کد خبر: ۱۵۳۹۳۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۷     ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
طرح کنگره آمریکا برای متوقف کردن صادرات نفت ایران با اعتراض جامعه جهانی به ویژه مشتریان نفتی ایران مواجه شده است.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجلس نمایندگان آمریکا در جدیدترین اقدام ضد ایرانی خود طرحی را تصویب کردند که هدف کاهش صادرات نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز طی یک سال آینده را دنبال می کند.

بر اساس گزارش منابع غیر رسمی، صادرات نفت ایران در حال حاضر اندکی بیش از این رقم است و این طرح به معنای صفر شدن صادرات نفت ایران است که اجرایی شدن آن با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار نفت و موضع گیری های مشتریان نفتی ایران غیرمحتمل به نظر می رسد.

طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای این که به قانون تبدیل شود باید طرح متناظر آن در مجلس سنا به تصویب برسد و طرح یکدستی تهیه شود که این طرح پس از امضای رئیس جمهور به قانون تبدیل خواهد شد.

مجلس سنا که تحت کنترل حزب حاکم قرار دارد در شهریور ماه این موضوع را به بحث می گذارد و مسلما با توجه به واکنش های تند جهان و به ویژه مشتریان نفت ایران به نظر نمی رسد طرح مجلس نمایندگان به شکل کنونی در سنا تصویب شود.

* واکنش مشتریان نفت ایران به طرح جدید کنگره/ هند:جایی برای کاهش بیشتر واردات وجود ندارد

رویترز از نارضایتی مشتریان عمده نفت ایران از تصویب طرح جدید تحریم علیه این کشور در کنگره آمریکا خبر داد و به نقل از یک مدیر نفتی هند نوشت: «جایی برای کاهش بیشتر واردات نفت هند از ایران وجود ندارد.»
بر اساس این گزارش بخش اعظمی از نفت ایران به کشورهای آسیایی صادر می شود، جایی که آمریکا تلاش کرده است تا چهار مشتری اصلی نفت ایران (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) را قانع کند جایگزین دیگری برای نفت ایران بیابند. این چهار کشور در نیمه اول سال جاری میلادی یک پنجم از خرید نفت خود از ایران را کاسته اند، در حالی که در سال گذشته نیز میزانی از خرید نفت از ایران را کاهش داده بودند.
اما موفقیت هر اقدام تشدید کننده تحریم ها علیه ایران به چین بستگی دارد که بزرگترین مشتری نفت ایران است و بارها تاکید کرده است که مخالف تحریم های یکجانبه خارج از چهارچوب سازمان ملل است.
این کشور خرید نفت از ایران را سال گذشته 21 درصد کاهش داد، اما این کاهش تا حدی مربوط به اختلافات موجود در مورد تمدید قراردادهای نفتی سالایانه با ایران در سه ماهه اول سال و تاخیرهای به وجود آمده در بخش حمل و نقل بود.
مقامات چینی گفته اند پالایشگاه های چینی احتمالا 5 تا 10 درصد واردات نفت خود از ایران را نسبت به سال گذشته کاهش خواهند داد. آنها در نیمه اول امسال تنها 2 درصد از خرید نفت خود از ایران را کاهش داده اند.
یک مقام آگاه در یک پالایشگاه چینی استفاده کننده از نفت ایران گفت: «فکر نمی کنم دولت چین تسلیم اینگونه فشارها شود.» وی افزود: «هیچ احتمالی وجود ندارد که عرضه نفت ایران به چین متوقف شود.»
یک منبع مطلع در بخش پالایشگاهی سئول پس از تصویب طرح مذکور در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این تقریبا مانند بایکوت واردات نفت از ایران است و مثل دادن یک اولتیماتوم به ایران می ماند.» وی افزود: «من فکر می کنم ما می توانیم جایگزین هایی (برای نفت ایران) بیابیم، اما ما نفت ایران را ترجیح می دهیم زیرا از نظر اقتصادی به صرفه تر است. اگر دسترسی به نفت ایران کاهش یابد، قیمت کلی نفت افزایش خواهد یافت.»
منتقدان طرح تحریم ایران می گویند، این مصوبه یک سیگنال تهاجمی به ایران ارسال می کند که ماه گذشته به ریاست جمهوری حسن روحانی رای داد، روحانی ای که به عقیده بسیاری، تفکراتش معتدل تر از محمود احمدی نژاد است. وی روز یکشنبه سوگند یاد خواهد کرد.
اد رویس، نماینده جمهوری خواه کالیفرنیا و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که با همکاری الیوت انگل دیگر عضو مجلس نمایندگان این طرح را ارائه کرده است گفت، آمریکا در زمینه امنیت ملی اولویتی بالاتر از جلوگیری از تسلیح اتمی ایران ندارد.
این رای نشان دهنده اختلاف فزاینده کاخ سفید و کنگره بر سر نحوه برخورد با ایران است. یک مقام ارشد دولت اوباما روز چهارشنبه گفت، کاخ سفید در اصل مخالفتی با تحریم های جدید ندارد، اما می خواهد یک شانس به روحانی بدهد.
جیم مک درموت، یکی از 20 نماینده ای که علیه این طرح رای داده اند اندکی پیش از تصویب این طرح گفت، هجوم بردن به سمت تحریم ایران قبل از روی کار آمدن روحانی می تواند به تلاش ها برای حل موضوع هسته ای لطمه بزند.
وی افزود: «(تصویب این طرح) فرستادن پیامی خطرناک است و توانایی ما برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران را محدود می کند.»
تریتا پارسی، رویس شورای ملی ایرانیان آمریکاییان گفت، اقدام مجلس نمایندگان استراتژی آمریکا را که مدت ها پلیس بد، پلیس خوب بوده است را تضعیف می کند.
وی افزود، کاخ سفید موضعی نرم تر در قبال پرونده هسته ای ایران دارد و کنگره همواره موضعی سرسختانه تر را اتخاذ کرده است. اما حالا نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پلیس خوب قادر به کنترل کردن پلیس بد نیست.
در حالی که این طرح برای تبدیل شدن به یک قانون راه درازی در پیش دارد، دیگر مشتریان نفت ایران از عدم توانایی خود برای کاهش بیشتر وابستگی به نفت ایران خبر می دهند.
یک مدیر نفتی در هند گفت: «کاهش واردات نفت ما از ایران در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی حداکثری بوده است... در حال حاضر جایی برای کاهش بیشتر واردات نفت از ایران وجود ندارد.»

* چین با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مخالفت کرد

وزارت امور خارجه چین در واکنش به تصویب طرح جدید تحریم ایران در کنگره آمریکا تاکید کرد:چین از حل موضوع هسته ای ایران از طریق گفت‌وگو حمایت کرده است و مخالف تحریم های یکجانبه از سوی یک کشور بر اساس قوانین داخلی خود است.
 وزارت امور خارجه چین که بزرگترین مشتری نفت ایران است در بیانیه ای آورده است: «چین همواره از حل موضوع (هسته ای ایران) از طریق گفت‌وگو و مذاکرات حمایت کرده است و مخالف تحریم های یکجانبه از سوی یک کشور بر اساس قوانین داخلی آن کشور است.»
در این بیانیه همچنین بدون توضیح بیشتر آمده است: «به خصوص، چین مخالف تحریم هایی است که به منافع یک طرف ثالث لطمه می زند.»
موفقیت هر اقدام تشدید کننده تحریم ها علیه ایران به چین بستگی دارد که بزرگترین مشتری نفت ایران است و این کشور بارها تاکید کرده است که مخالف تحریم های یکجانبه خارج از چارچوب سازمان ملل است.
چین خرید نفت از ایران را سال گذشته 21 درصد کاهش داد، اما این کاهش تا حدی مربوط به اختلافات موجود در مورد تمدید قراردادهای نفتی سالیانه با ایران در سه ماهه اول سال و تاخیرهای به وجود آمده در بخش حمل و نقل بود.
مقامات آگاه در صنعت نفت چین گفتند، پالایشگاه های چینی امسال احتمالا 5 تا 10 درصد واردات نفت خود از ایران را نسبت به سال گذشته کاهش خواهند داد. آنها در نیمه اول امسال تنها 2 درصد از خرید نفت خود از ایران را کاهش داده اند.
چین همواره از حل موضوع هسته ای ایران از طریق گفت‌وگو حمایت کرده و مخالفت خود با تحریم های یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در خارج از چارچوب سازمان ملل را ابراز داشته است.

* وزیر انرژی ترکیه: آنکارا برنامه‌ای برای کاهش واردات نفت ایران ندارد
وزیر انرژی ترکیه یک روز پس از تصویب طرح تشدید تحریم نفتی ایران در کنگره آمریکا گفت: واردات نفت ترکیه از ایران حدود 105 هزار بشکه در روز است و آنکارا برنامه‌ای برای کاهش واردات نفت ایران ندارد.
تانر ییلدیز که پنج شنبه در جمع خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد: واردات نفت ترکیه از ایران بین 5.5 تا 6 میلیون تن در روز (حدود 105 هزار بشکه در روز) است و کاهش این رقم «در برنامه ما نیست.»

*معاون وزیر خارجه روسیه: کنگره آمریکا اقتصاد ایران را هدف قرار داده است
معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد از طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایران تاکید کرد هرگونه تحریم جدید علیه ایران هدف «منکوب کردن» اقتصاد این کشور را دنبال می کند.
گنادی گاتیلوف افزود: ما بر مبنای شواری امنیت عمل می کنیم که تاکنون چند قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب  رسانده است.
وی با زیر سوال بردن ادعای کنگره آمریکا در وضع تحریم علیه ایران به بهانه فعالیت های هسته ای این کشور گفت: آن چه در شورای امنیت تصویب شده برای تضمین این که سلاح های کشتار جمعی گسترش نیابد کافی و مناسب بوده است. وضع هر گونه تحریم بیشتر در واقع هدف «منکوب کردن اقتصاد» ایران را دنبال می کند.
به عقیده تحلیلگران تصویب چنین طرحی در آستانه روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایران که به میانه روی مشهور است نظر آن دسته از کارشناسان را تایید می کند که سیاستمداران آمریکا به دنبال حل مسئله هسته ای ایران نیستند و تضعیف قدرت این کشور را دنبال می کنند.

* نویسنده آمریکایی: سیاست تحریم ایران نتیجه نمی‌دهد
یک نویسنده آمریکایی با اشاره به تصویب طرح جدید تحریم ایران در کنگره آمریکا گفت نمایندگان آمریکایی که درک نمی کنند جهان تغییر کرده است محبوبیت کمتری از سوسک ها و گره های ترافیکی نزد مردم آمریکا دارند.
وبستر گریفین، نویسنده و مورخ آمریکایی در خصوص دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران گفت، این اقدامات نشان دهنده ناتوانی و خشم است. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا درک نمی کنند که جهان تغییر کرده است و دیگر به سادگی نمی توانند حکم کنند که یک کشور مستقلی مانند ایران باید یک میلیون بشکه دیگر از صادرات نفتش را کاهش دهد.

وی افزود:معادلات قدرت در جهان امروز تغییر کرده است. بطور مثال، امروز ما خبرهایی در مورد توافق 3.6 میلیارد دلاری نفتی دو کشور ایران و سوریه داشتیم و من مطمئن هستم که در آینده صادرات دیگری را نیز شاهد خواهیم بود. با محاسبه قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت، این به معنای صدور 36 میلیون بشکه نفت است.
بنابراین، با وجود توافقات و معاملات اینچنینی با دیگر کشورها، من فکر نمی کنم که آمریکا توانایی تحریم بیشتر نفت ایران را داشته باشد. البته طبیعتا آنها می توانند شیطنت کنند و موجب زحمت بی فایده بشوند.
این نویسنده آمریکایی در ادامه گفت: بگذارید در مورد این اقدام کنگره یک کلمه بگویم. کنگره فعلی منفورترین کنگره در تاریخ آمریکاست. میزان مقبولیت آنها 10 درصد است. سوسک ها و گره های ترافیکی در نزد مردم آمریکا از این اعضای کنگره محبوب ترند. 90 درصد مردم آمریکا با آنها مخالف اند. در واقع این کنگره منفورترین نهاد در آمریکا از زمان آغاز به کار موسسه نظرسنجی گالوپ در سال 1973 است.
وی افزود، آنها نمی توانند دولت را از نظر مالی تامین کنند، آنها نمی توانند مشکل بدهی های عمومی را حل کنند، آنها نمی توانند اقتصاد آمریکا را ترمیم کنند، اما آنها می توانند این ژست های ابلهانه که ما امروز شاهد آن هستیم را بگیرند.
وی در خصوص تاثیر تحریم نفت بر افزایش قیمت جهانی نفت ضمن تایید تاثیر این تحریم ها بر افزایش قیمت نفت گفت، جنگ در عرصه اقتصادی یک دره عمیق است و این نبرد هم به قربانی لطمه می زند و هم به حمله کننده. این اقدامات به دوره ای از روابط بین الملل تعلق دارد که ما باید آن را به زباله دان تاریخ بیاندازیم.
گریفین در ادامه گفت، اما اعضای مجلس نمایندگان آمریکا همیشه آخرین کسانی هستند که این مسئله را درک می کنند... بنابراین من فکر می کنم که این اقدامات کنگره برای آمریکایی ها مایه شرمساری است.

* افزایش 4 دلاری قیمت نفت در پی تصویب تحریم جدید علیه ایران

بازار نفت نیز در برابر تصویب تحریم های جدید علیه ایران واکنش نشان داد و در پی تصویب طرح تشدید تحریم نفتی ایران از سوی کنگره آمریکا قیمت جهانی نفت طی دو روز گذشته 4 دلار افزایش یافته است.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در این روز با 46 سنت افزایش قمیت نسبت به روز گذشته مواجه شد و به 110 دلار رسید. قیمت این نفت در روز پنج شنبه نیز با افزایش قابل توجه 3.5 دلاری نسبت به روز قبل از آن مواجه شده بود.
افزایش حدود 4 دلاری قیمت نفت از اواسط معاملات در روز چهارشنبه تاکنون در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا اواخر این هفته طرح جدیدی را برای تشدید تحریم نفتی ایران به تصویب رسانده است.
افزایش نگرانی ها از عرضه نفت لیبی به همراه بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا نیز از دیگر علل رشد قیمت نفت طی دو روز گذشته عنوان شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها