصویر مورد اشاره متعلق است به ایستگاه صلواتی یکی از مناطق انتقال گاز به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر؛ این را پایگاه اینترنتی منطقه 9 عملیات انتقال گاز می گوید.

صدای امریکا با دستکاری نه چندان حرفه ای تصویر اصلی، بنر تبلیغاتی دکتر جلیلی را به آن الصاق کرده است.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

تصویر اصلی پیش از دستکاری، به همراه توضیحات واقعی در منبع

 

 

 

* صدای امریکا دست بردار نیست. این بار با تغییر کاربری ایستگاه صلواتی دانشگاه آزاد شوش به مناسبت اربعین حسینی، آن را به ایستگاه صلواتی حامیان سعید جلیلی بدل کرده است.

تصویر اصلی را با توضیحات مربوطه، در پایگاه اینترنتی واحد فرهنگی دانشگاه آزاد مرکز شوش ببینید.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

استفاده از تصویر دستکاری شده در گزارش و خبر

 

 

تصویر اصلی پیش از دستکاری، به همراه توضیحات واقعی در منبع

 

 

 

* علاقمندی VOA به تغییر کاربری ایستگاه های صلواتی تمامی ندارد. این بار ایستگاه صلواتی دانشگاه پیام نور یکی از شهرستان های آذربایجان -که به مناسبت اعیاد شعبانیه برپا شده- مورد دستبرد متقلبانه کارمندان صدای امریکا قرار گرفته است.

صدای امریکا به مدد فتوشاپ اینگونه جلوه می دهد که تصویر زیر مربوط به ستاد حامیان دکتر جلیلی است!

انتشار عکس اصلی در وبلاگ فرهنگی دانشگاه پیام نور شهرستان «شوط» دست رسانه دولتی امریکا را رو کرده است.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

استفاده از تصویر دستکاری شده در گزارش و خبر

 

 

تصویر اصلی پیش از دستکاری، به همراه توضیحات واقعی در منبع

 

 

 

* در تقلب آشکاری دیگر، تصویر عزاداران شهادت امام هادی(ع) تحت عنوان "حامیان جلیلی" به رؤیت مخاطب رسیده است.

حال آنکه واقع امر را می توان از گروه عکس خبرگزاری فارس پرسید.

 

 

تقلب صدای امریکا

 

تصویر به همراه توضیحات واقعی در منبع اصلی

 

 

 

* در تصویر پایین ملاحظه خواهید فرمود که شعبده بازان ناشی صدای امریکا چگونه تصویر خانه ای چوبی در مناطق جنگلی "شفت" (در استان گیلان) را به لطف تکنولوژی به پوسترهای تبلیغاتی دکتر حسن روحانی مزین کرده اند!

جالبتر آنکه تقلب جغرافیایی را به تقلب تصویری پیوند زده و محل عکس را از استان گیلان به استان مجاور (استان مازندران/شهرستان نکا) انتقال داده اند. به این می گویند آدرس غلط دادن!

تصویر مصون مانده از دستکاری را که هنر عکاس خبرگزاری مهر است، در سایت اقتصاد ایران آنلاین جستیم.

 

 

تقلب صدای امریکا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها