کد خبر: ۱۴۵۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۶     ۰۱ تير ۱۳۹۰

در اواسط سال گذشته با افزايش ظرفيت توليد بنزين داخلي، كشور از واردات اين محصول بي‌نياز شد و با افتتاح طرح‌هاي جديد پالايشگاه توليد، ايران در جمع صادركنندگان بنزين قرار گرفت و مجوز صادرات بنزين در سال جاری تا سقف يك ميليارد ليتر صادر شد،اولین محموله بنزین نيز در 28 اردیبهشت در بورس کالا عرضه و به فروش رسید. 

 به گزارش رجانيوز، در صورتي كه نفت و فرآورده‌هاي آن از جمله بنزين در بازارهاي جهاني به دلار فروخته شود، امكان دريافت بهاي آن به‌واسطه تحریم‌های پولی ميسر نخواهد بود. مشكلي كه مشابه آن در صادرت نفت به هند يا صادرات برق به عراق مشاهده می‌شود. علي‌رغم آنكه كشف قيمت اولین محموله بنزین صادراتی در بورس کالا بر اساس دلار صورت گرفت، اما دريافت بهاي آن بر اساس يورو خواهد بود. حال سوال اين است كه با وجود تحريم‌هاي پولی از طرف اتحاديه اروپا، طرف‌هاي خريدار چگونه مي‌توانند بهاي محصول خريداري شده را به یورو بپردازند؟ 
 
صادرات بنزين ايران نيازمند راه‌حلي است كه طرف‌هاي مقابل بتوانند به راحتي بهاي آن را به ايران پرداخت كنند. در عين حال، دريافت ريالي بهاي بنزين از برخي كشورهاي منطقه مانند عراق و افغانستان راه‌كار عملي براي حل اين معضل است. 
 
عراق در بين واردكنندگان بنزين ايران با خريد تقريباً نيمي از مجموع صادرات بنزين ايران، مهم‌ترين واردكننده بنزين توليدي ايران شناخته مي‌شود. همچنين علاوه بر صادرات چند ده ميليون دلاري عراق به ايران كه يكي از منابع ريالي قابل تصور براي اين كشور است، دولت عراق مي‌تواند با جمع‌آوري درآمدهاي ريالي حاصل از سفر زائران ايراني به اين كشور در یک بانک ایرانی، ريال مورد نظر خود جهت خريد بنزين از ايران را تامين كند. 
 
با فرض سفر يك و نيم ميليون زائر در سال 90 به عراق و هزينه تقريبي چهار ميليون ريالي این زائران در این كشور، عراق در سال جاري حداقل شش هزار ميليارد ريال درآمد ريالي خواهد داشت. 
 
بر اين اساس، پيشنهاد مي‌شود تا در صورت خرید محموله  بعدی بنزین ایران توسط عراق، تمهيدات بانکی لازم جهت پرداخت ریالی بهای آن اندیشیده شود و برای تشویق سایر کشورها به پرداخت ریالی بهای بنزین، یک درصد تخفیفدر قيمت پرداختي توسط خريداراني كه بتوانند به شكل ريالي بهاي بنزين را بپردازند، قائل شد. 
 
فروش تمام يا بخشي از بنزين صادراتي به شكل ريالي، فرصتي است تا ضمن دور زدن تحريم‌هاي پولی آمريكا و اروپا، زمينه عرضه ساير محصولات نفتي يا حتي نفت خام به شكل ريالي را در بورس نفت فراهم کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها