کد خبر: ۱۶۷۶۴۳
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
تلاش برای به حاشیه راندن شورایی که مسئولیت‎های بزرگی دارد/
همچنین در صورتی که به هر دلیل عزل رئیس مرکز ضرورت پیدا کند، مطابق تبصره 1 ماده فوق «پیشنهاد عزل رئیس مرکز به صورت کتبی توسط رئیس شورا یا حداقل 5 نفر از اعضا قابل طرح است و در اولین جلسه شورا بررسی شده و در صورت کسب رای موافق اکثریت مطلق اعضای شورا به مقام معظم رهبری پیشنهاد می شود. رئیس شورا تا انتصاب فرد جدید، سرپرستی حداکثر به مدت سه ماه برای مرکز تعیین می نماید.»

اقدام رييس جمهور در انتصاب وزير ارتباطات به عنوان "سرپرست مرکز ملي فضاي مجازي و سرپرست دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي" در حالي به رسانه‌ها كشيده شده است كه مطابق آیین نامه داخلی اين شورا، اين انتصاب روال قانوني خود را طي نكرده است.

به گزارش 598 به نقل از رجانيوز، حجت الاسلام روحاني در آستانه سفر خود به نيويورك براي شركت در مجمع عمومی سازمان ملل دست به انتصابي پر حرف و حديث زد كه از ديد كارشناسان و تحليل‌گران مغفول نماند.

اولين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي

 

بنا بر خبر پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، آقای روحاني در حکمی محمود واعظي وزير ارتباطات را با حفظ سمت به عنوان «سرپرست مرکز ملي فضاي مجازي و سرپرست دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي» منصوب کرد.

اگرچه انتصاب دبير شوراي عالي فضاي مجازي بر عهده رييس جمهور است اما بر اساس آيين نامه داخلي اين انتصاب برپايه مقدماتي شكل مي‌گيرد كه اين مقدمات در انتصاب سرپرست جديد طي نشده است.

بر همين اساس، ماده 2 آیین نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی که به تصویب شورای عالی رسیده و پس از استحضار رهبر معظم انقلاب در روزنامه رسمی نیز به چاپ رسیده است، تاکید می کند: «دبیر شورا که ریاست مرکز را نیز بر عهده خواهد داشت، با پیشنهاد رئیس شورا و بر اساس نظر موافق اکثریت مطلق اعضای شورا، به مقام معظم رهبری پیشنهاد و پس از تصویب معظم له با حکم رئیس شورا منصوب خواهد شد.»

همچنین در صورتی که به هر دلیل عزل رئیس مرکز ضرورت پیدا کند، مطابق تبصره 1 ماده فوق «پیشنهاد عزل رئیس مرکز به صورت کتبی توسط رئیس شورا یا حداقل 5 نفر از اعضا قابل طرح است و در اولین جلسه شورا بررسی شده و در صورت کسب رای موافق اکثریت مطلق اعضای شورا به مقام معظم رهبری پیشنهاد می شود. رئیس شورا تا انتصاب فرد جدید، سرپرستی حداکثر به مدت سه ماه برای مرکز تعیین می نماید.»

نكته قابل توجه اينجاست كه اين اقدام غير قانوني در شورايي انجام شده كه با دستور تاكيدي رهبر انقلاب تشكيل شد، شورايي كه هنوز عمرش به دو سال نرسيده و رییس جمهور بعنوان رییس شورایعالی فضای مجازی موظف است طبق آیین نامه، حداقل هر 4 هفته یکبار نسبت به برگزاری جلسه شورا اقدام نماید، اما اين شورا با وجود گذشت حدود شش هفته از آغاز به کار دولت جدید، هنوز تشكيل نشده است.

تشكيل نشدن جلسه شواري عالي فضاي مجازي و انتصاب سرپرست آن بدون طي مسير قانوني اين شائبه را در ميان فعالان فضاي مجازي ايجاد كرده است كه چه بسا رييس جمهور نسبت به اين عرصه بسيار حساس و تاثير‌گذار دغدغه خاصي ندارد.

اهميت شوراي مجازي

مرور بر متن دستور رهبر انقلاب در تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي بر لزوم اهميت آن كفايت مي‌كند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي در ضرورت تشكيل اين شورا به چهار محور  " گسترش فزاينده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی بويژه شبكه‌ی جهانی اينترنت، آثار چشمگير آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، سرمايه‌گذاری وسيع و هدفمند در جهت بهره‌گيری حداكثری از فرصت‌های ناشی از اينترنت و برنامه‌ريزی و هماهنگی مستمر به منظور صيانت از آسيب‌های ناشی از آن" اشاره داشته و هدف تشكيل اين شورا را پيشرفت همه جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفيد به اقشار گوناگون مردم بيان كردند.

رهبر انقلاب سپس با تصريح بر اينكه  "شورای عالی فضای مجازی كشور با اختيارات كافی به رياستِ رئيس جمهور تشكيل می گردد و لازم است به كليه‌ی مصوبات آن ترتيب آثار قانونی داده شود"  به معرفي اعضاي حقوقي و حقيقي اين شورا پرداختند. اعضاي حقيقي كه به مدت سه سال به عضويت در اين شورا منصوب شدند.

ايشان در ادامه وظايف اين شورا را هم اين چنين تبيين كردند: " اين شورا وظيفه دارد مركزی به نام مركز ملّی فضای مجازی كشور ايجاد نمايد تا اشراف كامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصميم‌گيری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه كشور با اين موضوع از حيث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوايی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقيق تصميمات در همه سطوح تحقق يابد. نكات اساسی در مورد وظايف شورای عالی و مركز فضای ملّی مجازی با تأكيد بر توجه جدّی به آن، در پيوست اين حكم ابلاغ می‌گردد."

رهبر انقلاب انتظار خود از اعضاي اين شورا را اين گونه بيان كردند: ضمن تسريع در تشكيل مركز ملّی فضای مجازی، رئيس و اعضای محترم شورا تلاش بايسته را در جهت دستيابی اين مركز به اهداف تعيين شده به كار برند. كليه دستگاههای كشور موظف به همكاری همه جانبه با اين مركز می‌باشند.

اعتراض فرا به حكم روحاني

حكم جديد حسن روحاني براي وزير ارتباطات واكنش‌هايي را هم به همراه داشت. تا آنجا كه مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) طی بیانیه‌ای با اشاره به مواد آيين نامه داخلي تاكيد كرد كه انتصاب سرپرست شورای عالی فضای مجازی غیرقانونی است.

اين مجمع در بيانيه خود اين اقدام را شگفتي آور خواند و نوشت: امضای چنین حکمی درآستانه سفری خارجی، بدون برگزاری جلسه و تبعا بدون تامین نظر اکثریت اعضای محترم، نه تنها علامتی مبنی بر خروج ازمسیر اعتدال، که اقدامی غیرقانونی  محسوب می‌شود.

فرا با يادآوري موارد غيرقانوني بودن اين اقدام تصريح كرد: باتوجه به عدم طی شدن مسیر قانونی تغییر دبیر شورایعالی فضای مجازی، شایسته است رئیس جمهور محترم جهت اصلاح حرکت غیرقانونی انجام شده، حکم مزبور را لغو و مطابق آیین نامه شورا نسبت به برگزاری جلسه شورا و تامین نظر اکثریت اعضای محترم اقدام نماید.

مجمع فعالان فضاي مجازي انقلاب در پايان خاطرنشان كرد:  انتظار می رود دولت جدید با اهتمام بیشتر به موضوع فضای مجازی، ضمن اجرای دقیق مصوبات شورایعالی، امید ایجاد شده در میان فعالان فضای مجازی جهت نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی را به ثمر بنشاند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها