کد خبر: ۱۷۶۸۱۴
زمان انتشار: ۲۰:۳۰     ۰۵ آبان ۱۳۹۲
یکی از روستاهای مهم این استان روستای کران است که به علت نوع قرار گرفتن ساختمانها و منازل ویژگی منحصر به فردی پیدا کرده است.

روستای کران از توابع شهرستان فارسان و در بخش مرکزی قرار گرفته و با ساختار خطی، به عنوان طولانی ترین روستای کشور بشمار می رود.

خانه های مسکونی در این روستا در یک خط ممتد(بیش از هفت کیلومتر) ساخته شده است و موجب شده است این روستا شکل و مورفولوژی خاصی پیدا کند.

کارشناس مسئول امور فنی و تهیه طرح سازمان بنیاد مسکن استان چهارمحال وبختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اهالی روستای کران دارای لهجه فارسی و گویش بختیاری هستند و شغل مردم روستای کران بیشتر در بخش کشاورزی است.


مینا محمدخانی با اشاره به توسعه روستای کران، عنوان کرد: روستای کران در حال حاضر دارای چهار هزار و 345 نفر جمیعت است.

ساختار مسکونی روستا ساختار خطی است

وی در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستای کران، گفت: روستای کران دارای مساحت 113.6 هکتاری بوده و ساختار مسکونی روستا ساختاری خطی است.

محمدخانی در ادامه گفت: روستای کران جز روستاهای خطی کشور محسوب می شود و به عنوان طولانی ترین روستای کشور تعیین شده است.

وی افزود: روستای کران با توجه به شکل گیری ساختمان های مسکونی به حالت خطی در آمده است که خود شکل و مورفولوژی خاص به روستا بخشیده است.


مینا محمدخانی اذعان داشت: روستای خطی کران از شمال به اراضی شهر پردنجان و از جنوب به روستای ده چشمه و فارسان متصل می شود، روستای کران از شرق به روستای چلیچه و از غرب به شهر فارسان متصل شده است.

کارشناس مسئول امور فنی و تهیه طرح سازمان بنیاد مسکن چهارمحال وبختیاری گفت: روستای کران دارای یک هزار و240 خانوار است و از جمیعت چهار هزار و 345 نفری این روستا دو هزار و 16 نفر مرد و دو هزار و 129 نفر را زن تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: در سال 87 طرح های هادی روستای کران در کارگروه شهرسازی و معماری وقت به تصویب رسیده است.

مینا محمدخان با اشاره به ساختار مورفولوژی روستای کران، اذعان داشت: روستای کران با توجه خصوصیات ریخت شناسی جز روستاهای خطی کشور محسوب می شود.


کارشناس مسئول امور فنی و تهیه طرح سازمان بنیاد مسکن چهارمحال وبختیاری عنوان کرد: روستای خطی کران از نعمت آب شرب،برق، تلفن ثابت، آنتن دهی تلفن همراه برخوردار است و راه های ارتباطی روستای خطی کران با سایر تقاط شهری و روستاهای اطراف راه آسفالته است.

مردم این روستا در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می کنند

وی با اشاره به امکانات طولانی ترین روستای خطی کشور، بیان کرد: روستای خطی کران از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است و دارای درمانگاه و سالن ورزشی برای ورزش جوانان روستا است.

مینا محمد خان عنوان کرد: مردم این روستا در بخش کشاورزی و دامداری، صنعت و خدمات پویا و فعال هستند.

وی در ادامه گفت: دو فاز اجرایی انجام آسفالت و زیر سازی خیابان و تفکیک پلاک های مسکونی خام روستای کران انجام شده است و وام های های مقاوم سازی واحد های مسکونی این روستا به متقاضیان طرح نیز پرداخت شده است.

کارشناس مسئول امور فنی و تهیه طرح بنیاد مسکن استان چهارمحال وبختیاری گفت: روستای خطی کران با توجه به آستانه جمعیتی عمده خدمات و امکانات و خدمات رفاهی را دارا است.


مینا محمد خانی عنوان کرد: روستای طولانی کران دارای مدارس دخترانه و پسرانه در تمامی مقاطع تحصیلی دبستان، راهنمایی و دبیرستان و پیش دانشگاهی است.

ضرورت دارد این روستا بیش از پیش معرفی شود و با توجه به ویژگی منحصر به فرد این روستا تمهیدات لازم برای ورود گردشگر توسط مسئولان مربوطه اندیشیده شود و ورود گردشگر ومسافر می تواند در ایجاد شغل و درآمد و توسعه روستا نقش به سزایی ایفا کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها