کد خبر: ۱۶۸۱۵۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۰۲ مهر ۱۳۹۲
شبکه دولتی بی‌بی‌سی اذعان کرد دولت‌های آمریکا، انگلیس و آلمان رکوردداران استفاده از تسلیحات کشتار جمعی هستند.
به گزارش کیهان، وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی درگزارشی نوشت: نیروهای اسپانیایی و بریتانیایی در جریان تسلط بر قاره نویافته آمریکا و کشتار سرخپوستان بومی پتوهای آلوده به آبله به آنان می‌دادند. اما اولین استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی، به شکلی که امروزه می‌شناسیم، در جنگ جهانی اول انجام شد. پیامدهای استفاده از این جنگ‌افزار آن قدر هولناک بود که کشورهای درگیر را به امضای پیمانی برای عدم استفاده از تسلیحاتشیمیایی واداشت. با این حال این سلاح‌ها و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی همچنان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
 
در این گزارش با اشاره به اینکه ارتش آلمان، فرانسه و انگلیس در جنگ جهانی اول از تسلیحات شیمیایی استفاده کردند که باعث مرگ 85 هزار نفر شد، آمده است: گفته می‌شود نیروی هوایی بریتانیا در دهه 1920 از گازهای سمی علیه کردهای عراق استفاده کرد. آمریکا نیز در جنگ دوم جهانی به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی پرداخت که بین 150 تا 344 هزار کشته بر جای گذاشت.
 
در ادامه این گزارش آمده است: ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از ناپالم استفاده کرد که بنا بر اعلام وزارت خارجه ویتنام 400 هزار کشته برجای گذاشت و 5 میلیون نفر نیز در معرض عوارض آن قرار گرفتند. رژیم عراق (صدام) نیز در سردشت و حلبچه از این تسلیحات شیمیایی استفاده کرد و باعث مرگ ده‌ها هزار نفر شد. آمریکا در حمله 2003 به عراق از اورانیوم ضعیف شده و اسرائيل در حمله به غزه در سال 2008 از فسفر سفید استفاده کردند که تلفات این حملات نامعلوم است.
 
اکنون سؤالی که باقی می‌ماند این است که چرا تولیدکنندگان و اشاعه‌دهندگان و استفاده‌کنندگان اصلی تسلیحات کشتار جمعی، طلبکار دیگر کشورها هستند؟!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها