يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۶۷۰۰۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۲     ۳۰ شهريور ۱۳۹۲
مهدی‌قلی‌پور،محمدرضا ایرانمش،مجید مظفری،علی نصیریان،محمود عزیزی،پریوش نظریه،پرویز پرستویی، فاطمه معمتد‌آریا، حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی مهشورترین‌ بازیگرانی هستند که جشنواره دفاع مقدس جایزه گرفته‌اند.

به گزارش 598 به نقل از فارس، پس از اینکه در دوره‌های اول تا سوم که به صورت نامنظم و در سال‌های 62،66 و 69 تحت عنوان یادواره برگزار شد از دوره چهارم در سال 1371 جشنواره شکل و شمایل جد‌ی‌تری به خود گرفت و در این سال سرانجام برگزار کنندگان جشنواره تصمیم گرفتند تا جوایز را به شکل تخصصی‌تری اهدا کنند که در نتیجه اهدای جایزه بهترین بازیگر یکی از مهمترین تغییرات به شمار می‌آید.

در سال 71 و در خلال برگزاری جشنواره چهارم هیات داورانی متشکل از محمدحسین حقیقی،محمدمهدی دادگو،فریدون شهبازیان، داریوش مؤدبیان و تورج منصوری جایزه بهترین بازیگر مرد را به مهدی فقیه برای بازی در فیلم سینمایی «هور در آتش» اهدا کردند و مهدی ‌قلی‌‌پور برای بازی در همین فیلم به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم مرد شناخته شد.

در سال 73 و در مراسم پایانی پنجمین جشنواره دفاع مقدس  محمدرضا ایرانمنش برای بازی در فیلم سینمایی «سجاده آتش» و مجید مظفری برای بازی در فیلم سینمایی«سایه‌های هجوم» به عنوان بهترین بازیگران نقش اول مرد انتخاب شدند و مهدی فقیه برای بازی در فیلم سینمایی «تونل» جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از آن خود کرد.

 

 

ششمین جشنواره فیلم دفاع مقدس در سال 75 و به میزبانی استان فارس برگزار شد که علی نصیریان برای بازی در فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» بهترین بازیگر جشنواره شد و محمود عزیزی نیز برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «لیلی با من است» جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد را گرفت.

هفتمین  دوره جشنواره درسال 1377 در دو بخش فیلم‌های بلند سینمایی ، کوتاه و مروری بر آثار برتر سینمای جنگ ایران و جهان در استان همدان برگزار شد که در این سال برای اولین جایزه بهترین بازیگر زن نیز اضافه شد که این جایزه را پریوش نظریه برای بازی در فیلم سینمایی «سجده بر آب» از ان خود کرد و پرویز پرستویی نیز برای بازی در فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» به عنوان بهترین بازیگر مرد شناخته شد.

هشتمین جشنواره دفاع مقدس در سال 1379 و به میزبانی تهران برگزار شد که از این جشنواره به عنوان کاشف سینماگرانی چون محمدعلی باشه‌آهنگر و پرویز شیخ‌طادی یاد می‌شود و در این جشنواره هیچ نشانی از انتخاب بهترین بازیگر در منابع مختلف دیده نمی‌شود همانند جشنواره نهم که در سال 81 برگزار شده است و در این جشنواره نیز علی‌رغم اینکه نام سینماگران سرشناسی همچون عزت الله انتظامی، محمدکاسبی، ناصر شفق، محمدمهدی عسگرپور و پوران درخشنده به عنوان هیات داوران دیده می‌شود بازهم نشانی از انتخاب بهترین بازیگر در منابع مختلف نیست.

دوره دهم با دبیری محمدرضا شرف‌الدین در سال 84 و باز هم درتهران برگزار شد. این دوره شاید جنجالی‌ترین دوره جشنواره بود چرا که برای نخستین بار با 3 سال فاصله (از سال 69 به این سو) برگزار می شد؛ این دوره قرار بود طبق جدول در سال 83 برگزار شود اما مشکلاتی که به وجود آمد باعث شد برگزاری آن از بنیاد حفظ آثار و ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس به انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس محول شود که فاطمه معتمدآریا برای بازی در «گیلانه» به عنوان بهترین بازیگر جشنواره انتخاب شد.

یازدهمین دوره جشنواره هم پس از وقفه‌ای 5 ساله از تاریخ 29 شهریورتا 2 مهرماه1389 به دبیری محمد خزاعی برگزار شد که این بار با عنوان مقاومت، دایره فیلم‌ها را از دفاع مقدس فراتر کرد و به آثار مرتبط با این موضوع در دیگر کشورها نیز پرداخت و در بخشی نیز آثار سی سال انقلاب اسلامی ایران مرور شد. «حمید فرخ‌نژاد» برای بازی در فیلم‌های «دموکراسی تو روز روشن» و «شب واقعه» و «هنگامه قاضیانی» برای نقش‌آفرینی در فیلم «بیداری رویاها» و «پانته‌آ بهرام» برای بازی در فیلم «بدرود بغداد» به عنوان بهترین بازیگران جشنواره یازدهم انتخاب شدند.

در دوازدهمین جشنواره دفاع مقدس نیز که سال 91 به دبیری محمد خزاعی در کرمان برگزار شد، هنگامه قاضیانی برای بازی در فیلم «روزهای زندگی» و میلاد کی‌مرام برای بازی در فیلم «ملکه» عنوان بهترین بازیگر را کسب کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها