کد خبر: ۱۶۹۷۰۶
زمان انتشار: ۰۱:۴۰     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
بزرگداشت مولانا / وقوع پرتلفات ترین کودتای قرن بیستم
روز بزرگداشت مولانا، وقوع پرتلفات ترین کودتای قرن بیستم، حرکت امام رضا (ع) از مدینه به خراسان، شهادت 5 تن از فرماندهان ارشد نظامی، مرگ "مظفرالدین شاه قاجار"، روز جهانی ناشنوایان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.
باشگاه خبرنگاران، امروز 8 مهر 1392 خورشیدی برابر با 24 ذی القعده 1434 هجری و 30 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بن بهاء الدین معروف به مولوی
جلال الدین محمد بن بهاء الدین محمد، معروف به مولانا، در سال 604 ق در بلخ به دنیا آمد. در کودکی با پدرش بهاءالدین محمد معروف به بهاء ولد، مقارن حمله مغول به آسیای صغیر (ترکیه امروزی) رفت و با خاندانش در قونیه مستقر شد. وی بعدها با عارفی واصل و بزرگ به نام شمس الدین محمد تبریزی در قونیه ملاقات کرد و از نَفَسِ گرم او چنان به تاب و تب افتاد که دیگر تا دم واپسین، سردی نیافت و هیچ‌گاه از ارشاد سالکان و افاضه حقایق الهیه باز نایستاد. از این دوره پرشور که سی سال از پایان حیات مولوی را شامل می‌شود، آثار بی‌نظیری از این استاد بزرگ به وجود آمد.

در مثنوی معنوی که آن را به‌حق باید یکی از بهترین نتایج اندیشه و ذوق فرزندانِ آدم و چراغ فروزانِ راه عرفان دانست، مولوی، مسائل مهم عرفانی، دینی و اخلاقی را مطرح کرده و هنگام توضیح، به بیان آیات و احادیث و امثال مبادرت می‌جوید. غیر از مثنوی، غزل‌های مولوی به منزله دریای جوشانی از عواطفِ حاد و اندیشه‌های بلند شاعر است که با نشیب و فراز همراه است. همچنین کتبِ فیه ما فیه، مکاتیب و مجالس سبعه از جمله آثار منثور مولانا است. مولانا جلال الدین رومی، سرانجام در سال 672 ق در 68 سالگی به وصال معبود شتافت و پس از تشییع و نمازی با شکوه، در قونیه به خاک سپرده شد.

رحلت فقیه جلیل آیت‌اللَّه "سید محمد صادق لواسانی" یار دیرین امام خمینی (ره) (1369 ش)
آیت‌اللَّه سید محمد صادق لواسانی در حدود سال 1285 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. آیت‌اللَّه لواسانی در سال 1314 ش از طرف مراجع بزرگ قم به تولیت مدارس فیضیه و دارالشفا منصوب شد و این دو حوزه علمیه را به مدت شش سال به بهترین وجه اداره کرد. این عالم مجاهد پس از آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی، بارها حمایت قاطع خود را از امام عنوان کرده و پس از تبعید ایشان به ترکیه، به نمایندگی تام‌الاختیار آن حضرت در تهران منصوب گردید. فعالیت‌های آیت‌اللَّه لواسانی پس از مدتی برای رژیم گران آمد و ایشان را به مدت سه سال به منطقه هشت‌پر در تالش تبعید کردند. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بی‌هیچ نام و عنوانی در کنار امام قرار گرفت و تا آخرین لحظه پشتیبان آن حضرت بود. این مرد الهی سرانجام در 8 مهر 1369 ش برابر با نهم ربیع الاول 1411 ق در 84 سالگی دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

برگزاری مراسم قالیشویان
هرسال در دومین جمعه مهر ماه، اهالی شهر کاشان و روستاهای اطراف، در مشهد اردهال جمع می شوند تا در مراسمی با نام قالی شویان که نمادی از شستن خون سلطان علی بن محمد باقر است، شرکت کنند. آنها در این مراسم، چوب هایی را در دست دارند که با آن قالی را در چشمه می شورند و به صحن حرم باز می گردانند.

حرکت امام رضا (ع) از مدینه به خراسان محل حکومت مامون عباسی (200 ق)
مأمون، هفتمین خلیفهٔ عباسی پس از پیروزی بر برادرش امین و استیلای کامل بر کشور پهناور اسلامی، تصمیم گرفت امام رضا (ع) را از مدینه به مرو مقر حکومت خود منتقل کند و با آن حضرت به ظاهر طرح دوستی و محبت بریزد و ضمن استفاده از موقعیت علمی و اجتماعی امام، کارهای او را تحت نظارت کامل قرار دهد. آوردن امام از مدینه به مرو، هر چند در ظاهر به صورت دعوت بود، اما ماهیت واقعی آن جز ایجاد محدودیت هر چه بیشتر برای امام چیز دیگری نبود. از این جهت امام برای تفهیم ماهیت این دعوت، هیچ یک از اعضای خاندان خویش را همراه خود نبرد تا از این طریق به مسلمانان بفهماند این سفر، نوعی تبعید است نه سفری مقرون به رضایت. ولی مامون برای خنثی کردن هدف امام دستور داد گروهی از رجال و اشراف از جمله والی مدینه ملازم رکاب امام باشند و حتی مسیر سفر امام نیز معین گشت و قرار شد که امام از طریق مدینه، بصره، خرمشهر، اهواز، قم، ری و نیشابور به مرو وارد شود. آن حضرت در 10 شوال سال 201 قمری وارد مرو شد.

شهادت سرداران اسلام "فكوري، فلاحي، نامجو، كلاهدوز و جهان‏ آرا" در سانحه هوايي (1360 ش)
پس از پايان موفقيت‏ آميز عمليات ثامن ‏الائمه، پنج تن از فرماندهان رده بالاي ارتش و سپاه، جهت تقديم گزارش به حضرت امام خميني(ره) فرماندهي معظم كل قوا، عازم تهران مي‏شوند. به اين منظور، يك فروند هواپيماي سي 130 با چهل نفر سرنشين و 27 مجروح و 32 تن از شهداي عمليات ثامن ‏الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز در آمد. اما اين هواپيما در 30 كيلومتري فرودگاه مهرآباد در جنوب غربي كهريزك دچار سانحه گرديد. خلبان سعي نمود هواپيما را در همان منطقه به زمين بنشاند كه پس از طي مسافت 270 متري، بال چپ هواپيما به زمين اصابت مي‏كند.

هواپيما متلاشي شده و آتش مي‏گيرد كه در نتيجه 49 نفر از سرنشينان هواپيما از جمله اين پنج فرمانده به شهادت رسيدند كه عبارتند از: سرلشكر ولي‏ اللَّه فلاحي، جانشين ستاد مشترك ارتش، سرتيپ موسي نامجو، وزير دفاع و نماينده امام در شوراي عالي دفاع و فرمانده دانشكده افسري، سرتيپ جواد فكوري، فرمانده نيروي هوايي و وزير دفاع و مشاور در ستاد مشترك ارتش، يوسف كلاهدوز، قائم مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و برادر محمدعلي جهان‏ آرا، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خرمشهر.

قتل "حسین بن منصورحلاّج" عارف و زاهد شهیر مسلمان (309 ق)
ابوالمغیث عبدالله بن احمد بن ابی طاهر مشهور به حسین بن منصور حلاج (زادهٔ ۲۴۴ هجری) عارفان ایران در سدهٔ سوم و دهه اول قرن چهارم هجری‌است. در ۱۸ سالگی به بغداد رفت و از آنجا راهی بصره شد و نزد عمرو بن عثمان مکی ۱۸ ماه همنشین شد. در این ایام شطحیات حلاج آغاز گشت و از این رو بود که عمرو بن عثمان از او رنجید و او را از خود راند. او نیز راهی بغداد شد و در حلقه درس جنید بغدادی وارد شد اما جنید او را به سکوت و خلوت نشینی فراخواند. از حلاج کتابهای فراوان نقل شده‌است از جمله: «طاسین الازل و الجوهر الاکبر»، «طواسین»، «الهیاکل»، «الکبریت الاحمر»، «نورالاصل»، «جسم الاکبر»، «جسم الاصغر»، و «بستان المعرفة». دیوان اشعاری نیز از او به زبان عربی به جای مانده که در اروپا و ایران به چاپ رسیده‌است.

رحلت فقیه بزرگ "ملامحمد شریف مازندرانی" معروف به "شریف العلماء" (1246 ق)
ملا شرف‌الدین محمدشریف بن حسنعلی آملی مازندرانی، فقیه و اصولی بزرگ شیعه و جامع معقول و منقول بود. در کربلا مجلس درسی داشت که بیش از هزار نفر از بزرگان حوزه در آن شرکت می‌کردند. سیدالعلمای مازندرانی، شیخ مرتضی انصاری، ملااسماعیل یزدی و ملاآقا دربندی از جمله شاگردان اویند.

درگذشت عارف نامدار "محمد حسن اصفهانی" معروف به "صفی علیشاه" (1316 ق)
حاج میرزا محمد حسن اصفهانی از بزرگان عرفا معروف به صفی علیشاه، در سوم شعبان 1251 ق در اصفهان به دنیا آمد. در اوایل امر مدتی در شیراز و کرمان و یزد و هندوستان به سر برد و عاقبت در تهران مسکن گزید. در این مسافرت‌ها، اصول و قواعد سیر و سلوک را آموخت و قدم به دایرهٔ عرفان گذارد. او در تهران خانقاهی وسیعی بنا نهاد و جمع کثیری به او ارادت ورزیدند. صفی علیشاه مردی دانا سخن سَنج، نیک محضر و خوش صحبت بود و مریدانش از او کرامات زیادی نقل می‌کردند. طبعی روان و منطقی استوار داشته و دارای آثاری از قبیل بَحرالحقایق، تفسیر قرآن، زُبدةُ الاسرار و عرفان الحَق می‌باشد. وفات او درتهران در 65 سالگی واقع شد و در خانقاه خود مدفون گردید.

مرگ "مظفرالدین شاه قاجار" پنجمین پادشاه سلسلهٔ قاجاریه در تهران (1324 ق)
مظفرالدین شاه قاجار مردی رئوف، مایل به آسایش رعیّت خود، ولی ضعیف النفس، بیمار و بی‌حال بود. از این جهت مُغرِضان بر او مسلط گشته و تا آن جا که توانستند، وی را از همراهی با ملت و اجرای عدالت باز داشتند.

با همهٔ این احوال، مظفرالدین شاه، دستِ خود را به خون ملت، آلوده نساخت و به واسطهٔ اعطای فرمان مشروطیت، مورد علاقهٔ مردم بود. مظفرالدین شاه ده روز پس از امضای فرمان مشروطه پس از یازده سال سلطنت، در 55 سالگی در تهران درگذشت.

عملیات کوچ ایذایی در منطقه سلیمانیه توسط سپاه (1359 ش)
در پی حملات ارتش عراق در تاریخ ششم مهر 59 عملیات کوچ ایذایی در منطقه سلیمانیه توسط سپاه پاسداران انجام شد.

وقوع پرتلفات ترین کودتای قرن بیستم در کشور اندونزی (1965م)
پس از استقلال اندونزی در سال 1950م، دکتر احمد سوکارنو به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور برگزیده شد. در فاصله سال‌های 1955 تا 1965م، وی با گرایش به چپ و وابستگی روزافزون به بلوک شرق، موقعیت خود را در میان گروه‌های دست راستی و اسلامی از دست داد. در 30 سپتامبر 1965م، یک ضد کودتای وابسته به غرب به رهبری یک ژنرال ارتشی به نام سوهارتو صورت گرفت. به این ترتیب که در این روز، ارتش اندونزی به بهانه خنثی کردن توطئه کودتا از طرف حزب کمونیست، دست به یک ضد کودتا زد و صدها هزار نفر از اعضای حزب کمونیست اندونزی را قتل عام کرد.
ضد کودتای سوهارتو، یکی از کشتارهای بی‌سابقه را در تاریخ به نمایش گذاشت و بنابر اخبار منتشر شده، در جریان آن، ظرف چند روز اول، بین 400 تا 700 هزار نفر از مردم اندونزی به بهانه کمونیست بودن، قتل‌عام شدند. نظامیان پس از به دست گرفتن قدرت، سوکارنو را در مقام ریاست جمهوری نگاه داشتند، ولی سوکارنو دیگر جز حضور در مراسم و تشریفات مربوط به ریاست جمهوری اختیاری نداشت، تا این‌که یک سال بعد، از این مقام تشریفاتی نیز مستعفی شد و ژنرال سوهارتو قدرت را در دست گرفت. سوهارتو که از طرف قدرت‌های غربی حمایت می‌شد پس از به قدرت رسیدن، فعالیت حزب کمونیست اندونزی را به سبب کشتار فراوان غیرقانونی اعلام کرد و از آن پس قدرت مطلق را در کشور در دست گرفت.

روز جهانی ناشنوایان
هشتم مهر هر سال برابر سی ام سپتامبر، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است.

هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها