کد خبر: ۱۴۰۵۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۰     ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
يک متخصص علوم تغذيه گفت: حذف "شام" از وعده غذايي موجب کاهش وزن نمي‌شود، آنچه مهم است کل کالري دريافتي روزانه فرد است که بايد مطابق نيازش دريافت شود.
 
دكتر "فريده دوستان"، استاديار و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمان افزود:  استفاده از رژيم سخت (کم کالري) براي کاهش وزن کار درستي نيست  و بايد کاهش وزن حداکثر در ماه، چهار کيلوگرم يا در هفته يک کيلو باشد.
 
خانم "دوستان" افزود: در صورتي که شام حذف شود ولي ناهار يا ميان وعده‌ها زياد و پركالري خورده شود، وزن كاهش نمي يابد.
 
اين متخصص علوم تغذيه گفت: حذف هر گروه غذايي براي کاهش وزن در درازمدت اشکال ايجاد مي‌کند و تنها گروهي که بايد مصرف آن در شب محدود شود گروه چربي و شيريني‌هاست.
 
اين متخصص تصريح كرد: براي وعده شام انواع سالادها، ميوه ها و سبزيجات و غذاهاي سبك مانند سوپ بسيار مناسب است.
 
دوستان افزود: چاقي به طور چاقي عمومي و شکمي، و ممکن است چاقي شکمي و عمومي با هم در يک فرد باشد که هر کدام داراي ملاک‌هايي است.
 
اين متخصص تغذيه افزود: چاقي عمومي بر اساس شاخص توده بدني گفته مي‌شود و از نسبت وزن كنوني بدن فرد (بر اساس کيلوگرم) به قد فرد بر اساس متر مربع مشخص مي‌شود.
 
به گفته دوستان، براي تعيين چاقي عمومي در بزرگسالان از طبقه‌بندي زير استفاده مي‌شود. چنانچه شاخص bmi از 18 و نيم کمتر باشد وضع فرد لاغر است. بين 18 و نيم تا 9/24 وزن فرد نرمال، بين 25 تا 9/29 باشد فرد داراي اضافه وزن و بيش از 30 فرد چاق است.
 
اين متخصص علوم تغذيه گفت:  چاقي شکمي يا احشايي هم از نسبت دور کمر به دور باسن به دست مي‌آيد و چنانچه شاخص whr در زنان کمتر از 8/0 باشد وضع فرد طبيعي و اگر مساوي يا بيش از 8/0 باشد فرد دچار چاقي شکمي است.
 
وي افزود: در مردان نيز چنانچه اين شاخصه کمتر از 9/0 باشد وضع طبيعي است و اگر مساوي يا بيش از اين ميزان باشد فرد دچار چاقي شکمي است.
 
اين متخصص درباره غذاهايي که باعث چاقي مي‌شوند، گفت: غذاهايي که به ازاي واحد مشخص وزن داراي انرژي زياد باشند باعث چاقي مي‌شوند كه چربي‌ها و شيريني‌ها نمونه اي از اين مواد غذايي هستند.
 
اين استاديار دانشگاه علوم پزشکي کرمان تصريح كرد: هر گرم چربي داراي 9 کيلوکالري است و هر گرم کربوهيدرات (که شيريني‌ها بخشي از انواع کربوهيدرات‌ها هستند) حاوي 4 کيلوگرم کالري است. افزون بر 
 آن هر گرم پروتئين نيز چهار کيلوکالري انرژي دارد.
 
وي همچنين به عوارض ناشي از چاقي اشاره و تصريح کرد: چاقي زمينه‌ساز بيماري‌هاي مزمن و شايع در دنيا مانند گرفتگي عروق کرونر قلب است که مي‌تواند منجر به سکته قلبي، ديابت، آرتروز و حتي خفگي هنگام خواب شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها