کد خبر: ۱۷۲۰۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۱۶ مهر ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با سفیر شوروی : انقلاب اسلامی نفرت از آمریکا را در منطقه گسترش داده و نفوذ آمریکا را تقریبا غیرممکن کرده است .

رخدادهای 16 مهر 1359

چکیده:

  • فرمانده پایگاه هوایی تبریز : صدام ازطرح کهنه شده اسرائیل در حمله به اعراب در سال 1967 استفاده و به ایران حمله کرد ولی در این طرح شکست خورد .
  • بنی صدر : این جنگ در شرق به نفع شوروی  و در غرب به نفع آمریکا بود چون تضعیف قوا به سود اسرائیل و سادات و این ها است .
  • تیمسار فلاحی : در حال حاضر برخلاف آنچه رادیوهای خارجی اعلام کرده اند خرمشهر کاملا دست نیروهای ایرانی است و چند بار عراق با کمک عناصر خود فروخته داخلی سعی کردند که در خرمشهر نفوذ کنند که نتوانستند و با به جا گذاشتن تعداد زیادی تلفات عقب نشینی کردند . 
  • دوزدوزانی وزیر ارشاد ملی : تعطیلی وزارت ارشاد انحلال وزارتخانه نبوده تا احتیاج به تصویب هیئت وزیران داشته باشد .
  • از زمان آغاز جنگ عراق علیه ایران مطبوعات سوریه برای اولین بار صدام را مورد انتقاد شدید قرار داده و وی را عامل آمریکا در منطقه خواندند .
  • روزنامه کویتی القبس گزارش داد اردن نیروی 40 هزار نفری مجهزی در مرز خود با عراق مستقر ساخته تا به محض احساس نیاز وارد جنگ علیه ایران سازد .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با سفیر شوروی ضمن انتقاد از دخالت این کشور در افغانستان گفت : انقلاب اسلامی نفرت از آمریکا را در منطقه گسترش داده و نفوذ آمریکا را تقریبا غیرممکن کرده است .
استفاده عراق از طرح کهنه شده اسرائیل در جنگ 1967

سرهنگ فرزانه فرمانده پایگاه هوایی تبریز که به همراه بنی صدر رئیس جمهور در یک میزگرد شرکت کرده بود اظهار داشت : صدام ازطرح کهنه شده اسرائیل در حمله به اعراب در سال 1967 استفاده و به ایران حمله کرد ولی در این طرح شکست خورد .

وی ادامه داد : ما از تهران دستور گرفتیم و قرار شد حمله ای انتقامی به عراق بکنیم و بر همین اساس روز اول مهر ماه در سپیده دم جواب دولت مزدور صدام را دادیم و با 101 پرواز به قلب عراق حمله کردیم .این مقام نظامی کشور ادامه داد : ما تا قسمت های غربی عراق تا آنجا که تلمبه خانه عین الذاله که نفت عراق از آنجا به اروپا صادر می شود پیش رفتیم و تمام تلمبه خانه های نفت عراق را از بین بردیم .

جنگ به نفع شوروی و آمریکا است

بنی صدر نیز در این میزگرد اظهار داشت : هدف هایی که آنها داشتند این بود که رژیم ما را ساقط کنند و تا می توانند از ایران جدا کنند طبق مقاصدی که داشتند مثل خوزستان و ایلام و کردستان و کرمانشاهان که می خواستند این مناطق را جدا کنند و ضد انقلاب را بیاورند آنجاها تثبیت کنند و بقیه را بعد شروع کنند . وی ادامه داد : این جنگ در شرق به نفع روسیه و در غرب به نفع آمریکا بود چون تضعیف قوا به سود اسرائیل و سادات و این ها است . (1)

فرماندهان نظامی صدام به او دروغ می گویند

تیمسار سرتیپ فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت : فرماندهان نظامی صدام به او دروغ می گویند . وی ادامه داد : صدام در روزهای گذشته مخبرین جراید را دعوت کرده بود بیایند بغداد و کارت بگیرند و بروند به خرمشهر و از آنجا بازدید کنند ، علت اینکه صدام این اعلامیه را داده بود بدان علت بود که فرماندهان نظامی ارتش صدام به او دروغ گفته بودند .

روزنامه البعث سوریه عراق را متهم کرد که به دستور آمریکا جنگ را آغاز کرده  است .بر اساس این گزارش هدف آمریکا آن است که توجه مسلمانان را از مبارزه اصلی اعراب علیه صهیونیست ها منحرف سازد و آمریکا خودش به همراه رژیم اشغالگر قدس نیز بهانه ای برای دخالت در منطقه خلیج فارس پیدا کند .

دلیل افزایش حملات هوایی عراق

فلاحی گفت : عراق بر حجم حملات هوایی خود افزوده است تا بدین وسیله دولت جمهوری اسلامی ایران را وادار به مذاکره کند و  یک سری امتیازات سیاسی بگیرد . وی همچنین گفت : نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مکرر به عرض مقامات مسئول کشور رسانده اند که ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای نظامی قادرند برای مدت های طولانی به این عملیات ادامه بدهند و قادرند آثار تجاوز ارتش عراق را از بین ببرند و قادرند مرزها را تامین کنند و حتی در دراز مدت قادرند که از مرزها هم بگذرند .

خرمشهر کاملا در دست نیروهای ایرانی است

تیمسار فلاحی در ادامه اظهار داشت : در حال حاضر برخلاف آنچه رادیوهای خارجی اعلام کرده اند خرمشهر کاملا دست نیروهای ایرانی است و چند بار عراق با کمک عناصر خود فروخته داخلی سعی کردند که در خرمشهر نفوذ کنند که نتوانستند و با به جا گذاشتن تعداد زیادی تلفات عقب نشینی کردند . (2)

تعطیلی وزارتخانه نیازی به تصویب هیئت وزیران ندارد

دوزدوزانی وزیر ارشاد ملی در مصاحبه ای اظهار داشت : تعطیلی وزارت ارشاد انحلال وزارتخانه نبوده تا احتیاج به تصویب هیئت وزیران داشته باشد .وی ادامه داد : فقط تعطیل بخش هایی از وزارتخانه مد نظر بوده و این در هیئت وزیران مطرح شده و جواب مناسبی نیز داده شده و البته حمایت نوع افرادی که آنجا تشریف داشتند و تقریبا همه وزرا با این تصمیم موافق بودند و البته باید متذکر شوم که موافقت آنها نیز بی جهت نبود چون این خواسته مردم بود و ما نیز خدمتگزار مردم هستیم بنابراین دلیلی بر مخالفت وجود نداشت .

دوزدوزانی وزیر ارشاد ملی : تعطیلی وزارت ارشاد انحلال وزارتخانه نبوده تا احتیاج به تصویب هیئت وزیران داشته باشد . فقط تعطیل بخش هایی از وزارتخانه مد نظر بوده و این در هیئت وزیران مطرح شده و جواب مناسبی نیز داده شده است.

وزیر ارشاد ملی گفت : اصولا خط انقلاب اقتضا می کرد این کار بشود و تازه قبل از اینکه این تعطیلی را اعلام کنم به کمیسیون ارشاد مجلس شورای اسلامی مراجعه کردم و از برادران نماینده در مجلس نظر خواستم و این طور نبوده که ما بدون اندیشه دست به کاری بزنیم .

هشدار وزیر ارشاد به روزنامه ها

دوزدوزانی در ادامه با هشدار به روزنامه های کیهان و انقلاب اسلامی گفت : روزنامه کیهان نوشته است وزیر ارشاد همه کارمندان وزارت ارشاد را ضد انقلاب و طاغوتی خوانده است ؛ کی وزیر چنین حرفی زده است ؟!وی ادامه داد : اگر کسی یا کسانی هستند که فکر می کنند در حقشان ظلم و اجحاف شده باید عنصر ظالم را پیدا بکنند و حتی اگر این عنصر وزیر ارشاد هست او را معرفی کنند و از او شکایت کنند . مجلس شورای اسلامی وظیفه اش این است که اگر وزیری از خط خارج شد و ظلم کرد او را استیضاح کند .

وزیر ارشاد خطاب به این روزنامه ها گفت : خیال می کنید مثل سابق هر کس هر چیزی گفت و هر کس هر چیزی نوشت به آسانی قابل تحمل خواهد بود اشتباه می کنید مردم در صحنه حاضرند و باید جوابگو باشید.(3)

صدام عامل آمریکا در منطقه است

از زمان آغاز جنگ عراق علیه ایران مطبوعات سوریه برای اولین بار صدام را مورد انتقاد شدید قرار داده و وی را عامل آمریکا در منطقه خواندند . روزنامه البعث متعلق به نظام سوریه صدام را یک منحرف خوانده و نوشت : صدام یک عامل امپریالیسم است و نقش شاه مخلوع ایران را ایفا می کند .

سرهنگ فرزانه فرمانده پایگاه هوایی تبریز : صدام ازطرح کهنه شده اسرائیل در حمله به اعراب در سال 1967 استفاده و به ایران حمله کرد ولی در این طرح شکست خورد . 

این روزنامه عراق را متهم کرد که به دستور آمریکا جنگ را آغاز کرده و هدف از این جنگ کاملا روشن است .بر اساس این گزارش هدف آمریکا آن است که توجه مسلمانان را از مبارزه اصلی اعراب علیه صهیونیست ها منحرف سازد و آمریکا خودش به همراه رژیم اشغالگر قدس نیز بهانه ای برای دخالت در منطقه خلیج فارس پیدا کند . (4)

نیروی 40 هزار نفری اردن در مرز عراق مستقر شد

روزنامه کویتی القبس گزارش داد اردن نیروی 40 هزار نفری مجهزی در مرز خود با عراق مستقر ساخته تا به محض احساس نیاز وارد جنگ علیه ایران سازد . این روزنامه از قول منابع آگاه در امان پایتخت اردن می افزاید : نیروی مذکور در پی فرمان بسیج عمومی شاه حسین که در 31 شهریور ماه گذشته صادر شد تشکیل گردید .به نوشته القبش  در چند روز اخیر کشتی های بارکش روسی مشغول تخلیه کالای جنگی در بندر عقبه واقع در اردن بوده اند این مهمات قرار است از راه زمین به عراق انتقال یابد . (5)

انقلاب اسلامی نفرت از آمریکا را گسترش داده است

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با سفیر شوروی ضمن انتقاد از دخالت این کشور در افغانستان گفت : انقلاب اسلامی نفرت از آمریکا را در منطقه گسترش داده و نفوذ آمریکا را تقریبا غیرممکن کرده است . گفتنی است سفیر شوروی زمانی وارد محوطه مجلس شورای اسلامی شد که میگ های عراق بر فراز تهران مانور می دادند ، سفیر شوروی از هاشمی پرسید این چه صدایی است و او پاسخ داد : صدای میگ های ساخت شوروی که تقدیم صدام شده است ! (6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 16 مهر 1359 ، صفحه 7 و 9

2- اطلاعات ، 16 مهر 1359 ، صفحه 4

3- اطلاعات ، 16 مهر 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 16 مهر 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 16 مهر 1359 ، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 16 مهر 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها