کد خبر: ۱۷۴۰۷۴
زمان انتشار: ۲۰:۳۵     ۲۲ مهر ۱۳۹۲
وزیر خارجه روسیه با اشاره به خودداری «شورای ملی سوریه» از شرکت در کنفرانس ژنو-2 گفت: این غرب است که نتوانسته بر مخالفان سوری تاثیر بگذارد، ولی روسیه را متهم می‌کند که از نفوذ خود بر دمشق استفاده نمی‌کند.

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور خواستار برگزاری هرچه سریعتر کنفرانس بین المللی «ژنو-2» در مورد سوریه است و تعلل در برگزاری این نشست تنها به نفع افراط گرایان خواهد بود.

لاوروف امروز، دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو به خبرنگاران گفت: ما بر این عقیده هستیم که باید هرچه سریعتر زمان برگزاری این کنفرانس (ژنو-2) مشخص شود، برای اینکه تعلل در این خصوص تنها به نفع جهادگران، تندرویان و افراط گرایان و گروه‌های تروریستی خواهد بود که در میان مخالفان در حال مبارزه علیه رژیم بشاراسد، بسیار زیاد بوده و هرچه که می‌گذرد، مواضعشان را تقویت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این خطر بسیار جدی است که افراطگرایان برخی مناطق سوریه را در اختیار خود بگیرند، افزود: در سوریه اکنون روند نابودسازی تسلیحات شیمیایی آغاز شده است. به همین دلیل تهدیدات ناشی از تقویت مواضع گروه‌های جهادگر، تندرو و افراطی با توجه به این مسئله کاملا قابل درک است.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که خودداری شورای ملی سوریه از شرکت در کنفرانس بین المللی ژنو-2 به منزله آن است که غرب قادر به اجرای توافقات خود با روسیه در این زمینه نبوده است.

لاوروف گفت: اظهارات آقای جورج صبری که ریاست شورای ملی سوریه را برعهده دارد یکبار دیگر ثابت کرد که ما باید در برگزاری این کنفرانس تعجیل کنیم و اصلی ترین مانع در این خصوص در حال حاضر عدم توانایی شرکای غربی ما است که هنوز نتوانستند مخالفان سوری وادار کنند تا به حرف آنها گوش داده و در کنفرانس ژنو حاضر شده و پای میز مذاکره بنشینند تا بر اساس یک توافق کلی راهی برای خارج شدن از بحران کنونی در سوریه پیدا شود.

وی یادآور شد: این در حالی است که شرکای آمریکایی ما به ما اطمینان داده بودند که مخالفان در کنفرانس ژنو-2 شرکت خواهند کرد. دقیقا همین چند روز قبل "جان کری" وزیر خارجه آمریکا به من اطلاع داد که آنها فعالانه روی این مسئله کار کرده و بزودی تلاششان نتیجه خواهد داشت. ولی اکنون می‌بینیم که تاکنون هیچ نتیجه‌ای بدست نیامده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در عین حال با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه آمریکا «دستمال را به سری بسته که درد نمی‌کند»، گفت: آنها اقدامی برای تاثیر گذاشتن بر اقدامات مخالفان سوری که قصد ندارند در کنفرانس ژنو-2 شرکت کنند، نکرده، آن وقت از این حرف می‌زنند که گویا این روسیه است که نتوانسته بر مقامات دمشق تاثیرگذار باشد.

لاوروف گفت: بسیار عجیب است که ما مکررا می‌شنویم که مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گویند: ما به طرف برگزاری کنفرانس ژنو-2  حرکت می‌کنیم، ولی مسئله مهم آن است که روسیه بتواند بر مقامات دمشق تاثیر بگذارد. ما در زبان روسی می گوییم: «دستمال را به سر کسی بستن که سردرد ندارد، فایده نخواهد شد»، برای اینکه این دولت سوریه نیست که حاضر به شرکت در کنفرانس بین المللی نیست. آنها بدون هیچ شرطی موافقت خود را با حضور در ژنو اعلام کرده اند. این مخالفان هستند که بازی درآورده و از شرکت در کنفرانس خودداری می‌کنند. بنابراین این آمریکا است که با روی اقدامات مخالفان تاثیرگذار باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها