کد خبر: ۱۴۸۰۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۰     ۲۲ تير ۱۳۹۲
سه نفر از کارشناسان فوتبال کشورمان با حضور در میزگرد خبرگزاری فارس در مورد برنامه‌ها و راهکارهای پیش ‌روی تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ پیشنهادهای فنی خود را بیان کردند

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال کشورمان توانست با کسب 16 امتیاز به عنوان تیم سرگروه به جام جهانی 2014 برزیل صعود کند و ما از حالا تا آغاز این مسابقات نزدیک به یک سال زمان داریم برای اینکه در این مدت چه اقداماتی انجام بدهیم تا تیم ملی حضور موفقی در جام جهانی داشته باشد با دعوت از 3 پیشکسوت فوتبال بنام‌های فریدون معینی، بیژن ذوالفقار نسب و افشین پیروانی میزگردی را در خبرگزاری فارس، برگزار کردیم که ماحصل این گفت‌وشنود 90 دقیقه‌ای پیش روی شماست.

 

فارس: سوالی که الان می‌توان آن را مطرح کرد این است که ما در یک سال باقی‌مانده تا جام جهانی چه کار می‌توانیم بکنیم که در این رقابت‌ها موفق ظاهر شویم؟

معینی: به نظر من چندین مسئله مهم است که کارشناسان به آنها اشاره کرده‌اند و من هم باز این موارد را تاکید می‌کنم، یکی اینکه انتخاب تیم‌هایی که ما می‌خواهیم آنها را به عنوان بازی تدارکاتی در نظر بگیریم، این مسئله خیلی مهمی است، تیم‌های آسیایی چون با آنها روبه‌رو نمی‌شویم به نظر من اصلا نباید در بخش بازی‌های تدارکاتی مد نظر قرار گیرند. تیم‌های آفریقایی، تیم‌های اروپایی و آمریکای جنوبی 3 تا قاره‌هایی هستند که به نظر من می‌توانند خیلی مفید باشند. هر چه زودتر هم باید رایزنی‌ها شروع شود البته خود کادر فنی تیم ملی و کی‌روش من فکر می‌کنم اشراف کامل روی این مسئله دارند و می‌تواند که تیم‌های مناسب را برای بازی تدارکاتی با ایران را انتخاب کنند، تیم‌هایی که درجه اول هستند به نظر من این سخت است و نمی‌شود. به این راحتی هم آنها فرصت بازی کردن ندارند و آن هم برنامه‌ریزی‌هایشان از قبل انجام شده است. تیم‌های بزرگ به این نوع عمل می‌کنند به نظر من تیم‌های درجه دومی که در دنیای فوتبال وجود دارند و تقریبا هم یک مقدار کمی ممکن است از ما بدتر باشند، مناسب‌ترین تیم‌ها هستند که برای بازی‌های تدارکاتی می‌توان انتخاب کرد.

مسئله دوم برمی‌گردد به ساختار سازمان لیگ ما و همکاری که می تواند با کادر تیم ملی داشته باشد. من فکر می‌کنم این بخش خیلی مهم است، چون بسیاری از تیم‌های لیگ برتری ما سرمایه‌گذاری خوبی برای لیگ سیزدهم دارند و این مسئله در سطح دنیا هم است، همه هم از این مسئله شکایت می‌کنند که بازیکنانشان را در اختیار داشته باشند ولی تیم ملی اینجا مهم است، چون اتفاق بسیار مهمی افتاده است و ما باید قدر و ارزش این صعود به جام جهانی را بدانیم و برایش یک برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، بنابراین تعامل و همکاری باشگاه‌ها به ویژه متقاعد شدن مربیان لیگ برتری ما با کی‌روش به نظر من خیلی تعیین‌کننده است و یک شکل کار خوبی را هم از نظر فنی و هم از خود ساختار بازیکن باید که این تعامل وجود داشته باشد.

 

فارس: مسئله سوم چیست؟

معینی: مسئله دیگر به نظر من تغییرات اساسی است که باید در تیم ملی در این یک سال صورت بگیرد، ما یک تجربه‌ای از جام جهانی 2006 آلمان داریم که یک مقداری توان تیم کم بود آن هم به واسطه برخی از بازیکنان صدمه دیده داشتیم که در بازی‌های اروپایی برایشان به وجود آمده بود و بازیکنان کلیدی ما بودند، این مسئله باید کاملا در نظر گرفته شود و آماده‌ترین بازیکنان‌ را ما در جام جهانی 2014 برزیل داشته باشیم. به نوعی باید از حضور در جام جهانی 2006 برای رفتن به برزیل درس گرفت. طبیعی است که تیم‌ها خیلی جوانگرایی می‌کنند، تیم آلمان را من مثال می‌زنم؛ این سرمایه‌گذاری در فوتبال‌شان که نسل جدید آمده جزو برنامه های کوتاه مدت آنها نبود، بلکه کار کرده‌اند و واقعا جوانان خوبی را پرورش داده‌اند که امروز هم یکی از معضلاتشان انتخاب جوانان خوب است. برای تیم ملی‌شان، در سطح بالایی فوتبالیست‌های با استعدادشان زیاد شده است. ما هم تقریبا شرایط بدی نداریم و بهتر است در این زمینه خیلی منطقی و صحیح عمل کنیم، البته بازیکنان امید ما که مهمترین بخش بازیکنانی هستند که از جوانان به امید آمدند و تجربیات بین‌المللی دارند. از این مسئله هم بگذریم، یک مسئله فرهنگی به نظر من وجود دارد که خیلی باید روی آن تاکید شود.

فارس: چه مسئله‌ای؟

معینی: در مورد آموزش خود مربیان نسبت به بازیکنانشان و اینکه بازیکنان مربی پذیر باشند، یکی از مشکلات ما این است، در این دوره از مسابقات جام جهانی دو تا از بازیکنان خوبمان «مهدی رحمتی» و «هادی عقیلی» را از دست دادیم، من که اطلاعی ندارم بین این بازیکنان و سرمربی تیم ملی چه اتفاقاتی افتاده است، اما می‌دانم مشکلی بوده که این بازیکنان را کادر فنی از لیست تیم ملی حذف کرده است. نه به خاطر مسئله فنی، شاید به خاطر مسئله دیگر این کار انجام شده است. باید این مسائل از بین برود و بازیکنان ما مخصوصا جوانترهای ما از الان یاد بگیرند که در باشگاه‌هایشان و تیم ملی که اصلا جایگاه خاص خودش را دارد، مربی‌پذیر باشند، به نظر من تیم ملی برای اینکه موفق باشد نباید هیچ حاشیه‌ای داشته باشد و این حاشیه‌ها از هر سمت و جانبی می‌خواهد باشد باید پیشگیری شود،مربیان بزرگ هر چیزی که می‌تواند تاثیر منفی در پیشرفت‌شان بگذارد کاملا حذف می‌کنند، بنابراین ما باید وارد این مرحله حرفه‌ای هم بشویم که بدانیم وظایف و مسئولیت‌هایمان چیست، هم به عنوان بازیکن و مربی، هم به عنوان همه عواملی که می‌توانند در امور تیم ملی دخالت داشته باشند.

مورد بعدی که می‌توانیم در موردش خیلی تاکید داشته باشیم، مطبوعات و رسانه‌ها هستند، رسانه‌ها ثابت کردند که در ماه خرداد با حمایت خوبشان از تیم ملی توانستیم به عنوان تیم اول به جام جهانی برویم، بدون شک نقش مطبوعات به دلیل اینکه دائم در کمک به تیم ملی هستند انکارناپذیر است. تبادل اطلاعات در سطح دنیا وجود دارد. رسانه‌ها می‌توانند بهترین اطلاعات را به تیم ملی ما بدهند و مسئله دیگری که به نظر من در این راستا وجود دارد خود اطلاعات بازیکنان است، بازیکنان برای اینکه خودشان را حفظ کنند واقعا باید یک سبک زندگی خیلی خوبی را داشته باشند، همه موارد زندگی‌شان را کنترل کنند، استراحت لازم ،ریکاوری و تغذیه خوب داشته باشند، خواب خوب داشته باشند و همه این مسائل کمک می‌کند بازیکنان بالاترین کارایی را برای تیم ملی‌شان داشته باشند.

 

فارس: آقای معینی در صحبت‌هایشان به موارد گوناگون اشاره کردند که هر کدام از آنها در جای خود باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

آقای ذوالفقار نسب شما چه نظری در خصوص مراحل آماده‌سازی تیم ملی در یک سال باقی‌مانده تا جام جهانی دارید؟

 

ذوالفقار نسب: من در وهله نخست از شما تشکر می‌کنم از همین حالا که بیش از یک سال تا بازی‌های جام جهانی مانده است نظر کارشناسان و اهالی فوتبال را در این ارتباط جویا می‌شوید، با کسب اجازه از استاد عزیزم آقای معینی. من بخش اعظم صحبت‌های آقای معینی یا حتی می‌توانم بگویم کل صحبت‌های ایشان را تایید می‌کنم، همه مواردی که به آنها اشاره کردند از موضوعات بسیار مهم ملموس و حیات فوتبال ما است این صحبت‌ها باید به فدراسیون فوتبال منعکس شود من هم اگر آقای معینی اجازه بدهند به این صورت پاسخ شما را خواهم داد که برای آماده‌سازی تیم ملی و بهترین عملکرد در جام جهانی در درجه اول من اعتقاد دارم سرمربی تیم ملی آیا قراردادشان تمدید شده است؟

 

معینی: بله.

 

ذوالفقارنسب: حالا که آقای کی‌روش قرارداد خود را تا پایان جام جهانی تمدید کرده‌ هر چه سریعتر برنامه یک سالشان را تا حضور در جام جهانی و پایان آن مسابقات به فدراسیون بدهد. بر اساس مطالعاتشان، بررسی‌هایشان و شناختی که از فوتبال ایران و شناختی که از بازی‌های جام جهانی دارد، آنها را تدوین کند. اینکه این برنامه ارائه شده یا خواهد شد حتما این برنامه باید به گونه‌ای باشد که قابل اجرا باشد، در درون فدراسیون باید یک کمیته، یک تشکیلات، یک افرادی باید باشند و صلاحیت آن را دارا باشند که برنامه کی‌روش مورد تحلیل قرار بدهند، برنامه تایید بکنند، نه اینکه برنامه را آقای کی‌روش می دهد، برنامه‌اش وحی منزل نیست. باید بر اساس مفاد آیین‌نامه فدراسیون فوتبال، قوانین بین‌‌المللی باشد. یک کمیته فنی مورد اعتماد فدراسیون این برنامه‌های کی‌روش را مورد بررسی قرار بدهد. وقتی که برنامه تصویب شد، این برنامه قابلیت اجرایی‌اش تایید شد، قطعا باید حمایت شود، باید از جانب دولت، از جانب وزارت ورزش، از جانب فدراسیون فوتبال و همه نهادهای ذیربط به عنوان یک برنامه ملی مورد حمایت همه‌جانبه قرار بگیرد. مطمئنا در برنامه‌ سرمربی چیزهایی که خیلی حائز اهمیت است، بازی‌های تدارکاتی است که باید در فصول مختلف برگزار شود، این بازی‌ها مطمئنا کیفیت و سطح‌اش نباید در سطح بازی‌های تدارکاتی باشد که ما در یکی دو سال گذشته داشتیم. در یکی دو سال گذشته مقابل تیم‌های بسیار ضعیف آسیایی یا آفریقایی بازی کردیم. مطمئنا ما باید با تیم‌های طراز اول جهانی بازی‌های تدارکاتی انجام دهیم، چرا که به هر دلیل ما یک جهش جهانی کردیم. بازی‌های تدارکاتی‌مان هم باید در همان سطح باشد، تا چند ماه آینده من فکر می‌کنم، محل بازی‌های ما و حریفانمان در جام جهانی برزیل مشخص می‌شود، باید محل اردوها و تیم‌هایی که با آنها بازی تدارکاتی می‌گذاریم متناسب با مکان بازی‌‌ها و سطح فنی و نوع فوتبال کشورهایی باشد که ما با هم گروه هستند، این مسئله بسیار مهمی است که قطعا به آن توجه می‌شود. در یک مورد هم که آقای معینی خیلی خوب به آن اشاره کردند، من سن فوتبالی‌مان را برای سال آینده و حضور در جام جهانی مشکل می دانم و باید بتوانیم این سن را عوض کنیم اما می‌توانیم خون‌های تازه‌ای را به تیم ملی تزریق کنیم. حداقل میانگین سنی تیم ملی را یک مقدار پایین بیاوریم، اگر اشتباه نکنم، شنیدم الان میانگین سنی 21 بازیکن فعلی تیم ملی حدود 31 سال است، این آماری است که من از کادر فنی تیم ملی شنیدم. مطمئنا برای سال آینده همین میانگین سنی 31-30 به 32 ارتقا پیدا می‌کند، این میانگین سنی وحشتناک بالا است، خیلی سخت می‌گویم میانگین سنی تیم ملی را به 26 سال و 27 سال برگردانیم، این ایده‌آل می‌تواند باشد ولی به هر صورت برخی بازیکنان جوان و خوب در لیگ ما هستند که می‌توانند به تیم ملی دعوت شوند.

 

در این بین همان‌طور که آقای معینی اشاره کردند لیگ ما در سال آینده باید یک لیگ بسیار منظم باشد، خوشبختانه با 16 تیمی شدن لیگ برتر فرسایش فیزیکی بازیکنان کمتر می‌شود، حساسیت‌ها کمتر است، فشار روحی و روانی کمتر می‌شود. باید تعاملی خیلی منطقی بین سازمان لیگ، کادر فنی تیم ملی و مربیان باشگاه‌ها به وجود بیاید تا لیگ خوب باشد، به بازیکنان جوان فرصت داده شود، مربیان باشگاه ها بدون دغدغه با یک نگرش خوب بازیکنان مستعدی را که تا به حالا فرصت بازی کردن نداشتند شانس بازی کردن بدهند، شاید آن استعداد و قابلیت را داشته باشند تا در تیم ملی بازی کنند. ما آموزه‌های خیلی خوبی را طی 4-3 هفته اخیر، حتی از والیبال داریم، در تیم ملی والیبال ما در همین بازی ایتالیا دو سه بازیکن برای اولین بار به میدان رفتند و کارنامه قبولی گرفتند و این نشان می‌دهد جوانان ایرانی آن استعداد و قابلیت و بهره هوشی را دارند که اگر فرصتی را پیدا کنند پاسخ مثبت بدهند. هر چند فوتبال با والیبال بسیار متفاوت است، اجرای آن مهارت‌های فردی، قابلیت‌های فرد و معادلاتی که در روش‌ها و نوع بازی فوتبال است با والیبال بسیار متفاوت است. در یک کلمه می‌توان گفت مهارت‌های این دو رشته با یکدیگر متفاوت است، منتهی این صحبت من برای این باور داشتن جوانان ایرانی که می‌توانند استعدادشان را بروز دهند. من اعتقاد دارم برنامه‌ریزی خوب، حمایت‌های مناسب و یک محیط خارج از تنش، استرس‌زا و مشکل‌آفرین برای کادر فنی و بازیکنان می‌تواند حداقل 10 تا 20 درصد در شرایط فوق‌العاده ایده‌آل بهبود ببخشد، چون معیارهای فوتبال ما با معیارهای بین‌المللی هنوز فاصله زیادی دارد نباید متوقع باشیم، ژاپن و کره جنوبی بیش از 15 سال است با سرمایه‌گذاری‌های خیلی بالا و حمایت‌های خیلی خوب، برنامه‌ریزی صحیح فوتبال‌شان را یک مقدار متحول کردند. الان افق دید آنها، دیدگاه‌شان در جام جهانی، صعود به مرحله بعد است در صورتی که ما الان آرزوی‌مان است که در جام جهانی وضعیتی مانند کره شمالی در دوره گذشته جام جهانی پیدا نکنیم. کره شمالی در دوره قبلی جام جهانی زنگ تفریح خیلی تیم‌ها شد و فکر می‌کنم در پایان مسابقات هیچ کدام از مردم کره شمالی رضایت از عملکرد تیم ملی‌شان نداشتند، به دلیل اینکه تحت یک شرایط ویژه‌ای به جام جهانی رفت. به نوعی شاید عین صعود فعلی ما به جام جهانی بود، ولی تفاوت فوتبال ما با فوتبال کره شمالی خیلی زیاد است. ما با برنامه‌ریزی خوب، حمایت مناسب و دوراندیشی می‌توانیم حضور آبرومندی در بازی‌های جام جهانی داشته باشیم. ما در جام جهانی 1998 فرانسه به دور بعد صعود نکردیم، اما یک پیروزی خیلی دلچسب مقابل آمریکا به دست آوردیم، یک بازی خوب مقابل یوگسلاوی انجام دادیم، و یک بازی متوسط مقابل آلمان برگزار کردیم و در نهایت در برگشت به ایران خیلی‌ها استقبال کردند از تیمی که به مرحله بعد هم صعود نکرده بود. ما می‌توانیم عملکرد آمادگی‌مان به گونه‌ای باشد که حتی از آن دوره هم بهتر باشد.

 

 

فارس: به بحث جوانگرایی در تیم ملی در بازی‌های جام جهانی اشاره داشتید اما آیا بهتر نیست ما با همین بازیکنان فعلی که در اختیار داریم در جام جهانی شرکت کنیم چرا که ممکن است برخی از کارشناسان به دلیل جوانگرایی از کی‌روش انتقاد کنند و بگویند بهتر بود او بعد از جام جهانی دست به جوانگرایی می‌زد؟

معینی: من واقعا از صحبت‌های آقای ذوالفقارنسب استفاده کردم، به نکات خیلی کلیدی اشاره کردند و من چند مورد را فراموش کردم بگویم، در ابتدا می‌خواهم در مورد آنها صحبت کنم، حمایت مالی خیلی مهم است، بودجه فدراسیون ژاپن در سال 2012 حدود 155 میلیون دلار بوده، این واقعا یک بودجه بزرگی است می‌شود با آن همه کار کرد، بنابراین ما باید روی این مسئله خیلی فکر کنیم. دولت باید کمک‌های خوبی را داشته باشد تا تیم ملی بتواند اردوهای خوبی را برگزار کند. به نظر من اردوها می‌توانند در آماده‌سازی تیم ملی کمک کنند. در کنار آن با تیم‌های خیلی خوب بازی تدارکاتی انجام دهیم، نه تیم‌های طراز اول، تیم‌های طراز دوم این خیلی خوب می‌تواند برای ما مفید باشد.

فارس: ما باید منتظر بمانیم قرعه‌کشی جام جهانی انجام شود و بعد از آن رقیبان تدارکاتی خود را انتخاب کنیم یا از هم‌اکنون بر اساس پیش‌بینی‌ها به دنبال برگزاری بازی دوستانه باشیم؟

معینی: بله، البته یک مقدار می توان پیش‌بینی کرد با تیم‌های چه قاره‌ای روبه‌رو خواهیم شد. تیم‌های آفریقایی، آمریکای جنوبی و تیم‌های درجه دو اروپایی می‌توانند رقیبان خیلی خوب تدارکاتی برای تیم ملی محسوب شوند. تیم‌های درجه دو اروپایی تیم‌های خیلی خوب هستند. حتما نباید با اسپانیا بازی کنیم، ولی می‌توانیم با تیم‌های خوب اروپای شرقی مانند سوئیس که تیم بسیار خوبی است و خیلی کشورهای دیگر هستند که در انجام بازی تدارکاتی می‌توانند به ما کمک کننده باشد. می‌تواند تیم بسیار خوبی برای بازی تدارکاتی برای ما باشد، این تیم به جام جهانی هم صعود کرده است، تیم‌های آفریقایی خوب مثل پرو و کامران یا آمریکای جنوبی هم کشورهای خوبی در فوتبال دارد که می‌توان رقبایی از این کشورها برای انجام بازی تدارکاتی انتخاب کرد.

مسئله دیگری هم که در مورد تیم ملی وجود دارد اینکه انگیزه صعود از گروه‌مان در جام جهانی را باید همگانی کنیم، مثل انگیزه صعود به جام جهانی که در ماه خرداد اتفاق می‌افتد. به نظر من رسانه‌ها، مطبوعات و همه عواملی که می‌توانند در این کار دخیل باشند باید کمک و حمایت کنند که این مسئله به وجود بیاید. همان‌طور که آقای ذوالفقارنسب اشاره کرد نباید واقعا در جام جهانی زنگ تفریح باشیم. چند شب پیش بازی غنا با شیلی را در جام جهانی جوانان دیدم، شیلی می‌تواند یک حریف تدارکاتی خوب برای ما باشد، جوانان‌شان واقعا با انگیزه و عالی بازی می‌کردند، غنا بازی را برد.

غنا چقدر خوب بازی می‌کرد، چقدر فرصت گل درست می‌کرد، شیلی هم همین طور؛ آنها به فکر اینکه دفاع کنند و این قبیل مسائل نبودند، شما با دفاع کردن ممکن است یک بازی را ببرید، ولی در یک تورنمنت امکان ندارد با بازی تدافعی نتیجه بگیرید، بنابراین ما باید کیفیت لیگ برتر را توسط مربیان لیگ برتری افزایش دهیم. واقعا یکی از دین‌های که مربیان لیگ برتر ما نسبت به تیم‌ ملی‌مان دارند این است که جوانان را خیلی خوب کنترل بکنند تا کارایی‌شان برای تیم ملی بالا باشد. بعد در این برهه به نظر من این اردوهایی که آقای کی‌روش برای تیم ملی برنامه‌ریزی کردند، باید از آن حمایت کنیم و این عقیده من است، اما همانطور که آقای دکتر ذوالفقارنسب اشاره کردند یک بررسی خوبی هم به برنامه ریزی‌های آقای کی‌روش داشته باشیم و نه تنها ما بلکه تمام جامعه کارشناسی باید نظر بدهند بلکه یک نظر در بین همه نظرها خیلی خوب باشد که بتواند مفید واقع بشود. اگر خاطرتان باشد 2 سال قبل جوانی داشتیم به نام کریم انصاری فرد خیلی‌ها می‌گفتند پدیده است، ولی این بازیکن به نظر من از نظر سایر مسائلی که پیرامون یک فوتبالیست حرفه‌ای است، کنترل نشده است. اگر این جوان کنترل می‌شد شاید کارایی‌اش خیلی بالا بود. در حالی که وقتی رضا قوچان‌نژاد به اردوی تیم ملی آمد اولش خوب نگاهش نمی‌کردیم، هنوز برایمان حضورش در تیم ملی قابل قبول نبود اما به مرور زمان خودش را در تیم ملی جا انداخت، برای اینکه خیلی بر روی کارش تمرکز داشت. جوانان ما باید تمرکزشان روی پیشرفت فوتبالشان باشد و تمام عواملی که در پیشرفت فوتبالشان تاثیر دارد را لحاظ بکنند تا بتوانند در تیم ملی جا بگیرند، چون اگر فکر دیگری داشته باشند مسلما بازدارنده است،‌ در مورد میانگین سنی بازیکنان‌ تیم ملی هم ذوالفقارنسب اشاراتی داشتند، من هم نمی‌دانم میانگین سنی بازیکنان تیم ملی چقدر است اما بایستی میانگین سنی بازیکنان تیم ملی را پایین بیاوریم. تیم ملی آلمان در جام جهانی 2010 میانگین سنی بازیکنانشان 23 سال بود و چقدر هم خوب کار کردند. ما باید به جوانان اعتماد کنیم. استفاده باشگاه‌ها از جوانان هم باید در اولویت قرار بگیرد و اگر این کار شود، در همین فرصت کم تا جام جهانی 2014 برزیل می توانیم 5-4 بازیکن خوب و جوان را همراه تیم ملی داشته باشیم. ما باید ذخیره‌های خیلی خوبی در جام جهانی داشته باشیم که وقتی تعویض می‌شوند و به زمین می‌روند اثرگذار باشند و بتوانند توقعات فوتبال ما را برآورده کنند.

 

فارس: آقای ذوالفقارنسب می‌خواستم در خصوص نقاط ضعف تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2014 بگویید که کادر فنی در دوران آماده‌سازی تیم ملی آن را پوشش دهند؟

ذوالفقارنسب: اگر اجازه بدهید من یک اشاره‌ای داشته باشم به آن بحثی که پیرامون جوان شدن تیم مطرح کردیم، شاید نتوانستیم قضیه را باز کنیم، من اعتقاد دارم که میانگین سنی تیم ملی را حتما باید به یک عدد 25-24 برسانیم و به یکباره این کار انجام شود. مربیان بزرگ دنیای فوتبال هم می‌گویند هرگاه که نزدیک مسابقاتی هستید از آماده‌ترین بازیکنانتان بهره بگیرید. اگر بازیکنانی را داریم با 30 سال سن در تمرینات، اردوها و مسابقات بیشتر از یک بازیکن جوان 22 سال می‌دود، از آن بهتر فکر می‌کند، از آن اثرگذارتر در تیمش است این ناعادلانه است. این بازیکن بالای 30 ساله را کنار بگذاریم و فرصت را از تیم ملی بگیریم و یک جوان 23-22 ساله را وارد تیم کنیم، من به این مسئله اعتقاد ندارم، اما به هر صورت در تمام دنیا می‌آیند روی جوانان سرمایه‌گذاری می‌کنند و میانگین سنی اکثر تیم‌ها بسیار پایین‌تر از تیم ملی ما است.

 

باز هم تکرار می‌کنم باید از بازیکن پا به سن گذاشته اما آماده استفاده شود. شما به یاد دارید در جام ملت‌های 2004 اروپا بود که یونان‌ با اتوری ‌هاگل قهرمان اروپا شد، آن تیم میانگین سنی‌اش بالای 30 سال بود، همه بازیکنانش بازیکنانی بودند که 15-10 سال تجربه بازی حرفه‌ای در سطح اروپا داشتند، آن تیم با اقتدار قهرمان شد، دوره بعد به یکباره آن تیم فروپاشید و تاحدی که از مرحله خودش هم بالا نیامد. این هست که باید برای جوانگرایی برنامه‌ریزی داشته باشیم.

من نمی‌توانم بگویم به یکباره تیم را جوان بکنیم، آن هم بدون پشتوانه‌های لازم اما آرزو می‌کنم تیم ملی ما یک تیم جوانی باشد در درونش بازیکنان با تجربه هم باشند. بازیکنان با تجربه و با کیفیت فنی بالا؛ مثل علی کریمی.

کریمی اگر بتواند در یک بازی اثرگذار باشد بازی خود را انجام می‌دهد، این بازیکنان سن بالا، یک مقدار صدمه پذیرتر هستند، ریکاوری شدنشان خیلی سخت‌تر است. عادت و خصوصیاتی که دارند یک مقدار تطبیق دادن با تفکرات مربی‌اش سخت است، اما در مجموع ضمن اینکه من اعتقاد دارم باید از بهترین‌ بازیکنان مقطع زمانی در جام جهانی استفاده کرد از همین حالا باید یک رویکردی را به جوانان داشته باشیم. به جوانان فرصت دهیم در بازی‌های دوستانه در اردوها شخصیت ملی پیدا کنند. شخصیت بین‌المللی پیدا بکنند و بتوانند در تیم ملی اثرگذار باشند.

فارس: در مورد ضعف‌های تیم ملی چطور؟

ذوالفقارنسب: اینکه حالا برای رفع ضعف‌های تیم ملی چه کار باید کرد؟ باید بگویم فوتبال ملی ما یکسری مشکلات فوتبال پایه دارد. تکنیک پایه خیلی از بازیکنان ما به دلیل اینکه فوتبالیست‌های ما اکثرا برآمده از دل آکادمی‌ها و مدارس استاندارد فوتبال نیستند، معایب فنی زیادی دارند که همراه خودشان به تیم ملی می‌آورند. چنانچه بخواهیم این عیب را برطرف کنیم که مشکل ملی فوتبال است، شاید نیاز به پروسه زمانی 5 تا 10 سال باشد که ما در باشگاه‌ها، در سطح عمومی آن آکادمی‌ها به وجود بیاید، بازیکنان خوب تربیت شوند، امکانات و زیرساختارها خیلی خوبی را باشگاه‌ها داشته باشند. در تمام ایران مثل ژاپن مثل کره جنوبی روی تیم‌های پایه توجه شود، الان فوتبال پایه ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها کاملا متحول شده است. آقای معینی هم تیم‌هایش و هم خودشان شخصا با تیم‌های این دو تا کشور  بازی کرده‌اند و می‌دانند از چه سطحی به چه سطحی رسیده‌اند. ما آن فوتبال پایه‌ای که باید داشته باشیم را نداریم و در درجه اول آن را باید برطرف کنیم اما آن چیزهایی که مقطعی است باید با آنها برخورد کرد و معایب را برطرف کرد.

با احترام خیلی زیاد به همه دروازه‌بان فعلی کشورمان در درون دروازه‌ ما باید بازیکنان خیلی توانمند‌تری با استانداردهای بین‌المللی در جام جهانی برخوردار باشیم. در قلب دفاع‌مان ما مشکلات زیادی داریم خصوصا در توپ‌های بلندی که روی دروازه ما می‌آید دفاع میانی‌مان خیلی مشکل داریم، در کناره‌ها از بازیکنان‌ متخصص کمتر استفاده کردیم، 3 تا بازی آخر ما، دفاع کناری ما کافی بودند که دفاع کنار متخصص نبودند، حتی طی 5 سال اخیر در فوتبال باشگاهی خودشان در این پست بازی نکرده بودند نه بیک‌زاده در سمت چپ دفاع بوده نه منتظری یک دفاع راست محسوب می‌شود. به خاطر  قد بلندش و آن بازی فیزیکی دارد در این 3 بازی در این پست بازی مورد استفاده قرار گرفت، اما در یک بازی بین‌المللی و در جام جهانی ما باید از دفاع‌های کناری توانمندتری بهره ببریم. تمام بازی‌ها با یک فوروارد بازی کردیم، به هر صورت شاید در این بازی آخر مقابل کره جنوبی جواب داده ولی قوچان‌نژاد مطمئنا با توجه به اینکه بازیکن خوبی بوده و بازی‌های خوبی هم ارائه داده است نیازمند یک بازیکن مکمل با استانداردهای بین‌المللی است که می‌شود در قالب دو سه تا بازیکن در لیگ دید که این‌ها هنوز فرصت پیدا نکردند در تیم ملی بازی کنند و به هر صورت ما به لحاظ اجرای روش‌های بازی‌هایش مان، مدام با سیستم 3-3-4 بازی کردیم؛ سیستمی که مورد نظر آقای کی‌روش است. سیستم مدرن هم است اما در خیلی از زمان‌ها تبدیل به سیستم 1-5-4 شده است. در این زمینه‌ها باید خیلی بیشتر کار کرد، خیلی توانمندتر بود. شاید بخشی از مشکلات تاکتیکی فوتبالیست‌های ما متوجه ضعف فوتبال پایه ملی ما باشد، بازیکنان ما هم به لحاظ مهارت‌‌های فردی و هم به لحاظ توانمندی‌ هوشی قادر به اجرای آن روش‌ها و سیستم بازی مربیانشان نباشند.

 

فارس: آقای افشین پیروانی شما چه نظری در مورد روند آماده سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی دارید؟

پیروانی: من خیلی خوشحالم که در خدمت دو تا بزرگوار جناب آقای ذوالفقارنسب که استاد و مربی ما در جام جهانی بود و چیزهای زیادی را از او یاد گرفتم، آقای معینی هم از کسانی بودند که اگر ما به عرضه مربیگری آمدیم از ابتدای آن آقای معینی آموزش داد، اکنون هم خیلی خوشحالم در خدمت این دوستان هستم. باید توجه داشته باشید ما روزی که رفتیم جام جهانی 98 میانگین سنی‌مان 27 سال بود، در حال حاضر میانگین سنی تیم ملی از 30 سال یک مقدار یا چند درصد بالاتر است و سال آینده که جام جهانی برگزار می‌شود میانگین سنی بازیکنان می‌شود 31 و شاید هم بالاتر.

ما باید در نظر بگیریم برای رفتن به جام جهانی این میانگین سنی بالا است و ما در این مدت هم سخت است که بیاییم بخواهیم تیم را جوان کنیم، تیم ملی در جام جهانی نیاز به تجربه دارد ولی تجربه در کنارش جوانی و جسارت می‌خواهد و ما باید از همین امروز شروع کنیم کاری که باید از دو سال پیش شروع می‌کردیم. الان هم بیاییم با برنامه‌ریزی در برخی از پست‌ها بازیکنان جوان را به تیم ملی تزریق کنیم و این عامل اصلی است که می‌تواند باعث موفقیت ما شود. 3 تا بحث می‌تواند در جام جهانی مفید باشد، یکی بحث تاکتیکی و نظم تاکتیکی، یکی بحث آمادگی جسمانی و یکی روحی و روانی است. ما از لحاظ تاکتیکی از 100 نمره، نمره 20 را می‌گیریم یعنی 80 درصد نسبت به تیم‌های روز دنیا عقب‌تر هستیم، این مشکل هم به تیم ملی برنمی‌گردد به باشگاه‌هایمان برمی‌گردد، به این برمی‌گردد که به بازیکن 30 ساله نمی‌توانیم نظم و ایده‌های تاکتیکی را به او یاد بدهیم، یک فرآیندی که باعث شد الان آلمان قدرت اول فوتبال دنیا و اسپانیا به نوعی از صدر فوتبال دنیا کنار رفته و آلمان جایگزینش شده و در آسیا خودمان ژاپن دارد حرف اول را می‌زند به این خاطر است بین 12 تا 16 سال است که دارند کار زیربنایی در تیم‌های پایه می‌کنند. یک فلش بک هم به عقب بزنم، باید توجه داشت تیم‌های پایه ما محروم‌ترین و مظلوم‌ترین بخش ها در فوتبال‌مان هستند. اگر توپ کهنه می‌شود تیم بزرگسالان می‌گوید بدهید به تیم‌های پایه، اگر تیم بزرگسالان زمین ندارد می‌رود سهمیه زمین تیم امید را می‌گیرد، لباس‌های کهنه را به تیم امید می‌دهند، هیچ درآمدی ندارند، هیچ قراردادی ندارند.

زمانی که ما توانستیم به جام جهانی 1998 فرانسه برویم، 100 مدرسه فوتبال به هزار مدرسه فوتبال رسید. عشق، شور و علاقه را فوتبال به وجود می‌آورد، مردم هم به فوتبال روی آورند ولی یک سازماندهی و مدیریت خوب می‌خواهد. فرصتی بود که ما به خوبی از آن استفاده نکردیم. همه می‌گویند تیم ملی 1998 عجب تیمی بود. ما می‌توانستیم از آن فرصت به خوبی استفاده کرده و به خوبی بهره‌برداری کنیم، به همین خاطر ما باید به تیم‌های پایه رسیدگی کنیم، آموزش‌های خوب بدهیم، یک مشکل فوتبال ما اینکه بازیکن تا بازنشسته می شود به او می‌گویند می‌خواهی مربی شوی؟ تجربه ندارد بفرستیم تیم امید یا تیم‌های پایه مربیگری کند، این بزرگترین معضل فوتبال ما است، من پاری‌سن‌ژرمن بودم همین بحث را گفتم یکسری‌ها می خندیدند که گفتم تو در فوتبال مملکت ما می‌گویند مربی تجربه کار ندارد و تازه‌کار است بفرستیم نوجوانان و جوانان کار کند، آنجایی که باید بحث تاکتیکی را که الان من می‌گویم نسبت به فوتبال روز دنیا اینقدر فاصله داریم در فوتبال ما شکل نمی‌گیرد. این درست است که مربی باید از رده‌های پایین شروع کند ولی باید آموزش‌ کافی را دیده باشد تا بتواند آن سن 12 تا 18 سال که سن آموزش است را به خوبی آموزش دهد و بحث تاکتیکی را در آن سن قرار دهد، یکی هم بحث آمادگی جسمانی است.

آقای دکتر ذوالفقارنسب یادشان است ما در جام جهانی زمان آقای ایویچ خدارحمتش کند آمدیم این بحث را به خوبی انجام دادیم. ما مشکلات تاکتیکی‌مان را آمدیم با بحث آمادگی جسمانی‌مان به خوبی جبران کردیم. کاری که تیم ملی ما الان باید به خوبی آن را انجام بدهد. اردوهای خوب داشته باشد، برنامه‌هایی داشته باشد که بتواند این مشکلات تاکتیکی را جبران کند، یکی هم بحث روحی و روانی است. بحثی که باید ملی‌پوشان را به خوبی آماده کنند، فکرهای بلند داشته باشند و بلند نظر باشند. به قول معروف بلند اقبال باشند، تفکرات بالا داشته باشند و حرفه‌ای فکر کنند که مثلا بازی‌ها قرعه‌کشی شد ما دقیقه 3-2 بازی اگر گل خوردیم به یکباره افت نکنیم که باعث شود تیم‌ها یک نتیجه‌ای را به دست بیاورد که قابل قبول نباشد به همین خاطر در بحث تاکتیکی از فوتبال روز دنیا عقب هم هستیم. بحث آمادگی جسمانی مان را به خوبی تقویت کنیم و بحث روحی و روانی را هم باید خیلی شرایط‌مان ایده‌آل باشد. این 3 تا بحث که در فوتبال روز دنیا وجود دارد و در جام جهانی تیم‌های بزرگی لحاظ می‌کنند. ما باید به 3 موضوع به خصوص به دو تای آخر پایبند باشیم تا بتوانیم انشاءالله نتیجه دلخواهمان را در جام جهانی بگیریم و رفتن به مرحله بعد جام جهانی با فوتبال فعلی‌مان من فکر می‌کنم اتفاق نیفتد.

فارس: در مورد بازی‌های تدارکاتی تیم ملی تا آغاز جام جهانی چه نظری دارید؟ باید با چه تیم‌هایی مسابقات دوستانه برگزار کنیم؟

پیروانی: ما 4 مسابقه با کویت در تهران، با تایلند رفت و برگشت و لبنان در بیروت در بازی‌های مقدماتی جام ملت‌‌ها را پیش رو داریم، 6 روز فیفا داریم که باید با تیم‌های طراز اول و خوب بازی کنیم. از این 6 مسابقه من فکر می‌کنم یک بازی را برای تقدیر از تیم ملی که به جام جهانی رفته در ایران برگزار کنیم، اما 5 مسابقه دیگر را باید بیرون از ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی و کشورهایی که شرایط آب و هوایی شبیه برزیل را دارد بازی کنیم و یک ماه و نیم که اکثر تیم‌ها می‌آیند قبل از جام جهانی در کمپین‌های مخصوص است و نزدیک مسابقات است در آنجاها هم می‌شود باز‌ی‌های تدارکاتی خوب و بزرگ انجام داد. در نهایت چون که رفتیم جام جهانی، بخواهیم نخواهیم بزرگ شدیم.

 

در دور مقدماتی تیم ملی در یک سری بازی‌ها خوب بازی نکرد، ولی ایده را دارم. در دور مقدماتی زیبا بازی کردن مهم نیست، امتیاز گرفتن مهم است که این اتفاق افتاد و ما توانستیم به جام جهانی برویم، حالا از این بعد توقع ما از تیم ملی این است برویم جام جهانی زیبا بازی کنیم، شاید برویم جام جهانی روبه‌روی تیم‌های بزرگ بازی را واگذار کنیم ولی توقع مردم و توقع کسانی که فوتبال را در دنیا می‌بینند اینکه ما بیاییم یک فوتبال را به نمایش بگذاریم که راضی‌کننده، قابل قبول و زیبا باشد به همین خاطر من فکر می‌کنم بازی با تیم‌های بزرگ، بازی‌های برون‌‌مرزی و تدارکاتی خوب که حق مسلم تیم ملی هر کشوری است انشاءالله تهیه شود تا بتوانیم بازی‌های قابل قبولی از خودمان به نمایش بگذاریم.

 

فارس: آقای معینی نظر شما در مورد ضعف های تیم ملی و برطرف کردن آنها چیست؟

معینی: در این ارتباط آقای دکتر ذوالفقارنسب صحبت‌‌های خوبی را مطرح کردند اما کاری که به نظر من می‌شود در این مدت باقی‌مانده تا جام جهانی می‌شود انجام داد. آقای پیروانی اشاره کردند بحث آمادگی جسمانی خیلی مهم است. تیم‌هایی که در جام جهانی شرکت می‌کنند در اوج آمادگی‌شان قرار دارند. از این نظر ما می‌توانیم صددرصد پیشرفت داشته باشیم. از نظر آمادگی ذهنی و روحی شرایط مطلوب را برای بازیکنان از الان پیش‌بینی بکنیم و این را حفظش کنیم. واقعاً بایستی که ما روی این مسئله تکیه داشته باشیم، بتوانیم توپ را حفظ کنیم. برای اینکه ما اصلاً بتوانیم فوتبال‌مان را ارائه دهیم باید توپ داشته باشیم. مسئله دیگری می شود در فوتبال ما لحاظ بشود بالا بردن سرعت بازی‌مان است. ما هر وقت این سرعت بازی‌مان را در بازی‌های گذشته لحظاتی سرعت بازی را کنترل کردیم و بالا بردیم توانستیم نتیجه بهتری را بگیریم به ویژه در ضد حملات. در همین بازی‌هایی که ما انتقادات زیادی از تیم ملی انجام دادیم ولی در ضد حملات ما خیلی سریع کار کردیم و از همین حربه در بازی ازبکستان به گل رسیدیم.

بازی با کره جنوبی به گل رسیدیم بنابراین روی ضد حملات هم باید کار کنیم، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای ما مفید باشد استفاده از ضربات ایستگاهی است. در ضربات ایستگاهی بازی قطع می‌شود، همه چیز دست خودمان است، ما باید واقعاً روی این مسئله هم کار کنیم. روی کرنرها، روی ضربات آزاد و خیلی مسائلی که می‌تواند برای ما مفید باشد. ضمن اینکه روی یک مسئله عمده دیگر باید خیلی تأکید داشته باشیم و آن تمرکز دفاعی ما است. ما ابتدا نباید گل بخوریم، واقعاً بازیکنان باید خیلی تمرکز داشته باشند به اینکه وظایفشان را به خوبی انجام بدهند و حمایت‌های لازم را در زمین از همدیگر داشته باشند و همانطور که دوستان هم اشاره کردند آن انضباط تاکتیکی را رعایت کنند.

 

فارس: آقای ذوالفقاری‌نسب، آقای معینی معتقدند ما باید صعود به مرحله بعدی به جام جهانی را در جامعه و در بین ملی‌پوشان همگانی کنیم.

در جام جهانی 2006 علی آبادی به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی مدعی بود ما می توانیم به مرحله بعد صعود کنیم، اما محمد دادکان به عنوان رئیس فدراسیون اعتقاد داشت علی آبادی با این حرف ها سطح توقعات را بالا می‌برد.

نظر شما در این زمینه چیست؟

ذوالفقارنسب: من فکر می‌کنم شما باید بیشتر نظر کارشناسان و خبرگان ورزشی را بپرسید آقای علی‌آبادی از شخصیت‌های بسیار قابل احترام حوزه‌های دیگر اجتماعی بودند در عرصه ورزش افراد بسیاری هستند صلاحیت اظهارنظر درست‌تر را داشته باشند. ایشان (علی‌آبادی) به عنوان رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و رئیس کنونی کمیته ملی المپیک نظراتی را دادند و از دید خودشان می‌خواهند انرژی مثبتی را در تیم ملی ایجاد کنند و تیم ملی را تحریک بکنند به خودباوری و داشتن اعتماد به نفس اما واقعیت‌ها را هم نباید فراموش کرد. باید بپذیریم فوتبال ما نسبت به فوتبال دنیا کاستی‌های خیلی زیادی را دارد. شما مقیاس بکنید ساختار باشگاه‌های ما با کشورهای که تیم‌هایشان به جام جهانی صعود کرده‌اند.

به اعتقاد من از سی و دو تیمی که به جام جهانی صعود کردند بیش از 25 کشور فوتبال در آنها در دست بخش خصوصی است و بخش دولتی اصلاً مدیریت نمی‌کند، سرمایه‌گذاری نمی‌کند و بخش خصوصی در دنیا کاملاً امتحان خودش پس داده و ما هنوز نتوانسته‌ایم از آن مشکلات دست و پاگیر فوتبال دولتی رهایی پیدا کنیم. افرادی مثل علی‌آبادی برای ما سقف توقعات را انتخاب می‌کنند، من اعتقاد دارم فوتبال ما دارای یکسری ویژگی‌ها است که این ویژگی‌ها در بعضی از مقاطع می‌تواند خودش را خیلی خوب نشان دهد و به نتیجه برسد اما اکثر مواقع آن ویژگی‌ها محور توانمندی‌های حریفان می‌شود. مثلاً همین فوتبال کشور ما در جام جهانی 1998 فرانسه بر اساس یک شرایط خیلی خوب توانست 3 بازی خوب را انجام بدهد بدون اینکه به مرحله بعد راه پیدا بکند. با توجه به اینکه بازی های خوبی را انجام داد در بازگشت به ایران مورد انتقاد قرار نگرفت و در خیلی مکان‌ها مورد استقبال قرار گرفت.

آمریکا را برد، بازی خوب با یوگسلاوی و یک بازی نسبتا خوب با آلمانی که تازه آلمان آن موقع تغییر نسل دادند و خیلی سن تیمشان بالا بود، انجام داد. اگر چنانچه این توقع را ایجاد کنیم که به مرحله بعد جام جهانی صعود می کنیم، این استرس را در بازیکنان تیم ملی به وجود بیاوریم که تیم ملی باید به مرحله بعد صعود کند و غیره. من خودم با توجه به تجربه‌ای که دارم به انجام این کار اعتقادی ندارم، ولی اعتقاد دارم تیم ملی ما 10 تا 20 درصد بهتر از شرایط بازی‌های مقدماتی‌اش باشد. یکسری معایبش را رفع بکند. 3-2 تا بازیکن جدید و خوب را اگر قابلیتش را داشته باشند اضافه بکنند. همین بازیکنان فعلی را هم بتواند در یک فرآیند تمرینی، اردویی، روحی و روانی ارتقا بدهد و بر اساس شرایط حریفمان بازی‌های مناسبی را انجام بدهند.

 

من فکر می‌کنم این راهیابی به جام جهانی تماماً آرزوهای ما را نباید در خودش در بر بگیرد. من انتظار دارم مسئولان و آنهایی که تصمیم گیرنده در سطح کلان کشور هستند نظام باشگاه‌داری ما را تغییرات اساسی بدهند و دستورالعمل‌های مبنی بر اختصاص درصدی از بودجه سالانه‌ی باشگاه‌ها به آموش فوتبال پایه، برای مدارسشان، ایجاد آکادمی‌ها در همه باشگاه‌ها التزامی بشود و اجرایی باشد، دو، سه ساله اعلام می‌کنند همه باشگاه‌ها باید آکادمی داشته باشند.

معینی: امسال این طرح اجرایی می‌شود.

ذوالفقارنسب: این هم همه‌اش در قالب مدارس فوتبال تابستانی است که بیشتر حالت سرگرمی دارد و تفریح خردسالان را دارد. آکادمی تعریف دارد، مدرسه فوتبال تعریف دارد، چارچوب مشخص دارد، دستورالعمل و اهداف دارند در آن قالبش من فکر می‌کنم. فوتبال در یک پروسه 10 ساله می‌تواند به یک سطح جهانی برسد. به یک سطح خوب برسد که در جام جهانی هم مدعی باشد. ضمن ارائه بازی‌های خوب حداقل به مرحله‌های بعد صعود کند اما از همین حالا با این موجودیت فعلی‌مان در فوتبال می‌خواهیم توقع ایجاد کنیم. تیم ملی باید به مرحله بعد جام جهانی برود، یک مقدار بیش از ظرفیت و توانایی‌های ما است.

فارس: آقای معینی شما از صحبت ابتدایی خودتان که باید صعود تیم ملی به مرحله بعد را باید همگانی کرد دفاع بکنید آقایان پیروانی و ذوالفقارنسب آن را غیرممکن می‌دانند.

معینی: من اشاره کردم باید انگیزه‌های لازم را برای اینکه بتوانیم آن شایستگی‌های فوتبال خودمان را نشان دهیم همه‌ی ما ایجاد کنیم و ریشه‌ کار هم در دست آنهایی است که با تیم ملی به نوعی درگیر هستند. لیگ برتر ما، مربیان ما نقش‌شان خیلی مهم است. قبلاً هم به آن اشاره کردیم. استفاده کردن از بازیکنان جوان و کسب تجربه این جوانان برای حضور در تیم ملی. همانطور که آقای ذوالفقارنسب اشاره کردند، برخی بازیکنان که شایستگی پوشیدن تیم ملی را دارند و دور مانده‌اند را باید بیشتر دید. بیشتر به آنها فرصت داد تا پیشرفت بکنند، مطبوعات ما در ماه خرداد حمایت خوبی از تیم ملی کردند باز هم باید حمایت کنند، انتقاد درست خیلی خوب است ولی یک بار منفی را گسترده ایجاد کردند به درد پیشرفت نمی‌خورد.

به نظر من شکل حمایتی نتیجه بهتری می‌دهد. همیشه تشویق بهتر از تنبیه است، بنابراین ما بایستی روی حمایت‌هایمان بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.

من فکر می‌کنم اگر انگیزه‌های لازم را برای این تیم با حمایت‌هایی که اشاره کردیم انجام بدهیم ما باید امیدوار باشیم که از گروهمان هم بالا بیاییم.

ذوالفقارنسب: دوستان اگر اجازه بدهند من یک دقیقه به عنوان حرف پایانی خودم صحبت کنم، این اشتباه را نکنیم یک زمانی بیاییم فوتبال را با والیبال مقیاس بکنیم اگر الان در والیبال در سطح لیگ جهانی پا به پای حریفان قدرتمند کار می‌کند باید به یاد بردیم 7 سال آقای یزدانی خرم رئیس فدراسیون والیبال بود و یک مربی روسی به اسم ایوان آورد 10 سال تمام، تمامی استان‌های کشور، اکثر شهرهای بزرگ کشور ایران رفت. بچه‌ها 14 تا 16 سال را که قد بالای یک متر و نود را داشتند فقط می‌دید و آن بحث قابلیت سنجی جهانی روی آنها انجام می‌داد.

بچه‌هایی که بالای 190 سانتیمتر قد داشتند و اندازه‌ی دست‌هایشان را از نظر مونفوروژی مورد ارزیابی قرار می‌داد، اینها را بررسی و ثبت کرد و بیش از 200 تا جوان بالای 190 را در کشور پیدا کرد تا آنها در والیبال کار کنند.

پیروانی: هم در والیبال هم در بسکتبال این کار صورت گرفت.

ذوالفقارنسب: آقای داوری زنی 7-6 سال است به جای یزدانی خرم به فدراسیون والیبال آمده است، دقیقاً برنامه‌های او را انجام می‌دهد. از همه مهم تر مربیان خوبی را هم تربیت کردند. اینکه فدراسیون والیبال در سطح خودش کار بسیار ارزنده و جهانی را انجام داده است و الان ثمره‌اش می‌برد اما در فوتبال بذری نکاشته‌ایم. اصلاً سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. به طور مثال اگر بودجه باشگاه پرسپولیس در فصل گذشته 12 میلیارد تومان بوده شما فکر می‌کنید تا چه اندازه از آن را به فوتبال پایه اختصاص داده است؟

پیروانی: هیچی

ذوالفقارنسب: در صورتی که باشگاه پاری سن ژرمن که شما (خطاب به پیروانی) بودید من از قبل اطلاع دارم اگر در سال مثال می‌گویم 5 میلیون یورو، بودجه سالیانه‌شان است می‌گویند 20 درصدش باید برای فوتبال پایه و تولید بازیکن صرف شود، ما اصلاً تولیدی نداریم. ما فوتبالیست‌هایمان اکثر ضعف مهارت‌های خرد دارند که آن را همراه خودشان آورده‌اند. فکر می‌کنم برای این مسئله باید برنامه‌های دراز مدت داشته باشیم.

فارس: آقای پیروانی شما در مورد صحبت‌هایی که آقایان ذوالفقارنسب و معینی مطرح کردند صحبتی دارید؟

 

پیروانی: ما اگر قرار است در جام جهانی به مرحله بعد برویم، واقعاً همه دغدغه دارند. شاید یکسری واقعاً خوشبین باشند، ولی از اینکه بخواهیم از الان با صراحت اعلام کنیم صعود می‌کنیم یک مقدار جای تامل دارد.

درست است قرعه خوب خوردن و شرایط خیلی مهم است اما تیم ملی با این شرایط باید خیلی بهتر کار کند و بهتر بازی کند. اگر می‌خواهد به مرحله بعد برود، باید تلاش مضاعفی را از ملی پوشان شاهد باشیم.

همانطور که آقای ذوالفقار نسب هم فرمود طرح‌های استعدادیابی و نخبه‌یابی در مملکت ما ضعیف است. من افشین پیروانی به خاطر اخوی بزرگ ترم غلامحسن پیروانی فوتبالیست بوده آمدم سراغ فوتبال، آقا غلام دفاع وسط بازی می‌کرد من هم آمدم دفاع وسط بازی کردم و همین طور بالا آمدم و شدم کاپیتان تیم ملی، ولی اگر داداش رفته بود به سمت رشته کشتی من به کشتی می‌رفتیم یعنی نتیجه گیری می‌کنیم آمدن من به فوتبال علمی نبوده، احساسی و سنتی بوده است. ما اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید علم و منطق جایگزین شود. اگر قرار است فوتبال ما پیشرفت کند باید فوتبال آکادمیک داشته باشیم. با دانشگاه ها با کسانی که علم دارند ، تحصیلات دارند، فن دارند باید یک مقدار ارتباط مان را نزدیک و تنگاتنگ کنیم. نمی‌توانیم بیایم احساسی و سنتی ادامه بدهیم. بازیکن رده تیم ملی یکسری مشکل دارد که زمان خود ما هم بوده، اگر ما قرار است پیشرفت کنیم باید علمی‌تر برخورد کنیم. مشکل اصلی ورزش کشورمان الان بحث مدیریتی است و بحث سرمایه‌گذاری.

ما باید به خوبی سرمایه‌گذاری کنیم و خوب مدیریت کنیم؛ با این دو مقوله بحث در فوتبال پایه ما باید شکل بگیرد. اگر تین طور شود مطمئن باشید 10-12 سال آینده دیگر دغدغه رفتن به جام جهانی نخواهیم داشت. تیم ژاپن دغدغه رفتن به جام جهانی ندارد، کره جنوبی ندارد؛ آنها برنامه ریزی می‌کنند در 4 سال آینده چطور در جام جهانی موفق باشند. ما این مشکل را داریم، ما باید آکادمی‌هایی که الزامی است داشته باشیم. افراد تحصیل کرده و نخبه در کنار این آکادمی‌ها باشند، بحث استعدادیابی و نخبه‌یابی را لحاظ کنیم. امکانات و بودجه در اختیار این ها قرار بگذاریم، قراردادهای خوب با آنها ببندیم. فوتبالیست‌ها که همه سرمایه‌دار و به قول معروف پولدار نیستند، کسانی هستند که استعداد دارند ولی پدر کارگری دارند، این‌ها باید بیایند تحت پوشش قرار بگیرند. بحث آکادمی همین است، چیزی که باید تعریف بشود، استراحت، تحصیل، تغذیه، امکانات، و ... این‌ها باید برای بازیکنان پایه فراهم شود. چرا من همه‌اش می‌گویم پایه؟ به خاطر اینکه در تیم‌های بزرگ ما رقم‌های میلیاردی برای خرید بازیکن جابه‌جا می‌شود ولی حتی یک بازیکن از مدارس فوتبال خودشان، از آکادمی خودشان، از تیم‌های امید خودشان جذب تیم بزرگسالان نمی‌شود؛ این مسئله مهمی است. همان پولی که شما می‌خواهید 110 سال آینده یا 15 سال آینده یک دهم همان پول را خرج پایه کن. در باشگاه‌ پاری‌سن‌ژرمن خواسته یا ناخواسته 20 درصد بودجه کلان باشگاهش خرج تیم‌های پایه‌اش می‌شود. کشورهای عربی بازیکن را از 9-8 سالگی می‌آورند تحت آموزش قرار می‌دهند، چرا فوتبال‌شان پیشرفت می‌کند؟ هرچند فوتبال غرب آسیا نسبت به شرق آسیا افت کرده و ضعیف شده ولی باز می‌آیند کارهای زیربنایی می‌کنند. قطر بغل گوشمان است، من یک سال در این کشور بودم یک مربی بزرگ برزیلی و هلندی را تامین‌ می‌کنند، ما به یک بچه 9 ساله بغل پا، اصول اولیه فوتبال؛ استپ و پاس را به بازیکنانش یاد می‌دهد و از درون همین برنامه ریزی ها یک نخبه بیرون می‌آید. مثلاً قطر با آن جمعیت اندک یک دفعه می‌آید جزو 8 یا 10 تیم برتر آسیا می‌شود. آنها چنین کارهایی را انجام می دهند.

متاسفانه ما یک مقدار در این موضوعات در حد ایده آل عمل نکردیم. یک روز در یک جایی آقای معینی هم تشریف داشتند بحثی بود که من با آقای کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال صحبت کردم به او گفتم سعی کنیم ارتباط‌هایمان را با کسانی که درس خوانده‌اند و دانشگاهی هستند بیشتر کنیم. مربی رده بالایی داریم که می‌آید برای بازیکنانش حرف بزند.

اگر در آن جمع بازیکنی باشد که درس خوانده باشد از صحبت‌های مربی خجالت می‌کشد، اصطلاحاتی و الفاظی به کار می‌برد که الفاظ گاراژی است و الفاظ فنی نیست.

 توجه داشته باشید بحث علم تغذیه، علم تمرین مهمترین عامل در ورزش دنیا است. علم تغذیه که 90 درصد باشگاه‌های ما رعایت نمی‌کنند، تا اسم علم تغذیه می‌آید فکر می‌کنند همان بحث دوپینگ است. نه، بازیکن باید از شروع روزش تا شب که می‌خواهد استراحت بکند بداند که تغذیه‌اش باید چه چیز باشد. خیلی از بچه‌های ما نمی‌دانند و علم تمرین که چه موقع فشار بیاورید، چه موقع کم کنید، چه موقع کار استقامتی کنید، چه موقع ارتفاع تمرین کنید، چه موقع بروید هم سطح دریا تمرین کنید، اینها همه‌اش عملی شده ولی متاسفانه برای اینکه پیشرفت کنیم جدا از اینکه باید به تیم‌های پایه مان برسیم، فوتبال آکادمیک هم باید داشته باشیم.

هر باشگاه باید آکادمی فوتبال داشته باشد و در ان باید افراد علمی فعال باشند. افرادی دانشگاهی باشند که هیچ ادعای ندارند.

آنها باید بیایند در کنار تیم‌ها قرار بگیرند. این همه قرارداد میلیاردی بسته می‌شود، اما خیلی‌ها از این افراد فقط با دریافت یک حقوق معمولی می‌آیند و کار می کنند. کسانی که درس خوانده‌اند، کسانی که فیزیولوژیک خوانده‌اند، بحث آسیب شناسی در ورزش را می‌دانند، بازیکن ما یک آسیب جزئی می‌بیند به طور نمونه الان مهرداد پولادی، این درد دارد پشت پایش زخم شده یکسال نمی‌تواند بازی کند. پشت پا که زخم شود به این آمدند آمپول زدند به پشت پایش، این مورد واقعا درد آور است. من آن روز که این موضوع را کریم باقری گفت در چشمانش اشک آمد، بازیکنی که دفاع چپ تیم ملی است با آن توانایی پشت پای که کفش می‌پوشد زخم شده اینقدر آمدند در پایش "کورتن" زدند آمده الان به استخوان رسیده است. یکسال که الان از میادین دور است. این درد فوتبال ما است، مشکل ما این است. کسی که بلد باشد، کسی که بداند، کسی راهنمایی بلد باشد، اجازه نمی‌دهد بازیکن به چنین روزی بیفتد، اما مشکلات فوتبال ما این است. باید یک مقدار علمی تر، یک مقدار تخصصی‌تر کار شود و ما نخبه داریم. حالا هم که تیم ملی به جام جهانی رفته مطمئن باشید، نگاه‌های ویژه خانواده‌ها به فوتبال باز شده و اگر بتوانیم خوب مدیریت کنیم به خوبی می‌توانیم از این فرصت استفاده لازم را ببریم.

 

فارس: آقای پیروانی ضعف‌های تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی را در چه خطوطی دیدید تا شروع مسابقات باید برطرف شود؟

پیروانی: به نظر من در دور مقدماتی مهم امتیاز جمع کردن است، مهم خوب بازی کردن نیست ولی در جام جهانی باید بروی خوب بازی کنی چون که اگر خوب بازی نکنی نمی‌توانی امتیاز بگیری. تیم‌های رو به رو همه علمی‌تر، فنی‌تر و بهتر هستند. شماره‌های بهتری در ترکیب خود دارند و تدارک بهتری برای این مسابقات می‌بینند ضمن اینکه امکانات بهتری هم نسبت به ما دارند. حالا اگر قرار ما به جام جهانی برویم حتما باید خوب بازی کنیم که نتیجه بگیریم.

 

در دور مقدماتی ضعف‌هایی داشتیم، نظر من این که با بودن در گروهی که لبنان و قطر هستند ما باید به جام جهانی مبی رفتیم. ما در دور مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل به قرعه خوبی خورده بودیم، البته بچه‌ها هم زحمت کشیدند و خوب کار کردند حرفی در آن نیست، ولی بیایم واقعا بینانه نگاه کنیم. بازی ما مقابل کره جنوبی بازی آخر کره بهتر از ما بود ولی آن چابکی، زحمت، ایرانی بودن، ایرانی‌ها مرد روزهای سخت هستند، کاری کرد که در اولسان پیروز شویم. ببینید کره آنقدر بهش درد آمده که سریع یک تایم گذاشته که بیاید با ایران بازی کند چون به خودش اطمینان دارد. اگر مجدداً با ایران بازی کند شاید نتیجه بهتری بگیرد، به همین خاطر ما باید بهتر تدارک ببینیم، بهتر بازی کنیم، بهتر فکر کنیم و بهتر تصمیم بگیریم تا انشاالله در جام جهانی نتایج خوبی بگیریم.

 

فارس: آیا در ادامه استفاده از بازیکنان به اصطلاح دورگه در ترکیب تیم ملی می‌تواند در جام جهانی به ما کمک کند؟

پیروانی: من یک خواهشی دارم دیگر نگویید بازیکن دورگه، این‌ها آمدند پرچم و نام ایران را قبول کردند. به ایران احترام گذاشتند. استفاده از لفظ دو رگه، لفظ غلطی است، بگویم ایرانی تبار. زندی، قوچان نژاد، دژاگه و بازیکنان دیگری که آمدند حتی یک دقیقه برای تیم ملی بازی کردند قابل ستایش هستند، ولی در مجموع چرا که نه؟ ژاپن یک زمانی رفته بود بازیکن برزیلی آورده بود اینها می‌تواند ابزارهای تبلیغاتی شود و یک جوان و یک نخبه رو به ورزش بیاورد.

فارس: پس شما موافق هستید که بازیکنانی مانند دانیال داوری، قوچان نژاد، دژاگه و ... به تیم ملی اضافه شوند؟

پیروانی: دانیال داوری خوب است، کسی که توانسته از لیگ دسته دوم آلمان همراه تیمش به لیگ دسته اول بیایید مطمئنا حرف‌هایی برای گرفتن دارد و بازیکنان دیگر هم توانایی هایشان را نشان داده اند. باید یک اتحاد ملی صورت بگیرد تا ما بتوانیم در جام جهانی سربلند باشیم به همین خاطر هر نخبه ای، هر کسی، هر وزیری، هر استاد دانشگاهی، هر مدیرعاملی، هر تدارکاتچی می‌تواند به تیم ملی کمک کند و حضورش می‌تواند مفید واقع بشود باید همه دست به دست دهیم، چون که رفتن به جام جهانی استفاده‌اش برای همه است و نتیجه گرفتن در جام جهانی می‌تواند دست آوردهای بسیاری داشته باشد. باید توجه داشت یک نتیجه ورزشی و یک کار قهرمانی می‌تواند از یک کار دیپلماسی تاثیرش برای شناخت یک کشور در دنیا بیشتر باشد به همین خاطر بیاییم ورزش را دو دستی بچسبیم، ورزش خیلی سکوی پرتاب است، خیلی جایگاه بزرگی دارد، به همین خاطر شما یک کشوری مانند تیرینیداد و توباگو تا زمانی که به جام جهانی نیامده بود، من افشین پیروانی نمی‌شناختمش، نمی‌دانستم چنین کشوری هست. آنگولا هر وقت اسمش می‌آمد حالت خاصی در جامعه ما داشت اما آمد به جام جهانی، الان همه به این کشور احترام می‌گذارند.

الان به من بگویند نام 20 کشور را نام ببر یکی‌اش همین تیرینیداد و توباگو است. زود می‌روم سراغ کشورهای که در جام جهانی بودند، می‌خواهم بگویم حضور در جام جهانی یک تبلیغات ویژه‌ای دارد. فوتبال صنعت نوین دنیا است. اول توریست، دوم نفت و سوم فوتبال است. بحث درآمدزایی‌اش خیلی مهم است، خیلی از کشورها جدی می‌گیرند ولی متاسفانه در فوتبال ما تمام باشگاه بدهکار هستند. من افشین پیروانی از زمان بازیگری و مربیگری‌ام در پرسپولیس از این باشگاه طلب دارم، این بد است و این درد فوتبال ما است که قانون بگذارند تا زمانی که باشگاه بدهی خود را ندهد نمی‌تواند قرارداد بازیکن خود را ثبت کند.

 

ما این ادعا را داریم فوتبال مان به جام جهانی صعود کرده است، این زشت است برای کشوری که در لیگش آمار بگیرند قبلا 95 درصد بود الان 75 درصد باشگاه به مربیان و بازیکنانشان بدهکار هستند.

در حالی که مربیان و بازیکنان خارجی که به ایران می‌آیند با فیفا هماهنگ هستند و پولشان را می‌گیرند. من افشین پیروانی سرمربی پرسپولیس بودم، من کنار رفتم وینگادا به جای من آمد او رفت شکایت کرد و الان دو دستی دارند پولش را می‌دهند ولی یکی به من زنگ هم نمی‌زند که بپرسد آقا حالت چطور است؟

بحران همیشه در فوتبال ما بوده مهم اینکه کسی بتواند این بحران را خوب مدیریت کند. الان تا جام جهانی یکسال باقی مانده است. همه کارشناسان، رسانه‌ها و مسئولان باید دست به دست هم بدهند تا به تیم ملی کمک کنیم.

فارس: 2 سوال؛ آیا کمیته فنی می تواند برنامه‌های کی‌روش را به دقت ارزیابی کند و سوال دوم اینکه هادی عقیلی و سید مهدی رحمتی مورد غضب کی‌روش قرار گرفته‌اند، آیا بخشش آنها می تواند به تیم ملی در برزیل کمک کند؟

پیروانی: کمیته فنی را من قبول ندارم، چرا؟ چون مربی تیم کمیته فنی را قبول ندارد. من عضو کمیته فنی تیم پرسپولیس بودم، اگر قرار بود به آن شکل که در پرسپولیس شکل گرفت، تشکیل شود، کمیته فنی معنایی ندارد.

شما می‌دانید 10 تا فکر بهتر از یک فکر است. تیم منچستر یونایتد 16 نفر آنالیزور، مشاور و دستیار مختلف داشت، کسانی بودند که در کنار فرگوسن کار می‌کردند. مورینیو 11 نفر را کنار خود به عنوان مشاور، آنالیزور و دستیار دارد. من آمار دارم در فوتبال دنیا همه تیم‌ها کمیته فنی دارند، خود آقای کی‌روش که در فوتبال روز دنیا بوده کمیته فنی را قبول دارد اما اگر قرار باشد کمیته فنی مثل پرسپولیس تشکیل شود روزی که می‌خواهند مربی را بردارند کمیته تشکیل می‌شود مربی جدید که می‌آید دیگر هیچ کس او را نمی‌بیند، اینکه نشد کمیته فنی!

برای کمیته فنی آدم‌هایی می‌آیند که کار بلد هستند، می‌آیند ترتیب اثر بدهند، نظر بدهند که راهبرد و راهگشا باشد.

اگر قرار است افراد دور هم جمع شوند که اسمش کمیته فنی باشد و مهمترین اصل هم اینکه باید ببینیم سرمربی تیم کمیته فنی را قبول دارد یا نه؟

اینکه فدارسیون بیاید کمیته فنی تشکیل بدهد آقای کی‌روش قبول نداشته باشد بهتر که تشکیل نشود، ولی اگر کی‌روش قبول داشته باشد فدارسیون خیلی سریع این کار را انجام می‌دهد به همین خاطر جایگاه و کاری که قراره کمیته فنی انجام بدهد مشخص شود.

 

اگر کی‌روش کمیته فنی را قبول داشته باشد، بدون شک افراد حاضر در کمیته می‌توانند بروند بازی‌ها را ببینند، بروند استعدادیابی کنند، بروند ایده و نظر بدهند، بازی‌های را می‌توانند آنالیز کنند. کمیته فنی اگر یک چیز تعریف شده باشد می تواند یک بازوی مثبت برای سرمربی تیم ملی باشد.

اما در مورد کسانی هم که مورد غضب کادرفنی تیم ملی قرار گرفتند باید بگویم آن روزی که تیم ملی به جام جهانی رفت من در تلویزیون بودم و گفتم به دلیل اینکه دو سه مورد با آقای کی‌روش برخورد داشتم من می‌روم خواهش می‌کنم که این بازیکنان را به تیم ملی برگرداند، الان 34 نفر هستند، نظر سرمربی است ولی علی کریمی هست که البته رفته اما حالا دوست دارد برگردد، مهدی رحمتی و هادی عقیلی اینها کسانی هستند که مورد غضب قرار گرفته اند، باید تاکید کنم در جام جهانی باید آماده ترین‌ها بروند، اسم‌ها نباید بروند، اگر قرار است از حیثیت فوتبال کشورمان دفاع کنیم، کسانی که آماده هستند و می‌توانند به تیم ملی کمک کنند باید دعوت شوند.

 

کاری به کی‌روش ندارم اما اگر دنبال اسم‌ها برویم نمی‌توانیم موفق باشیم. اسکولاری تغییرات عمده‌ای را در ترکیب تیم ملی برزیل در جام کنفدارسیون‌ها داده بود و شاید از 18 بازیکن این تیم شما 5 تا را بیشتر نمی‌شناختی، آمد اسم ها را کنار گذاشت، خیلی‌ها می‌گفتند رونالدینیو باید باشد، روبینیو باید باشد، کاکا باید باشد، لویز باید باشد. خیلی اسم‌ها را گفتند، اما اسکولاری آمد اسم ها را کنار گذاشت و تیم درست کرد و آمد اسپانیا را آن طور شکست داد. الان هم نفرات خوبی را در تیم ملی داریم مهمترین کار اینکه میانگین سنی مان یک مقدار پایین بیاوریم. در جام جهانی هم بازیکن جوان نیاز داریم و بازیکن با تجربه ولی بیاییم دقت بیشتری کنیم یک مقدار برنامه ریزی بهتر، یک مقدار تدارک بهتر، نیروی جوان به تیم تزریق کنیم، نفرات جوان تر را بیشتر به اردو دعوت کنیم تا تجربه لازم را به دست بیاوریم تا اگر بعد از جام جهانی چند بازیکن کنار رفتند یک دفعه تیم ملی خالی نشود.

فارس: صحبت پایانی شما را می‌شنویم؟

معینی: من تشکر می‌کنم از شما که این جلسه تشکیل دادید، من فکر می‌کنم همه جوانب پیرامون تیم ملی در این میزگرد مورد بررسی قرار گرفت. امیدوارم این جلسات را با کارشناسان دیگر هم داشته باشید و از نظرات آنها استفاده کنید که واقعا در مجموع کلید راه موفقیت تیم ملی در جام جهانی شود.

ذوالفقار نسبت: من هم از شما تشکر می‌کنم.

پیروانی: آرزوی موفقیت برای تیم ملی دارم. امیدوارم لیگ خوبی داشته باشیم چرا که از لیگ خوب یک تیم ملی قوی به وجود می‌آید. امیدوارم با کمک اسپانسرها مشکلات مالی باشگاه‌ها حل شود و بازیکنان نروند در تمرین اعتصاب کنند. خیلی از تیم‌ها سال گذشته اعتصاب کردند، مربی اعتصاب کرد. یکسری امکانات حق مسلم بازیکنان ما است، ما دیگر جهانی شدیم، رفتیم جام جهانی باید جهانی فکر کنیم، این نباشد که بازیکن قهر کند و در تمرینات شرکت نکند، به بازیکن چک ندهند برگشت بخورد.

مردم بعد از صعود تیم ملی به جام جهانی به خیابان‌ها ریختند و این هیچ جای دنیا نیست و باید روی فوتبال هزینه شود به خصوص شرایط برای ورود بخش خصوصی به فوتبال مهیا شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها