أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۷۷۲۴۱
زمان انتشار: ۱۹:۰۱     ۰۷ آبان ۱۳۹۲
روحانی: خزانه خالی و صندوق طلبکار است؛جهانگیری: صندوق توسعه ملی ۳۲ میلیارد دارد؛ نهاوندیان: ۴۰ میلیارد دارد
اکنون جای این سوال باقیست که چگونه آماری که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور به مردم ارائه می کند و در اکثر موارد نیز بهره ای از سیاه نمایی شرایط موجود و پمپاژ ناامیدی در جامعه را به همراه خود دارد، حتی از سوی مقامات اقتصادی دولت او نیز تایید نمی شود.
598: انگار دیگر باید به نقض سخنان اقتصادی رئیس‌جمهور، آنهم از سوی مسئولان اقتصادی خود دولت در روزهای بعد عادت کنیم. از خالی بودن خزانه گرفته تا موجودی صندوق توسعه ملی و مساله بدهکار‌ترین دولت تاریخ؛ موضوعاتی که مشخص نیست از چه منابعی به آقای روحانی اعلام می‌شود که بعدا توسط تیم اقتصادی دولت، تکذیب می‌شود. 

رئیس‌جمهور: صندوق کاملا خالی و بدهکار است
 
به گزارش رجانیوز، رئیس‌جمهور چند روز پیش در مراسم آغاز نمادین سال تحصیلی دانشگاه‌ها، با اشاره به این‌که دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و انبوهی از بدهکاری مواجه است، تصریح کرد: «در گزارش هفته گذشته یک صندوق اعلام کرد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و صندوق دیگری گفت طلبکاریش بیش از اینهاست، البته این‌ها گوشه‌ای از بدهکاری‌های دولت است.» 
 
وزیر اقتصاد: موجودی صندوق ۵۰ هزار میلیارد دلار است
 
اما وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه بانک مرکزی از ذخایر ارزی مناسبی در خارج برخوردار است، گفت: «صندوق توسعه ملی هم بالای ۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد، ضمن اینکه تاکنون روش منطقی و قابل اتکایی برای شناسایی افراد با درآمد بالا به دست نیامده است و شناسایی دهک‌ها با درآمد بالا در کوتاه مدت ممکن نیست.» 
 
علی طیب نیا پس از برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک سپه در جمع خبرنگاران درباره برخی اظهارات مبنی بر خالی بودن خزانه کشور افزود: «خزانه تعریف خاص خود را دارد و منظور حسابی است که منابع و مصارف دولت، ضبط می‌شود. قطعا منظور رئیس جمهور خزانه دولت بوده است و از مجموع منابع ۲۱۰ میلیارد تومانی که برای سالجاری پیش بینی شده و با توجه به درآمد محقق شده نیمه نخست سال، پیش بینی می‌کنیم تا انتهای سال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد وصول شود.» 
 
رئیس سابق بانک مرکزی: خزانه کاملا پر است
 
محمود بهمنی، رئیس کل سابق بانک مرکزی هم چند روز پیش در گفت‌وگویی، درباره اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور و برخی مسئولان دولت یازدهم مبنی بر خالی بودن خزانه کشور و صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: خوشبختانه ذخایر ارزی کشور بسیار خوب است و در عین حال وضعیت درآمدهای ارزیمان نیز بسیار مطلوب است. 
 
وی با اشاره به اینکه موجودی صندوق توسعه ملی ۳۲ الی ۳۴ میلیارد دلار است، افزود: «اصلاً خزانه خالی نیست، اتفاقاً خزانه کشور پُر است و همیشه هم پُر خواهد بود.» 
 
رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه ذخیره ارزی کشور بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است، تصریح کرد: اینکه آقایان می‌گویند چیزی در ذخیره ارزی وجود ندارد غلط است. 
 
بهمنی در واکنش به اظهارنظری مبنی بر بدهی‌های بالای دولت قبل نیز این توضیح را داد که در دولت دهم حجم بدهی‌های خارجی به شدت کاهش یافت؛ در دولت قبل ۲۷. ۵ میلیارد دلار از میزان بدهی‌های خارجی کشور کم شد. 
 
این عضو کابینه دولت دهم ضمن اشاره به اینکه عدم گشایش ال‌سی ریالی موجب کاهش حجم بدهی‌های خارجی در کشور شد، ادامه داد: «اینکه خارجی‌ها فکر کنند خزانه کشورمان خالی است اصلاً به نفع کشور نیست.» 
 
معاون اول رئیس‌جمهور: موجودی صندوق ۳۲ میلیارد دلار است
 
از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هفته گذشته در مراسم سالروز ملی صادرات، موجودی قطعی صندوق توسعه ملی را ۳۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «موجودی اعلام شده برای صندوق توسعه ملی مبنی بر بیش از ۵۰ میلیارد دلار صحیح نیست و در این دولت موجودی صندوق توسعه ملی ۳۲ میلیارد دلار بوده است.» 
 
رئیس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی: گزارش شفاف را در سایت ببینید
 
محمدرضا فرزین هم در واکنش به اعداد و ارقام اعلامی توسط برخی مسوولان دولت یازدهم، اظهار داشت: «گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی در سایت صندوق است و همه می‌توانند آن گزارش را ببینند.» 
 
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه گزارش صندوق به طور کامل موجود است، من نظرم نمی‌دهم، افزود: «کسی که صورت سود و زیان و ترازنامه را به خوبی می‌فهمد، می‌تواند به گزارش صندوق مراجعه کند و اعداد واقعی را ببیند.» 
رییس سابق هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه باید کار‌شناسی صحبت شود، تصریح کرد: «متاسفانه در حال حاضر از عبارات مختلف استفاده می‌شود و آن عبارات را به کار می‌برند؛ من فقط می‌توانم پیشنهاد کنم برای صحت و سقم آمار‌ها به سایت صندوق مراجعه کنید.» 
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهور: موجودی صندوق 40 میلیارد دلار است
 
از سوی دیگر محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس جمهور و رئيس اتاق بازرگانی ايران، که برخی  او را سیاست گذار اصلی اقتصاد دولت یازدهم می دانند، هم در نقل قولی متفاوت گفته که صندوق توسعه ملی ۴۰ ميليارد دلار موجودی دارد که اين مبلغ طبق قانون به «توليد» اختصاص می‌يابد. نهاونديان تاکيد کرده منابع صندوق طبق قانون تنها به بخش خصوصی و به شکل ارزی اختصاص می‌يابد و به همين شکل نيز باز پس گرفته می‌شود.
 
وزیر سابق اقتصاد: 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم/ دولت یازدهم خزانه را پر تحویل گرفت
 
این در حالی است که یکشنبه شب نیز سید شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد با حضور در برنامه تلوزیونی پایش اعلام کرد: «موجودی خزانه در 13 مرداد 92 بالغ بر 1623 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم سال قبل در همین مقطع با رشد 76 درصدی مواجه شده است و این غیر از فروش شرکت ها و پرداخت به بنیاد شهید و پیمانکاران به میزان 1600 میلیارد تومان بوده است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ذخایر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی دارایی است که باید با بدهی سنجیده شود، گفت: کشور ما بیش از یکصد میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. 20 میلیارد دلار فقط به خاطر تحریم ها بابت نفت فروخته شده طلبکاریم که بیش از 10 میلیارد دلار آن در همان مقطع که ما بر سر کار بودیم، سررسید شده بود.

وزیر سابق اقتصاد با اعلام اینکه از زمان تشکیل تا زمان ترک دولت 55 میلیارد دلار واریزی به صندوق توسعه ملی انجام شد، اظهار داشت: با کسر وام های پرداخت شده و مسدود شده 32 میلیارد دلار مانده در خزانه داریم، این در حالی است که پول صندوق بلاعوض نیست. حساب ذخیره ارزی نیز وجود دارد اما ساز و کار آن متفاوت است. در عین حال، رقم مطرح شده مبنی بر اینکه رقم حساب ذخیره ارزی منفی 19.5 میلیارد دلار است صحیح نیست و از همان حرفهاست.

وی مجموعه ذخایر خارجی کشور در زمان تحویل دولت دهم را یکصد میلیارد دلار با 80 درصد رشد نسبت به زمان تحویل گرفتن دولت نهم اعلام کرد و گفت: در همان تاریخ بدهی بالقوه و سررسید شده 16.9 میلیارد دلار است که نسبت به زمان تحویل گرفتن دولت نهم با کاهش 31 درصدی مواجه بوده است.

وی افزود: رقم 100 میلیارد دلار ذخایر طلای کشور آمار صحیحی است و وزن قابل توجهی از طلا در کشور ذخیره شده است.

وقتی آمار دولت راستگویان را مقامات دولتی هم قبول ندارند
 
اکنون جای این سوال باقیست که چگونه آماری که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور به مردم ارائه می کند و در اکثر موارد نیز بهره ای از سیاه نمایی شرایط موجود و پمپاژ ناامیدی در جامعه را به همراه خود دارد، حتی از سوی مقامات اقتصادی دولت او نیز تایید نمی شود. آیا این رویه مبنای خوبی برای قضاوتی انیچنینی است که سایر آمار‌ها و ادعاهای دولت هم از همین جنس است؟ یا اینکه این آمار با اطلاع از غیرواقعی بودن توسط دولتمردان دولت راستگویان به مردم ارائه می شود؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها