کد خبر: ۱۶۰۵۹۹
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۰۵ شهريور ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
بر اساس گزارشات رسیده از واشنگتن اخبار مربوط به ایران از موضوعات قابل توجه وسائل ارتباط جمعی آمریکا در هفته گذشته بود . شبکه های تلویزیونی آمریکا ضمن مصاحبه با خانواده های قربانیان توطئه نافرجام طبس به تحلیل و بررسی علل شکست عملیات به اصطلاح نجات گروگان ها پرداختند.

رخدادهای 5 شهریور 1359

چکیده

 

  • در پی تجاوزات متعدد نیروهای عراقی به خاک ایران وزارت کشور طی اطلاعیه ای علیه رژیم بعث عراق اعلام جرم کرد .
  • محمد علی رجایی بعد از ملاقات با رهبر انقلاب گفت  : امام خمینی در این دیدار فرمودند روی هیچ شخص خاصی نظر ندارم فقط اعتقاد و مکتب را در درجه اول اهمیت قرار دهید .
  • چهارمین جلسه دادگاه انقلاب اسلامی ویژه فاجعه سینما رکس آبادان بعد از ظهر دیروز به ریاست حجت الاسلام موسوی تبریزی در سالن سینما نفت تشکیل شد . در این جلسه متهم ردیف اول حین دفاع از خود دچار تشنج روحی شد .
  • به دنبال آرامش نسبی در کردستان جهاد سازندگی فعالیت خود را برای آبادانی منطقه سرعت بخشید .
  • بر اساس گزارشات رسیده از واشنگتن رسانه های آمریکا در هفته گذشته جنگ روانی علیه ایران را دنبال و در این راستا با خانواده قربانیان عملیات ناکام طبس مصاحبه کرده اند .
  • روزنامه های بیروت گزارش دادند سفارت کره جنوبی در طرح حمله نظامی آمریکا به ایران و توطئه اخیر کودتا کمک موثری به آمریکا کرده و افرادی از سازمان سیا زیر پوشش سفارت کره جنوبی به ایران آمده اند .
  • بر اساس سندی که امروز منتشر شد کشیش پائول هانت انگلیسی که اخیر دستگیر شده است  500 میلیون دلار وجه نقد را از طرف سیا دریافت  و این مبلغ را بین افسران ارتش و نیروی هوایی و رهبران بهائیت و گروه های ضد انقلاب توزیع کرده است .
  • حجت الاسلام ناطق نوری طی مصاحبه ای با اشاره به مخالفت رئیس جمهور با انتصاب وی به عنوان وزیر کشور اظهار داشت : به نظر من تحزب فرد فرد ما یک وظیفه شرعی است و تنها در این صورت است که دیگران گوی سبقت را از ما نخواهند ربود .
  •   مهندس رهجو معاون وزیر صنایع و معادن: در قانون جدید معادن حق مالکیت معادن از بخش خصوصی سلب شده و اجازه بهره برداری از معادن تنها در صلاحیت دولت است .
  • بر اساس گزارش های رسیده از نوار مرزی اوضاع مناطق قصر شیرین و اطراف آن بخصوص تنگ ترشابه بسیار متشنج است و عراق قوای جنگی خود را در این نقطه متمرکز کرده است .
اعلام جرم وزارت کشور علیه رژیم بعثی عراق

در پی تجاوزات متعدد نیروهای عراقی به خاک ایران وزارت کشور طی اطلاعیه ای علیه رژیم بعث عراق اعلام جرم کرد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : رژیم بعث عراق نه تنها حدود 20 هزار تن از برادران و خواهران مسلمان ما را به وسیله عوامل مزدور از خانه و کاشانه خود آواره کرده است بلکه اخیرا حداقل 20 نفر از مسلمانان افغانستان را نیز ناجوانمردانه به مرزهای ایران گسیل داشته و خود را مهیای راندن گروه های بیشتری از این خواهران و برادران مسلمان کرده است .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : با توجه به این که اینگونه اعمال و روش های ضد انسانی حکومت بعث و گزینش احمقانه ترین نوع تبعیض و سیستم نژاد پرستی در تابعیت که موجب سرگردانی و آوارگی مسلمانان بیگناه گردیده و مغایر و معارض قوانین جاری مربوط به تابعیت و اقامتگاه افراد انسانی و نقض آشکار کلیه موازین و قوانین بین المللی می باشد لذا بدین وسیله بر علیه اعمال این رژیم فاشیستی شدیدا اعلام جرم می شود . (1)

 

معاون وزارت ارشاد ملی درباره افشای یک سند مهم که اخیرا در یکی از کلیساهای اسقفی ایران به دست آمده است گفت : کشیش پائول هانت انگلیسی در یکی از اسناد به تاریخ 15 آوریل 1980 به افسر پنتاگون نامه نوشته و رسید 500 میلیون دلار وجه نقد را از طرف سیا اعلام داشته و در آن اظهار خوشوقتی نموده که قادر خواهد بود این مبلغ را بین افسران ارتش و نیروی هوایی و رهبران بهائیت و گروه های ضد انقلاب توزیع کند و مقدمات کودتا را از جمله بمباران منزل امام و مناطق استراتژیک قم و تهران را عملی سازد .
دیدار رجایی با بنی صدر در حضور سید احمد خمینی

پیش از ظهر امروز محمد علی رجایی نخست وزیر با حضور در اقامتگاه امام خمینی با رهبر انقلاب ملاقات و گفت و گو کرد . گفته می شود که این ملاقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در ارتباط با تشکیل کابینه از سوی نخست وزیر صورت گرفته است . رجایی در پایان این ملاقات در گفت و گویی با خبرگزاری پارس اظهار داشت : امام خمینی در این دیدار فرمودند روی هیچ شخص خاصی نظر ندارم فقط اعتقاد و مکتب را در درجه اول اهمیت قرار دهید .

وی در پاسخ به این سوال که چند نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی در کابینه شما حضور دارند بدون ذکر اسامی گفت : دو نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی در کابینه من حضور دارند .(2) خبر دیگر که امروز منتشر شد اینکه دیروز نخست وزیر با حضور حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام با رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار که ساعت ها طول کشید در مورد مسائل جاری کشور بخصوص اعضای کابینه بحث و تبادل نظر شد . (3)

عامل فاجعه سینما رکس در دادگاه تشنج کرد

چهارمین جلسه دادگاه انقلاب اسلامی ویژه فاجعه سینما رکس آبادان بعد از ظهر دیروز به ریاست حجت الاسلام موسوی تبریزی در سالن سینما نفت تشکیل شد . در این جلسه متهم ردیف اول حسین تکبعلی زاده ضمن دفاع از خود نحوه آتش سوزی سینما رکس و عوامل دخیل در این جریان را تشریح کرد . در جریان دفاعیات حسین تکبعلی زاده چند تن از بازماندگان حاضر در جلسه و شخص متهم دچار تشنج روحی شدند که پس از اعلام چند دقیقه تنفس  و تذکر حاکم شرع دایر بر لزوم غلبه بر احساس دادگاه کار خود را ادامه داد . (4)

کار سازندگی در کردستان آغاز شد

یکی از مسئولین جهاد سازندگی کردستان اعلام کرد احداث 250 واحد مسکونی برای مستضعفین ، آسفالت خیابان ها و کوچه های شهر سنندج ، پوشش فاضلاب ها و توسعه شبکه آبرسانی و همچنین مرمت اماکن مربوط به نهادهای انقلابی و چند مسجد در شهر و حومه از برنامه های جهاد سازندگی کردستان است . (5)

با پیروزی انقلاب اسلامی ضد انقلاب برای جدا کردن کردستان از ایران دست به آشوب در این منطقه زد که به این علت برای مدتی روند آبادانی کردستان متوقف شد ، با فروکش کردن درگیری ها جهاد سازندگی کار در این منطقه را همسو با سایر مناطق کشور سرعت بخشیده است .

افزایش تبلیغات ضد ایرانی در آمریکا

بر اساس گزارشات رسیده از واشنگتن اخبار مربوط به ایران از موضوعات قابل توجه وسائل ارتباط جمعی آمریکا در هفته گذشته بود . شبکه های تلویزیونی آمریکا ضمن مصاحبه با خانواده های قربانیان توطئه نافرجام طبس به تحلیل و بررسی علل شکست عملیات به اصطلاح نجات گروگان ها پرداختند  . (6)

مطبوعات بیروت افشا کردند ؛ توطئه سفارت کره جنوبی علیه انقلاب اسلامی در تهران

بر اساس گزارش روزنامه های بیروت سفارت کره جنوبی در تهران به یکی از کانون های مهم و موثر توطئه علیه انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است و با توجه به حضور نزدیک به 15 هزار نفر از اتباع کره جنوبی در دوران رژیم سابق در ایران که اغلت در قسمت های پست و تلگراف ، برق و کارهای ساختمانی مشغول بودند و در این رابطه سفارت کره جنوبی فعالیت گسترده ای داشت  در حال حاضر برای آمریکا حتی از سفارت های آفریقای جنوبی و رژیم اشغالگر قدس کارایی بیشتری دارد .

بر اساس این گزارش ها سفارت کره جنوبی در طرح حمله نظامی آمریکا به ایران و توطئه اخیر کودتا کمک موثری به آمریکا کرده و افرادی از سازمان سیا زیر پوشش سفارت کره جنوبی به ایران آمده اند . (7)

 

دیروز نخست وزیر با حضور حجت الاسلام سید احمد خمینی فرزند امام با رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرد . در این دیدار که ساعت ها طول کشید در مورد مسائل جاری کشور بخصوص اعضای کابینه بحث و تبادل نظر شد .
اسناد مرتبط با دخالت سفیر انگلیس در کودتای نوژه افشا شد

معاون وزارت ارشاد ملی درباره افشای یک سند مهم که اخیرا در یکی از کلیساهای اسقفی ایران به دست آمده است گفت : کشیش پائول هانت انگلیسی در یکی از اسناد به تاریخ 15 آوریل 1980 به افسر پنتاگون نامه نوشته و رسید 500 میلیون دلار وجه نقد را از طرف سیا اعلام داشته و در آن اظهار خوشوقتی نموده که قادر خواهد بود این مبلغ را بین افسران ارتش و نیروی هوایی و رهبران بهائیت و گروه های ضد انقلاب توزیع کند و مقدمات کودتا را از جمله بمباران منزل امام و مناطق استراتژیک قم و تهران را عملی سازد .

در همین سند هانت از ملاقات خودش با سفیر انگلیس جان گراهام و 6 افسر نیروی هوایی ایران و گروه دیگری از ارتشیان پرده براداشته و می گوید : این افراد از شخص جان گراهام 300 کیلو مواد منفجره تی ان تی و فتیله های انفجاری دریافت کرده اند . (8)

ناطق نوری : تحزب یک وظیفه شرعی است

حجت الاسلام ناطق نوری طی مصاحبه ای با اشاره به مخالفت رئیس جمهور با انتصاب وی به عنوان وزیر کشور اظهار داشت : یک وزیر کشور بی طرف به معنی یک وزیر کشور بی خط است ، جهت ما خط امام و ولایت است . وی ادامه داد : آقای بنی صدر نه تنها با من بلکه با اکثریت کابینه مخالفت کرده است ، آقای رجایی در انتخاب اعضای کابینه مقید نبوده تا از گروه و دسته ای خاص انتخاب شوند بلکه ایشان پیرو امام بودن و مکتبی و انقلابی بودن را از شروط انتخاب برگزیده اند و آقای بنی صدر رئیس جمهور به دنبال کابینه ای هستند که در خط خودشان باشد .

وی همچنین گفت : اکثرا گروه های چپ و چپ نماها و منافقین و همچنین لیبرال های راست گرا و سازشکار هستند که با حزب جمهوری اسلامی مخالف هستند . ناطق نوری همچنین گفت : تمام شکست های ما در تاریخ به دلیل عدم تحزب و تشکل ما بوده است یعنی ما مذهبی ها بدون تشکیلات فریاد زدیم حرکت کردیم و انقلابها را به پیروزی رساندیم و اما دیگران که دارای تشکیلات بودند ثمره این درخت را چیده اند ، به نظر من تحزب فرد فرد ما یک وظیفه شرعی است و تنها در این صورت است که دیگران گوی سبقت را از ما نخواهند ربود .  (9)

 

حجت الاسلام ناطق نوری طی مصاحبه ای با اشاره به مخالفت رئیس جمهور با انتصاب وی به عنوان وزیر کشور اظهار داشت : یک وزیر کشور بی طرف به معنی یک وزیر کشور بی خط است ، جهت ما خط امام و ولایت است . وی ادامه داد : آقای بنی صدر نه تنها با من بلکه با اکثریت کابینه مخالفت کرده است .
کلیه معادن کشور ملی شد

به موجب قانون جدید معادن کلیه معادن کشور به عموم مردم تعلق دارد و معادن به هیچ وجه به مالکیت بخش خصوصی در نمی آید . مهندس رهجو معاون وزیر صنایع و معادن با اعلام این خبر اظهار داشت : در قانون جدید معادن حق مالکیت معادن از بخش خصوصی سلب شده و اجازه بهره برداری از معادن تنها در صلاحیت دولت است .(10)

نیروهای ایرانی مرکز پخش مهمات مرزی عراق را منفجر کردند

بر اساس گزارش های رسیده از نوار مرزی اوضاع مناطق قصر شیرین و اطراف آن بخصوص تنگ ترشابه بسیار متشنج است و عراق قوای جنگی خود را در این نقطه متمرکز کرده است . خبر دیگر اینکه فرمانده عملیاتی سپاه پاسداران قصر شیرین صبح امروز اطلاع داد که پایگاه محمود قجر عراق که در مقابل پاسگاه برار عزیز ایران قرار دارد با آتش توپخانه نیروهای ایرانی منهدم شده است .پاسگاه مزبور مرکز بزرگ پخش مهمات ارتش عراق در منطقه بود و هر روز از آن به سوی پاسگاه های ایران تیراندازی می شد . (11)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 1

3- اطلاعات ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 1

4-  اطلاعات ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 4 و 7

5-  اطلاعات ، 5 شهریور1359 ، صفحه 13

6- اطلاعات ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 16

7-  اطلاعات ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 1

8- جمهوری اسلامی ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 10

9- جمهوری اسلامی ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 7

10- کیهان ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 16

11- کیهان ، 5 شهریور 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها