کد خبر: ۱۵۲۶۲۲
زمان انتشار: ۱۵:۲۲     ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
يک ماهي تا پايان پنجره نقل و انتقالات مانده. اما کدام باشگاه اوضاع خوبي دارد و کدام هنوز کارهاي بسياري بايد انجام دهد؟

به گزارش 598 به نقل از گل - نقل و انتقالات تابستاني اغلب مي‌تواند حتي پيش از شروع فصل سرنوشت تيم‌ها را نشان دهد. اگر تيمي خود را تقويت نکند ممکن است ويران شود. بازار در 2 سپتامبر بسته مي‌شود و چندين ماه بسته خواهد ماند.

ليگ‌هاي برتر اروپا در آگوست شروع مي‌شوند و اکثر دادوستدها در ژوئن و جولاي است. اگر زياد صبر کنيد ممکن است اهداف اصلي خود در بازار را از دست بدهيد. اما برخي مديران، مانند آدريانو گالياني از ميلان، اغلب صبر مي‌کنند تا بتوانند در آخرين دقايق تجارت پرسودي رقم بزنند و بازيکن بزرگي را با قيمت پايين بخرند.

بيش از يک ماه مانده به پايان بازه نقل و انتقالات، برندگان و بازندگان نقل و انتقالات به شرح زير هستند:

**برندگان

ناپولي

در سال 2001 بود که يوونتوس پول فروش زين‌الدين زيدان به رئال مادريد را صرف ساخت چرخه‌اي جديد با جيان‌لوييجي بوفون، ليليان تورام و پاول ندود کرد. ناپولي همين کار را در تابستان انجام داده است. آنها با فروش ادينسون کاواني به پاري سن-ژرمن 64 ميليون يورو به جيب زدند.

ناپولي البته بعضي بازيکنان جديدش را زيادي گران خريده، اما ترديدي نيست که آنها نسبت به فصل قبل بسيار قوي‌تر شده‌اند و تعداد بازيکنانشان در هر پست بيشتر شده است. آمدن قريب‌الوقوع گونسالو ايگواين و خريد خوسه کايخون، دريس مرتنس، رائول آلبيول، په‌په رينا، رافائل و يوسيپ رادوسويچ، جوان کروات آنها را قدرتمند ساخته. خريدهاي آنها تمام نشده و آئورليو دلائورنتيس، رييس باشگاه گفته آنها بودجه‌اي 124.5 ميليون يورويي دارند. جکسون مارتينس، ماشين گل‌زني پورتو شايد ستاره بعدي‌شان باشد.

 فيورنتينا

فيورنتينا به‌سرعت دارد تبديل مي‌شود به تيم دوم همه طرفداران! آنها با داويد پيزارو، بورخا والرو و خوان کوادرادو فصل گذشته يکي از جذاب‌ترين تيم‌هاي اروپا بود. مردان وينچنتزو مونته‌لا مجبور شدند بهترين گل‌زن خود، استوان يووتيچ را به منچسترسيتي بفروشند. اما اين بازيکن مونته‌نگرويي از زماني که رباط صليبي‌اش در سال 2010 پاره شد پيشرفت خاصي نداشته و جاي خالي‌اش حس نخواهد شد.

فيورنتينا يکي از بهترين گل‌زنان اروپا را خريده: ماريو گومز. آن هم با قيمت نقريبا نصف يووتيچ. جوزپه روسي و آدام لياييچ را به اين تيم بيفزاييد تا قدرت فيورنتينا را حس کنيد. خريد يوسيپ ايليچيچ از پالرمو – يکي از خلاق‌ترين هافبک‌هاي سري آ در فصل گذشته – با قيمت تنها 9 ميليون يورو انتقالي عالي براي تيمي بود که آن را مدعي خاموش اسکودتو مي‌دانند. آنها اگر ليگ اروپا را جدي بگيرند مي‌توانند قهرمان آن شوند.

 رئال مادريد

بارسلونا با خريد نيمار تيترها را از آن خود کرد. اما رئال مادريد استراتژي خريد هوشمندانه‌تري داشته است. دريافت 60 ميليون يورو از ناپولي براي گونسالو ايگواين – بازيکن غيرضروري و قابل فروش – و دو بازيکن کم‌اثر به نام‌هاي خوسه کايخون و رائول آلبيول تجارتي عالي است. با اين پول‌ آنها مي‌توانند دست کم يک بازيکن کلاس جهاني بخرند. گرث بيل از تاتنهام و لوييس سوارس از ليورپول در صدر ليست کارلو آنچلوتي حضور دارند.

سفيدپوشان ايسکو، پديده مالاگا را خريده‌اند که پتانسيل تبديل شدن به بهترين بازيکن دنيا را دارد. يکي از ستارگان جام ملت‌هاي جوانان اروپا، يعني آسير ايارامندي هم از رئال سوسيه‌داد خريداري شده. مشکل مدافعان کناري رئال مي‌تواند با بازگشت دني کارواخال برطرف شود. او بهترين مدافع راست بوندس‌ليگا در فصل گذشته بود. اگر اوضاع تا پايان انتقالات خوب پيش برود، رئال مادريد بخت اول قهرماني در لاليگا، و جدي‌ترين رقيب بايرن مونيخ در ليگ قهرمانان خواهد بود.

دورتموند

بروسيا دورتموند فصل گذشته در راه رسيدن به فينال ليگ قهرمانان ذهن و دل بسياري از بي‌طرف‌ها را ربود. انتظار مي‌رفت باشگاه‌هاي ثروتمند اروپا به بازيکنان اين تيم يورش ببرند. دورتموند فوق‌العاده عالي مقاومت کرده و تنها يک بازيکن اصلي – ماريو گوتزه – را از دست داد که او هم به بايرن مونيخ پيوست که 37 ميليون يورو مبلغ فسخ قراردادش را پرداخت.

جاي گوتزه را هافبکي تهاجمي گرفته که در شاختار دونتسک تقريبا به اندازه گوتزه موثر بود. يعني هنريخ مخيتاريان. او فصل گذشته 32 گل براي باشگاه و کشورش زده. دورتموند همچنين به تعداد بازيکنان تدافعي و تهاجمي‌اش افزوده و سوکراتيس پاپاستاتوپولوس را از وردر برمن و پير امريک آئوباميانگ، دومين گل‌زن برتر ليگ فرانسه را از سن-اتين خريده است. آلماني‌ها 5 ميليون يورو در بازار سود کردند و اکنون پول زيادي دارند تا بتوانند باز هم به بازار بروند.

 ليگ 1 فرانسه

موناکو به همراه پاري سن-ژرمن به عنوان ابرقدرت‌هاي جديد اروپا مطرح شده‌اند. موناکو تا همين حالا 144 ميليون يورو خرج بازيکنان جديد کرده که بيشتر آن صرف آوردن جيمز رودريگس و ژوائو موتينيو، ستارگان پورتو و فالکائو، مهاجم اتلتيکو مادريد شده. پي اس جي هم دسته چک خود را مصرف کرده و 110.9 ميليون يورو خريد داشته است. آنها ادينسون کاواني را از ناپولي با قيمت 64 ميليون يورو خريده‌اند. دو تن از مرگبارترين مهاجمان متخصص در محوطه جريمه اروپا در ليگ 1 فرانسه هستند.

پاريسي‌ها همچنين بهترين مدافع جوان دنيا را خريدند. يعني مارکينيوش را از رم. همچنين لوکاس ديني، مدافع چپ اثرگذار ليل به اين تيم آمده. موناکو و پي اس جي ليگ 1 را به نقشه برگردانده‌اند. اين دو تيم قدرت مالي لازم براي کنار زدن تقريبا تمامي رقباي اروپايي را دارند. اين خبر خوبي براي ديگر تيم‌هاي قاره نيست.

 **بازنده ها

ليگ برتر انگليس

انتظار مي‌رفت ليگ برتر برنده انتقالات امسال باشد. قرارداد حق پخش تلويزيوني باشگاه‌هاي انگليسي به عدد نجومي 5.5 ميليارد پوند (6.4 ميليارد يورو) براي سه فصل آينده رسيده است. به اين ترتيب قهرمان ليگ قرار است 100 ميليون پوند (116 ميليون يورو) در فصل 14-2013 تنها از حق پخش به دست بياورد. انتظار مي‌رفت انگليس مقصد بسياري از ستاره‌هاي بزرگ باشد.

اين سود البته باعث شده تيم‌هاي کوچکي مانند نوريچ و سوانزي بتوانند بازيکناني مانند ريکي ون‌ولفس‌وينکل، لروي فر، و ويلفريد بوني را بخرند. اما بزرگان ليگ برتر به طرز دردناکي نااميدکننده ظاهر شده‌اند. تقريبا هر بازيکن بزرگي که مورد توجه تيم‌هاي انگليس بود به هر دليلي از پيوستن به چهار تيم برتر طفره رفته. ماريو گوتزه، تياگو آلکانتارا، ايسکو، ادينسون کاواني، رادامل فالکائو، روبرت لواندوفسکي، گونسالو ايگواين و بسياري ديگر. آرسنال حتي يک پني هم خرج نکرده. سرنوشت محتوم منچستريونايتد اين است که نقل و انتقالات خوبي نداشته باشد، و دو تن از بهترين‌هاي ليگ، يعني گرث بيل و لوييس سوارس هم شايد بروند.

 منچسترسيتي

در ميان انگليسي‌ها منچسترسيتي عملکرد بسيار بدي داشته. آنها با رفتن روبرتو مانچيني پس از فصل بي‌جامشان مشخص بود که اوضاع را تغيير خواهند داد. اما مانوئل پيگريني، جانشين مربي ايتاليايي فقط ولخرجي کرده. آنها تا حالا 111 ميليون يورو خرج کرده‌اند و تنها موناکو از اين نظر بالاتر از آنهاست! با اين حال تيم فعلي سيتي ضعيف‌تر از آن تيمي است که در ليگ قهرمانان خروجي فضاحت‌بار داشت.

خريد آلوارو نگردو و استوان يووتيچ با قيمت در مجموع بيش از 50 ميليون يورو واکنشي نااميدانه از مقامات باشگاه بود. آنها بازيکنان بزرگي را در نظر داشتند اما پس از شکست به سراغ اين‌ها رفتند. ترديدي نيست نگردو و يووتيچ بسيار ضعيف‌تر از ماريو بالوتلي و کارلوس تبس هستند که رفتنشان در مجموع تنها 28 ميليون يورو براي سيتي به همراه داشت. فرناندينيو، هافبک برزيلي با قيمتي وحشتناک گزاف خريداري شده و خسوس ناباس، بال اسپانيايي که با 20 ميليون يورو آمد تنها خريد خوب سيتي بوده است. البته تمامي اين بازيکنان خوب کار خواهند کرد. اما باشگاهي که روياي فتح ليگ قهرمانان را دارد بايد استانداردهايي بسيار بالاتر از اين‌ها داشته باشد. مردان پيگريني چندين سال نوري با بايرن و رئال مادريد فاصله دارند.

 ميلاني ها

ميلان و اينتر براي اين که فاصله را با يوونتوس کم کنند، و البته با رشد سريع ناپولي و فيورنتينا مقابله کنند بايد دست به کار شوند. ميلان که به شکلي جنجالي توانست رتبه سوم و صعود به ليگ قهرمانان را از فيورنتينا بگيرد تا حالا طبق معمول ساکت بوده است. آندره‌آ پولي، ريکاردو ساپونارا و جرسون ورگارا همه پتانسيل آن را دارند که خريد خوبي به حساب بيايند. اما اگر ميلان مي‌خواهد يووه را کنار بزند و در اروپا حرفي براي گفتن داشته باشد بايد چند بازيکن بزرگ بخرد، به‌ويژه در قلب دفاع. گالياني، نايب‌رييس ميلان هميشه تا پايان پنجره انتقالات صبر مي‌کند تا خريدي بزرگ با قيمتي پايين انجام دهد. اما اين استراتژي پرريسک است.

اينتر نسبت به پسرعموهايش بسيار فعال‌تر بوده است. آنها مي‌خواهند رتبه فاجعه‌بار نهم خود در فصل گذشته سري آ را جبران کنند و به همين دليل دست به بازسازي تيم زده‌اند. والتر ماتزاري، مربي جديد تيم خوش‌بيني را ترويج مي‌کند اما با خريدهايي که اين باشگاه انجام داده هيچ چيز تضمين‌شده نيست. بازيکنان باتجربه‌اي مانند هوگو کامپانيارو، مارکو آندرئولي و خوان کاريسو اندکي کيفيت تيم را بهبهود مي‌بخشند. اسحاق بلفاضل، مائورو ايکاردي، روبن بوتا و ديه‌گو لاشالت با ميانگين سني 21سال بازيکنان جذابي هستند. اما اينتر اگر چند بازيکن مهم نخرد – که البته ممکن است اين کار بستگي به اين داشته باشد که ماسيمو موراتي بخشي از سهام را به اريک طاهر، سرمايه‌گذار اهل اندونزي بفروشد – بعيد است بتواند به ليگ قهرمانان برسد.

 مالاگا

مالاگا فصل پيش موفقيتي غافلگيرکننده در ليگ قهرمانان به دست آورد و تنها چند ثانيه تا رسيدن به نيمه‌نهايي فاصله داشت. اين در حالي بود که در تابستان گذشته چند ستاره از اين تيم رفته بودند: سانتي کاسورلا، خوسه روندون و البته ناچو مونريال که او در زمستان به آرسنال رفت.

اما تابستان جاري براي آنها افسرده‌کننده‌تر از تابستان پيش بوده. آنها مربي در کلاس جهاني خود، پيگريني را از دست دادند. تيم اندلسي‌ها هم به‌شدت تضعيف شده. ايسکو، خواکين، مارتين دميکليس، ژرمي تولالان، ژوليو باپتيستا، خاوير ساويولا و بسياري ديگر از اين تيم رفتند. تنها چند بازيکن متوسط خريداري شده‌اند و مالاگا اگر در نيمه بالاي جدول لاليگا قرار بگيرد کار بزرگي کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها