کد خبر: ۱۷۶۸۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۰۶ آبان ۱۳۹۲
در برنامه "جي‌پي‌اس" شبکه "سي‌ان‌ان" طرح شد:
فريد زکريا در برنامه "جي پي اس" خود با حضور "حسين حقاني" سفير سابق پاکستان در آمريکا، "ريچارد هاس" رئيس شوراي روابط خارجي، "کارن اليوت هاوس" نويسنده و "برد استفنز" خبرنگار سياسي وال استريت ژورنال به بررسي نگراني هاي عربستان از نزديکي ايران و آمريکا پرداخت.
به گزارش 598، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، "حسين حقاني" درباره رد کرسي غير دائم شوراي امنيت از سوي عربستان سعودي گفت شکي نيست که سعودي ها از موضوعي بالاتر از بي تحرکي شوراي امنيت رنجيده خاطر هستند. به نظر من در صورتي که آمريکا قصد نزديک تر شدن به ايران را داشته باشد، بايد براي عربستان نيز اطمينان خاطر ايجاد کند که اين کار قطعا صورت نگرفته است. از ديگر سو سعودي ها اطميناني را که پيشتر به کاخ سفيد داشتند، به رئيس جمهور اوباما و دولت وي ندارند و اصلا نيز ميل ندارند که ناديده انگاشته شوند.

"کارن اليوت هاوس" درباره نقش عربستان در بي ثبات سازي سوريه، حمايت مالي از تروريست ها گفت: عربستاني ها چند سالي است که در خصوص سوريه فعال  هستند؛ آنان تا حد مرگ از ايران هراسيده اند و سوريه را به عنوان متحد ايران مي بينند و از اين رو تلاش مي کنند تا به شورشيان مخالف اسد کمک رساني کنند. به قول مثالي که در تگزاس هست، آنان پاي خود را روي سر مار زنگي گذاشته اند و ما (آمريکا) به آنان کمک نمي کنيم. از اين رو نه مي توانند پاي خود را از سر اين مار بردارند و نه مي توانند آن را از پا در آورند.

وي ادامه داد به باور من آنان در بد دامي گرفتار شده اند. به باور من، از نظر سعودي ها اوضاع هيچگاه از زمان تشکيل کشوري مدرن در 1932 (روي کار آمدن خاندان آل سعود) تا اين اندازه خطرناک نشده بود.

"ريچارد هاس" در ادامه اين ميزگرد گفت: همواره کشورهاي آسيايي و اقيانوسيه اين نگراني را داشته اند که ما بيش از اندازه در امور خاورميانه دخالت داريم و در خاورميانه نيز سران و افرادي نيز هستند که اين گلايه را مطرح مي کنند که ما کار چنداني در اين کشور نمي کنيم. از اين رو ما دو گروه از دوستان و متحدانمان را بيگانه کرده ايم.

"هاس" افزود: کتابي به نام "دنياي بعد از آمريکا" نگاشته ايد و اکنون نشانه هاي آن را در خاورميانه و آسيا مي بينيم. مردم به صورت روز افزون به ديدگاه ها و اقدامات آمريکا بي توجه مي شوند و روي آن حساب باز نمي کنند. در واقع کاري که سعودي ها انجام مي دهند بخشي از همين مساله است و آنان مي گويند ما خود امور مسائل را به دست مي گيريم. مي بينيم که ژاپني ها و اماراتي ها هم همينطور رفتار مي کنند.

وي ادامه داد موضوع قرار گرفتن کشورها در پشت سر هم نيز مطرح نيست و به شکلي آزادي عمل و تفرق را مي بينيم و همين مساله است که ما را نگران مي کند.

"برد استفنز" نيز در اين خصوص گفت در موضوع آزادي عمل خبرنگاران نيز همينطور عمل مي شود. در واقع در دنيايي هستيم که در آن آمريکا اصول اوليه را مطرح کرده است و مردم نيز مي دانند اين اصول چه هستند. اکنون ما نمي دانيم محاسبه گري اسرائيل به چه شکل خواهد بود و از ديگر سو، سعودي ها نيز صحبت از خريد تسليحاتي و اتحاد با کشورهاي ديگر مي کنند.

"استفنز" گفت: گروه امنيت آمريکا يا اتحادهايي که پيشتر داشتيم، ديگر وجود ندارند و اين خطرناک است و سوء محاسباتي که ممکن است صورت بگيرد، در اين ميان خطرناک مي شود.

"اليوت" نيز گفت: اين را مي توان با رهبري رياست جمهوري جبران کرد. مي توانيم دوران جيمي کارتر را به ياد آوريم که در آن نه به اندازه امروز ولي تا حد زيادي اعتبار خود را از دست داديم ولي بعد آن را به دست آورديم.

"حسين حقاني" درباره اينکه آيا چشم اندازي براي حمايت و همکاري ارتش پاکستان براي مقابله با طالبان  وجود دارد گفت : اين چشم انداز وجود دارد و براي آن دليل هم هست. آنان چندين سال است که اين سياست را دنبال مي کنند.

وي ادامه داد پاکستاني ها هرگز تصور نمي کردند که آمريکا تا اين مدت زمان طولاني در افغانستان بماند؛ اين چيزي است که مشرف نيز به آن اذعان کرد. با اين حال اين حضور طولاني شد و حال آمريکا اعلام مي کند که از افغانستان خارج مي شود. اکنون مردم پاکستان بر سر تروريسم اختلاف دارند و به صورتي روز افزون، احساس مي کنند که خود قرباني تروريسم هستند و حضور گروه هاي تروريستي در خاک کشورمان، به سودمان نيست.

"حقاني" گفت: اگر پاکستان بخواهد سياست خود را تغيير دهد، اين کار در ازاي يک ميليارد دلار کمک آمريکا مناسب نخواهد بود. اين امر زماني صورت مي گيرد که احساس شود تاثير حضور نيروهاي تروريست به مراتب زيان بخش تر خواهد بود و روابط با هند به سوي تيرگي بيشتر پيش مي رود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها