کد خبر: ۱۶۲۱۱۴
زمان انتشار: ۱۸:۳۸     ۱۲ شهريور ۱۳۹۲
تجهیز ناوهای نیروی دریایی ارتش به پهپاد، امکان جدیدی برای شناسایی و درگیری برای یگان‌های مستقر در سطح دریا ایجاد کرده است.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش روز یک‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که کشتی‌های جنگی نیروی دریایی به پهپاد مجهز شده‌اند.
 
 
آن‌طور که دریادار سیاری گفته بود: اگر در منطقه‌ای نیاز باشد، از پهپاد نیز استفاده خواهد شد چرا که ناوهای نداجا به پهپاد مجهز هستند.
 
هم‌اکنون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در ارتش و سپاه به پرنده‌های بدون سرنشین‌ پیشرفته‌ای مجهز هستند که غالب این پرنده‌ها، قابلیت استفاده در خشکی یا خطوط ساحلی را دارا هستند.
 
از جمله نمونه‌های پهپادهای که در ایران با اتکا به توانمندی متخصصان داخلی به تولید رسیده، پهپادهای حازم در سه نسل، جت بمب‌افکن کرار، ابابیل در چند نسل مختلف، صاعقه، سفره‌‌ماهی و چندین و چند پهپاد بزرگ و یا ریز دیگر است.
 
غالب این پهپادها قابلیت استفاده در خشکی و اجرای عملیات شناسایی یا حتی درگیری هوایی و زمینی را دارند. برخی پهپادها نیز هم‌اکنون به‌عنوان پهپادهای ساحل پایه مورد استفاده قرار می‌گیرند. "ابابیل" از جمله این پهپادهاست.
 
پهپاد ابابیل (Ababil) در دوران جنگ تحمیلی به مرحله تولید و به‌کارگیری رسید و تا سال 1368 به‌صورت یک‌بار مصرف به انجام مأموریت می‌پرداخت اما در سال 68 بنا بر مأموریت‌های جدید و امکان نصب تجهیزات پیشرفته‌تر، بهینه‌سازی شده و نوع جدید از ابابیل ایرانی به مرحله تولید انبوه رسید.
 
هم‌اکنون نمونه‌هایی از ابابیل ایرانی تا 10000 پا ارتفاع پروازی و با حداکثر سرعت 160 کیلومتر/ ساعت، پهپادی رزمی و جاسوسی محسوب می‌شود. این پهپاد با 200 کیلومتر برد ارتباط دیجیتالی داده‌ها، می‌تواند در شعاع دوری پرواز و اطلاعات خود را از طریق سامانه‌های به‌روز خود به مرکز کنترل منتقل کند.
 
مهمترین عملیاتی که این پهپاد انجام داده، شاید عملیات تصویربرداری و جمع‌آوری اطلاعات از ناو هواپیمابر متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا باشد.
 
این پهپاد در سال‌های اخیر موفق شد بر فراز ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان پرواز کرده و از این ناو پیشرفته تصویربرداری و جمع‌آوری اطلاعات کند. برخی منابع خبری در غرب، همان زمان اعلام کردند که این پهپاد تا زمانی که در حال انجام عملیات خود بود، مورد شناسایی قرار نگرفت ولی به‌محض پایان مأموریت، خود را در معرض شناسایی رادارهای ناو قرار داد تا هدایت‌گران این کشتی غول‌پیکر جنگی را خشمگین کند.
 
اما حالا فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز کشتی‌های جنگی این نیرو به پهپاد خبر داده است. اصولاً پهپادهایی که در سطح دریا از آنها استفاده می‌شود، باید "دریاپایه" باشند.
 
تفاوت پهپادهای دریاپایه با انواع دیگر پهپادها این است که پهپادهای دریاپایه نوع پرواز و فرود، نحوه شناسایی و جاسوسی، نوع تجهیزات اعم از دوربین‌ها، تسلیحات درگیری، سامانه‌های مخابراتی و حتی بدنه آنها متفاوت با پهپادهایی است که در خشکی از آنها استفاده می‌شود.
 
پهپادهای دریاپایه با توجه به سطح تاریک دریا، تفاوت آب و هوا بین دریا و خشکی، تفاوت اجسام مورد شناسایی و یا اهداف قابل انهدام بین دریا و خشکی و . . .، باید از فناوری و تجهیزات برتری نسبت به پهپادهای دیگر برخوردار باشند و از سوی دیگر با توجه به اینکه مقامات نظامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که فعلاً در تجهیز یگان‌های دریایی خود نیازی به ناو هواپیمابر ندارند، بنابراین پهپادهایی که روی ناوهای "نداجا" مستقر هستند، قطعاً از طریق "لانچر پرتاب" و یا احتمالاً از طریق قرار گرفتن رو سطح دریا پرواز خواهند کرد.
 
هم‌اکنون بسیاری از پهپادهای متعلق به ایران از طریق لانچر به پرواز درمی‌آیند. کرار، ابابیل3 و صاعقه از جمله این پهپادها هستند.
 
البته باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از تسخیر پهپاد مورد استفاده در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا (اسکن ایگل) آن را با اعمال تغییراتی به مرحله تولید انبوه رسانده است، از این پهپاد نیز می‌توان به‌عنوان مدل دیگری از پهپادهای ایرانی که قابلیت پرواز از طریق لانچر را دارند، نام برد.
 
تجهیز کشتی‌های جنگی ارتش به پهپاد دو امکان بسیار مؤثر در نبردهای اطلاعاتی و رزمی به یگان‌های دریایی ایران می‌افزاید. پهپادهای مستقر در ناوها در زمان مقتضی می‌توانند به پرواز درآمده و پیش از رسیدن ناو و یا ناوگروه، محل را شناسایی و اطلاعات کافی از مقصد، در اختیار مرکز کنترل قرار دهند.
 
دیگر اینکه، این پهپادها می‌توانند در درگیری‌های دریایی و یا هوایی در دریا، با شناسایی و انهدام اهداف قبل از ورود ناوها به فرآیند درگیری، کمک قابل توجهی در روند پیشروی یگان‌های سطحی و حتی زیرسطحی کنند.
 
با این وصف و با تجهیز ناوهای ایرانی به پهپاد و امکان استفاده از این پرنده‌ها در مأموریت‌های داخلی و برون‌مرزی در حوزه دریا، فصل جدیدی در به‌کارگیری از این پرنده‌ها در نیروهای مسلح آغاز شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها