کد خبر: ۱۵۳۳۴۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۰۹ مرداد ۱۳۹۲
چندي است که اختلاف و درگيري، بين دپارتمان داوري و کميته داوران فدراسبون فوتبال علني شده و هر از گاهي يکي عليه ديگري موضع گيري مي کند. پرسش اصلي اين است که دعوا بر سر چيست؛ پرسشي که در اين جا سعي شده به آن پاسخ داده شود.
تا چند سال پيش تمام فعاليت‌هاي مربوط به حوزه داوران فوتبال توسط کميته داوران فدراسيون فوتبال انجام مي‌شد و آن وقت‌ها نامي از دپارتمان داوري وجود نداشت. همان زمان هم انتقاد از رئيس کميته داوران که همه کاره داوري فوتبال بود – هر کسي که بود فرقي نمي کرد – در بالاترين وجه وجود داشت و همه مدعي بودند که رئيس وقت نمي‌تواند از عهده وظايفش برآيد.

به گزارش ايسنا ، وضعيت به همين شکل ادامه داشت تا اين که کنفدراسيون فوتبال آسيا در بخشنامه‌اي، فدراسيون‌هاي ملي کشورها را موظف کرد تا تشکيلاتي تحت عنوان دپارتمان داوري در فدراسيون ايجاد کنند تا کارهاي اجرايي داوري را انجام دهد. در آن زمان حسين عسگري که رئيس وقت کميته داوران بود و بنا بر همان بخشنامه نمي‌توانست در اين سمت باقي بماند – چون عضو هيات رئيسه فدراسيون فوتبال نبود – به رياست دپارتمان تازه تاسيس منصوب شد.

مهدي تاج، نخستين رئيس کميته داوران تاريخ فوتبال ايران بود که تجربه‌اي در کار قضاوت نداشت و بنا بر قانون جديد AFC رياست کميته را بر عهده گرفته بود. تاج رييس کميته بود اما چون تسلطي بر حوزه داوري نداشت همه مسئوليت‌ها را تلويحاً به عسگري سپرده بود. در اين حال باز هم عده‌اي از داوران و پيشکسوتان داوري نسبت به عملکرد حسين عسگري انتقادهاي گسترده‌اي داشتند تا جايي که گفته مي‌شد آنها – کساني مانند علي خسروي و مسعود مرادي – منتظر انتخابات هيات رئيسه فدراسيون فوتبال هستند چون مطمئن‌انند که رئيس جديد کميته داوران قطعا عسگري را برکنار خواهد کرد. در همين حال حسين عسگري هم بيکار ننشست و براي عضويت در هيات رئيسه فدراسوين فوتبال نامزد شد.

عسگري در انتخابات هيات رئيسه فدراسيون فوتبال راي نياورد و در عوض فريدون اصفهانيان که همزمان رئيس هيات فوتبال استان زنجان و رئيس شوراي شهر اين شهر بود به عضويت هيات رئيسه درآمد. در اين شرايط دو نفر – اصفهانيان و بهروان – به دليل سابقه قضاوت در فوتبال ايران قابليت اين را داشتند که رئيس کميته داوران باشند اما چون بهروان در آن زمان مسئول برگزاري مسابقات ليگ برتر و ليگ آزادگان بود، اين سمت به اصفهانيان رسيد.

از روزي که اصفهانيان زمام امور داوري را در دست گرفت، بسياري از اختلاف شديد او با حسين عسگري مي گفتند و هر آن منتظر تغييرات در راس دپارتمان داوري بودند. در حالي که منتقدان عسگري منتظر صدور حکم رياست دپارتمان داوري به نام مسعود مرادي بودند، حسين عسگري در سمتش ابقا شد. البته انتخاب روساي دپارتمان‌ها طبق قانون بر عهده دبيرکل فدراسيون فوتبال است اما در آن زمان، اصفهانيان هم با ابقاي عسگري موافق بود. عسگري و اصفهانيان در آن برهه زماني بارها اختلاف بين خود را انکار مي‌کردند و برخي رسانه‌ها و داوران بازنشسته و فعال را به اختلاف افکني و ايجاد شبهه متهم مي‌کردند.

در روزهاي نخست فعاليت اصفهانيان، در يک جلسه سه نفره که بين حسين عسگري، فريدون اصفهانيان و رضا غياثي تشکيل شد، غياثي از پيامک‌هاي تهديد آميز يکي از داوران قديمي به وي و حسين عسگري پرده برداشت. در متن يکي از اين پيامک‌ها، فرستنده تهديد کرده بود که با حضور در جلسه کميته داوران، عسگري با چاقو خواهد زد! در همان جلسه هم بود که عسگري و اصفهانيان با قاطعيت هر چه تمام‌تر وجود اختلاف را بين خود تکذيب و پاي يکي، دو روزنامه و پيشکسوت داوري را به ماجرا باز کردند.

روزگار براي جامعه داوري فوتبال ايران ادامه داشت تا اين که انتقادها از عسگري به قدري بالا گرفت که ديگر نمي‌شد تصور کرد او بتواند به کارش ادامه دهد. در اين اوضاع و احوال بود که بار ديگر از احتمال تغيير در راس دپارتمان داوري سخن به ميان آمد. اين مساله با تغيير اساس نامه کميته داوران همزمان شده بود و اين مي‌توانست بهترين فرصت براي مخالفان حسين عسگري باشد تا با اعمال تغييري خاص در اساس نامه پيشين، راه را براي برکناري عسگري فراهم کنند.

منتقدان حسين عسگري – که حالا اصفهانيان هم به جمع آنها اضافه شده بود – مدعي بودند که رئيس دپارتمان داوري بايد از سوي رئيس کميته داوران انتخاب شود؛ درخواستي که با مخالفت جدي مهدي محمدنبي، دبيرکل فدراسيون روبرو شد تا عسگري باز هم در سمتش باقي بماند.

اين جا بود که گويي کاسه صبر اصفهانيان لبريز شده است، چون او در مصاحبه‌هاي پي در پي و سريالي، از عسگري انتقاد مي‌کرد و خواهان رفتن او از فدراسيون مي‌شد. او در يکي از صريح‌ترين گفت‌وگوهايش که با ايسنا انجام داد، رسما اعلام کرد که تا وقتي عسگري هست، او و اعضاي کميته داوران کار نمي‌کنند.

تهديد اصفهانيان به کار نکردن چندان موثر واقع نشد چون حقيقت اين بود که در مدت 17 ماه رياست اصفهانيان در کميته داوران عملا جلسه اين کميته برگزار نشده بود که حالا بخواهد تعطيل شود! در اين مدت، دو عضو از شش عضو کميته داوران – مسعود مرادي و محمد فنايي – به دليل اجرا نشدن اساس نامه جديد و روي کار ماندن عسگري از کميته قهر کرده بودند و دو نفر ديگر هم – رضا غياثي و اسماعيل صفيري – به دليل اعتراض نسبت به وضعيت اداره کميته داوران در جلسلت شرکت نمي‌کردند. در نتيجه اصفهانيان تصميم گرفت که در ترکيب کميته داروان تغييراتي ايجاد کند.

مصاحبه اصفهانيان مبني بر اين که به زودي تکليف اعضاي کميته را روشن مي‌کند، با واکنش جدي سه تن از اعضاي کميته روبرو شد. فنايي خيلي زود استعفاي خود را – که خيلي وقت بود شفاهي عنوان کرده بود - رسما اعلام کرد و صفيري هم راه او را پيش گرفت. غياثي هم که اصولا به الزام ارائه استعفانامه به رئيس کمته داروان اعتقاد نداشت، نامه کناره‌گيري‌اش را مستقيما به دفتر علي کفاشيان ارسال کرد. اصفهانيان هم بلافاصله نام هدايت ممبيني را به فدراسيون اعلام کرد تا با راي هيات رئيسه به عضويت اين کميته درآيد. به اين ترتيب جلسه کميته داروان با حضور اصفهانيان، مرادي، ممبيني و صدر برگزار شد.

اختلاف‌ها همچنان ادامه داشت و اين در حالي بود که فصل سيزدهم ليگ برتر نزديک بود. دپارتمان داوري نام دارواني را که قرار بود در تست داوري شرکت کنند و در ليگ برتر سوت بزنند، اعلام کرد. اين فهرست با مخالفت اصفهانيان روبرو شد و باعث شد که او عليه اين فهرست موضع گيري کند. در نهايت هم چند داور "زنجاني" که در تست داوري شرکت نکرده بودند به جمع داوران ليگ برتر اضافه شدند که اين امر هم انتقاد مخالفان اصفهانيان را در پي داشت.

ليگ برتر آغاز شد تا اختلافات وارد فاز جديدي شود. نام داوران هفته نخست ليگ برتر اعلام شد اما اين فهرست در ادامه دستخوش تغييرات شد. گفته شده بود که فريدون اصفهانيان نام يدالله سليماني را از جمع ناظران داوري هفته اول خط زد چون معتقد بوده که اعضاي دپارتمان نبايد در بازي‌ها نظارت کنند. همچنين داور چند بازي هفته اول تغيير کرد تا اين پرسش پيش آيد که وظيفه چينش داوران بر عهده دپارتمان است يا کميته؟ اما پرسش مهمتر اين است که آيا اين پرسش، مبناي حقيقي داشت يا عده‌اي با طرح آن تلاش کردند تا جو داوري را در آستانه فصل جديد ليگ برتر متشنج کنند؟

بند 4 ماده 5 آيين نامه جديد کميته داوران که مربوط به وظايف و اختيارات کميته است، تعيين و انتصاب داور براي مسابقاتي که توسط فدراسيون سازماندهي شده يا خواهد شد را جزو وظايف کميته داوران قرار داده است. همچنين در بند 5 ماده 16 آمده است که دعوت به شرکت در آزمون هاي معرفي منحصرا و مستقيما توسط کميته داوران صورت مي‌گيرد.

طبق اين دو بند به نظر مي‌رسد که کميته داوران حق دارد تغييرات مورد نظرش را در ترکيب داوران اعمال کند اما مساله اصلي اين است که اين آيين نامه هنوز رسما ابلاغ نشده است. در جريان اختلاف مواضع بر سر اين که چه کسي – دبيرکل يا رئيس کميته داوران – رئيس دپارتمان داوري را انتخاب کند، آيين نامه جديد هنوز ابلاغ نشده و بر اين اساس اين بندها هنوز قابليت اجرايي ندارند.

به اين ترتيب، باز هم اين سوال پيش مي‌آيد که چرا درست يک روز مانده به شروع ليگ برتر از سردرگمي داوران خبر داده مي‌شود؟ کساني که اين گونه اخبار را منتشر و مطرح مي‌کنند چه اهدافي دارند؟ آيا نيت اين افراد در انتشار چنين اخبار تشنج‌زايي خير است يا تفکري منفي پشت پرده است؟

هر دو سوي دعواي جامعه داوري يعني حسين عسگري و فريدون اصفهانيان در کار خود اشکالاتي داشته‌اند و هنوز هم بر برخي تصميماتشان ايرادهاي جدي وارد است. از سوي ديگر هر دو نفر در پاره‌اي از موارد محق هستند و حرفشان بايد مورد قبول واقع شود اما نکته‌اي که در اين ميان فراموش شده اين است که برخي اختلافات بايد در داخل خانواده داوري حل و فصل شود و نبايد به دامن رسانه‌ها کشيده شود. هر چند در اين مورد خاص عملکرد رئيس دپارتمان داوري قابل دفاع‌تر است و سهم اصفهانيان در انجام مصاحبه‌هاي تنش‌زا بيش از طرف ديگر دعواست اما هر دو طرف بايد اين مساله را رعايت کنند.

هفته دوم ليگ برتر فوتبال، پنجشنبه آغاز مي شود و اين در حالي است که باز هم اخباري از سردرگمي داوران حکايت مي کند. گفته شده که داوران نمي‌دانند که بايد بر اساس فهرست عسگري به ميدان بروند يا با فهرست اصفهانيان! گويي قرار است که سناريوي اختلاف‌افکني و ايجاد شبهه در جامعه داوري هر هفته اجرا شود. بايد ديد که تا چه زماني بايد شاهد اين گونه اختلافات بچه‌گانه و خانمان برانداز در جامعه داوري باشيم؛ هر چه هست با اين وضعيت آينده خوبي براي داوري ايران متصور نيست. تنها مي توانيم اميدوار باشيم که اين مسائل بر عملکرد داوران در بازي هاي ليگ برتر اثر منفي نگذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها