کد خبر: ۱۶۶۰۵
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۰۸ مرداد ۱۳۹۰

بعضی وقت‌ها برخی سریال‌ها آنقدر ماندگار می‌شود که تا مدت‌ها مردم در موردش حرف می‌زنند؛مخصوصا اگر سریال اعتقادات مردم یا بهتر بگوییم عشق مردم به ائمه را نشانه گرفته باشند.

به گزارش برنا بعضی وقت‌ها برخی سریال‌ها آنقدر ماندگار می‌شود که تا مدت‌ها مردم در موردش حرف می‌زنند. مخصوصا اگر سریال اعتقادات مردم یا بهتر بگوییم عشق مردم به ائمه را نشانه گرفته باشند مثل سریال مختارنامه...

در این مواقع مردم پا به پای شخصیت‌ها می‌روند در دل وقایع؛ یک بار همراه مادر وهب می‌شوند همان موقع که سر جوان تازه دامادش را به سمت دشمن انداخت و گفت: در آیین ما نیست هدیه‌ای که در راه خدا داده‌ایم پس بگیریم... یک بار برای زخم‌های مولای عشق گریه می‌کنند همان موقع که زینت دوش نبی نماز ظهر عاشورا می‌خواند و یارانش سپری بودند برای حفظ جان مولا... اصلا هربار که تصویر می‌رفت در دل دشت نینوا و رود فرات چشم‌ها گریان می‌شد... (و چقدر حیف که لحظه شهادت علمدار را کامل نشان ندادند)

حدود یکسال پیش بود که زمزمه پخش سریال مختارنامه در میان مردم جایش را باز کرد سریالی که حوادث بعد از قیام کربلا را نشان می‌داد و در آن مختار به خونخواهی حسین (ع) و یارانش قیام می‌کرد. قسمت های اول سریال چندان بازخورد در جامعه نداشت چرا که هنوز مختار تشکیل حکومت نداده بود.

اما هنوز سریال به یک سوم نرسیده بود که حرفها و نظرات در مورد این سریال شروع شد. بعضی‌ها کم لطفی می‌کردند و از ته و بن سریال را می‌زدند. یکی می‌گفت پر از سوتی‌های کلامی و تصویری است، دیگری می‌گفت ایرانی‌ها را تحقیر کردند و... اما مختار جایش را در میان مردم باز کرده بود.


یک جریان مثبت در جامعه برای شناخت ائمه
سید علی بنی صدر، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره ویژگی های مثبت مجموعه تلویزیونی مختارنامه از دیدگاه مذهبی گفت: مختار نامه و مجموعه های مشابهی که در 10 سال گذشته تولید و پخش شده است جریان مثبتی را در جامعه ایجاد کردند. با جزییات آن کاری ندارم وبه شکل کلی آن را بررسی می کنم. مجموع کار یعنی برآیند نهایی آن جریان مثبتی را در جامعه ایجاد کرده است. این جریان مثبت را از چند جنبه می‌توانیم تحلیل کنیم. اول اینکه اینگونه کارهای سینمایی و تلویزیونی تاثیر به سزایی در بالابردن سطح علمی جامعه دارند، مختارنامه جنبه های عملی بسیاری داشت و مردم را با تاریخ دوران مختار و حوادث مقارن با زندگی مختار از جمله قیام عاشورا ، قبل از آن امامت امام حسن مجتبی(ع) و روزهای امامت امام سجاد(ع) آشنا کرد.

وی می افزاید: قبل از تولید و پخش این سریال عوام جامعه تا این اندازه از اوضاع و احوال جامعه مطلع نبودند. به ویژه اینکه بخش اعظمی از این مجموعه ارتباط مستقیمی با واقعه عاشورا و شهادت سید الشهدا (ع) و اصحاب و یاران ایشان دارد. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم آن شیعه اثنی عشری هستند و محب حضرت سیدالشهدا(ع) هستند و بنابراین اینکه بتوانیم چنین کارهایی را ارایه کنیم که به ارتقای سطح علمی و اطلاعات تاریخی جامعه مان کمک کند و بتوانند تاریخ دین و مذهب خودرا بشناسند جریان مثبتی است.


جای پای سریال مختارنامه آنقدر محکم شده بود که بعضی‌ها جلوتر از پخش سریال پیامک می‌زدند و درباره قسمت جدید ( در صورتی که موضوع خاصی داشت) خبر می‌دادند. مثلا پیامک می‌زدند "امشب حرمله به درک واصل می‌شود"، "امشب اولین تصاویر از کربلا نشان داده می‌شود" و بعد از پایان سریال " این جمعه‌ها که ختم به مختار می‌شود، بدجور دل طلب دیدار می‌شود، ای منتغم بیا که به عالم خبر دهیم، شیعه عزیز است و بی تو خوار می‌شود."

صدر می‌گوید: از دیدگاه فرهنگی باید گفت یک سری از ارزش ها و آرمان های مذهب و اندیشه شیعه و بعد ایرانیان در این قبیل کارها به تصویر کشیده می شود و این اتفاق ارزش ها و آرمان ها را در جامعه بیدار می کند و به جانب ارزش هایی می برد که شاید حتی گاهی سست شده باشند. این ارزش‌ها اگر تقویت شوند بسیار تاثیرگذار هستند و مجموعه های این چنینی به ویژه مجموعه مختارنامه این موارد را تقویت می کند.


وی در ادامه افزود: مورد دیگر ارزش و آرمان شهادت است. سریال مختار شهادت را زنده می کند .در قسمت آخر می بینیم با تعداد سپاهیان اندک می روند و شهادت در نظر آنها قطعی است و این اتفاق هم می افتد. برای این افراد مسجل است که کشته می شوند و برای رسیدن به هدف واقعی و آرمانی خود؛شهادت دست به این کار می زنند. بنابراین این صحنه ها در این مجموعه ارزش شهادت را زنده می کنند. ارزش های دیگری مقل مقاوت و پایداری هم در این مجموعه زنده می شوند. پایداری در مختار نامه واضح است و یکی از سمبل های پایداری در این سریال "عمره" همسر مختار است. او مقاومت می کند ،در بیابان زندگی می کند، پدرش فردی حکومتی بوده است ،او به خاطرمختار و ارزش هایش مقاومت می کند،دوری او را تحمل می کند و در آخرین وعده هم به شهادت می رسد.

عشق بود عشق بود عشق
این محقق مذهبی با بیان اینکه ارزش دیگری در این مجموعه به تصویر کشیده شده است و آن اسطوره حریت است خاطرنشان کرد: حریت و آزادگی در مختار به زیبایی به تصویر کشیده شده است. این حدیث که حق را بگویید حتی اگربه ضررتان باشد. آزادگی و حریت همین است، یعنی اینکه انسان بر مدار حق بچرخد،چه به نفع یا ضررش باشد. دوستی ها رابطه ها و مراوده ها مانع از این نشود که انسان دست از حقیقت و حق خواهی خود بردارد و این مورد در مختار نامه به خوبی تصویر کشیده شده است و این ها ارزش هایی هستند که اگر در جامعه ما تقویت شوند،می تواند جریان سازی کند و اتفاق های خوبی را در پی داشته باشد.

دوستی می‌گفت: در آن قسمت که شمر کشته شد پدرم اشک می‌ریخت و می‌گفت: لعن الله علی قوم الظالمین، لعن الله...

شب گذشته سریال مختار با شهادت ابواسحاق و با تمام حواشی و نقدهای صحیح و ناصحیحش به پایان رسید. ابواسحاقی که خیلی‌ها را گریاند و قند توی دل خیلی‌ها آب کرد. همان موقع که داعیه حکومت علیه تزویر برداشت و بر کاخ کوفه تکیه زد تا قصاص کند عاملان شهادت فرزندان رسول خدا را، همان موقع که غسل جنگ و شهادت کرد در آب فرات یا همان موقع که... نمی‌توان از نقدها گذشت، اما داستان مختار داستان عشق و دلدادگی بود عشق عمره به حکومت مختار، عشق کیان به حسین(ع)، عشق...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها