أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۶۶۸۲
زمان انتشار: ۱۸:۳۷     ۰۵ آبان ۱۳۹۲
سفیر کوبا گفت: مقامات آمریکایی به منظور توجیه تشدید آزار و اذیت معاملات مالی کوبا و سخت کردن تحریم، اصرار به گنجاندن کوبا در لیست جعلی کشورهای حامی تروریسم دارند.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در آستانه ارائه قطعنامه کوبا به سازمان ملل جهت پایان دادن به تحریم اقتصادی، بازرگانی و مالی تحمیل شده از سوی ایلات متحده آمریکا علیه کوبا، سفارت این کشور در تهران اقدام به برگزاری نشست مطبوعاتی نمود.

«ولادیمر اندرس گزاس کسادا» سفیر کوبا در تهران با در خصوص تحریم کشورش توسط ایالات متحده آمریکا اظهار داشت:  53 سال از سیاست ظالمانه اقتصادی خفقان آور که توسط منطق تفاهم نامه دستیار معاون وزارتخانه ایالتی، «لستر مالوری» که در ششم آوریل 1960 لحاظ گردید، گذشته است.

سفیر کوبا قسمتی از متن آن تفاهم‌نامه را چنین عنوان کرد: «اکثریت کوبایی‌ها از کاسترو حمایت می‌کنند ... مخالفت سیاسی موثری وجود ندارد... تنها چاره ممکن جهت عدم پشتیبانی داخلی (از دولت) ایجاد دلسردی و ناامیدی از طریق نارضایتی اقتصادی و کمبود می‌باشد... بایستی که در عمل، به سرعت، تمامی روشهای ممکن برای تضعیف زندگی اقتصادی را به کار برد... از ارسال پول و تجهیزات به کوبا به منظور کاهش حقوق‌های ظاهری و حقیقی، با هدف ایجاد گرسنگی، ناامیدی و منحل کردن دولت، اجتناب شود».

وی تصریح کرد: بدین ترتیب و با توجه به مفهوم آن، تحریم یک نقض آشکار حقوق بین‌المللی می‌باشد، مخالف اهداف و اصول اخلاقی یادداشت سازمان ملل بوده و تخطی به حق صلح، توسعه و امنیت یک دولت مستقل می‌باشد.

کسادا اظهار داشت: با توجه به هدف اعلام شده، تحریم، به دلیل یک چهارچوب سیاسی قانونی و مدیریتی که در آن نهفته می‌باشد، به عنوان یک رفتار نسل‌کشی بر اساس کنوانسیون ممانعت و مجازات جنایت نسل‌کشی در ژنو 1948 نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه مردم کوبا در معرض زیان‌های اقتصادی جدی می‌باشند، افزود: این زیان‌های اقتصادی تا آوریل 2013 بعد از پنج دهه از اجرای تحریم، بالغ بر مبلغ یک هزار و صد و پنجاه و هفت میلیارد و سیصد و بیست و هفت میلیون دلار آمریکا با در نظر گرفتن کاهش ارزش دلار در مقابل ارزش طلا در بازار بین‌المللی می‌باشد.

سفیر کوبا با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور اوباما در اولین نمایش مدیریتی خویش در سال 2009، شروع جدیدی را با کوبا اعلام نمود، خاطرنشان کرد:‌ اوباما عقیده خود را اینطور ابراز نمود که می‌تواند رابطه بین کوبا و ایالات متحده را به سمت دیگری سوق دهد اما بعد از پنج سال تنها توانست پیدایش یک بعد فرامرزیی از تحریم و تشدید آزار و اذیت از معاملات مالی بین المللی کوبا را مشاهده نماید.

کسادا با بیان اینکه در آن دوره، تحریم مانع اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی کوبایی‌ها، مهمترین مانع برای گسترش بیشتر روابط تجاری کوبا با دنیا و به عنوان یک ترمز جدی در همکاری‌های بین‌المللی که کشور با آن مواجه است، محسوب می‌شد، تأکید کرد: کوبا بدون صادرات و واردات آزادانه کالاها و خدمات به و یا از سوی ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه داده و مجاز به استفاده از دلار در معاملات مالی بین‌المللی خویش و داشتن حسابهای بانکی دلاری در کشورهای ثالث نمی‌باشد.

وی با تأکید بر اینکه حضور کوبا در انستیتوهای مالی بین‌المللی ممنوع است، تصریح کرد: اذیت و آزار دفتر کنترل فعالیت‌های خارجی (OFAC) اداره خزانه داری با کسانیکه ایجاد و یا قصد ایجاد روابط عادی با کوبا را دارند، یکی از ویژگی‌های اصلی بعد فرامرزی تحریم است.

سفیر کوبا اظهار داشت: از ژانویه 2009 تا 9 سپتامبر 2013، دولت اوباما 30 نهاد آمریکایی و خارجی را مجبور به پرداخت بیش از 2 هزار 446 میلیون دلار به خاطر داشتن رابطه با کوبا و دیگر کشورهای تحریم شده، کرده است.

وی به اشاره به سرمقاله خبرگزاری بلومبرگ در سوم مارس 2013 گفت: این سرمقاله نشان داد که تنها بین سالهای 2000 و 2006 دولت ایالات متحده 11 هزار فرآیند پژوهشی به دلیل احتمالات نقض قوانین تحریم علیه کوبا باز نموده بود که برای سایر کشورها نیز 7 هزار تحقیق صورت گرفته است.

کسادا با اشاره به اینکه مقامات آمریکایی می‌دانند که کوبا تهدیدی برای امنیت ملی آن کشور نیست، تصریح کرد: مقامات آمریکایی به منظور توجیه تشدید آزار و اذیت معاملات مالی کوبا و سخت کردن تحریم، اصرار به گنجاندن کوبا در لیست جعلی کشورهای حامی تروریسم دارند.

وی بیان اینکه تاثیرات اصلی که تحریم حادث کرده است، در حساس‌ترین قسمت‌های زندگی مردم کوبا مشهود می‌باشد، ادمه داد: تصمیم بانک کانتونال زوریخ تحت فشار آمریکا تمامی نقل و انتقالات به کوبا را به حالت تعلیق در آورد و همکاری مقامات کوبایی در بخش بهداشت عمومی با سازمان غیردولتی Medicuba-Suisse را در بخشی به عنوان مبارزه با سرطان، اطفال و جلوگیری از ایدز تحت تاثیر قرار داد.

سفیر کوبا افزود: در یک اقدام بی‌سابقه کاری در کوبا از دفتر سازمان جهانی بهداشت، سازمان پانامریکن بهداشت و یک بانک کانادایی نیز تحت فشار آمریکا، منابع مالی خویش را برای خرید واکسن آنفولانزا با هدف ایمن‌سازی سالمندان متوقف نمودند.

کسادا با اشاره به اینکه دفتر کنترل فعالیت‌های خارجی در آوریل 2013، مانع از خرید 100 نسخه از کتاب جنگ اقتصادی علیه کوبا برای یک سازمان غیردولتی انگلیسی به نام کمپین همبستگی با کوبا (CSC) گردید، گفت: این کتاب «چشم‌اندازی تاریخی و حقوقی در محاصره آمریکا» به قلم «سلیم لامرانی» توسط خانه چاپ و نشر نیویورک «ماهنامه مرور مطبوعات» منتشر شده است.

وی اظهار داشت که ماهیت مفرط این واقعیت توسط راب میلر، مدیر CSC اینطور خلاصه شده: «یک قانون فرامرزی در خصوص تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا برای جلوگیری از فروش یک کتاب در انگلستان به کار برده می‌شود که نشان دهنده حیطه تحریم‌ها علیه کوبا می‌باشد... ماهیت مضحک تحریم آمریکا یک بار دیگر با این موضوع نشان داده می‌شود که سعی در جلوگیری از خواندن یک کتاب منتشر شده توسط یک خانه چاپ و نشر آمریکایی برای خوانندگان انگلیسی دارد».

سفیر کوبا با تأکید بر اینکه دولت ایالات متحده آمریکا باید فورا تحریم را بدون قید و شرط بردارد، اظهار داشت: این یک سیاست پوچ، منسوخ، غیرقانونی و از نظر اخلاقی غیرقابل تحمل است که قصد شکستن تصمیم میهن پرستانه مردم کوبا را که برای حفظ حاکمیت، استقلال و حق تعیین سرنوشت خود اقدام می‌کنند، به پایان نرسانده و نخواهد رساند.

سفیر کوبا در تهران گفت: 29 اکتبر 2013، کوبا توجه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را برای بیست و دومین بار متوالی به طرح قطعنامه‌ای با عنوان «نیاز به پایان دادن به تحریم اقتصادی، بازرگانی و مالی تحمیل شده از سوی ایالات متحده آمریکا علیه کوبا» جلب خواهد کرد.

وی ادمه داد: در سال 2012، 188 دولت عضو به نفع این قطعنامه رای دادند و اینگونه که از شواهد پیداست تقریبا تمامی جوامع بین‌المللی این موضوع را به رسمیت شناخته و از مبارزه مردم کوبا جهت حذف تحریم حمایت می‌نمایند.

کسادا گفت: کوبا قدردانی همیشگی خود را به خاطر افزایش حمایت جوامع بین‌المللی از فریادهای ما برای حذف تحریم، تجدید نموده و خواستار پایان دادن به سیاست‌های ناعادلانه، غیرقانونی و غیرانسانی است که هرگز نباید وجود داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها