کد خبر: ۱۷۰۷۴۵
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۱۰ مهر ۱۳۹۲
متقاضیان مسکن مهر با تغییر دولت و اظهارنظرهای ضدونقیض مسئولان وزارت راه و شهرسازی، نگران وضعیت این پروژه ملی هستند.

به گزارش 598، سایت عیارآنلاین نوشت: مسکن مهر یکی از کارهای پسندیده و قابل قبول دولت در سال‌های گذشته بوده است. در این طرح دولت توانست با اعطای زمین صفر و تسهیلات ساخت مسکن و استفاده از پتانسیل شرکت‌های تولیدکننده، انبوه‌سازان و همچنین پروژه‌های خودمالک، هزینه تولید مسکن را کاهش داده و امید مردم را برای صاحب‌خانه شدن افزایش دهد. این روند تا تشکیل دولت یازدهم ادامه داشت که دولت جدید اعلام کرد با توجه به این‌که نقدینگی و روش سابق تأمین مالی مسکن سبب بوجود آمدن تورم در کشور شده است، دولت تسهیلات جدید برای مسکن مهر تخصیص نداده و تداوم این طرح ملی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

هرچند که ادعای مطروحه که تسهیلات مسکن مهر عامل اساسی تورم بود مبتنی بر یک گزارش علمی نیست و بیشتر مبتنی به اظهار و برداشت شخصی است و محاسبات دقیقی پیرامون این مسأله صورت نگرفته است تا به طور دقیق مشخص شود که سهم افزایش قیمت ارز، تحریم‌های بین‌المللی، فعالیت‌های سوداگرانه در بازار، خلق پول بانک‌ها، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در فعالیت‌های غیرمولد، هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر و دیگر پروژه‌های عمرانی کشور در تورم کشور مشخص شود که اگر این اتفاق رخ دهد مشخص خواهد شد که میان تمامی عوامل فوق و بسیاری از عوامل دیگرِ تورمی در کشور، مسکن مهر کمترین نقش را دارد. اما نکته اساسی در این میان پاسخ به این سوال است که آیا علت اصلی عدم تداوم مسکن مهر روش تأمین مالی آن است؟ آیا روش دیگری برای تأمین مالی آن وجود ندارد؟ آیا نمی‌توان از منابع داخلی بانک‌ها برای تأمین مالی مسکن مهر استفاده کرد؟

در حال حاضر بانک مسکن به متقاضیان وام خرید مسکن با شرایط سپرده‌گذاری صد میلیون ریال در یک‌سال اقدام به تأمین 200 میلیون ریال تسهیلات خرید برای هر متقاضی می‌کند یا از طریق فروش گواهی حق تقدم اقدام بر پرداخت وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن می‌کند. حال سوال اساسی این است که آیا دولت نمی‌تواند از این مکانیزم برای تداوم مسکن مهر با حل مشکلات پیش روی این طرح استفاده کند؟

کارشناسان معتقدند افزایش وام خرید مسکن تورم‌زا است و منجر به تحریک تقاضا در بازار و در نهایت امر منجر به افزایش قیمت زمین و مسکن خواهد شد. سوال این است که چرا بانک مسکن از این مکانیزم برای اعطای وام ساخت با سقف 50 میلیون تومان و اعطای تسهیلات به متقضیان مسکن مهر نمی‌کند؟ در این شرایط کافی است متقاضیان مسکن مهر تنها یکسال قبل از شروع پروژه اقدام به سپرده گذاری نزد بانک مسکن کنندکه تا هنگام شروع پروژه تسهیلات مورد نظر نیز به ایشان پرداخت شود و یا اقدام به خرید گواهی حق تقدم برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن نمایند. با این روش تأمین مالی مسکن مهر وابستگی کمتری به منابع بانک مرکزی دارد. این مکانیزم سالیان سال است که در بانک مسکن تجربه شده است و این بانک توانایی تأمین تسهیلات مسکن مهر را خواهد داشت. اعطای تسهیلات ساخت در مسکن مهر منجر به کاهش هزینه های تولید مسکن، افزایش شاخص دسترسی خانوارها به مسکن بدون اثرات تورمی خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها