کد خبر: ۱۷۷۱۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۴     ۰۷ آبان ۱۳۹۲
صدا و سيما از هر ثانيه آگهي بين برنامه 90، 16‌ميليون تومان درآمد کسب می کند.

598؛ شرکت‌هاي تبليغاتي که با صداوسيما قرارداد مي‌بندند، هر ثانيه تبليغات در صداوسيما را‌ ميليون‌ها‌تومان به اين سازمان مي‌فروشند.

 

كارشناس يكي از اين شركت‌هاي مي‌گويد: «تعرفه آگهي‌هاي ما روي سايت شرکت هست و قيمت روز تبليغات در هر کدام از شبکه‌هاي تلويزيون را دارد. قيمت‌ها را در آنجا نگاه کنيد و هر کدام که مناسب بود، با ما تماس بگيريد.»

 

سازمان صداوسيما اداره‌اي به نام «اداره کل بازرگاني» دارد که تمام قراردادهاي آگهي‌‌هاي بازرگاني شبکه‌هاي تلويزيوني و راديويي را منعقد مي‌کند. اين سازمان با شرکت‌هاي تبليغاتي داراي مجوز قرارداد مي‌بندد يا خود، به‌صورت مستقيم با صاحبان آگهي روبه‌رو مي‌شود.

 

نوعي از قراردادهاي تبليغاتي اين سازمان به قراردادهاي «سه‌طرفه» مشهور است که با يک «شرکت همکار» و صاحب آگهي بسته مي‌شود. شرکت همکار به شرکت‌ها و کانون‌هاي تبليغاتي اطلاق مي‌شود که داراي مجوز رسمي تبليغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و ضوابط و مقررات اداره کل بازرگاني سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي را پذيرفته و قرارداد همکاري را امضا و مبادله کرده باشند.

 

اداره کل بازرگاني صداوسيما داراي دو نوع تعرفه است که قرارداد با شرکت‌هاي همکار را در آنها شرح داده و هردو نوع قرارداد، داراي جدول‌هاي مفصلي درباره اضافه پخش‌‌هاي تشويقي آگهي‌‌ها، تسهيلات براي بخش‌هاي توليدي و خدماتي کشور، نحوه پرداخت پول آگهي به‌صورت نقدي و ضمانتنامه‌ها، تعديل هزينه‌ها، فسخ قرارداد و نرخ پايه آگهي‌‌هاست.

 

در تعرفه‌هاي آگهي‌‌هاي صداوسيما، همان‌طور که براي بخش کشاورزي، صنعت يا خدمات، اضافه پخش تشويقي در نظر گرفته شده، براي تبليغ اجناس خارجي دو برابر هزينه تبليغ اجناس ساخت داخل منظور شده و آگهي کالاهاي تحت ليسانس خارجي يا محصولات ساخت مشترک هم، هزينه‌اي 1/1 برابر هزينه تبليغ کالاهاي داخلي دارند.

 

معمولا شرکت‌هايي که به ميزان بالايي آگهي سفارش مي‌دهند، از قراردادهاي تيپ 2 اداره کل بازرگاني صداوسيما استفاده مي‌کنند که هزينه‌ها در آن ارزان‌تر تمام مي‌شود.

 

هر برنامه در راديو و تلويزيون داراي يک «طبقه» است که هزينه تبليغات نيز با توجه به همين طبقه در هر برنامه مشخص مي‌شود. هزينه پيام‌هاي بازرگاني بر اساس قيمت پايه هر ثانيه در هر طبقه و ضريب ماه‌هاي سال، مشخص مي‌شود.

 

مثلا در شبکه اول سيما، در مهر 92، برنامه ساعت هفت صبح داراي طبقه 20 است و برنامه ترکيبي ساعت 16:45، داراي طبقه 17 است. صداوسيما مقررات بسيار مفصلي هم درباره نوع نشان‌دادن آگهي‌ها، حک آرم شرکت، رپورتاژ آگهي و مسايل مشابه آن دارد.  در انتهاي هر سال، اداره کل بازرگاني صداوسيما قيمت پايه هر ثانيه آگهي در هر طبقه را براي سال بعد مشخص مي‌کند.

 

اين قيمت پايه در هر ماه از سال، به جز فروردين، ‌درصدي نيز افزايش مي‌يابد که بيشترين آن مربوط به ماه اسفند با 60‌درصد افزايش قيمت پايه آگهي نسبت به فروردين‌ماه است.

 

هر ثانيه آگهي در تلويزيون ايران در طبقه يک، دو‌هزارتومان و در طبقه 35 که بالاترين طبقه آگهي‌‌هاست، يک‌ميليون‌و80‌هزار‌تومان قيمت دارد. البته براي برخي از برنامه‌هاي بسيار پرمخاطب، به آخرين طبقه، ‌درصدي هم اضافه مي‌شود.

 

اين روزها، گران‌ترين آگهي به برنامه ورزشي «90» تعلق دارد که هر ثانيه آن هشت‌ميليون و 143‌هزار و 200‌ تومان قيمت دارد.  انواع آگهي در قراردادهاي سازمان صداوسيما شامل «گزارش آگهي» (رپورتاژ)، «حک آرم»، «دعوت به تماشا»، «زيرنويس»، «بين برنامه» و «بعد از برنامه» است.

 

در هر دو نوع قرارداد يک و دو که در اداره کل بازرگاني وجود دارد، هزينه هر ثانيه رپورتاژ در يک برنامه بين 60 تا 70‌درصد نرخ طبقه آن برنامه است. قيمت هر ثانيه حک آرم شرکت‌ها در يک برنامه 50‌درصد نرخ طبقه آن است.

 

قيمت دعوت به تماشاي برنامه‌ها بسته به قبل، بين يا بعد برنامه متفاوت است و بين 80‌ درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامه‌هاست. نرخ هر ثانيه زيرنويس در يک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه است. قيمت آگهي‌‌هاي بين برنامه، بين 5/1 تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است.

 

بنابراين، قيمت هر ثانيه آگهي در برنامه «90» با قرارداد نوع يک، 16‌ميليون‌و286‌هزارو400‌تومان است. قيمت آگهي بعد از يک برنامه هم بين 60 تا 80‌درصد نرخ طبقه هر برنامه هزينه دارد.

 

از سوي ديگر، قوانيني نيز براي مدت آگهي‌ها وجود دارد؛ مثلا مدت آگهي مستقيم (تيزر) در تلويزيون 15 ثانيه و در راديو 10 ثانيه تعيين مي‌شود و کمتر از آن نيز همان 15 ثانيه و 10 ثانيه محاسبه مي‌شود.

روزنامه شرق

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها