کد خبر: ۱۷۲۱۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۱۶ مهر ۱۳۹۲
هر چند وزیر ارتباطات از وجود کمیته فیلترینگ و احترام به قوانین آن صحبت می کند اما فعالیت دولتمردان در سایت های فیلتر شده چون فیسبوک و... ادامه دارد.
به گزارش«وطن آنلاین»؛ پس از کش‌وقوس‌های فراوان پیرامون احتمال رفع‌فیلتر فیس‌بوک و توییتر در ایران روز گذشته محمود واعظی در حاشیه مراسم ختم رضا سیف، پدر ولی‌الله سیف -رئیس کل بانک مرکزی- در جمع خبرنگاران در پاسخ به رفع فیلتر شدن فیس‌بوک گفت: قرار نیست فیس‌بوک رفع فیلتر شود.

این خبر خوشحال کننده کمتر از چند ساعت تمام فضای اینترنت را در بر گرفت اما مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکذیبیه‌ای را بر ضد وزیر ارتباطات بر روی خروجی خود منتشر کرد با این تیتر «رفع‌فیلتر شبکه‌های اجتماعی در حال بررسی است.»

این اظهارنظر به‌نقل از وزیر ارتباطات دولت روحانی در حالی اعلام شد که چندی پیش "حسن روحانی " در مکالمه‌ای توییتری با "جک دورس" رییس شبکه اجتماعی توییتر٬‌ گفت که تلاش می‌کند مردم ایران به اطلاعاتی که روی شبکه جهانی اینترنت وجود دارد٬ دسترسی پیدا کنند. پس از فعالیت‌های چند ماه اخیر اکانت توییتر منتسب به روحانی٬‌ جک دورسی خطاب به حسن روحانی چنین نوشت: « عصر به خیر رییس‌جمهور، آیا شهروندان ایران می‌توانند توییت‌های شما را بخوانند؟ » و روحانی هم در پاسخ به وی چنین نوشت: « عصر به خیر جک، همان طور که به کریستین امانپور هم گفتم تلاش می‌کنم تا مردم کشورم بتوانند به راحتی به تمام اطلاعات جهانی دسترسی داشته باشند، چون این حق آن‌هاست» و دورسی هم با تشکر از پاسخ روحانی٬ نوشت که « اگر کمکی برای محقق کردن این موضوع از دست ما برمی‌آید، لطفا اطلاع دهید »!

روحانی و اعضای هیئت دولتش که حضوری فعال در شبکه های اجتماعی دارند در حالی به رفع فیلتر شبکه های اجتماعی می نگرد که "محمود واعظی" در حاشیه نشست هیات دولت در همان هفته های اول در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا دولت قصد ندارد، اقدامی برای رفع فیلترینگ شبکه اجتماعی فیس‌بوک با توجه به این که شماری از اعضای دولت هم در این شبکه حضوری فعال دارند، کند؟ گفت: «کمیته فیلترینگ زیر مجموعه قوه قضائیه است و به این موضوع ربطی ندارد، اما درباره حضور برخی اعضای دولت در فیس‌بوک کمیته‌ای در ریاست‌ جمهوری تشکیل شده است، اجازه دهید این کمیته تصمیم خود را بگیرد... به هر حال اعضای دولت مقامات رسمی هستند و صحبت‌های آنها در فیس‌ بوک موضع دولت است؛ بنابراین همان‌ طور که گفتم کمیته‌ای برای تصمیم گیری دراین باره در ریاست ‌جمهوری تشکیل شده است »

حسن روحانی در سفرش به نیویورک مصاحبه‌ای با کریستین امانپور خبرنگار ارشد «سی‌ان‌ان» داشت که آنجا هم از «تلاش‌هایش در جهت تسهیل دسترسی کاربران ایرانی به اطلاعات در سطح جهانی خبر داد و گفته بود قصد دارد طی چند ماه آینده این تلاش‌ها را عملی کند.» با این همه به نظر می‌رسد آنچه که روز گذشته به نقل از وزیر ارتباطات دولت گفته شد با آنچه که پیش از این شرحش رفت منافات دارد.

شبکه اجتماعی توییتر٬‌ از جمله وب‌سایت‌هایی است که توسط کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ در ایران فیلتر شده و کاربران ایرانی تنها با استفاده از فیلترشکن قادر به استفاده از آن هستند.

حضور روحانی در توییتر هم ابتدای امر توسط نزدیکان رو.حانی تکذیب می شد. آنها گفته بودند این اکانت توییتر متعلق به خود او نیست و توسط برخی طرفدارانش ایجاد شده است.

محمدرضا صادق٬ مشاور روحانی٬‌در این زمینه گفته بود: "طرفداران آقای روحانی و علاقه‌مندان ایشان که در محیط مجازی فعال بودند، صفحاتی را با اسامی نزدیک به آقای روحانی راه‌اندازی کرده‌ و با آن نام فعالیت می‌کردند. البته در جریان انتخابات و فعالیت‌های انتخاباتی چنین مسئله‌ای معمول است و برخی از این صفحات مجازی ممکن است فعالیت‌شان ادامه داشته باشد".

این سخنان صادق پس از آن بیان شده بود که توییتر منسوب به روحانی٬ سال نوی یهودیان را به آن‌ها تبریک گفته بود. مساله‌ای که باعث واکنش برخی رسانه‌های اصول‌گرا هم شد.

با وجود این تکذیب٬ توییتر روحانی در زمان سفر به نیویورک عکس و اخباری از وی منتشر کرد که به نظر می‌رسد نمی‌تواند توسط طرفداران وی گرفته شده باشد. از جمله عکس‌های حسن روحانی در نیویورک و یا متن کامل مکالمه تلفنی وی با باراک اوباما!

فیس بوک و توییتر دو شبکه اجتماعی اصلی بودند که در فتنه سال 88 توسط سرویس های جاسوسی هدایت می شدند. توییتر که در آستانه فتنه به دلیل نقص فنی در حال تعطیلی بود با دستور مستقیم هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه آمریکا و بودجه دولت به کار خود ادامه داد تا بتواند در فتنه حضور داشته باشد.

سخنان وزیر ارتباطات در مورد وجود کمیته فیلترینگ و و فیلتر بودن سایتهایی چون فیسبوک و توییتر نه تنها صفحه فیس بوک رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و سخنگوی وزارت خارجه بلکه تازگی ها هم صفحاتی با نام "اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس‌جمهور و " الهام امین زاده" معاون حقوقی ریس جمهور در این شبکه عظیم اجتماعی راه اندازی شده است . به نظر می رسد "بیژن نامدار زنگنه" ؛ وزیر نفت هم صفحه ای را در فیس بوک راه اندازی کرده و در آن دیدگاه های خود را ارائه می کند. گفتنی است علاوه بر اینها ؛ دیگر دولتی ها هم مانند عباس آخوندی، محمود واعظی، حمید چیت‌چیان، محمود حجتی، علی جنتی، محمدرضا نعمت‌زاده، سیدحسن هاشمی، علی ربیعی، عبدالرضا رحمانی فضلی، علی طیب‌نیا، حسین دهقان، محمودعلوی و نیز مصطفی پورمحمدی ، به تازگی در این شبکه عظیم اجتماعی فعال شده اند .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها